Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru
Berichten: 2506
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 29 sep 2019 16:23

Ach ja, de "Beelen". Er is al veel over geschreven. Wil Kuipers, de schrijver van "Heel Hengelo trilt" gaat er in deel 2 ook aandacht aan geven omdat er een motor van Stork-Thomassen in stond; inderdaad de 10STT. Wat het door Louis Holleman genoemde gewicht van 108 ton daarmee had te maken ontgaat mij.
De RUHB-motoren hebben bij NS tientallen jaren naar behoren gepresteerd. Zowel in de DE-IV (TEE-stellen) als in de DE-III (plan U).
Natuurlijk waren er ook problemen, maar ik bekijk het maar van de zonnige kant.

RUHB 1616 inhijsen in TEE.jpg
RUHB 1616 inhijsen in TEE.jpg (82.42 KiB) 716 keer bekeken
RUHB 1616 DE-III.jpg
RUHB 1616 DE-III.jpg (73.46 KiB) 716 keer bekeken
Groet, Paul G.


Sparks316
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 » 29 sep 2019 17:21

Patru schreef:
29 sep 2019 16:23
Wat het door Louis Holleman genoemde gewicht van 108 ton daarmee had te maken ontgaat mij.
Dan begrijp je iets niet helemaal goed: die 108 ton was het maximumgewicht wat de lok mocht hebben van de NS. Dit o.m. in verband met maximale belastingen van bruggen in de trajekten waar die treinen zouden gaan rijden.
Bij het eerste ontwerp kwam dat gewicht te hoog uit, en de NS hield voet bij stuk en dus moest er gewicht op diverse componenten bespaard worden.
Het hoofdprobleem was echter dat het een langzaamdraaiende motor was die dus tijdens de ritten sterk wisselende belastingen kreeg te verduren en daaraan gekoppeld sterke temperatuurverschillen waarvoor binnen het gewichtskader te weinig goede oplossingen beschikbaar waren met als gevolg dat de proefserie van 6 stuks maar een kort leven beschoren was en de vervolgbestelling voor nog eens 21 stuks geannuleerd werd.
Louis

Patru
Berichten: 2506
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 29 sep 2019 17:33

Sparks316 schreef:
29 sep 2019 17:21
Dan begrijp je iets niet helemaal goed: Bij het eerste ontwerp kwam dat gewicht te hoog uit, en de NS hield voet bij stuk en dus moest er gewicht op diverse componenten bespaard worden.
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp. Dus graag wat toelichting. Op welke componenten moest toen bespaard worden?
Groet, Paul G.

Sparks316
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 » 29 sep 2019 18:16

Paul, op alles waarop bespaard kon worden. Tractiemotoren, chassis, weetikveel.
De loks waren bestemd om reizigerstreinen te trekken, daarvoor hadden ze ook een verwarmingsgenerator aan boord staan die iets van 7 rijtuigen van verwarming kon voorzien.
Maar ook op een fatsoenlijke koelinstallatie moest zo nodig bespaard worden, al is het maar op gewicht. Vergeet niet dat in die tijd de NS dicteerde, en niemand anders. Zo willen wij het en zo moet het dus. Terwijl ze met DE traktie nog nauwelijks ervaring hadden, want ze hadden eerder alleen maar stoom gehad. Dus hun ingenieurs etc. hadden ook daar alleen maar ervaring in
Ik citeer even het boek van Henken:
"In de jaren vijftig werd bij het Zwitserse Sulzer met stomme verbazing kennis genomen van deze beschamende constructie (bedoeld is de dieselmotor) en terugkijkend is het niet overdreven te stellen dat het beter was geweest wanneer de serie 2600 met de langzaamdraaiende Stork-Thomassen-motor nooit gebouwd was."
Louis

Patru
Berichten: 2506
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru » 29 sep 2019 18:44

Dan heb ik het toch goed begrepen.
Groet, Paul G.

kabo
Berichten: 953
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo » 12 nov 2019 16:14

koffie.jpg
koffie.jpg (104.68 KiB) 432 keer bekeken
Een junior engineer is een bakkie aan het drinken bij de manouvreerstand van de Doxford van de Larch Bank van de Bank Line.
gr.Bas

kabo
Berichten: 953
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo » 12 nov 2019 16:53

Een aantal afbeeldingen van de machinekamer van de Nijkerk van de VNS, bwj. 1958 sloop 1982 uitgerust met een 6 cil. Stork Hotlo van 7200 p
gr. Bas
mk08.jpg
mk08.jpg (49.86 KiB) 413 keer bekeken
vns75j.jpg
vns75j.jpg (16.89 KiB) 412 keer bekeken
mk02.jpg
mk02.jpg (50.62 KiB) 412 keer bekeken
mk03.jpg
mk03.jpg (53.58 KiB) 412 keer bekeken
mk04.jpg
mk04.jpg (42.78 KiB) 412 keer bekeken
mk05.jpg
mk05.jpg (49.14 KiB) 413 keer bekeken
mk07.jpg
mk07.jpg (27.51 KiB) 413 keer bekeken
mk08.jpg
mk08.jpg (49.86 KiB) 413 keer bekeken
Bijlagen
mk06.jpg
mk06.jpg (39.85 KiB) 413 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1296
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong » 12 nov 2019 23:35

Prachtig al die foto 's van de Stork Hotlo en dan die foto van dat meterbord van de Doxford met de machinist en dat heerlijke werkpak.
Groet,Jan

v+d
Berichten: 5861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d » 13 nov 2019 09:36

En het was ook nog een echte Hengelose Hotlo :wink:

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos » 13 nov 2019 15:30

Heren ea,
Even tussendoor en terugkomend op een eerder geplaatst item.
Kwam in een voormalig studieboek ook nog wat motoren plaatjes met werkings uiteenzettingen tegen.
Zo ook dit plaatje/tekening van Dubbelwerkende Stork Hesselmann 2-slag motor.
Deze tekening dus sterke gelijkenis vertoond met het door V en D van een tekening gefotografeerde plaatje wat hij op pag.181, dated 01-09-2019
heeft geplaatst.
Deze nu door mij geplaatste weergave is een tekening met stuksbenaming en kan Klaas B. ook gelijk zien waar de aanzetklep is gemonteerd.
Was hij natuurlijk inmiddels al ruimschoots achter gekomen, maar toch nog even voor de volledigheid.
Gr. Koos
Bijlagen
DW Stork-Hesselman 2-slag motor.jpg
DW Stork-Hesselman 2-slag motor.jpg (212.28 KiB) 207 keer bekeken

Klaas Buytenwegh
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 13 nov 2019 16:46

Bedankt Koos, mooie tekening. Ik had het inmiddels gevonden. Blijft heel apart, helaas nooit met dubbelwerkende motoren mogen varen. Ik heb momenteel deel 1 van "Heel Hengelo trilt" aan het lezen. Heel interessant en zonde, dat dit bedrijf niet meer bestaat.
Grt. Klaas.

Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Laurent » 13 nov 2019 17:57

Dag allemaal,

ik heb nog in mijn bezit ouwe boeken van de jaren veertig met scheepsdieselmotoren erin, met ook toen op de vroegere motoren de inspuiting met perslucht gebeurde en niet met een injectiepomp.

Zal deze opzoeken en enkele foto's hier plaatsen.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh » 13 nov 2019 18:06

Laurent, altijd interessant. Gewoom plaatsen.
Grt.
Klaas



Plaats reactie