Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door jdbvos »

...en stond bekend als "LoveLloyd" in NZ... :D :D

Leuk, die oude monsterrol. Dorrius was blokchef op de Eemscentrale, en heb ik nog contact mee via de Kumpulan in Groningen....
En met Cevaal heb ik nog gevaren...weet alleen niet meer welk schip... Zonnekerk of Spaarnekerk, gok ik... Hij was toen 2e wtk...
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

v+d schreef: 20 nov 2020 21:34 Co, ik wil niet zeuren maar het is een Hengelose Hotlo.
Bij de SW zaten de assen waarom de klephefbomen bewegen in een wat robuustere stoel .
Bij die SW ging de zuiger er via de onderkant uit, tenzij je de stang ook wou wisselen dan moest de kop er af.
Op een van die plaatjes staat iemand de zitting in kop voor een klephuis te schuren, bij Stork werden de klephuizen geplaatst zonder roodkoperen pakkingringen.
Ook tussen kop en cilinderwand zat geen afdichtring.
Ik heb ergens in het mechanische geheugen nog wel een plaatje van de SW koppen, dat wordt zoeken want ik heb geen goed archief wat dat betreft. Zal morgen even kijken.
Hallo Jan, dan zijn de schepen genoemd door Cor niet de goede,
Ik werd ook op het verkeerde been gezet,
ScreenHunter_54 Nov. 20 23.53.jpg
ScreenHunter_54 Nov. 20 23.53.jpg (136.08 KiB) 909 keer bekeken
Dus deze, ook omdat het in Schip en Werf zo vermeld is onder Leuve Lloyd, door Cor genoemd als zijnde de MK op de foto???
Cil kop SW.jpeg
Cil kop SW.jpeg (91.51 KiB) 909 keer bekeken


Ik zie GEEN ronde nokkenbakken.
ScreenHunter_55 Nov. 20 23.59.jpg
ScreenHunter_55 Nov. 20 23.59.jpg (112.88 KiB) 909 keer bekeken
En hier HOTLo koppen van de Nijkerk.
mk2.jpeg
mk2.jpeg (72.26 KiB) 909 keer bekeken
Zuiger lijkt me qua diameter ook geen 90cm dus denk ik dat de vermelde scheepsnamen fout zijn en dat het idd een HOTLo betreft.
Dat schuren Jan , zal wel schoonmaken zijn geweest, ik weet wel dat die koperen ringen er HEEL moeilijk uit te krijgen waren...

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Meestertje »

Laat Co maar schuiven. Hwtk bij de HAL en stoker op het Puttense gemaal... 8)
Machinare nesse est!
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Hoe dan ook, ik wil niet de deskundigheid van Co in twijfel trekken maar of de naam van het bootje is niet goed of de foto's horen er niet bij wellicht.
Het verschil tussen een motor uit Hengelo en een SW met Amsterdamse invloeden is nu wel duidelijk denk ik , bij die mannen op klompen moest alles gewoon degelijk en makkelijk zijn. Een voorhamer en wat grote sleutels, geen ingewikkelde toestanden.
Enfin, wie ooit wel eens een zuiger van een SW onderlangs weggehaald heeft weet dat het werk van een veearts er mee te vergelijken is.
Je kijkt in een donker gat en denkt: "Het moet er uit maar wie verzint zoiets?" ;)
Het kan zijn dat de eerste SW nog veel Hotlo kenmerken had, dat weet ik niet en kan het ook niet meer nakijken.
Roy had wel goed gezien dat de klephefbomen er duidelijk anders uitzien, minder body en duidelijk ander gietwerk.

Nog even over de klephuizen en de koppen, bij de Hotlo werd schuurgereedschap geleverd om de zittingen van de klephuizen in de koppen zuiver te schuren, ook was er een lompe ring waar de voering rand mee geschuurd werd. Een echt monnikenwerk!

De Hotlo had een eenvoudig systeem om de motor om te zetten van voor- naar achteruit, elke klep en elke brandstofpomp had zijn eigen voor- en achteruit nok, bij de SW werden de brandstofpompen met een ingewikkeld klepjessysteem van de ene op de andere cilinder gezet.
Dat kon ook bij motoren met een even aantal cilinders, bij de Hotlo met een oneven aantal cilinders was dat al niet mogelijk geweest.
Ik ben nooit een SW fan geworden, bij Werkspoor deden ze nogal eens iets ingewikkelds om patenten te omzeilen of gewoon net als de Engelsen, omdat nog een hefboompje en nog een lagertje er niet op aan leek te komen. Denk maar aan de Werkspoor-Lugt motor, een mooi stukje engineering maar verder...

Nou ja het houdt ons na al die jaren nog van de straat, dit wordt sinds jaren de eerste winter thuis dus ga lekker door met dit palaver :lol:

Omdat ik toch bezig ben hierbij nog wat tekeningen van gereedschap voor de Hotlo-koppen.
BF252381-54-55spec sl. stork 2.JPG
BF252381-54-55spec sl. stork 2.JPG (66.43 KiB) 844 keer bekeken
BF252446-01cilinderdeksel schuren.JPG
BF252446-01cilinderdeksel schuren.JPG (78.15 KiB) 844 keer bekeken
BF254677cilinderdeksel hijs en pers ger..JPG
BF254677cilinderdeksel hijs en pers ger..JPG (134.24 KiB) 844 keer bekeken
BF254760-01-02cilinderdeksel schuren klep.JPG
BF254760-01-02cilinderdeksel schuren klep.JPG (125.05 KiB) 844 keer bekeken
BF254760-03-04cilinderdeksel schuren klep 2.JPG
BF254760-03-04cilinderdeksel schuren klep 2.JPG (89.87 KiB) 844 keer bekeken
BF254760acilinderdeksel schuren klep 3.JPG
BF254760acilinderdeksel schuren klep 3.JPG (102.34 KiB) 844 keer bekeken
BF255791-70spec sl. stork.JPG
BF255791-70spec sl. stork.JPG (64.7 KiB) 844 keer bekeken
BF256139acilinderdeksel persgereedschap.JPG
BF256139acilinderdeksel persgereedschap.JPG (110.54 KiB) 844 keer bekeken
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Hallo Jan et all,
Ik claim het niet te weten, en zeker geen deskundige te zijn. De scheepsnamen van de foto’s van Cor moeten wel verkeerd zijn.
Zoals gezegd, en hopelijk duidelijk gemaakt met de bewerkte foto, werd ik op het verkeerde been gezet door de drie “uitsteeksels” op de tuimelaar stoel. Zouden het staufferpotten kunnen zijn?
Verder bedankt voor de goede informatie.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Hallo allemaal allemaal bedankt voor de uitleg betreffende de onduidelijke foto
het was niet mijn bedoeling om WTK's op verkeerde been te zetten maar ik zag die
tuimelaar vandaar kwam ik op het idee.
Ik zelf heb bij de KRL in de civieledienst gevaren dus echt verstand van machines
heb ik niet , maar mijn eerste reis bij de KRL was op de Merwe Lloyd vandaar
Maar eerst hier een foto van de Machine van de Mataram daarin stond 2x 2ew
9 cilinder B&W. P. Smit diesel in van 8400 PK
Dan nog even terug naar de Merwe Loyd, Maas Lloyd, Mersey Lloyd en Main Lloyd
daarin stonden diesels 2ew 10 Cilinder Stork Hengelo van 10500 PK in
In de Leuve en Loire Lloyd stonden een diesel 2ew 6cilinder stork Hengelo 17000 PK in
Op de Merwe Lloyd maakte ik mijn eerste reis bij de KRL op 06-02-1959 t/m 16-08-1959
als jongen AD later op 08-02-1966 t/m 11-11-1966 was ik Bakker koksmaat op de
Merwe Lloyd

Cor Boer
Bijlagen
Machine van Mataram.jpg
Machine van Mataram.jpg (192.09 KiB) 790 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Klaas Buytenwegh schreef: 29 okt 2020 23:19 Paul, Bedankt, dat is goed nieuws. Ik wacht rustig af, logisch dat het nu allemaal wat anders loopt.
Hallo Klaas, e.a. belangstellenden,
Hier het bericht dat ik vandaag kreeg van Wil Kuipers over de presentatie van het boek.
De folder/flyer van het boek staat ook op pagina 311 van dit topic.
Mijn belangstelling gaat het meeste uit naar de diesellocomotieven waar ik bij NS aan werkte en de doorontwikkeling van de Stork Hotlo met de sterke punten Werkspoor in de SW 6x900/1700. Daarmee heb ik gewerkt op de Neder Linge en Neder Lek.
Wil Kuipers schreef,
De presentatie van het boek zal door Corona in zeer kleine kring plaats vinden in het industriemuseum HEIM/Oyfo bij het model van een HOTLo, schaal 1:10 . Het is een van de laatste activiteiten in het bestaande gebouw aan de Industriestraat, dat voor de verhuizing naar een nieuwe plek begin 2021 gesloten zal zijn. De naam HEIM is dan verdwenen.
Rond 11.00 uur dinsdagmorgen zal het gebeuren en zal de pers, TC Tubantia, aandacht besteden aan het boek.
Dit betekent dat ik maandagmiddag begin met de verzending van de boeken.
Mocht u betaald hebben en aan het eind van de week nog geen boek hebben ontvangen wilt u dan contact met mij opnemen.
Folder boek HHT deel 2.jpg
Folder boek HHT deel 2.jpg (179.27 KiB) 775 keer bekeken
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Mooie plaatjes Cor. bedankt voor alle informatie en moeite.

Co, die uitsteeksel op de stoel zijn de bouten waar de klephefbomen op rusten als, tijdens het omkeren, de rollen van de nokkenas gelicht worden.
Dat moest ook nog ingesteld worden en met een borgmoer vastgezet nadat er aan de kleppen of hefbomen gewerkt was, de afstelling weet ik niet meer maar bij een motor uit Hengelo of van de N.D.S.M werd voor dat alles een voeler geleverd plus een mooi dik boek met schetsen en een beschrijving.
Bij de Hotlo ging met de stoterstangen, tijdens omkeren, een deksel open met een keurig handvat eraan, daar kon je dus tijdens het bedrijf ook in kijken en bijvoorbeeld je Brightstar of een boekje in laten vallen, een builtje shag is iemand ook wel eens gelukt.
Meestal had dit geen gevolgen en het karretje sjokte gewoon verder, bij de SW schoven er platen heen en weer in een geleiding dat was wel veiliger.
Helaas heeft mijn vorige computer, toen die instortte, dat complete boek opgevreten dus ik kan niet alles meer terugvinden.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Paul, bedanktvoor je bericht over deel 2. Ik ga het bestellen.

Grt.

Klaas
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Co »

Case closed, foto’s van Cor zijn niet van Leuve Lloyd.
Motor is definitief herkend als zijnde HOTLo.
D96144CB-7DBA-4A1F-97AB-662E6B2C40D2.jpeg
D96144CB-7DBA-4A1F-97AB-662E6B2C40D2.jpeg (176.91 KiB) 661 keer bekeken
Want ronde nokkenbak. (Dank Jan v&d)
Pff Cor, je hebt ons wel bezig weten te houden. 🤔

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie