Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

Foto komt bij J. Haver vandaan.

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

ISE_A_2.JPG
ISE_A_2.JPG (13.51 KiB) 1700 keer bekeken
On arrival 2e charter-periode
Foto © J. Haver
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

Kwam nog wat foto's tegen van de Amsterdam.
Afbeelding
Afbeelding
Ruud
www.reederijgebrgoedkoop.nl
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Roy »

Mooie platen Ruud !.
Zo heel erg veel prentjes van deze "Amsterdam" heb ik tot nog toe niet gezien.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

Nou laat het weer maar zo blijven, de winter is lang genoeg met slecht weer.
En dan heb je nog iets om naar uit te kijken.
Grt. Ruud
reederijgebrgoedkoop
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door reederijgebrgoedkoop »

En ben wat aan het knutselen met super 8 filmpjes, dus we zitten niet echt stil.
En zie hier het resultaat. http://img190.imageshack.us/i/vts011wmvv8.mp4/
Grt. Ruud
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door P.M. Noppeney »

Een schitterend stukje nostalgie. Jammer dat er geen geluid bij is, had wel eens willen horen wat de dames en heren hoogwaardigheidsbekleders met elkaar te smoezen hadden onder het genot van de borrel. Goed dat dit stukje geschiedenis op deze manier bewaard kan blijven.

Groeten vanuit een nog steeds warm Nieuwediep

Peter Noppeney
Kennis is macht, karakter is meer.
Pjotr

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Pjotr »

Mighty Servant 2. Voorjaar 1986. Deeltje 8.

1986 is een tijdje terug maar de laatste keer dat ik in maart over de MS 2 schreef ligt ook een tijdje achter ons. Vandaag is mijn vakantie alweer voorbij dus ga ik verder waar we gebeleven waren: met een lege Mighty in een klein haventje in Trinidad zo eind maart 1986.

Voor de volgende lading moest het dek wederom aangepast worden. Dat was een uitdaging want de pijpenlegger LB 29 was een stukjen langer als ons laaddek en kon daarom alleen maar schuin vervoerd worden. Daarvoor moest onder andere de bakboord-casing naar voren worden gereden. Dit klinkt spectaculair maar na het losmaken van een heleboel bouten en het opvijzelen werd met behulp van een lierdraad vanaf het voorschip de casing zo in zijn hokje getrokken. Kedeng-kedeng ging het over de rails aan dek en voor de argeloze voorbijgangers was het een compleet raadsel als ze even later weer langskwamen en er een complete casing was verdwenen. :shock:
Veel van het werk aan dek werd door de eigen mannen uitgevoerd. Frits Barendregt kwam als afzinker aan boord en hield toezicht op het voorbereidende werk. Het plaatsen van de guideposts en het kribbinghout aan dek werd heel inventief met behulp van een waterpastoestel (!) op een aluminium trappetje gecontroleerd. Voor het transport van zeevasten e.d. was de vorkheftruck onmisbaar, daarnaast was er ook een boordfiets voor wie niet steeds wilde lopen. Deze fiets was plotseling ineens zomaar ergens opgedoken, de herkomst was dus een beetje duister. Maar welkom was de fiets wel want hij werd heel regelmatig gebruikt.
In de categorie “bedrijfsongevallen” zorgde elektricien Kris (“AccuPool”) voor een bijdrage door van het dek te vallen. Gelukkig niet in het ruim maar aan de goede kant (in het water) en omdat het allemaal goed afliep droeg ook dit weer bij aan de sfeer aan boord. Dit was dus duidelijk in het pre-ARBO tijdperk waar niet elk incident moest worden bedolven onder een lading papier. Een droge overall en een paar opmerkingen in de trant van: “wat heb je nou weer gedaan s…… P… ?!” en de zaak was weer afgedaan.

Met het vertrek van kapitein Witholt, baas Timmer, matroos Nol Gerlich en derde wtk Ed Meijburg kregen we ook vier aflossers terug: Kapitein Piet Klaver, hoofdmachinist Willem Voorhout, matroos Luuk van de Woude en derde machinist Klaas Wijker. Baas Willem had binnen een dag al een behoorlijke lijst met klussen gemaakt dus gingen we aan de slag. Ik las in mijn boekje dat ik bijvoorbeeld samen met olieman Koos Smoor een “verlengstuk voor het stoomafsluitertje van de lenswaterreiniger” had gefabriekt. Een dag later lees ik dan vervolgens: “ stoomafsluitertje iets ingekort na struikelklachten!” Zoiets noemen we met een Engelse uitdrukking: Trial and error.
Een ander –groter- probleem was het feit dat het lenzen niet meer lukte. De hele “common bilge” hebben we toen nagelopen, van alles schoongemaakt en na dagen zoeken vonden we een lensafsluiter waarin de losse klep scheef zat! En hierdoor werd zoveel valse lucht aangezogen dat het kleine lenspompje (van maar 5m3/uur) het water niet meer uit de bilge omhoog kreeg.
Even terzijde: hoewel de Mighties een stuk groter waren als de Super Servants hadden deze laatsten wel een twee keer zo grote lenspomp (van 10 m3/uur). Vraag mij niet waarom. :?:

Na het werk en het eten konden we via de gangway zonder veel moeite de wal op en na een kleine wandeling kwamen we dan bij een tentje waar je versnaperingen kon krijgen (kopen dus). Op het terras onder de palmen en met uitzicht op het (jacht)haventje van Chaguaramas met daarachter de MS 2. Na een paar biertjes begon het toch echt een beetje op een cruise te lijken. Totdat de harde werkelijkheid weer terugkeerde: over het water was vaag weer een alarmtoeter te horen en je dacht aan een collega die op dat moment op een draf naar de controlekamer onderweg was… Proost! 8)

Een zondagje doorwerken werd gecompenseerd met een storemiddagje in de hoofdstad van Trinidad: Haven-van-Spanje oftewel: Port-of-Spain. Beetje lopen, beetje drinken, beetje boodschappies doen, beetje bellen met de verkering thuis, beetje banjeren en dan weer de bus in naar het schip. Waar dan het vette pak aanging om ’s avonds nog een paar uur te stoeien met de stoomketel die steeds in alarm ging (voor de techneuten: de pilotburner kreeg zware olie in plaats van schone gasolie: gevolg van een foutje bij het volpompen van de gasoliedagtank). En bijna elke dag kwamen speedboten met dikke outboardmotoren voorbij scheuren. Dat vond ik nog wel een mooi gezicht maar ik had toch wat moeite met die negers in die boten die breed begonnen te grijnzen en te zwaaien als ze ons zagen werken. Er is zeker weten veel veranderd sinds het kolonialisme is afgeschaft. :(
In die dagen waren niet alleen wij druk bezig, de LB 29 was ook nog hard aan werk. Zijn leg-klus (LB 29 staat voor: "Lay Barge nummer 29) was wat uitgelopen dus moesten we nog een dag of 4 wachten voordat we hem/haar konden laden. Dat was geen probleem, maar natuurlijk viel het afzinken daardoor op de dag des Heren.
We verhaalden ons schip naar een baai even verderop en samen met matroos Pim Pronk en Luuk van de Woude beklommen we de enige (stuurboord-) casing op het achterschip. Vandaar zagen we tussen de regenbuitjes door dat het voorschip naar een kloeke 18 meter afzonk. Niet helemaal stabiel want af en toe vielen we een beetje scheef: met slechts een casing achterop was de scheepsstabiliteit minder als normaal.
Maar na wat hoerenkasten was de LB 29 nog voor het ontbijt boven dek (we waren om 5 uur begonnen). Na het opdrijven voer de Mighty Servant 2 met zijn lading weer kalmpjes terug naar het werfje van Chaguaramas waar in de daaropvolgende dagen de zeevasten rondom de LB 29 werden vastgezet. Nadat het grote ruim ook was leeggepompt konden we via het vochtige en klamme trappenhuis daarin afdalen en zagen –niet voor de eerste keer trouwens- dat het niet gebruikte kribbinghout tijdens het afzinken weer eens was losgeraakt. Redelijk slimme mensen aan boord hadden er weer geen rekening mee gehouden dat het ruim bij het afzinken helemaal vol water zou komen en dat hout dan wil gaan opdrijven. Maar goed, pas als we de LB 29 in Los Angeles zouden hebben gelost kon het dekluik weer open. De jongens konden hun borst alvast nat maken voor een stevig potje Mikado, met echte houten balken, de Liebherr kraan en de vorkheftruck… :?

Arrividecci und :arrow: bis bald, Pjotr :mrgreen:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Om mogelijke juridsiche en andere problemen problemen te voorkomen heb ik alle berichten en foto's van Goofy verwijderd.
Goofy kan zich wel opnieuw aanmelden als Frans/Goofy of i.d. en met een schone lei beginnen.
Hierover is op dit forum verder geen discussie mogelijk.
Jos
Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Bart the second »

Tjesus Jos,
Dit klinkt heavy.
All the best zal ik maar zeggen.

Pjotr, weer bedankt voor je mooie verhaal. Dat gelens kwam weer goed door :mrgreen:

groeten Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.


Plaats reactie