Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 26 sep 2019 18:41

Ergens onder een oud vuil gedoe in een hoekje van m'n garage een doos, weliswaar vol met stof tegengekomen, maar bleken ook nog wat oude studieboeken in te zitten.
En zowaar wat oudere motoren boeken tegengekomen.
Dacht dat de hele vroegere leerhandel al lang geleden bij de Gemeentewerf was verdaagd.
Maar niet dus.
Nu had Patru in het Topic "Machinekamers" het over motoren bij de NS.
En kwam ik in een van die boekjes ook nog een motorretje tegen wat mogelijk in de loc's zou hebben gestaan.
Zijnde een "Thomassen Frichs" machientje.
Nu plaats ik dat maar hier op dit Topic gezien het gegeven dat dit Topic "St.M & DM" daar denkelijk toch voor is bedoeld geworden.
Vraag aan Paul: Werden deze machientjes ook gebruikt bij de NS in de diesel loc's ?
Moet dan zo te zien wel kort na de "Paarden trek" periode zijn geweest.
Gr. Koos
Bijlagen
Thomassen Frichs motor.jpg
Thomassen Frichs motor.jpg (290.96 KiB) 797 keer bekeken


v+d
Berichten: 5861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 26 sep 2019 20:22

Het lijkt mij een generatorset(je). THOMASSEN leverde wel traktiemotoren.

roy
Berichten: 11625
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door roy » 26 sep 2019 20:24

Ja maar die kleine rangeer locs, ( Sik genaamd ), waren toch d.e. ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Sparks316
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 » 26 sep 2019 20:48

Tot aan 2000 (effe ruw) was alles wat diesellok genoemd kon worden bij de NS DE. Diesel-hydraulisch werd in Duitsland gebruikt en toen de NS of Railion destijds een partij duitse loks overnam waren dat de eerste diesel-hydraulische loks in het Railion bestand. Ik meen type 212 of zo.
Na de oorlog kocht NS een stel amerikaanse loks (serie 600, later 2000) die DE waren;
in de jaren 50 zijn er nog 5 of 6 gebouwd voor het transport over niet-geëlektrificeerde delen), de zg. Beelen loks, die waren ook DE
en later is er nog een testlok gebouwd die uiteindelijk als aandrijving voor een kraan in Dordrecht geeindigd is, ook DE.
Volgens mij hadden al die loks problemen met de koeling. Dat was dus gewoon een motorprobleem.
Louis

Patru
Berichten: 2506
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 26 sep 2019 21:15

Koos,
De motor Thomassen-Frichs 6Fa op de foto die je plaatst is bij NS gebruikt in de diesel-elektrische rangeerlokken DERL 401-415, maar met een generator van Smit. Op je foto staat een generator van Heemaf, waarschijnlijk bestemd voor een stationaire installatie.
De locomotieven werden gebouwd door Werkspoor Amsterdam.

DERL 415 Zaanstraat 13-2-1950.jpg
DERL 415 Zaanstraat 13-2-1950.jpg (184.08 KiB) 742 keer bekeken
Een aantal van deze machines is ook ingezet op de lijntjes van de Westlandse Spoorweg Maatschappij (WSM).
Maar bij NS werden de lokken al snel opgevolgd door zwaardere typen rangeerlocs.
Ik meen dat de motoren van deze lokken nog gebruikt zijn in de binnenvaart.
Groet, Paul G.

v+d
Berichten: 5861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 26 sep 2019 21:36

Als je wilt weten wat Thomassen met het spoor deed dan ga je naar www.mscv.nl
Op die site vind je " Grootbedrijf " even aantikken en dan scrollen naar motorenfabriek Thomassen.
Een oud medewerker van T. geeft daar een prachtig overzicht.

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 27 sep 2019 10:35

Heren ea,
Nu we toch met de "Spoorwegen" bezig zijn,vond ik ook nog een ander motorretje wat van toepassing is geweest bij de NS. :!:
Dit alles denkelijk tot groot genoegen van Paul. :-D
Dit keer een "Stork-Thomassen" 2-takker.
Komt uit een ook weer recentelijk tevoorschijn gekomen boekje.
Indien gewenst kan ik het daarin bijbehorende werkings beschrijving etc. nog bijvoegen, maar verneem dat dan wel.
Gr. Koos
Bijlagen
Stork-Thomassen 2-takker voor NS (01).jpg
Stork-Thomassen 2-takker voor NS (01).jpg (232.59 KiB) 654 keer bekeken
Stork-Thomassen 2-takker voor NS (02).jpg
Stork-Thomassen 2-takker voor NS (02).jpg (222.03 KiB) 654 keer bekeken
Beschr.St-Th. 2T.jpg
Beschr.St-Th. 2T.jpg (100.76 KiB) 583 keer bekeken
besschr.St-Th. 2T vervolg.jpg
besschr.St-Th. 2T vervolg.jpg (204.03 KiB) 583 keer bekeken
Vloeistofkoppeling.jpg
Vloeistofkoppeling.jpg (170.32 KiB) 580 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Koos op 27 sep 2019 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.

v+d
Berichten: 5861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 27 sep 2019 12:01

Langsspoeling via een grote uitlaatklep en een wervelkamer, een beetje B&W en een beetje Ricardo.

Patru
Berichten: 2506
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 27 sep 2019 12:23

Ja Koos, die heb ik nog meegemaakt, maar wel kort.
De locomotieven waar ze in stonden waren de DERL 701-715 (van 1952-1972). Het motortype 4 STT 400pk.
Ik heb het bedieningsvoorschrift nog waar de doorsneden die je plaatst ook in staan.
Op een foto uit de hoofdwerkplaats Tilburg wordt er gewerkt aan zo'n motor.
Tegenwoordig zou er wel een stelling omheen staan. :-D


BLL C6500 deel IV.jpg
BLL C6500 deel IV.jpg (278.18 KiB) 622 keer bekeken
Tilburg 22-2-1956.jpg
Tilburg 22-2-1956.jpg (150.38 KiB) 622 keer bekeken
Groet, Paul G.

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 27 sep 2019 14:06

Heren ea,
Heb inmiddels ook de beschrijving van het "motorreke" onder de afbeeldingen gehangen.
Alsook de in de beschrijving genoemde "vloeistofkoppeling
Gr. Koos

Patru
Berichten: 2506
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 27 sep 2019 16:06

Die spoelluchtventilator, of blaasmachine :) zoals het op de doorsnede staat, was een enorme bron van storing en heeft flink bijgedragen aan de snelle afvoer van de serie. De lokken hadden ook geen mogelijkheid voor een doorgaande rem, dus de inzet was beperkt.
Op de foto uit Tilburg is dat spoelspul al gedemonteerd. Hier nog een foto uit Hengelo van een net gereedgekomen motor, kompleet met EEC-generator, vermogen 400pk bij n=500.


Spoellucht Stork STT 4, 24x36.jpg
Spoellucht Stork STT 4, 24x36.jpg (80.64 KiB) 553 keer bekeken
Generatorzijde Stork STT 4, 24x36.jpg
Generatorzijde Stork STT 4, 24x36.jpg (187.56 KiB) 553 keer bekeken
Groet, Paul G.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 28 sep 2019 12:13

Nu we toch even afgedwaald zijn tot de spoorwegen, heb ik "misschien" nog een leuke kijktip. Op Youtube staat een filmpje van de complete renovatie van de NS-stoomlok 3737. De titel is; " Een nieuw hart voor de 3737" (ongeveer).

https://www.youtube.com/watch?v=UxrA6HocygI

Alles komt aan bod, ketelbouw, lagers gieten, enz enz.

Grt.

Klaas

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 28 sep 2019 20:36

Heren ea,
Blijven nog maar even door "Sporen"
Nog zo'n gebakje die ook bij NS werd gebruikt zoals blijkt uit bijgevoegde beschrijving.
De Werkspoor-R.U.B.(H).
Maar werd niet alleen bij de NS gebruikt, maar ben ik die "ellendelingen" ook tegen gekomen in de baggerij.
Bij het destijdse Europoort project werden door Adriaan Volker ook div. land "tussenstations" toegepast als de totale pers afstand te lang was.
Die dingen stonden dan ergens op het stort opgesteld tussen de uitgaande leiding van de zandzuiger en eindleiding op het stort.
De locatie werd dan zodanig bepaald dat de zuiger het water-zand mengsel nog net bij het tussenstation kon brengen (persen) en deze de hele zandzooi nog weer een zetje gaf zodat het er aan het einde van de stortleiding nog uit kon spartelen.
Motor was dan gemonteerd op een skid, en dan middels een cardan naar een daarachter geplaatste skid met daarop de twk en zandpomp.
Hele zooitje stond dan in een Nissenhut met nog wat hulpgerei daarin.
De koeling werd verzorgd door flygt pompen die waren neergehangen in het dichtstbijzijnde waterbassin en dan middels wat mindere diameter stortleiding naar het TS werden gepompt, en ook weer teruggevoerd.
Maar kon de afstand soms wel een kilometer zijn of id.
Periodieke controle van die pompen betekende dat er een machinist over de stortleiding lopende, moest gaan kijken of alles nog in orde was aldaar.
Dus die was dan wel even op pad.
Dus niks sportschool en gewoon heen en weer lopen en ook nog de balanceerkunst eigen maken.
Onderweg nog even op hazen-, en konijnenjacht voor de nacht-shift.
Maar terugkomend op die Werkspoor- R.U.B.(H.) motoren.
Waren voor het zandpomp bedrijf ELLENDELINGEN met hoofdletters, en zeker bij variabele pompafstanden gingen die krengen al heel snel
"door de knieen".
Gevolg: In elkaar gedoken toeren bij volle brandstof en uitlaatgassen sky -high.
Gevolg 2: De uitlaatpijpstukken na de koppen waren dan vaak al de "kersrood" kleur al gepasseerd en waren al behoorlijk op weg naar de bijna "witte vloeikleur".
Je kon de verlichting in die Nissenhut al bijna al uitdoen.
Dus ja, er gebeurde van alles, met kleppen, met koppen en vastlopers en ga zo maar door.
Ding stop, maar daarvoor eerst nog onder die omstandigheden zo goed en zo kwaad als het ging de zandleiding schoon draaien en de winzuiger weer over op de by-pass korte stort leiding.
Sleutelen geblazen, maar zat je bijna nog een halve dag te wachten totdat het ding zodanig was afgekoeld dat je wat vast kon pakken.
Geen onverdeeld succes dus (als bagger verstuw middel).
Nu heb ik m'n destijdse materieelboekje er eens bij gepakt en zie bij "TS 20" staan.
Quote: Werkspoor RUB
215 x 16
N= 2400 pk n= 1200.
Unquote:
Uit bovenstaande opmakende behoort volgens mij voor deze motor de benaming in plaats van RUB te zijn RUBH.
Dit op grond van de genoemde getallen 215 zijnde 215 mm cilinder diameter wat duidt op de opgevoerde versie, dus RUBH.
Getal 16 is dan het aantal cilinders wat dan ook overeen zou komen met het opgegeven vermogen van een RUBH
zie hiervoor bijgevoegde beschrijving.
Maar ongetwijfeld zal Paul hier nog wel wat meer over weten.
Bijgaand een dwarsdoorsnede plaatje van het "orakel" en de daarbij behorende beschrijving.
Gr. Koos
Bijlagen
Werkspoor-R.U.B.H. 4T.jpg
Werkspoor-R.U.B.H. 4T.jpg (176.67 KiB) 362 keer bekeken
Beschr. WS RUBH (02).jpg
Beschr. WS RUBH (02).jpg (340.05 KiB) 362 keer bekeken
Beschr. WS RUBH (03).jpg
Beschr. WS RUBH (03).jpg (137.25 KiB) 362 keer bekeken
Beschr. WS RUBH (04).jpg
Beschr. WS RUBH (04).jpg (137.78 KiB) 362 keer bekeken

Gert Schouwstra
Berichten: 227
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra » 28 sep 2019 21:26

Koos en Paul, Ik kom nog even terug op het plaatje van de Thomassen-Frichs motor met Heemaf generator. Dat kan misschien toch wel een spoortractiemotor zijn geweest.

In 1954 bestelde de NS tien DE rangeerlocomotieven bij Werkspoor. De fabrieksnummers waren 1042 - 1051. NS gaf deze serie locs de nummers 451 - 460. De motor was een Thomassen-Frichs 6FE van 330 pk bij 1100 rpm. De generator was gemaakt door het Franse Schneider-Westinghouse en werd gezamenlijk geleverd met Heemaf in Hengelo. Dat zou het Heemaf-plaatje verklaren.

De reden dat deze installatie werd besteld is dat NS hiervoor dezelfde reserveonderdelen wilde gebruiken als voor de 2000-serie. Die was in 1946 uit Amerika gekomen als serie 601-619 met twee 300 pk Buda motoren. In 1953 werden deze locs van een nieuwe aandrijflijn voorzien en hernummerd in nrs. 2001-2018. Gekozen werd voor twee Thomassen-Frichs 6FE motoren van 300 pk bij 1100 rpm in combinatie met twee Franse Schneider-Westinghouse 197-A generators. Ik weet niet of Heemaf daar ook bij betrokken was.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Patru
Berichten: 2506
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 29 sep 2019 09:51

Gert Schouwstra schreef:
28 sep 2019 21:26
Koos en Paul, Ik kom nog even terug op het plaatje van de Thomassen-Frichs motor met Heemaf generator. Dat kan misschien toch wel een spoortractiemotor zijn geweest.
Dag Gert,
De vraag bij het plaatje van Koos heb ik opgevat als "werd die dieselmotor ook toegepast bij NS".
Het antwoord was "Ja, in de lokserie 401-415, maar met een Smit generator". De dieselmotor was van het type 6Fa, 225 pk bij n=750.
In de serie 451-460 werd de dieselmotor 6Fe geplaatst (330 pk bij n=1100) met een Heemaf generator. Dus een sterkere krachtbron.

Thomassen 6Fe met Heemaf generator.jpg
Thomassen 6Fe met Heemaf generator.jpg (95.29 KiB) 268 keer bekeken
Heemaf was, als licentiehouder van Westinghouse, inderdaad ook betrokken bij de hermotorisering/ombouw van de DE 2000 lokken.
Groet, Paul G.

Sparks316
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 » 29 sep 2019 12:52

De Werkspoor RUHB was ook de krachtbron in de NS (proef)lok 2801, die bedoeld was om een soort van eenheids-DE lok voor Europa te fabriceren. De enige 2800 die er ooit gemaakt is kwam ongeveer in 1962 in dienst en verliet deze weer in 1968, door het continue aanhouden van problemen.
De 12 cyl ew 4 takt cylinder vrat koelwater, machinisten hadden doorlopend emmers koelwater in de cabine staan om bij te kunnen vullen.
Na afvoer is de lok bij het Zeehavenbedrijf Dordrecht terechtgekomen als krachtbron voor een hijskraan, maar daar door stommiteiten helemaal aan haar eind gekomen en vervolgens in fasen gesloopt. Tijdens de NS testfase heette het machien al gauw Kreupele Marie want ze stond meer in de werkplaats dan dat ze reed, terwijl de machinisten die ermee reden het over de Nautilus hadden.
Eerder waren er de Beelen geweest, begin jaren 50. Gelanceerd als serie 800 maar naderhand omgenummerd in serie 2600. Die had weer een STT 10-cylinder ew 2-takt motor die uiteindelijk slecht tegen sterk wisselende belastingen kon. Van deze lok zijn er 6 gefabriceerd en uiteindelijk in 1958 weer afgevoerd. Een van de oorzaken van de problemen was dat de NS eiste dat het gewicht maximaal 108 ton mocht zijn, waardoor Werkspoor en andere fabrikanten steeds maar iets moesten verzinnen om binnen die grens te blijven, zodat de schuld niet alleen bij Werkspoor ligt.
Bron: DE Lokomotieven NS serie 2600 en NS loc 2801 van Paul Henken.
Louis



Plaats reactie