Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 426
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Klaas Buytenwegh » 11 aug 2019 12:18

Hier de link naar Gusto.


https://werf-gusto.com/?attachment_id=4624
Straat Soenda.jpg
Straat Soenda.jpg (56.92 KiB) 2967 keer bekeken
Grt.

Klaas


Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 805
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Bart the second » 07 okt 2019 17:09

hai mannen en vrouwen

In de Titan, Nestor, Stentor, Cycloop en ga zo maar door lagen twee 8 cilinder Bolnes 2 tact kruishoofd motoren op 1 schroefas.

50 pk per cilinder dus reken maar uit.

later werd er per motor een bbc turbo blower op geplaatst, toen trokken we echt de straatstenen eruit.
grt
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.

DxbBob
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2019 21:07
Locatie: Katy, Texas, U.S.A.

Re: Salvage Job - anyone remember DB6 at Trinidad?

Bericht door DxbBob » 23 okt 2019 00:52

I am new to this site and am not certain if i am in the correct forum board. I apologize in advance if I am not in the correct place.

I am interested to know if any old NV Bureau Wijsmuller personnel working aboard FRIESLAND or GRONINGEN in July - September 1971 recall being sent to assist the dumb crane barge INGRAM DERRICK BARGE 6 ("DB6") in Trinidad on or about 01 July 1971? I believe that on or about 30 June 1971 DB6, while under tow of anchor handling tug boat GULF MISS operated by Gulf Mississippi Marine Corp., presumably was caught in strong current (which sets towards the Point) and towed hard aground on rocks near Galeota Point. The chart "Approaches to Rio Orinoco and Trinidad" from the Hydrographic Service of the UK is relevant. I am unsure of the exact location; however, I have been led to believe it was at Galeota Point itself rather than Guayaguayre Bay or other nearby locations. Tug GULF MISS was unable to pull DB6 off the shoal. This is where I become very confused. At the time (I was then working at Ingram's office in Harvey, Louisiana, U.S.A.), I was led to believe (from second and third hand reports) that shortly after here arrival at the grounding site, FRIESLAND or GRONINGEN offered to refloat DB6 and deliver her to Orange, Texas, all under Lloyd's Open Form ("LOF"), no cure, no pay; however, neither the barge superintendent nor her owners (nor, presumably, her insurers?) would agree to LOF and insisted, instead, on fully found day rates hire. I understand that after seven or eight days had elapsed without owners agreeing to LOF, FRIESLAND left the site and on to other work (salvage of stranded Greek bulk carrier CAPTAIN CORTIS I in Venezuela. Later, sometime between the end of August and 20 September 1971 (DB6 owners having finally agreed to LOF), FRIESLAND and GRONINGEN again mobilized to the grounding site and around 06 October had refloated DB6. DB6 was then taken into Port of Spain to be made tow worthy. When DB6 was judged suitable for trip-in-tow, FRIESLAND and GRONINGEN took her to Orange, Texas, where she was delivered to her owners on 05 November 1971.
Is my foregoing general recollection accurate?

j.haver
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver » 23 okt 2019 12:12

FRIESLAND; Op 1 juli 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6"(9.000 Ton.) nabij Port of Spain - Trinidad. Op 8 juli 1971 lukt het de "Friesland" om de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen.


GRONINGEN: Op 1 juli 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6"(9.000 Ton.) nabij Port of Spain - Trinidad. Op 8 juli 1971 lukte het de "Friesland" om de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen.
Maar op 31 augustus 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6" opnieuw nabij Port of Spain - Trinidad.
Op 2 september 1971 kreeg de "Groningen" opdracht om koers te zetten naar Port of Spain – Trinidad om ingezet te worden bij de berging van de kraanbak "Ingram Offshore DB6".

De "Friesland" en de "Groningen", die op 20 september 1971 arriveerde bij de strandings plaats van de kraanbak "Ingram Offshore DB6", slaagden er na heel veel werk en moeite op 6 oktober 1971 in de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen en naar de haven van Port of Spain te slepen waar de kraanbak weer zeewaardig werd gemaakt.
Nadat het contract voor de berging van de "Ingram Offshore DB6" was getekend door de eigenaren, versleepten de "Friesland" en de "Groningen" de "Ingram Offshore DB6" vanuit de haven van Port of Spain - Trindad, via Kingston – Jamaica, naar de haven van Orange - Verenigde Staten waar de "Ingram Offshore DB6" op 5 november 1971 werd afgeleverd.

use Google translate to make it readble :-)

But in few words; the barge grounded again after first refloat.


from; www.bureau-wijsmuller.nl

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3980
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Allen » 23 okt 2019 21:53

Knipsel
Friesland - Groningen.JPG
Friesland - Groningen.JPG (148.09 KiB) 607 keer bekeken
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 805
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Bart the second » 24 okt 2019 17:55

geweldig stukje

leven ze nog, ze zouden 82 jaar zijn.
Met allebei de heren gevaren.
\Met van Kalken nog menig potje tafeltennis uitgevochten op de super 3.

grt
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Koos » 01 nov 2019 17:08

Heren Wijsmuller symphatisanten,
Zou het niet zo maar 1,2,3 weten, maar mogelijk al eens ooit geplaatst.
Haalt in ieder geval het Topic weer wat naar boven.
De Sleep met het dok naar Valparaiso in 1924.
Getrokken door de stoom-sleepboten "Jacob van Heemskerck" en de "Groningen"
Oh, Oh, wat een rook toch weer !!!!! :cry: :oops: :cry:
Gr. Koos
Bijlagen
Dok voor Valparaiso 1924 slbtn. Jacob van HK en Groningen.jpg
Dok voor Valparaiso 1924 slbtn. Jacob van HK en Groningen.jpg (135.28 KiB) 386 keer bekeken

DxbBob
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2019 21:07
Locatie: Katy, Texas, U.S.A.

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door DxbBob » 16 nov 2019 23:43

j.haver schreef:
23 okt 2019 12:12
FRIESLAND; Op 1 juli 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6"(9.000 Ton.) nabij Port of Spain - Trinidad. Op 8 juli 1971 lukt het de "Friesland" om de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen.

GRONINGEN: Op 1 juli 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6"(9.000 Ton.) nabij Port of Spain - Trinidad. Op 8 juli 1971 lukte het de "Friesland" om de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen.
Maar op 31 augustus 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6" opnieuw nabij Port of Spain - Trinidad.
Op 2 september 1971 kreeg de "Groningen" opdracht om koers te zetten naar Port of Spain – Trinidad om ingezet te worden bij de berging van de kraanbak "Ingram Offshore DB6".

De "Friesland" en de "Groningen", die op 20 september 1971 arriveerde bij de strandings plaats van de kraanbak "Ingram Offshore DB6", slaagden er na heel veel werk en moeite op 6 oktober 1971 in de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen en naar de haven van Port of Spain te slepen waar de kraanbak weer zeewaardig werd gemaakt.
Nadat het contract voor de berging van de "Ingram Offshore DB6" was getekend door de eigenaren, versleepten de "Friesland" en de "Groningen" de "Ingram Offshore DB6" vanuit de haven van Port of Spain - Trindad, via Kingston – Jamaica, naar de haven van Orange - Verenigde Staten waar de "Ingram Offshore DB6" op 5 november 1971 werd afgeleverd.

But in few words; the barge grounded again after first refloat.
from; www.bureau-wijsmuller.nl
aan j.haver en Allen,
Hartelijk dank voor de informatieve reacties met betrekking tot de berging van kraanschip Ingram DB6.



Plaats reactie