Pagina 298 van 356

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 09:06
door Patru (R.I.P)
De foto van de 7-cilinder die op vorige pagina ten onrechte wordt toegeschreven aan de Celebes is van de bakboord hoofdmotor van de Arendskerk (2 stuks Stork HODT 7x61x115)
Hier nog een mooi plaatje van de machinekamer van de Bergensfjord met 2 stuks Stork HODT 8x72/120.

MK Bergensfjord 1956.jpg
MK Bergensfjord 1956.jpg (153.53 KiB) 1412 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 09:20
door Patru (R.I.P)
De heer G.J.Lugt kreeg toch mooie onderscheidingen voor zijn werkzaamheden, ook van deskundige instituten.
Hierbij een opsomming bij zijn overlijden (6 juli 1948).

Onderscheidingen GJ Lugt.jpg
Onderscheidingen GJ Lugt.jpg (53.27 KiB) 1403 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 09:50
door v+d
Ik geloof het direct Paul, toch vind ik persoonlijk dat de beste man hield van ingewikkeld en daar zijn voorbeelden genoeg van.
Overigens maakten ze bij Stork ook andere zaken zoals turbines en gasgeneratoren, hierbij een voorbeeld van een sleper met een houtgasgenerator.
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-04011-large gasgenerator.jpeg
urn-gvn-HCO01-FDSTORK-04011-large gasgenerator.jpeg (105.52 KiB) 1390 keer bekeken

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 12:56
door Patru (R.I.P)
Tja, ook met wat Werkspoor maakte kun je een apart topic vullen.
Als een voorbeeld daarvan stond tot voor kort hier vlakbij de Centrale Harculo waar ze nog de staalconstructie voor geleverd hebben.
Stork trouwens het grootste deel van de installaties.

Bouw Harculo Werkspoor 1954-1.jpg
Bouw Harculo Werkspoor 1954-1.jpg (222.48 KiB) 1351 keer bekeken
Bouw Harculo Werkspoor 1954-2.jpg
Bouw Harculo Werkspoor 1954-2.jpg (65.39 KiB) 1351 keer bekeken
Een beetje zig-zag, maar ja.
Groet, Paul G.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 13:32
door Roy
Ja en Werkspoor bouwde ook turbines.
Voor b.v. de "Telamon" en "Triton" van 1946 werden Pametrada turbines gebouwd goed voor 3.200 apk. Dit ter vervanging van de Skinner-Uniflow 5 cilinder machines. Dit vond in 1959 plaats.
Werkspoor wordt nogal eens weggezet als hopeloos slechte machine bouwer, maar ze konden er echt wel wat van daar in Amsterdam. Ik denk dat Werkspoor vooral afgerekend wordt op hun motor van het type Lugt. Wel jammer hoor, want er zijn wat Werkspoor motoren gebouwd !.

m.v.g., Roy

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 13:55
door Derk-.
Wat te denken van de TM 310 en TM 620.
Prachtige machines, heb er met veel plezier mee gevaren.


Derk

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 16:23
door Roy
Ik denk dat je een type foutje maakt Derk.
Je zal TM 410 bedoelen.
Ja, eens de meest verkochte medium speed motor ter wereld !. Ze hebben wel wat aanloop problemen gehad. Ik meen dat dit met de krukas lagerblokken was of zelfs scheuren in het bed. Maar goed, ook dat is weer overwonnen.
Er zijn zelfs in Britse bulkcarriers bij een hermotorisering TM.410 ingebouwd. Niet slecht.
Nog even ter info; in de V.M.F. zat ook Kromhout. Niet onbelangrijk daar jarenlang systemen van Kromhout nog gebruikt werden in nieuwe series motoren.
Ik ben sterk Rotterdam minnend, maar in Amsterdam konden echt wel motoren bouwen hoor !. :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 17:07
door Koos
Att: Gert Schouwstra.
Gert, die Deutz 545 waar je het over had.
Was dat voor de kant bij dat mach.fabriek/motoren rep. bedrijf aan de punt van de haven ?
Was dat mogelijk in de rond 1989-1990 ?
Gr. Koos

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 19:43
door Derk-.
Ja natuurlijk waren het de 410 motoren.
In de begin jaren voeren ze op dieselolie en later op 200 sec redwood.
De 620 gingen gelijk op de zwaardere olie varen problemen alom.
Derk

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 06 sep 2019 20:11
door Patru (R.I.P)
roy schreef: 06 sep 2019 16:23 Nog even ter info; in de V.M.F. zat ook Kromhout.
De VMF kwam al in 1954 tot stand.
Kromhout kwam, evenals Bronswerk, pas in de 2e helft jaren '60 bij de VMF.
In 1959 werd Beijnes Beverwijk (bouw rollend materieel) ingelijfd.
Groet, Paul G