Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru
Berichten: 2447
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 29 sep 2019 16:23

Ach ja, de "Beelen". Er is al veel over geschreven. Wil Kuipers, de schrijver van "Heel Hengelo trilt" gaat er in deel 2 ook aandacht aan geven omdat er een motor van Stork-Thomassen in stond; inderdaad de 10STT. Wat het door Louis Holleman genoemde gewicht van 108 ton daarmee had te maken ontgaat mij.
De RUHB-motoren hebben bij NS tientallen jaren naar behoren gepresteerd. Zowel in de DE-IV (TEE-stellen) als in de DE-III (plan U).
Natuurlijk waren er ook problemen, maar ik bekijk het maar van de zonnige kant.

RUHB 1616 inhijsen in TEE.jpg
RUHB 1616 inhijsen in TEE.jpg (82.42 KiB) 261 keer bekeken
RUHB 1616 DE-III.jpg
RUHB 1616 DE-III.jpg (73.46 KiB) 261 keer bekeken
Groet, Paul G.


Sparks316
Berichten: 356
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 » 29 sep 2019 17:21

Patru schreef:
29 sep 2019 16:23
Wat het door Louis Holleman genoemde gewicht van 108 ton daarmee had te maken ontgaat mij.
Dan begrijp je iets niet helemaal goed: die 108 ton was het maximumgewicht wat de lok mocht hebben van de NS. Dit o.m. in verband met maximale belastingen van bruggen in de trajekten waar die treinen zouden gaan rijden.
Bij het eerste ontwerp kwam dat gewicht te hoog uit, en de NS hield voet bij stuk en dus moest er gewicht op diverse componenten bespaard worden.
Het hoofdprobleem was echter dat het een langzaamdraaiende motor was die dus tijdens de ritten sterk wisselende belastingen kreeg te verduren en daaraan gekoppeld sterke temperatuurverschillen waarvoor binnen het gewichtskader te weinig goede oplossingen beschikbaar waren met als gevolg dat de proefserie van 6 stuks maar een kort leven beschoren was en de vervolgbestelling voor nog eens 21 stuks geannuleerd werd.
Louis

Patru
Berichten: 2447
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 29 sep 2019 17:33

Sparks316 schreef:
29 sep 2019 17:21
Dan begrijp je iets niet helemaal goed: Bij het eerste ontwerp kwam dat gewicht te hoog uit, en de NS hield voet bij stuk en dus moest er gewicht op diverse componenten bespaard worden.
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp. Dus graag wat toelichting. Op welke componenten moest toen bespaard worden?
Groet, Paul G.

Sparks316
Berichten: 356
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 » 29 sep 2019 18:16

Paul, op alles waarop bespaard kon worden. Tractiemotoren, chassis, weetikveel.
De loks waren bestemd om reizigerstreinen te trekken, daarvoor hadden ze ook een verwarmingsgenerator aan boord staan die iets van 7 rijtuigen van verwarming kon voorzien.
Maar ook op een fatsoenlijke koelinstallatie moest zo nodig bespaard worden, al is het maar op gewicht. Vergeet niet dat in die tijd de NS dicteerde, en niemand anders. Zo willen wij het en zo moet het dus. Terwijl ze met DE traktie nog nauwelijks ervaring hadden, want ze hadden eerder alleen maar stoom gehad. Dus hun ingenieurs etc. hadden ook daar alleen maar ervaring in
Ik citeer even het boek van Henken:
"In de jaren vijftig werd bij het Zwitserse Sulzer met stomme verbazing kennis genomen van deze beschamende constructie (bedoeld is de dieselmotor) en terugkijkend is het niet overdreven te stellen dat het beter was geweest wanneer de serie 2600 met de langzaamdraaiende Stork-Thomassen-motor nooit gebouwd was."
Louis

Patru
Berichten: 2447
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 29 sep 2019 18:44

Dan heb ik het toch goed begrepen.
Groet, Paul G.



Plaats reactie