Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 708
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 03 sep 2019 18:13

En nog een ris "Modjokerto"
Bijlagen
08) Modjokerto motor aanz. (08).jpg
08) Modjokerto motor aanz. (08).jpg (124.28 KiB) 324 keer bekeken
09) Modjokerto Motor koppen (09).jpg
09) Modjokerto Motor koppen (09).jpg (147.55 KiB) 324 keer bekeken
10) Modjokerto (10).jpg
10) Modjokerto (10).jpg (163.23 KiB) 324 keer bekeken
25) Modjo Motor (35).jpg
25) Modjo Motor (35).jpg (121.77 KiB) 324 keer bekeken
30) Modjokerto motor zij aanz. (30).jpg
30) Modjokerto motor zij aanz. (30).jpg (162 KiB) 324 keer bekeken
40 ) Modjokerto motot tuss.bordes (60).jpg
40 ) Modjokerto motot tuss.bordes (60).jpg (119.68 KiB) 324 keer bekeken
41) Modjokerto tussen motoren (62).jpg
41) Modjokerto tussen motoren (62).jpg (183.34 KiB) 324 keer bekeken
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 324 keer bekeken


Koos
Berichten: 708
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 03 sep 2019 18:15

En nog een stelletje "Modjokerto"
Bijlagen
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg
42) Modjokerto tussenbordes motor (61).jpg (138.37 KiB) 324 keer bekeken
54) Modjokerto koppenbordes na omb.tot ms. (54).jpg
54) Modjokerto koppenbordes na omb.tot ms. (54).jpg (130.85 KiB) 324 keer bekeken
60) Modjokerto koppenbordes (60).jpg
60) Modjokerto koppenbordes (60).jpg (146.25 KiB) 324 keer bekeken
70) Modjokerto man.st. (70).jpg
70) Modjokerto man.st. (70).jpg (156.83 KiB) 324 keer bekeken
71) Modjopkerto man.st. (71).jpg
71) Modjopkerto man.st. (71).jpg (142.61 KiB) 324 keer bekeken

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 03 sep 2019 18:52

Koos wat een prachtige reportage. Ik heb vandaag niet zo'n sterke dag, want deze had ik mijn lijstje over het hoofd gezien. Ik bedoelde de tweede Modjokorto (1946), welke een 8 cil 2dw van B&W had. Prachtige bijdragen over dit onderwerp vandaag. iedereen bedankt.
MODJOKERTO (1946) 8cil 2Dw B&W.jpg
MODJOKERTO (1946) 8cil 2Dw B&W.jpg (97.62 KiB) 305 keer bekeken
Dit is de tweede Modjokorto.

Verder ontdekte ik ook nog deze V.N.S. schepen met een 2dw diesel;
Aagtekerk 1934 (6 cil dw Stork),
Almkerk 1934 (6 cil dw Stork),
Bloemfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Jagersfontein 1934 ( 2 stuks 6 cil dw Stork),
Amerskerk (nooit gevaren) ( 2 stuks 7 cil dw Stork),

Grt.

Klaas

Koos
Berichten: 708
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 03 sep 2019 19:04

Oei Klaas.
Ben ik bij de verkeerde fietsenhandel geweest.
Geen Batavus maar Gazelle
So velly solly

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 03 sep 2019 19:25

Spartamet met zijwieltjes :lol: :lol:

Over die tweede Modjokorto heeft een ex wtk een boek geschreven (Van maatje tot meester). Wat een rampschip was dat. Om de haverklap afgescheurde zuiger-toppen, maar ook regelmatig vastgelopen zuigers.

Grt.

Klaas

Gert Schouwstra
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 03 sep 2019 19:47

De term dubbelwerkend wordt dus gebruikt voor:
- motortypes met 1 zuiger met twee verbrandingskamers (onder en boven de zuiger)
- motortypes met 2 zuigers en een enkele verbrandingskamer (opposed piston engine)
Dat kan wat verwarring opleveren, want het zijn heel verschillende motoren.

Ik kom in de krant de KOTA INTEN nog tegen met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.200 pk bij 90 rpm uit 1927.
En de KOTA GEDE met een 7 cylinder MAN-Feijenoord motor, 2T DW, 700 x 1200, 5.800 pk bij 90 rpm uit 1928.
Deze twee motoren waren niet identiek. De tweede motor week sterk af en was aanzienlijk vereenvoudigd. Dit was de 47e dubbelwerkende tweetaktmtor gebouwd door MAN & Feijenoord, met een gezamenlijk vermogen van 210.000 pk, aldus de krant.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 03 sep 2019 20:05

Een Doxford is toch echt een enkelwerkende tweetakt, 2 slagen waarvan 1 de arbeidsslag is.
Een tweetakt zonder cilinderdeksels, dat is de essentie van de opposed piston engine van Doxford.
Een dubbelwerkende tweetakt heeft elke slag een arbeidsslag en heeft in principe een boven -en ondercilinderdeksel.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 03 sep 2019 20:56

Een Doxford heeft 1 verbrandingsruimte, een dubbel werken motor heeft er twee ( per cilinder).
En sinds vanmiddag is me duidelijk, dat er twee- en viertakr dubbelwerkende diesels zijn.

Wat de Kota's van de KRL betreft er waren er drie met met een een 2ew Sulzer, de Kota Radja, Kota Nopan, Kota Baroe.. Ik weet niet of dit "echte" zusterschepen waren, maar ik blijf de motorkeuze ( 2 takt/4 takt ) apart vinden. Het zal te maken hebben met de werf.
Grt.
Klaas

Gert Schouwstra
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 03 sep 2019 21:23

Even een leuk uitstapje: een dubbelwerkende zes-takt motor. De krukas gaat drie keer rond voor 1 arbeidsslag. Oorspronkelijk ontwikkeld om het patent op het vier-takt principe van Otto te omzeilen.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 03 sep 2019 21:43

Prachtig Gert, hoe verzin je zoiets. Echt de begin tijd, mooi hoor. Voor vandaag is het gebeurd met mijn incasseringsvermogen, zoveel info.

Grt. Klaas

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1863
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor » 03 sep 2019 22:55

Hallo Klaas

De Kota Radja had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Baroe had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Nopan had diesel 8 cil 2ew Sulzer 5200PK en liep 14 mijl,

De Kota Inte had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Gede had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,
De Kota Agoen had diesel 8 cil 2ew MAN 5200PK en liep 14 mijl,

De Kota Tjandi had diesel 8 cil 2ew Feijenoord 5200PK en liep 14 mijl,
de Kota Pinang had diesel 8 cil 2ew Feijenoord 5200PK en liep 14 mijl,

Cor Boer

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 03 sep 2019 23:33

Goeie avond Cor.

Ik ben blij weer wat van je te lezen, was al weer een poosje geleden. Bedankt voor de gegevens. Ik had mijn gegevens uit het boekje van B.W. Scholten en F. Haalmeijer.
Die vermelden, dat de Kota Inten, - Gede, -Agoen, -Tjandi en Pinang dubbelwerkende motoren hadden. Maar zoals al eerder gemeld, die gegevens kloppen soms niet.
Bedankt.

Groeten

Klaas

roy
Berichten: 11373
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 04 sep 2019 09:31

Goede morgen Cor & Klaas,

Dat boekje heb ik ook, maar wie heeft het nu bij het rechte eind ?. Het blijkt in praktijk dat schrijvers, ( hoe kundig en goed ingevoerd dan ook ), ook fouten maken. Blijft open staan wie het nu bij het rechte eind heeft.
E.W. of D.W.; That's the question...…………... 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 04 sep 2019 09:52

Als je twijfelt, het is gemakkelijk te zien of een motor ew is of dw en wel aan de zuigerstang afdichting.
Bij een dw zie je altijd een onderkop met zware ankerbouten en daarop nog een afdichting voor de zuigerstang.
Dus als je een plaatje hebt kan ik het je wel vertellen.
Overigens zijn er in de jaren dertig veel schepen uitgerust met dw tweetakt motoren.(Stork, B&W, M.A.N,)

Koos
Berichten: 708
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 04 sep 2019 10:07

Als ik het mee even vagelijk herinner, dacht van DW.
Heb er de laatste tijd zoveel voorbij zien schieten dat ik door het bos de bomen niet meer zie. (daar heb je het dus al van al dat gedoe).
Ben even met wat anders bezig maar moet nog wel wat onder de knop hebben daaromtrent en moet nog even uitsplitsen etc.
Komt er ASAP aan en kan mogelijk ieder z’n eigen oordeel vellen.

roy
Berichten: 11373
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 04 sep 2019 10:45

Jan en Koos bedankt voor de reactie / suggesties.
Helaas ben ik niet in het bezit van foto's van de genoemde motoren.
Mogelijk heeft Koos nog iets op de plank liggen. We wachten het dus maar effies af.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................



Plaats reactie