Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Hier de link naar Gusto.


https://werf-gusto.com/?attachment_id=4624
Straat Soenda.jpg
Straat Soenda.jpg (56.92 KiB) 3568 keer bekeken
Grt.

Klaas


Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 805
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Bart the second »

hai mannen en vrouwen

In de Titan, Nestor, Stentor, Cycloop en ga zo maar door lagen twee 8 cilinder Bolnes 2 tact kruishoofd motoren op 1 schroefas.

50 pk per cilinder dus reken maar uit.

later werd er per motor een bbc turbo blower op geplaatst, toen trokken we echt de straatstenen eruit.
grt
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.

DxbBob
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2019 21:07
Locatie: Katy, Texas, U.S.A.

Re: Salvage Job - anyone remember DB6 at Trinidad?

Bericht door DxbBob »

I am new to this site and am not certain if i am in the correct forum board. I apologize in advance if I am not in the correct place.

I am interested to know if any old NV Bureau Wijsmuller personnel working aboard FRIESLAND or GRONINGEN in July - September 1971 recall being sent to assist the dumb crane barge INGRAM DERRICK BARGE 6 ("DB6") in Trinidad on or about 01 July 1971? I believe that on or about 30 June 1971 DB6, while under tow of anchor handling tug boat GULF MISS operated by Gulf Mississippi Marine Corp., presumably was caught in strong current (which sets towards the Point) and towed hard aground on rocks near Galeota Point. The chart "Approaches to Rio Orinoco and Trinidad" from the Hydrographic Service of the UK is relevant. I am unsure of the exact location; however, I have been led to believe it was at Galeota Point itself rather than Guayaguayre Bay or other nearby locations. Tug GULF MISS was unable to pull DB6 off the shoal. This is where I become very confused. At the time (I was then working at Ingram's office in Harvey, Louisiana, U.S.A.), I was led to believe (from second and third hand reports) that shortly after here arrival at the grounding site, FRIESLAND or GRONINGEN offered to refloat DB6 and deliver her to Orange, Texas, all under Lloyd's Open Form ("LOF"), no cure, no pay; however, neither the barge superintendent nor her owners (nor, presumably, her insurers?) would agree to LOF and insisted, instead, on fully found day rates hire. I understand that after seven or eight days had elapsed without owners agreeing to LOF, FRIESLAND left the site and on to other work (salvage of stranded Greek bulk carrier CAPTAIN CORTIS I in Venezuela. Later, sometime between the end of August and 20 September 1971 (DB6 owners having finally agreed to LOF), FRIESLAND and GRONINGEN again mobilized to the grounding site and around 06 October had refloated DB6. DB6 was then taken into Port of Spain to be made tow worthy. When DB6 was judged suitable for trip-in-tow, FRIESLAND and GRONINGEN took her to Orange, Texas, where she was delivered to her owners on 05 November 1971.
Is my foregoing general recollection accurate?

j.haver
Berichten: 1486
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

FRIESLAND; Op 1 juli 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6"(9.000 Ton.) nabij Port of Spain - Trinidad. Op 8 juli 1971 lukt het de "Friesland" om de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen.


GRONINGEN: Op 1 juli 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6"(9.000 Ton.) nabij Port of Spain - Trinidad. Op 8 juli 1971 lukte het de "Friesland" om de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen.
Maar op 31 augustus 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6" opnieuw nabij Port of Spain - Trinidad.
Op 2 september 1971 kreeg de "Groningen" opdracht om koers te zetten naar Port of Spain – Trinidad om ingezet te worden bij de berging van de kraanbak "Ingram Offshore DB6".

De "Friesland" en de "Groningen", die op 20 september 1971 arriveerde bij de strandings plaats van de kraanbak "Ingram Offshore DB6", slaagden er na heel veel werk en moeite op 6 oktober 1971 in de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen en naar de haven van Port of Spain te slepen waar de kraanbak weer zeewaardig werd gemaakt.
Nadat het contract voor de berging van de "Ingram Offshore DB6" was getekend door de eigenaren, versleepten de "Friesland" en de "Groningen" de "Ingram Offshore DB6" vanuit de haven van Port of Spain - Trindad, via Kingston – Jamaica, naar de haven van Orange - Verenigde Staten waar de "Ingram Offshore DB6" op 5 november 1971 werd afgeleverd.

use Google translate to make it readble :-)

But in few words; the barge grounded again after first refloat.


from; www.bureau-wijsmuller.nl

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4027
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Allen »

Knipsel
Friesland - Groningen.JPG
Friesland - Groningen.JPG (148.09 KiB) 1208 keer bekeken
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 805
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Bart the second »

geweldig stukje

leven ze nog, ze zouden 82 jaar zijn.
Met allebei de heren gevaren.
\Met van Kalken nog menig potje tafeltennis uitgevochten op de super 3.

grt
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Koos »

Heren Wijsmuller symphatisanten,
Zou het niet zo maar 1,2,3 weten, maar mogelijk al eens ooit geplaatst.
Haalt in ieder geval het Topic weer wat naar boven.
De Sleep met het dok naar Valparaiso in 1924.
Getrokken door de stoom-sleepboten "Jacob van Heemskerck" en de "Groningen"
Oh, Oh, wat een rook toch weer !!!!! :cry: :oops: :cry:
Gr. Koos
Bijlagen
Dok voor Valparaiso 1924 slbtn. Jacob van HK en Groningen.jpg
Dok voor Valparaiso 1924 slbtn. Jacob van HK en Groningen.jpg (135.28 KiB) 987 keer bekeken

DxbBob
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2019 21:07
Locatie: Katy, Texas, U.S.A.

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door DxbBob »

j.haver schreef:
23 okt 2019 12:12
FRIESLAND; Op 1 juli 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6"(9.000 Ton.) nabij Port of Spain - Trinidad. Op 8 juli 1971 lukt het de "Friesland" om de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen.

GRONINGEN: Op 1 juli 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6"(9.000 Ton.) nabij Port of Spain - Trinidad. Op 8 juli 1971 lukte het de "Friesland" om de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen.
Maar op 31 augustus 1971 strandde de kraanbak "Ingram Offshore DB6" opnieuw nabij Port of Spain - Trinidad.
Op 2 september 1971 kreeg de "Groningen" opdracht om koers te zetten naar Port of Spain – Trinidad om ingezet te worden bij de berging van de kraanbak "Ingram Offshore DB6".

De "Friesland" en de "Groningen", die op 20 september 1971 arriveerde bij de strandings plaats van de kraanbak "Ingram Offshore DB6", slaagden er na heel veel werk en moeite op 6 oktober 1971 in de "Ingram Offshore DB6" weer vlot te brengen en naar de haven van Port of Spain te slepen waar de kraanbak weer zeewaardig werd gemaakt.
Nadat het contract voor de berging van de "Ingram Offshore DB6" was getekend door de eigenaren, versleepten de "Friesland" en de "Groningen" de "Ingram Offshore DB6" vanuit de haven van Port of Spain - Trindad, via Kingston – Jamaica, naar de haven van Orange - Verenigde Staten waar de "Ingram Offshore DB6" op 5 november 1971 werd afgeleverd.

But in few words; the barge grounded again after first refloat.
from; www.bureau-wijsmuller.nl
aan j.haver en Allen,
Hartelijk dank voor de informatieve reacties met betrekking tot de berging van kraanschip Ingram DB6.

Dirk Luiken
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2018 16:03

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Dirk Luiken »

Jos Komen (R.I.P) schreef:
04 mar 2018 11:52
Mooi verhaal, Dirk! :-D
Dit was een heel leuk sleepbootje uit Venetië

Giuseppe Panfido-1.jpg
Giuseppe Panfido-2.jpg

IDNo: 7111834 Year: 1971
Name: GIUSEPPE PANFIDO Type: Tug Flag: ITA Tons: 350
Country of build: ITA Builder: Lucchese Location of yard: Guidecca

86 JUPITER
tja, inderdaad een leuk sleepbootje. Ik heb er 4 maanden op gevaren, eerst nog met Arie van Oosten en later als enige Hollander. Echte zeelui waren het niet. Rondom kerst lagen we in Ceuta op station en toen besloten de heren met de voltallige bemanning uit eten te gaan dus bleef ik in m'n uppie als wachtsman achter. Voor de zekerheid hadden ze ook nog eens dood schip gemaakt. Later lagen we voor anker op station in het Engelse kanaal. Het was flink slecht weer en toen ik op de brug kwam merkte ik dat de radio uitstond dus vroeg ik waarom want je ligt toch op station.Ach zei de stuurman, het weer is te slecht dus dan kunnen we toch niks doen als er een schip in nood komt.
Eigenlijk waren het allemaal mensen die nooit verder gekomen waren dan de havendienst in Venetië en van de zeevaart hadden ze niet veel verstand.
Toch wel een mooi bootje.

j.haver
Berichten: 1486
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

De Nestor is weer gelicht in de haven van Porto Torres;
NESTOR gelicht sept 2019 10 copy.jpg
NESTOR gelicht sept 2019 10 copy.jpg (55.49 KiB) 268 keer bekeken

altena 1
Berichten: 222
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door altena 1 »

als je op google earth af mag gaan, lag ze er al een tijdje.
eerste foto is van 15-10-2011 waar ze al onder water lag

j.haver
Berichten: 1486
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

in 2011 gezonken, sept 2019 gelicht ivm haven inrichten.



Plaats reactie