Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ach ja, de "Beelen". Er is al veel over geschreven. Wil Kuipers, de schrijver van "Heel Hengelo trilt" gaat er in deel 2 ook aandacht aan geven omdat er een motor van Stork-Thomassen in stond; inderdaad de 10STT. Wat het door Louis Holleman genoemde gewicht van 108 ton daarmee had te maken ontgaat mij.
De RUHB-motoren hebben bij NS tientallen jaren naar behoren gepresteerd. Zowel in de DE-IV (TEE-stellen) als in de DE-III (plan U).
Natuurlijk waren er ook problemen, maar ik bekijk het maar van de zonnige kant.

RUHB 1616 inhijsen in TEE.jpg
RUHB 1616 inhijsen in TEE.jpg (82.42 KiB) 1931 keer bekeken
RUHB 1616 DE-III.jpg
RUHB 1616 DE-III.jpg (73.46 KiB) 1931 keer bekeken
Groet, Paul G.

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 »

Patru schreef: 29 sep 2019 16:23 Wat het door Louis Holleman genoemde gewicht van 108 ton daarmee had te maken ontgaat mij.
Dan begrijp je iets niet helemaal goed: die 108 ton was het maximumgewicht wat de lok mocht hebben van de NS. Dit o.m. in verband met maximale belastingen van bruggen in de trajekten waar die treinen zouden gaan rijden.
Bij het eerste ontwerp kwam dat gewicht te hoog uit, en de NS hield voet bij stuk en dus moest er gewicht op diverse componenten bespaard worden.
Het hoofdprobleem was echter dat het een langzaamdraaiende motor was die dus tijdens de ritten sterk wisselende belastingen kreeg te verduren en daaraan gekoppeld sterke temperatuurverschillen waarvoor binnen het gewichtskader te weinig goede oplossingen beschikbaar waren met als gevolg dat de proefserie van 6 stuks maar een kort leven beschoren was en de vervolgbestelling voor nog eens 21 stuks geannuleerd werd.
Louis
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Sparks316 schreef: 29 sep 2019 17:21 Dan begrijp je iets niet helemaal goed: Bij het eerste ontwerp kwam dat gewicht te hoog uit, en de NS hield voet bij stuk en dus moest er gewicht op diverse componenten bespaard worden.
Het kan zijn dat ik het niet goed begrijp. Dus graag wat toelichting. Op welke componenten moest toen bespaard worden?
Groet, Paul G.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Sparks316 »

Paul, op alles waarop bespaard kon worden. Tractiemotoren, chassis, weetikveel.
De loks waren bestemd om reizigerstreinen te trekken, daarvoor hadden ze ook een verwarmingsgenerator aan boord staan die iets van 7 rijtuigen van verwarming kon voorzien.
Maar ook op een fatsoenlijke koelinstallatie moest zo nodig bespaard worden, al is het maar op gewicht. Vergeet niet dat in die tijd de NS dicteerde, en niemand anders. Zo willen wij het en zo moet het dus. Terwijl ze met DE traktie nog nauwelijks ervaring hadden, want ze hadden eerder alleen maar stoom gehad. Dus hun ingenieurs etc. hadden ook daar alleen maar ervaring in
Ik citeer even het boek van Henken:
"In de jaren vijftig werd bij het Zwitserse Sulzer met stomme verbazing kennis genomen van deze beschamende constructie (bedoeld is de dieselmotor) en terugkijkend is het niet overdreven te stellen dat het beter was geweest wanneer de serie 2600 met de langzaamdraaiende Stork-Thomassen-motor nooit gebouwd was."
Louis
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dan heb ik het toch goed begrepen.
Groet, Paul G.
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

koffie.jpg
koffie.jpg (104.68 KiB) 1686 keer bekeken
Een junior engineer is een bakkie aan het drinken bij de manouvreerstand van de Doxford van de Larch Bank van de Bank Line.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door kabo »

Een aantal afbeeldingen van de machinekamer van de Nijkerk van de VNS, bwj. 1958 sloop 1982 uitgerust met een 6 cil. Stork Hotlo van 7200 p
gr. Bas
mk08.jpg
mk08.jpg (49.86 KiB) 1667 keer bekeken
vns75j.jpg
vns75j.jpg (16.89 KiB) 1666 keer bekeken
mk02.jpg
mk02.jpg (50.62 KiB) 1666 keer bekeken
mk03.jpg
mk03.jpg (53.58 KiB) 1666 keer bekeken
mk04.jpg
mk04.jpg (42.78 KiB) 1666 keer bekeken
mk05.jpg
mk05.jpg (49.14 KiB) 1667 keer bekeken
mk07.jpg
mk07.jpg (27.51 KiB) 1667 keer bekeken
mk08.jpg
mk08.jpg (49.86 KiB) 1667 keer bekeken
Bijlagen
mk06.jpg
mk06.jpg (39.85 KiB) 1667 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Jan Sprong »

Prachtig al die foto 's van de Stork Hotlo en dan die foto van dat meterbord van de Doxford met de machinist en dat heerlijke werkpak.
Groet,Jan
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

En het was ook nog een echte Hengelose Hotlo :wink:
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Koos »

Heren ea,
Even tussendoor en terugkomend op een eerder geplaatst item.
Kwam in een voormalig studieboek ook nog wat motoren plaatjes met werkings uiteenzettingen tegen.
Zo ook dit plaatje/tekening van Dubbelwerkende Stork Hesselmann 2-slag motor.
Deze tekening dus sterke gelijkenis vertoond met het door V en D van een tekening gefotografeerde plaatje wat hij op pag.181, dated 01-09-2019
heeft geplaatst.
Deze nu door mij geplaatste weergave is een tekening met stuksbenaming en kan Klaas B. ook gelijk zien waar de aanzetklep is gemonteerd.
Was hij natuurlijk inmiddels al ruimschoots achter gekomen, maar toch nog even voor de volledigheid.
Gr. Koos
Bijlagen
DW Stork-Hesselman 2-slag motor.jpg
DW Stork-Hesselman 2-slag motor.jpg (212.28 KiB) 1464 keer bekeken


Plaats reactie