Pagina 314 van 356

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 15:43
door cor
Ik heb hier een drie tal copietjes niet erg scherp maar misschien toch
wel interessant voor machienissies het is aan boord van een KRL schip
ik denk een stork machine en die stonden in deMaas, Merwe, Mersey,
Main, Leuve en Loire Lloyd schepen.

Cor Boer

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 18:29
door Roy
Het is inderdaad een Stork Cor.
Ik kan alleen helaas niet zien of het een Stork HOTLo of Stork SW is............... :!: :o

m.v.g., Roy

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 20:12
door Co
roy schreef: 20 nov 2020 18:29 Het is inderdaad een Stork Cor.
Ik kan alleen helaas niet zien of het een Stork HOTLo of Stork SW is............... :!: :o

m.v.g., Roy
Beste mede-kombuizers,
De hoofdmotor is een SW(dacht het te zien aan de vorm van de klep tuimelaars)
Wel gecheckt op het onvolprezen intenet en volgens Schip&Werf:
"Hoewel de 6-cilinder uitvoering van de motor met een boring van 900 mm oorspronkelijk bestemd was voor een vermogen van
17.000 epk bij 115 omw/min, bleek bij proeven — een jaar geleden — met de eerste machine, geïnstalleerd in het m.s. Leuve
Lloyd
van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, dat dit vermogen gemakkelijk kon worden bereikt en dat het zelfs mogelijk
was 3333 epk per cilinder te bereiken". Het betreft een SW 90/170.

Bij mijn weten zijn nooit HOTLo's gebouwd met dat vermogen.
Groeten van Co.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 21:28
door Roy
Bedankt voor je uitleg Co.
Mare, zijn de tuimelaars van een HOTLo misschien wat rechter, wat vlakker zeg maar ?.
Dit vraag ik omdat jij aan de vorm van de tuimelaars kan zien dat het een SW is.
We zijn weer eens hopeloos nieuwsgierig. :!: ;)

m.v.g., Roy

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 21:34
door v+d
Co, ik wil niet zeuren maar het is een Hengelose Hotlo.
Bij de SW zaten de assen waarom de klephefbomen bewegen in een wat robuustere stoel .
Bij die SW ging de zuiger er via de onderkant uit, tenzij je de stang ook wou wisselen dan moest de kop er af.
Op een van die plaatjes staat iemand de zitting in kop voor een klephuis te schuren, bij Stork werden de klephuizen geplaatst zonder roodkoperen pakkingringen.
Ook tussen kop en cilinderwand zat geen afdichtring.
Ik heb ergens in het mechanische geheugen nog wel een plaatje van de SW koppen, dat wordt zoeken want ik heb geen goed archief wat dat betreft. Zal morgen even kijken.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 21:42
door v+d
Als je goed kijkt zie je iemand zitten op de nokkenasomkasting, wij noemden dat de nokkenasbak! Die was bij de Hotlo afgedicht met halfronde deksels waar je lekker op/ tegen kon hangen, bij de SW waren de deksels vlak.
Ik heb hier nog de Stork naamplaat van de Karakorum, die is door een beschadiging en vervanging van het deksel in mijn bagage gerold :( , het ding heeft duidelijk een flinke radius.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 21:52
door jdbvos
et ding heeft duidelijk een flinke radius
:lol: :lol: :lol:
Hier de koppen van een SW 90x170 (Waalekerk), en die zijn idd groter dan van de hotlo....

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 21:56
door v+d
Op dinsdag 28 juli plaatste Kabo een bericht in Machinekamers, foto's van de Westerkerk VNS.
SW motor 17000 pk, duidelijk is te zien dat het hefboomjuk anders is met ankers aan beide zijden, bij de Hotlo zit het vast met een tapeind in het midden
De nokkenasdeksels zijn duidelijk vlak.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 23:27
door cor
Omdat co het over de leuve Lloyd had doe ik hier de eerste bemanningslijst van 13 december 1966 en
de vaar route van dec 66 en de vaarroute van Februari 1967 en de beschrijving van de Leuve Lloyd bij

Cor Boer

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Geplaatst: 20 nov 2020 23:29
door cor
Dan hier de beschrijving van de Leuve Lloyd uit de Lloyd Mail

Cor Boer