Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Mogge Roy :-D Weet je.. ik ga gewoon es in wat oude boeken kijken morgen... nou wil ik het naatje van kous ook weten ook :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

olieboot

Bericht door Bart the second »

Mannen,

Eerst de purifier, die slaat het water en de shit uit de brandstof en dan de clarifier. Die slaat alleen de dunnere shit uit de olie.
purifier (in die tijd een sm ring)
clarifier geen ring.

geveugelde kreet.... de gosep of smosep of oilsep gaat over zijn nek. Vul zelf maar in.

Balva Laval.
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Roy,

pneumecators worden nog steeds toegepast, ook op wal installaties. Bij Philips hadden we pneumecators op de branstoftank (grondtank) van de nooddiesels en op de reinwaterkelder. Het principe is eenvoudig, in de tank zit een dun meetbuisje tot vlak boven de bodem, door met lucht het meetbuisje leeg te drukken is de druk van de lucht gelijk aan de vloeistof kolom en dus een maat voor het nivo. Die van de reinwaterkelder had zo'n soort fietspomp om het meetbuisje leeg te blazen, die heb ik op een gegeven moment omgebouwd, we beschikten namelijk over zeer zuivere perslucht en via een klein reduceertje continu druk op het meetbuisje gezet en je kon zo altijd in het langs lopen het nivo aflezen, gemak diend de mens.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jos,

Bedankt voor je uitleg.
De pneumecators waar ik het over had, kregen duidelijk geen schone stuurlucht !.
Bij de Lijn had men ook een schip met een dergelijk instrument varen, t.w. de "Andijk".
Mogelijk hadden de baby flattoppers en Victories ook zo'n meet instrument, maar daar kunnen de ex opvarenden misschien meer over vertellen....................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

meetbuis

Bericht door Bart the second »

Hai meetmannen.

Het is duidelijk dat de dagen weer korter worden. Dus meer kombuisvoer.

Op de supers en mighty`s hadden we ook een mooi systeem en wel van de firma pneuman (volendam?)
Ik weet niet meer precies hoe het werkte maar volgens mij was het een vlotter met een magneet die op en neergaande in een verticale buis een zootje reed contacten liet aanspreken met als gevolg dat er op het afzink paneel een mooie led bar het vloeistof niveau aangaf. (Op de ss1 manometers dus een gewone borrelbuis).
Humor: Pneuman mannetje aan boord om het euvel van de inelkaargeklapte vlottertjes op te lossen. De vlottertjes gingen kapot tijdens het afzinken! Dus mannetje met 100 vlottertjes nieuw uit de doos en gemodificeerd naar de toen geldige techniek.
Meester ik wil graag de vlottertjes nog 1 keer checken heeft U daar een mogelijkheid voor. Jawel pneuman man we stoppen ze in het startluchtvat van de hulpmotoren. Ok dan, mangatdeksel eraf en alle vlottertjes erin. Ik heb ze thuis getest op 10 bar en alles bleef heel zij het pneuman mannetje. Ok dan luchtvat opgepompt tot 6 bar (60 meter waterkolom) en daarna weer afgeblazen. Luik open en geen vlottertjes meer maar wel een hoop zooi in de tent. Pneuman mannnetje werd wit om de neus en dat schijnt heden ten dagen normaal te zijn in volendam. Lachen dus en het werd wel opgelost hoor door nog betere vlottertjes welke met spoed werden overgevlogen.
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Vraagje

Bericht door proet »

Zijn er nog mensen die namen hebben of weten van opvarenden op de Wijsmuller slepers voor 1957 ?
Ik heb al wat informatie over reizen en bergingen van voor 1945 maar buiten de naam D. Moerman komt er weinig los.

En er moeten toch zeker aan de kust mensen zijn die weten dat oom of neef of wie dan ook dan en dan een reis heeft gemaakt op een van de slepers van Wijsmuller.

Graag zoveel mogelijk info mijn kant op :o :wink:

Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

BW

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

Afbeelding
Kan deze foto mogelijk bijdragen!
m.v.gr. Ruud
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door proet »

Ruud,

Dat zijn de foto's die ik zoek meeeer

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Pjotr,
Ik zit nog even rustig je prachtige verhaal te lezen. :-D
Verschilde eigenlijk weinig met het leven aan boord van een tanker.
(Niet gelogen: we hebben een keer met een paar man splitpennen opgehaald met de vorkheftruck"¦).
All the best
Jos
Pjotr

een tussendoorverhaaltje!

Bericht door Pjotr »

Voordat ik weer weg moest naar de Mighty Servant 2 speelde er tijdens mijn verlof nog een voorval af dat ik hier even kwijt wil.

Ter inleiding:
Een van de zaken die in de jaren '™80 nog speelde was het verschijnsel dienstplicht. Ooit in het leven (!) geroepen om in tijden van oorlog voldoende kanonnenvoer te hebben, later een instituut om grote groepen jongelui nog even vol te stoppen met nutteloze informatie en bier voordat ze de grotemensenwereld in zouden trekken. Nadat de rooie rakkers van het Oostblok afhaakten was het systeem van dienstplicht hier eigenlijk zinloos geworden en werd het vele jaren later dan ook afgeschaft. Maar in 1983 was het nog lang niet zo ver.

Toen ik terugkwam van de reis lag er een stapeltje post te wachten. En ook dit jaar zat er een brief bij van het Ministerie van Defensie. Volgens hun schrijven kon ik alleen weer 'œuitstel van eerste oefening'


Plaats reactie