Pagina 292 van 356

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 14:57
door v+d
Niet Doxford en niet B&W, de eerste dieselmotor met "opposed pistons " werd ontworpen door Raymond A.Koreyvo en gebouwd in Rusland door de Kolomna fabriek. Koreyvo kreeg op 6 november 1907 een patent hierop in Frankrijk.
Als je in die oude zaken gaat spitten blijkt vaak dat de techniek al bekend is maar door commerciële belangen of om andere reden, zoals geen geschikt materiaal voorhanden, de productie pas veel later op gang komt.
Hugo Junker maakte een dieselvliegtuigmotor met dit systeem wel is waar met twee krukassen maar toch...

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 16:00
door Roy
Een systeem met 2 krukassen is dat ook in de Lister-Blackstone als twinbank engine toegepast Jan ?.
Niet dat ik er ooit een gezien heb, maar heb er wel van gehoord en niet meer dan dat...…….

m.v.g., Roy

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 16:17
door Koos
Ja hoor Roy.
Klopt helemaal.
Wederom bij het goede rechte eind.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 16:21
door Koos
Maar dan met een geïntegreerde intermediate gearbox achter de krukassen om over te gaan naar 1 uitgaande as.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 17:05
door Roy
Bedankt voor je antwoord Koos.
Zijn daar ook nog tekeningen / schetsen van hoe dat nu werkelijk werkte ?.

m.v.g., Roy

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 17:06
door Koos
Geen LB-Twinbanks, maar nu wat kleinere uitvoeringen "Opposed Piston Engines".

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 17:18
door Koos
Hoi Roy,
Mbt. de Lister Blackstone Twinbanks, heb ik in vroeger dagen de uitgebreide instructieboeken nog in huis gehad.
Maarja, dat is een heel lelijk woord.
Waren trouwens mooie boeken en alles in "exploded view".
Ook mee gewerkt trouwens in vroeger dagen en ze tot uit den treure uitgekleed en weer in elkaar gezet.
Redelijk simpel,dat wel.
Ook daarna vaak nog middels begeleiding van allerlei reparatie wzh. met die dingen te maken gehad.
Tja, eigenlijk ook weer typisch engels (weer eens wat anders).
Waren gewoon 2 lijnmotoren die met de rug flush tegen elkaar waren gezet, maar dan wel op 1 en dezelfde bedplate met daarin de beide krukassen naast elkaar en daarboven dus de beide motorblokken.
Daarachter dus die intermediate twk. met de uitgaande as.
Zal nog wel eens zoeken.
Heb wel nog eea. liggen van een "Single Bank" motor, wat in principe eigenlijk hetzelfde is , maar bij die twinbank waren het dus, zoals eerder gezegd, 2 met de rugjejes tegen elkaar.
Dus gewoon lijnmoter en geen V-vorm.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 17:35
door Koos
En omdat we nu toch al een poosje in het "Dubbele werk" zitten.
Hier nog maar weer eentje van het "Opposed Piston" type.
Zij het van een kleiner formaat motor als door de div. Heren becommentarieerde, eerder geplaatste grotere uitvoeringen.
Maar wel eentje met een onderliggende-, en bovenliggende krukas.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 17:38
door Koos
En hier dan nog eentje die veel weg heeft van het eerder, hiervoor besproken grotere werk.
zijnde Doxford, B & W etc.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 02 sep 2019 18:28
door Klaas Buytenwegh
@Koos,
Bedankt voor je prachtige bijdrage. Dit onderwerp heeft al heel wat teweeg gebracht. Al googlend op dit onderwerp val ik van de ene verbazing in de andere. Zo lees ik, dat in de V.S. de automobiel industrie volop bezig is dit motortype te herontwikkelen, omdat het rendement hoger zo zijn en het brandstofverbruik en uitstoot lager zouden zijn. Mooie ontwikkelingen, hopelijk ga ik hier nog iets van meemaken.
Grt.
Klaas