Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 708
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 04 sep 2019 11:47

M'n andere werk maar even uit de handen laten vallen, want bespeurde een dusdanige onrust wat mij toch weer noopte om mijzelf naar de "kunstkast" te vervoegen.
Daarbij zit er toch nog even wat tijd in mbt. tevoorschijn toveren, op volgorde zetten, bijwerken en geschikt maken voor plaatsing op KBP.
Uiteraard met alle liefde en plezier.
Ten eerst even aan Klaas: Hoop nu wel dat ik bij de juiste rijwielverkoper ben langs geweest. ?????????
Maar in ieder geval hier het eea. van de "Kota Inten".
Mogelijk schept dit wat duidelijkheid bij de "fanaten".
Veel plezier.
Bijlagen
01) Kota Inten 1927 (25) - kopie.jpg
01) Kota Inten 1927 (25) - kopie.jpg (63.45 KiB) 514 keer bekeken
10) Kota Inten bedplate gedeelte (78).jpg
10) Kota Inten bedplate gedeelte (78).jpg (125.45 KiB) 514 keer bekeken
11) Kota Inten bedplate gedeelte (79).jpg
11) Kota Inten bedplate gedeelte (79).jpg (136.38 KiB) 514 keer bekeken
12) Kota Inten (70).jpg
12) Kota Inten (70).jpg (145.41 KiB) 514 keer bekeken
13) Kota Inten (78).jpg
13) Kota Inten (78).jpg (135.65 KiB) 514 keer bekeken
14) Kota Inten (65).jpg
14) Kota Inten (65).jpg (153.35 KiB) 514 keer bekeken
15) Kota Inten (67).jpg
15) Kota Inten (67).jpg (140.52 KiB) 514 keer bekeken
16) Kota Inten 1927 MAN motor (30).jpg
16) Kota Inten 1927 MAN motor (30).jpg (136.87 KiB) 514 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Koos op 04 sep 2019 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Koos
Berichten: 708
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 04 sep 2019 11:56

En hier nog een risje van de "Kota Inten".
Veel plezier ermee en ik ga even weer wat anders doen.
Bijlagen
17) Kota Inten 1927 motor (34).jpg
17) Kota Inten 1927 motor (34).jpg (153.3 KiB) 509 keer bekeken
18) Kota Inten Motor en zuigers (31).jpg
18) Kota Inten Motor en zuigers (31).jpg (158.59 KiB) 509 keer bekeken
19) Kota Inten dr.st. (31).jpg
19) Kota Inten dr.st. (31).jpg (124.73 KiB) 509 keer bekeken
20) Kota inten (56).jpg
20) Kota inten (56).jpg (124.69 KiB) 509 keer bekeken
21) Kota Inten KRL  motor (40).jpg
21) Kota Inten KRL motor (40).jpg (171.94 KiB) 509 keer bekeken
22) Kota Inten motor (42).jpg
22) Kota Inten motor (42).jpg (122.08 KiB) 509 keer bekeken
23) Kota Inten koppenbordes (44).jpg
23) Kota Inten koppenbordes (44).jpg (122.03 KiB) 509 keer bekeken
24) Kota Inten gebr. krukas (67).jpg
24) Kota Inten gebr. krukas (67).jpg (119.33 KiB) 509 keer bekeken

roy
Berichten: 11373
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 04 sep 2019 12:06

Bedankt voor je snelle reactie Koos.
H.e.e.a. is nu toch wel duidelijk dunkt me.
Het roept bij mij echter wel weer een geheel andere vraag op. Gelukkig maar...……….. 8) :lol:
Als zo'n grote krukas gebroken is, moet er dan een kompleet nieuwe gemaakt worden of zag men kans om met warm stoken en later weer krimpen een nieuw tussenstuk te plaatsen ?. Het lijkt me n.l. nogal een dure en langdurige reparatie voor een schip weer in de vaart gebracht kan worden.
We zijn weer eens benieuwd..........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 708
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 04 sep 2019 12:24

Nou,heb het idee dat die niet meer terug gaat en/of opgebouwd gaat worden.
Heeft een flinke optater gehad en weet je maar nooit wat er verderop ook nog serieus wat is gebeurd.
Een oplazer of een tordering of id. van dien aard.
Schat niet in dat ze het risico willen lopen.
En om nu even ijdel te zijn, bij mij kwam die er van z'n nooit niet meer in, in gerepareerde vorm.
Toch verzekeringswerk en zal er ook misschien nog wel wat meer mee rond gevlogen zijn met alle gevolgen van dien en zullen die een eventueel gevolg
risico schade ook niet op hun brood willen krijgen.
Ook Class zal daar niet mee akkoord gaan en een nieuwe eisen als dat van toepassing mocht zijn om dat te eisen
Mogelijk in India op de By-pass markt.
Die zijn daar altijd (in ieder geval destijds) verrekte handig in om dat weer met kunst een vliegwerk aardig in het gareel te krijgen en moet je uitkijken dat zo'n ding opeens weer in de parallele markt op duikt.
Laatst gewijzigd door Koos op 04 sep 2019 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert Schouwstra
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 04 sep 2019 20:31

Ha, dat heb ik wel meegemaakt als monteur. In Sliedrecht kwam een schip voor de kant met een 1000 pk Deutz 545. De man had altijd problemen met loszittende fundatie bouten. Het klokrapport was binnen de toleranties, de motor trilde niet idioot, maar na een maand was de helft van de fundatiebouten los. Navraag bleek dat de motor twintig jaar goed gedraaid had, na een forse lagerschade bij een concullega was gerepareerd en terug geplaatst. Op een gegeven moment zei Piet, onze chef-monteur: Haal die kar er maar uit, volgens mij is de krukas krom. Wij de hele motor er uit gesleuteld en uit elkaar getrokken. Toen bleek dat onder- en bovenblok en krukas van drie verschillende motoren afkomstig waren, dat de krukas krom was en ook niet gelijnboord. Dat hadden ze de eigenaar vergeten te vertellen. We hebben de man keurig geholpen en er weer een andere, rechte krukas ingelegd en uitgelijnd. Probleem opgelost, verzekering ook weer blij.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jinny » 04 sep 2019 22:55

Ja ja, ff snel en goedkoop prutsen..
Dat kom ik in mijn vak ook wel tegen..
Goedkoop blijkt op termijn meestal duurkoop...
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 05 sep 2019 10:20

Ik vond nog twee plaatjes van de dubbelwerkende Stork Diesel van de Celebes (S.M.N.)
Grappig is te zien dat de manoeuvreerstand, hoewel bij de Hotlo in het midden aan de lange zijde, maar weinig veranderde in al die jaren.
Hetzelfde wiel met de drie spaken, aanzetten, bedrijf, stop en dat zware brandstofhendel ook voor overlopen van voor- naar achteruit zit er bijna hetzelfde spulletje.
Het lijkt wel of er voor brandstof boven en onder separate hendels zijn, weet iemand hoe dat werkte?
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01058-largemanoevreerst.jpeg
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01058-largemanoevreerst.jpeg (196.27 KiB) 322 keer bekeken
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01086-large.jpeg
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01086-large.jpeg (297.58 KiB) 322 keer bekeken

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 05 sep 2019 12:17

Jan,
Bedoel je de foto met de manoevreerstand aan de voorkant? Naast het ronde wiel, zien we denk ik een brandstofhendel en een omkeer hendel. Maar ik denk, dat je dat niet bedoeld.Ik heb het schema, wat jij eerder plaatste even uit mij Piek (1953) gescand.
IMG_20190905_0001.jpg
IMG_20190905_0001.jpg (158.77 KiB) 288 keer bekeken
Klaas

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 05 sep 2019 13:29

Ja ik bedoel de manoeuvreerstand aan de kopse kant van de motor, als je goed kijkt zie je twee brandstofhendels.
Het bakboord hendel heeft een duidelijk kortere slag als het stuurboord hendel hetgeen doet vermoeden dat ze eerst onder brandstof geven, daar zitten ook de aanzetluchtkleppen.
Zodra de kar loopt zetten ze dan brandstof boven bij?
Ik heb wel gelezen dat bij de dubbelwerkende diesel van meneer Lugt en Werkspoor de uitlaatgassen van de boven koppen eerst naar onderen geleid moest worden om de onderkoppen voor te warmen pas dan werd onder brandstof gegeven.
Met die motor is het dan ook nooit wat geworden, te gecompliceerd en teveel onderhoud.
Van de Stork dubbelwerkende diesel is er toch een flink aantal geleverd, van B&W en M.A.N. overigens ook waarbij M.A.N. het voordeel had dat ze karretjes voor oorlogsdoeleinden mochten maken, dan speelt geld al minder een rol :(
Bij de Stork van het schema wordt onder en boven brandstof gegeven met 1 hendel, dat is bij de motor van de Celebes ook waar de manoeuvreerstand in het midden staat.

Patru
Berichten: 2407
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 05 sep 2019 15:52

v+d schreef:
05 sep 2019 10:20
Ik vond nog twee plaatjes van de dubbelwerkende Stork Diesel van de Celebes (S.M.N.)
Hallo Jan,
De 2e foto die je plaatste is van een 7-cilinder en is niet de HODT van de Celebes.
Hierbij de Stork HODT 2tdw 8x72/120van de Celebes.


Stork HODT Celebes 8x72 slag 120.jpg
Stork HODT Celebes 8x72 slag 120.jpg (201.06 KiB) 232 keer bekeken
Groet, Paul G.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 05 sep 2019 16:09

Jan en Paul bedankt voor het verhaal en foto. Geweldig dat, dit nog beschikbaar is om aan ons te tonen.
Jan, wat je schrjft over de twee brandstof zal best kloppen. Ik had mijn idee gebaseerd op de tekening uit Piek. Ik kan me voorstellen, dat ze die koppelflens hebben laten vervallen en een tweede handel geplaatst op de linker as. Ik vraag me af, hoe je de brandstofhoeveelheid in stelt voor de "bovenkop". Met de middelen die ze toen hadden zal dat waarschijnlijk op basis van de uitlaatgassen temperaturen zijn gebeurd. Ik heb nooit met een dubbelwerkende motor gevaren (zelfs nooit gezien), maar zouden ze ook wel eens gevaren hebben met alleen brandstof op de bovenkoppen. Met de TE machines waren tijdens bedrijf niet zoveel problemen. Problemen met de de metallieke pakking van de zuigerstang kan ik mer herinneren. Ik kan me zo voorstellen, dat deze motoren daar ook wel eens last van hadden. Ik ga vanavond nog eens zoeken, ik kan me herinneren dat Henk van der Moolen hier iets over heeft geschreven.
Grt.
Klaas

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 566
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 05 sep 2019 19:03

Beste mede-kombuizers,

V+D (jan) vraagt zich af
Hetzelfde wiel met de drie spaken, aanzetten, bedrijf, stop en dat zware brandstofhendel ook voor overlopen van voor- naar achteruit zit er bijna hetzelfde spulletje.
Het lijkt wel of er voor brandstof boven en onder separate hendels zijn, weet iemand hoe dat werkte?
Het handle links weet ik ook niet, maar voor de rest van, wat V+D zo mooi het "spulletje noemt, waag ik een gokje:
Groeten van Co.
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01058-largemanoevreerst.jpeg
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-01058-largemanoevreerst.jpeg (208.13 KiB) 172 keer bekeken

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 05 sep 2019 21:44

Naar aanleiding van het knipsel in mijn Piek boek, vanmiddag nog eens verder gezocht in allerlei studie troep die ik bewaard had. De bijlage heeft te maken met de dubbelwerkende Stork van de "Bergensfjord". Dit was de laatste die Stork heeft gebouwd. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk heeft het onbekende (linker) hendel hiermee te maken. Bij mij was wat verwarring ontstaan over de plaatsing van de manoevreerstanden (voor en naast de motor. Ik den, dat dit te maken heeft het het bouwjaar. De Celebes is van 1943 (?) en de Bergensfjord van 1956.
STORK DW 1.jpg
STORK DW 1.jpg (128.05 KiB) 129 keer bekeken



Klaas

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 05 sep 2019 22:02

Ja Klaas dat hadden wij zelf kunnen bedenken.
Startlucht onder invoeren, dan heb je boven geen expanderende lucht dus daar direct hete gecomprimeerde lucht en dus direct verbranding.
Zodra de motor loopt heb je ook onder hete gecomprimeerde lucht en daar dus ook direct verbranding als je dat tweede hendel bijzet.
Meneer Hesselman bij Stork was toch wel pienterder dan meneer Lugt bij Werkspoor.
De laatste vond het nodig om met uitlaatgassen van boven eerst de onderkoppen voor te warmen waarvoor ook weer een systeem bedacht moest worden.
Het tweede brandstofhendel is dus voor de onderzijde.
Wel mooi om dat alles nog eens te zien.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 566
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co » 05 sep 2019 22:32

Bedankt, Klaas, nu is duidelijk dat het ook een brandstofhandle is. :idea:
Dank voor het spitten.
Groeten van Co.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 374
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 05 sep 2019 22:48

Dit is het hele knipsel. Ik kreeg het niet geplaatst, na het heen en weer bellen, lijkt het nu te lukken. Ik vraag me alleen af waarom dit ooit heb bewaard.
Stork DW 3.jpg
Stork DW 3.jpg (159.09 KiB) 105 keer bekeken


Henk van der Moolen heeft op HAVEN VAN AMSTERDAM op tab 36, ook iets over dit wonder techniek (Arendskerk) gezegd.

Grt.

Klaas



Plaats reactie