Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Ergens onder een oud vuil gedoe in een hoekje van m'n garage een doos, weliswaar vol met stof tegengekomen, maar bleken ook nog wat oude studieboeken in te zitten.
En zowaar wat oudere motoren boeken tegengekomen.
Dacht dat de hele vroegere leerhandel al lang geleden bij de Gemeentewerf was verdaagd.
Maar niet dus.
Nu had Patru in het Topic "Machinekamers" het over motoren bij de NS.
En kwam ik in een van die boekjes ook nog een motorretje tegen wat mogelijk in de loc's zou hebben gestaan.
Zijnde een "Thomassen Frichs" machientje.
Nu plaats ik dat maar hier op dit Topic gezien het gegeven dat dit Topic "St.M & DM" daar denkelijk toch voor is bedoeld geworden.
Vraag aan Paul: Werden deze machientjes ook gebruikt bij de NS in de diesel loc's ?
Moet dan zo te zien wel kort na de "Paarden trek" periode zijn geweest.
Gr. Koos
Bijlagen
Thomassen Frichs motor.jpg
Thomassen Frichs motor.jpg (290.96 KiB) 1529 keer bekeken

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Het lijkt mij een generatorset(je). THOMASSEN leverde wel traktiemotoren.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Roy »

Ja maar die kleine rangeer locs, ( Sik genaamd ), waren toch d.e. ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 »

Tot aan 2000 (effe ruw) was alles wat diesellok genoemd kon worden bij de NS DE. Diesel-hydraulisch werd in Duitsland gebruikt en toen de NS of Railion destijds een partij duitse loks overnam waren dat de eerste diesel-hydraulische loks in het Railion bestand. Ik meen type 212 of zo.
Na de oorlog kocht NS een stel amerikaanse loks (serie 600, later 2000) die DE waren;
in de jaren 50 zijn er nog 5 of 6 gebouwd voor het transport over niet-geëlektrificeerde delen), de zg. Beelen loks, die waren ook DE
en later is er nog een testlok gebouwd die uiteindelijk als aandrijving voor een kraan in Dordrecht geeindigd is, ook DE.
Volgens mij hadden al die loks problemen met de koeling. Dat was dus gewoon een motorprobleem.
Louis
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Koos,
De motor Thomassen-Frichs 6Fa op de foto die je plaatst is bij NS gebruikt in de diesel-elektrische rangeerlokken DERL 401-415, maar met een generator van Smit. Op je foto staat een generator van Heemaf, waarschijnlijk bestemd voor een stationaire installatie.
De locomotieven werden gebouwd door Werkspoor Amsterdam.

DERL 415 Zaanstraat 13-2-1950.jpg
DERL 415 Zaanstraat 13-2-1950.jpg (184.08 KiB) 1474 keer bekeken
Een aantal van deze machines is ook ingezet op de lijntjes van de Westlandse Spoorweg Maatschappij (WSM).
Maar bij NS werden de lokken al snel opgevolgd door zwaardere typen rangeerlocs.
Ik meen dat de motoren van deze lokken nog gebruikt zijn in de binnenvaart.
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Als je wilt weten wat Thomassen met het spoor deed dan ga je naar www.mscv.nl
Op die site vind je " Grootbedrijf " even aantikken en dan scrollen naar motorenfabriek Thomassen.
Een oud medewerker van T. geeft daar een prachtig overzicht.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Heren ea,
Nu we toch met de "Spoorwegen" bezig zijn,vond ik ook nog een ander motorretje wat van toepassing is geweest bij de NS. :!:
Dit alles denkelijk tot groot genoegen van Paul. :-D
Dit keer een "Stork-Thomassen" 2-takker.
Komt uit een ook weer recentelijk tevoorschijn gekomen boekje.
Indien gewenst kan ik het daarin bijbehorende werkings beschrijving etc. nog bijvoegen, maar verneem dat dan wel.
Gr. Koos
Bijlagen
Stork-Thomassen 2-takker voor NS (01).jpg
Stork-Thomassen 2-takker voor NS (01).jpg (232.59 KiB) 1386 keer bekeken
Stork-Thomassen 2-takker voor NS (02).jpg
Stork-Thomassen 2-takker voor NS (02).jpg (222.03 KiB) 1386 keer bekeken
Beschr.St-Th. 2T.jpg
Beschr.St-Th. 2T.jpg (100.76 KiB) 1315 keer bekeken
besschr.St-Th. 2T vervolg.jpg
besschr.St-Th. 2T vervolg.jpg (204.03 KiB) 1315 keer bekeken
Vloeistofkoppeling.jpg
Vloeistofkoppeling.jpg (170.32 KiB) 1312 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Langsspoeling via een grote uitlaatklep en een wervelkamer, een beetje B&W en een beetje Ricardo.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ja Koos, die heb ik nog meegemaakt, maar wel kort.
De locomotieven waar ze in stonden waren de DERL 701-715 (van 1952-1972). Het motortype 4 STT 400pk.
Ik heb het bedieningsvoorschrift nog waar de doorsneden die je plaatst ook in staan.
Op een foto uit de hoofdwerkplaats Tilburg wordt er gewerkt aan zo'n motor.
Tegenwoordig zou er wel een stelling omheen staan. :-D


BLL C6500 deel IV.jpg
BLL C6500 deel IV.jpg (278.18 KiB) 1617 keer bekeken
Tilburg 22-2-1956.jpg
Tilburg 22-2-1956.jpg (150.38 KiB) 1617 keer bekeken
Groet, Paul G.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Heren ea,
Heb inmiddels ook de beschrijving van het "motorreke" onder de afbeeldingen gehangen.
Alsook de in de beschrijving genoemde "vloeistofkoppeling
Gr. Koos


Plaats reactie