Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Breeze

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Breeze »

Bout M14.jpg
Bout M14.jpg (43.95 KiB) 288 keer bekeken

Waarschijnlijk had jij ook al hier gekeken, maar volgens de opgegeven toegelaten waarden mag 165 Nm geen reden zijn om over de rooie te gaan.
Let wel, oppervlak moet een lichte oliefilm hebben.
Let wel, nm staat voor nanometer. De N in Nm is ter ere van meneer Newton.

Een verkeerd gemarkeerde 10.9 bout is zeer onwaarschijnlijk, maar in deze wereld moet je nergens meer gek van opkijken.

Adri

v+d

Bericht door v+d »

Als je een goed ingestelde moment sleutel gebruikt maakt olie geen verschil, immers bij het bereiken van het moment dat ingesteld is klikt de sleutel en breekt de bout niet.
Partijtje k.. bouten made in China? Pak een bout waarvan je zeker weet dat het de goede kwaliteit is en test je gereedschap!
Je bent wel een dame met spierballen dus een boutje over de kop trekken is geen kunst :D
Vreemd is dat je maar een aantal over de kop trekt dus toch even goed onderzoeken.
Vroeger toen de mussen nog geen staart hadden en wij zonder hard hat de machinekamer in mochten, toen zetten wij de uitlaatkleppen vast met hydraulisch gereedschap (rekken).
Ik molde vier draadeinden en ging eens kijken of de manometer van de pers wel klopte, niet dus! Toen lag het dus niet aan de draadeinden maar aan het gereedschap en de monteur.

Succes daar.

Breeze

Bericht door Breeze »

Wel of geen olie maakt wel verschil. Met een droog oppervlak is er meer wrijving en zal een opgelegd koppel minder snel de toelaatbare spanning in de bout bereiken, zoals Jinny al opmerkte.
Maar de test met een betrouwbare bout is een goeie.

Adri

v+d

Bericht door v+d »

Je hebt ongetwijfeld gelijk Adri, maar ik ga er toch van uit dat er in de motorenbouw fatsoenlijk geconserveerde draadeinden en bouten gebruikt worden met en lichte oliefilm. Nou ja, hier haal ik wel eens goedkope bouten bij de bouwmarkt voor een klusje thuis, de kwaliteit is op zijn minst belabberd en goed Belzer-gereedschap past altijd met ruimte over de sleutelwijdte.
Ik ben al een oude kerel maar zo'n m12 boutje trek je zomaar door tot het breekt ;)
Vroeger werd er al flink bespaard op goed gereedschap en de juiste kwaliteit reservedelen, ik denk dat in de huidige tijd met nog veel meer bureaucraten niet beter geworden is.
Zelfs in mijn eigen bedrijfje moest ik nog wel eens flink knokken om de kwaliteit zodanig te houden dat onze monteurs met plezier hun werk deden.
Winstmaximalisatie is een mooie sport en aandeelhouders worden daar blij van, als je in de techniek zit krijg je er soms hoofdpijn van.
We horen van Jinny wel hoe het afloopt, afbrekende bouten leidt vaak toch beschadigde handjes ;)

Breeze

Bericht door Breeze »

Over Belzer gesproken Jan, ik ben erg trots en zuinig op een paar Belzer sleutels in de gangbare maten. 'k Geloof niet dat het merk nog bestaat, helaas, want het gerucht was dat je op Belzer levenslange garantie had.
En over over de kop draaien gesproken, ik kom uit de scheepsbouw en daar was de vuistregel dat alles onder de half duims, kapot werd gedraaid en getrokken.

@Jinny, de enige goede manier om voorspanbouten voor te spannen is om de bout onder voorspanning te brengen met een gekaibreerde hydraulische (trek)pers, waarna je de borgmoer handvast aandraait. Misschien hebben ze nog ergens in een hoek van de MK zoiets liggen. Maar bij nader inzien is dat niet zo waarschijnlijk, want wordt hoofdzakelijk gebruikt in de maakindustrie.

Succes en sterkte daar op zee.

Adri

jdbvos
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Even gekeken in m'n bijbeltje, het "Polytechnisch zakboekje"....
aandraaimomenten-klein.jpg
aandraaimomenten-klein.jpg (183.08 KiB) 192 keer bekeken
..
Vlgs mij is Belzer nog steeds verkrijgbaar, maar onder de naam Sandvik-Belzer....
Ik heb hier ook nog zo'n complete set ringsleutels..... Steeksleutels van Gedore nr 8, en ringsteeksleutels nr 1B... en dat alles in een Gedore Adjutant.... Alleen al die steekring 27 kost op zich al méér dan bij de Gamma een complete (goedkope) sleutelset....
Ook altijd vertroeteld....
Ligt er al een hele tijd ongebruikt bij, want dankzij het welberuchte tunnelsyndroom -plus het ontbreken van sleutel-objecten- wordt er niet echt meer 'écht' gesleuteld... Min of meer een sta-in-de-weg geworden....
Voor het auto-/motor-/fietsen-sleutelwerk heb ik zo'n compleet koffertje aangeschaft...
Bijlagen
Gereedschap2.jpg
Gereedschap2.jpg (252.12 KiB) 192 keer bekeken
Gereedschap1.jpg
Gereedschap1.jpg (346.91 KiB) 192 keer bekeken
Oost, west...ook best

Voba

Bericht door Voba »

Breeze schreef: 10 nov 2020 12:23 En over over de kop draaien gesproken, ik kom uit de scheepsbouw en daar was de vuistregel dat alles onder de half duims, kapot werd gedraaid en getrokken.

@Jinny, de enige goede manier om voorspanbouten voor te spannen is om de bout onder voorspanning te brengen met een gekaibreerde hydraulische (trek)pers, waarna je de borgmoer handvast aandraait. Misschien hebben ze nog ergens in een hoek van de MK zoiets liggen. Maar bij nader inzien is dat niet zo waarschijnlijk, want wordt hoofdzakelijk gebruikt in de maakindustrie.

Adri
a) Die hierboven genoemde vuistregel in de scheepsbouw is wel heel erg overtrokken.
Waren toch zeker wel op ervaring geschoeide mensen die zelfs al met de hand aantrekken (destijds) al heel goed de vereiste torque konden inschatten.
Dus worden die lieden wel in een erg kwaad daglicht gezet.
Onze stelling was dan ook altijd in die gevallen dat zoiets wel eens gebeurde dat "Je met geweld een Olifant krom kreeg".

b) Voor M14 zal er aan geweldige zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet zo'n voorgestelde hydraulische trekpers voorradig zijn en ik mij afvraag of deze wel voor die maat in de handel zijn.
Deze worden merendeels bij de fors grotere maten toegepast in de machinebouw.
Daarbij moeten trouwens de bout steellengtes ook langer zijn om het ding erop te kunnen zetten.
Met M14 bouten kan je normaliter heel goed uit de weg met een normale torque wrench.

Heb zo het idee dat : Ofwel de Torque Wrench afstelling niet in orde is.
Ofwel er soort pisbakkenijzer bouten zijn geleverd, want zelfs met 8.8 bouten behoeven deze bij genoemde waarden nog niet over de kop te kunnen worden getrokken omdat er altijd ook nog een over percentage is op de bijbehorende aantrek waarden.
Zoekplaatje voor je en succes.

Jinny

Bericht door Jinny »

Dank voor het bevestigen van mijn gedachten.
De bewuste bouten braken niet, het schroefdraad draaide gewoon weg.
Bewuste momentsleutel was een goede, ik weet best wel wanneer je ongeveer 16 kilo trekt, dus dat was het probleem niet.

Wat we vannacht gedaan hebben is de oude M14's terug gezet. iets van 50 stuks of zo
Deze deden het wel.
Foute partij dus.

En wat betreft nm Nm, ik tikte de vraag 5 minuten voordat ik in coma viel, valt me nog mee dat ik een leesbaar verhaal heb weten te produceren, ben vanmorgen zelfs door de brandoefening heen gemaft.
Ben net wakker.

Nogmaals bedankt voor het delen van jullie kennis.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Jinny

Bericht door Jinny »

Breeze schreef: 10 nov 2020 12:23 @Jinny, de enige goede manier om voorspanbouten voor te spannen is om de bout onder voorspanning te brengen met een gekaibreerde hydraulische (trek)pers, waarna je de borgmoer handvast aandraait. Misschien hebben ze nog ergens in een hoek van de MK zoiets liggen. Maar bij nader inzien is dat niet zo waarschijnlijk, want wordt hoofdzakelijk gebruikt in de maakindustrie.

Adri
Dank Adri, zo een pers voor deze kleine maatjes is niet aan boord, wel voor de kopbouten, drijfstanglagers en zo.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

v+d

Bericht door v+d »

Alles moet steeds sneller en goedkoper, een soort ratrace :D
Er zijn slimme gasten die veel geld verdienen met rommel leveren, nou ja je hebt je probleem opgelost.
Door zo'n noodbel heen snurken moet je geen gewoonte van maken, heel af en toe is er echt een probleem ;)
Ik hoop dat je een coronavrije vaart hebt.

Plaats reactie