Pagina 287 van 356

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 aug 2019 17:27
door kabo
De-6-cylinder-Sork-motor-voor-de-Katsedyk.png
De-6-cylinder-Sork-motor-voor-de-Katsedyk.png (1008.77 KiB) 2824 keer bekeken
De Stork Hotlo van 7200 pk voor de Katsedijk geb. bij Gusto 1961.
gr.Bas

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 aug 2019 18:53
door Jos Linders
Heb ik nog eens een kustreisje mee gemaakt. :-D

Groetjes, Jos Linders.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 aug 2019 20:17
door v+d
Dat is nog een echte Hotlo, zonder Werkspoor gedoe en fijne makkelijk te servicen motor.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 22 aug 2019 21:31
door kabo
sulzer krukas.jpg
sulzer krukas.jpg (118.35 KiB) 2750 keer bekeken
Krukas weegt 300 ton.
14 cil. Wartsila Sulzer 108.920 pk 56 t.pm. bestemd voor Maersk containerschip. afm. motor 26.7 l x 13.20 h. Behoord tot de sterkste motoren ter wereld. Verbruik bij vol vermogen ca.13 ton zware olie p.u. Gewicht motor 2300 ton. gr.Basjpg

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 28 aug 2019 15:56
door Koos
Heren ea,
Even weer wat terug in de tijd.
Zie de contrasten met vorige plaatjes.
Wel een heel fors stuk nostalgie !!!
Gr. Koos

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 28 aug 2019 16:17
door Koos
Mistake

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 28 aug 2019 16:36
door Koos
kabo schreef: 22 aug 2019 21:31 sulzer krukas.jpg Krukas weegt 300 ton.14 cil. Wartsila Sulzer 108.920 pk 56 t.pm. bestemd voor Maersk containerschip. afm. motor 26.7 l x 13.20 h. Behoord tot de sterkste motoren ter wereld. Verbruik bij vol vermogen ca.13 ton zware olie p.u. Gewicht motor 2300 ton.
gr.Basjpg
Hallo Bas,
Heb je mooie plaatjes eens zitten bekijken (geweldig mooie foto's trouwens) maar is me wel wat opgevallen. :!:
Ten eerste: Heb sterk de twijfels of de bedplate met krukas bij het daaronder weergegeven motor plaatje behoort.
Tel nl. in de bedplate 6 plus 4, is totaal 10 krukpen/wang gaten.
Zou in dat geval dus voor een 10 cilinder uitvoering bestemd zijn.
Ten tweede: In het bijschrift bij de motorfoto staat dat het een 14 cilinder zou zijn.
Nu tel ik maar 12 stuks (gebogen) Hydr. Klep operating pijpen waaruit ik opmaak dat het een 12 cilinder zou moeten zijn.
Dit alles even onder voorbehoud uiteraard want op mijn inmiddels leeftijd kan je er zelf ook wel eens naast zitten uiteraard. :?
Maarja heb een beetje de "Tik" van Roy overgenomen met het streven naar de zg. perfectie, alhoewel we dat nooit zullen halen natuurlijk. :-D
Ergens ook weer totaal onbelangrijk, maar ben toch benieuwd wat de andere motor freaken ervan vinden.
Gr. Koos

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 28 aug 2019 17:17
door Patru (R.I.P)
Koos, ook ik denk dat dat plaatje niet bij die motor hoort.
Hier de link naar een filmpje over de bouw van die motor.
https://www.youtube.com/watch?v=GJ_7m_Rb4dA
Van de krukasmontage heb ik even een screenprint gemaakt. Daar tel je 14 krukken (2x7) op.

Wärtsilä 14 cil.jpg
Wärtsilä 14 cil.jpg (149.67 KiB) 2615 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 28 aug 2019 19:49
door Jancorjoh
De betreffende foto komt uit de volgende serie

http://www.emma-maersk.com/engine/Warts ... TA96-C.htm

Het is inderdaad een 10 cilinder.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 28 aug 2019 22:01
door Patru (R.I.P)
Hier nog een correcte afbeelding (screenprint) van de 14-cilinder. De foto die Bas heeft geplaatst is van een 12-cilinder.

Wärtsilä 14-cil proefstand.jpg
Wärtsilä 14-cil proefstand.jpg (157.17 KiB) 2515 keer bekeken
Groet, Paul G.