Wijsmuller en oud collega's
Re: Voor Cor
Veel dank Proet, het is een begin. Hopelijk komt er ook nog eens een bemanningslijst.Proet: Cor ik vond nog een foto van de Cycloop genomen bij het vertrek uit bermuda na het verwijderen van de tros uit de schroef.
Het is niet veel maar toch..
Proet
Re: Voor Cor
Cor Bos schreef:Veel dank Proet, het is een begin. Hopelijk komt er ook nog eens een bemanningslijst.Proet: Cor ik vond nog een foto van de Cycloop genomen bij het vertrek uit bermuda na het verwijderen van de tros uit de schroef.
Het is niet veel maar toch..
Proet
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: hoe is wie
Dat is schrikken, als je jezelf terug ziet na 30 jaar.Bart the second schreef:Achterdek ocean going trouble tug "Groningen" in Djibouti. 1976
Wie zijn deze knakkers (ik sta er sorry ook bij)
:shock: :lol:
Maar wat een pracht tijd was dat.
Kan mij Theo van Adrichem nog herinneren als een zeer sympathiek persoon.
Loek Nuisker was een ex stratenmaker, en ik dacht dat hij niet zo lang gevaren heeft.
Als ik wat meer tijd heb zal ik eens kijken hoe dit forum werkt.
Heb nog wat oude Betings.
Groet Geert
De meerwaarde bij de foto, van de Zeeland.
snelheid : 15 Bizerta. knopen
trekkracht : 20 ton
bruto register ton : 536 ton
lengte over alles : 44,00 m
lengte tussen loodlijnen : 41,68 m
breedte : 10,08 m
holte : 5,18 m
diepgang : 4,64 m
roepletters : P I W T
bijzonderheden :
sleepboot is op stapel gezet als Barine en kreeg als thuishaven
eigenaar : NV BUREAU WIJSMULLER
bouwjaar : 1942
gebouwd bij : GULFPORT BOILER & WELDING WORKS, Port Arthur
bouwnummer : 203
machine-vermogen : 2550 ipk
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 12cil. GENERAL MOTOR dieselmotoren
snelheid : 15 knopen
trekkracht : 20 ton
bruto register ton : 536 ton
lengte over alles : 44,00 m
lengte tussen loodlijnen : 41,68 m
breedte : 10,08 m
holte : 5,18 m
diepgang : 4,64 m
snelheid : 15 Bizerta. knopen
trekkracht : 20 ton
bruto register ton : 536 ton
lengte over alles : 44,00 m
lengte tussen loodlijnen : 41,68 m
breedte : 10,08 m
holte : 5,18 m
diepgang : 4,64 m
roepletters : P I W T
bijzonderheden :
sleepboot is op stapel gezet als Barine en kreeg als thuishaven
eigenaar : NV BUREAU WIJSMULLER
bouwjaar : 1942
gebouwd bij : GULFPORT BOILER & WELDING WORKS, Port Arthur
bouwnummer : 203
machine-vermogen : 2550 ipk
machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 12cil. GENERAL MOTOR dieselmotoren
snelheid : 15 knopen
trekkracht : 20 ton
bruto register ton : 536 ton
lengte over alles : 44,00 m
lengte tussen loodlijnen : 41,68 m
breedte : 10,08 m
holte : 5,18 m
diepgang : 4,64 m
Rob,
Jij dus ook van IJmuiden naar Velsen Noord.
Alleen ik toen ik na de oorlog.Met veel omzwermingen ,konden we niet meer terug kon naar IJmuiden maar er werden toen alleen huizen, in Velsen Norod gebouwd. Dus zodoende .Daar na vertrokken Naar Alkmaar, En na ik kon stoppen met werken hier in Zeewolde.
Jij dus ook van IJmuiden naar Velsen Noord.
Alleen ik toen ik na de oorlog.Met veel omzwermingen ,konden we niet meer terug kon naar IJmuiden maar er werden toen alleen huizen, in Velsen Norod gebouwd. Dus zodoende .Daar na vertrokken Naar Alkmaar, En na ik kon stoppen met werken hier in Zeewolde.
Frans Wat de ATA tugs hadden was een zgn Diesel Electrische Voorstuwing.frans 1 schreef:Jaap.
Jij bent de specilist.
Ik mocht zelf nooit in de vetloods komen.
Dus geef ons maar eens uilleg!.
In het geval van de Noord holland bestond die uit 2 stuks V-12 GM Detroit 2-takt dieselmotoren, die ieder een generator aandrevenIk meen mij te herinneren dat wij 660 Volt gelijkstroom draaidenHet is verdorie al weer 45 jaar geleden dat ik er op voer De schroefas aandrijving werd door een electomotor gedaan.
De Amerikanen waren er wild van want je kon met die schepen heel eenvoudig manoeuvreren Je stond als het ware aan een volumeregelaar zoals bij een tadio te draaien Zo regelde je de op te nemen stroom voor de electromotor, De schepen hadden een vaste schroef.
Je kon de snelheid/trekkracht per omwenteling van de schroef regelen,zowel achteruit als vooruit. Dus de diesels bleven altijd dezelfde draairichting houden. Als je er eenmaal aan gewend was viel het heus wel mee Alleen was het bij het open schakelbord bloedje link ,Vooral als je de tweede motor op of van het net moest zetten. Als je een foutje maakte of je was te langzaam met het in of uiklappen van die grote messchakelaarsb.v door een braampje op de messen dan was Leiden in last. Men kreeg dan een oogverblindede vlamboog en mes en schakelaar werd aan elkaar gelast Gelukkig hadden al deze schepen een electricien aan boord Die hebben denk ik nog de blaren in hun handen van bramen en laspunten weg te vijlen. Tegenwoordig is het systeem verfijnd maar in principe is het nog steeds gelijk. Ik hoop dat je deze uitleg hebt kunnen volgen frans,anders hoor ik het wel Groeten jaap5