Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

Sorry , foutje; staat een foto van de beverwijk 36

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

Op dredgepoint staat deze foto ;
beverwijk_31_op_ponton_naar_abu_dhabi.jpg
beverwijk_31_op_ponton_naar_abu_dhabi.jpg (380.37 KiB) 3048 keer bekeken
Beverwijk 31 op een ponton te Abu Dhabi,dit is waarschijnlijk de aankomst gezien de ijsmutsen :-)
Mulus pontons waren eigendom van Ulrich Harms.
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

deze staan in bedrijfsblad 'de Beting' van 1970 ;
sleepreis Noord Holland - Beverwijk 31_1970  1.jpg
sleepreis Noord Holland - Beverwijk 31_1970 1.jpg (88.84 KiB) 3041 keer bekeken
sleepreis Noord Holland - Beverwijk 31_1970  2.jpg
sleepreis Noord Holland - Beverwijk 31_1970 2.jpg (78.25 KiB) 3041 keer bekeken
sleepreis Noord Holland - Beverwijk 31_1970  3b.jpg
sleepreis Noord Holland - Beverwijk 31_1970 3b.jpg (310.07 KiB) 3036 keer bekeken
theoklinkenberg
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2014 13:33

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door theoklinkenberg »

betr:sleepboot noord holland/ponton mulus 3 geladen met c.z.beverwijk31 -reis pernis/abu Dhabi

att.proet/j.haver
bij deze bedankt voor hulp/ondersteuning/belangstelling en fotoos betr.bovengenoemde reis
zal dit zeker meenemen in mijn resumé aangaande het begin van transporten met afzinkbare- en
half afzinkbare tonnage.
vr.groet theo klinkenberg
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

Een van de eersten met deze revolutionaire ontwikkeling was ITC met de Seacamels.
Grondleggers ; Frans Burghouwt en Frits Jonkman , voormalig Wijsmuller-mensen kwamen hiermee op de markt.
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

j.haver schreef:Een van de eersten met deze revolutionaire ontwikkeling was ITC met de Seacamels.
Grondleggers ; Frans Burghouwt en Frits Jonkman , voormalig Wijsmuller-mensen kwamen hiermee op de markt.
Jos, voordat ITC door genoemde heren werd opgericht had Wijsmuller al diverse reizen gemaakt op deze manier, ponton afzinken object er op ponton weer leegpompen en slepen maar. Dat die ideeën 1 op 1 zijn over genomen en verder uitgewerkt dat is andere koek.
Wijsmuller had toen de Ocean Servant al ruimschoots op de tekentafel staan.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1874
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door proet »

Het is weer zover er komen weer schepen uit het digitale dok.

Op de site van Bureau Wijsmuller - http://bureau-wijsmuller.nl/ - is vandaag de geschiedenis van de "Titan" (I), Nieuwbouw 1917 verkocht in 1920, geplaatst.

http://bureau-wijsmuller.nl/?T-Z/Titan_I

En ook de geschiedenis en foto's van de "Titan" (II), Nieuwbouw 1920 verkocht in 1925, zijn geplaatst

http://bureau-wijsmuller.nl/?T-Z/Titan_II

Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd om informatie, van en over deze twee sleepboten te verzamelen en te plaatsen.

Ik ga nu eerst even het kampeerseizoen afsluiten en dan gaat de volgende "Titan" het digitale dok in. "Titan"(III), Nieuwbouw 1956 verkocht in 1983.

De eerste twee "Titan"'s, waren qua tekst een peulenschil, maar van de "Titan"(III), zal het een stevig klus worden. Ik heb al een flink bestand met wat feiten van en over sleepreizen en bergingen. Het foto materiaal is echter een stuk minder.

Maar ik hoop dat er nog foto materiaal en of informatie binnen komt van en over de "Titan" (III) en (IV).

En ook informatie over, en fotomateriaal van, de "Titan" (IV), nieuwbouw 1993 verkocht in 2009. Hoop ik nog te krijgen, want ik heb tot nu toe erg weinig.

Dus verras mij met informatie over gemaakte sleepreizen, joppen en wie er wanneer aan boord waren. Hoe meer hoe leuker. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor anderen.

Voor de inzenders van materiaal foto's etc. het volgende, ik ben ontzettend blij met alles wat binnen komt en sla het ook meteen op.

Het plaatsen van dat materiaal gebeurt op het moment dat de schepen, waarover het materiaal gaat, aan de beurt zijn.

Momenteel werk ik de schepen af alfabetisch, dus alles wat volgt na de T komt de komende maanden nog aan bod. De andere schepen A tot en met de S die worden weer bij gewerkt als het hele alfabet is afgewerkt. Maar alles wat binnenkomt wordt geplaatst.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
theoklinkenberg
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2014 13:33

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door theoklinkenberg »

betr.slbt.noord holland/cutterzuiger beverwijk 31

att.j.haver/proet - n.a.v voorgaande berichten probeer ik hierdoor de juiste tijdslijn te geven:

eind 1968 kwam ulrich harms/rotterdam met een ponton mulus 3 (76x24 mtr.)op de markt-
ponton was afzinkbaar/bediening per tank vanaf dek.
de cutterzuiger bev.31 was gereed in de lauwerszee en werd versleept op eigen kiel 20.07.1969
van oostmahorn naar blyth(uk) door de slpbt.utrecht
voor het vervoer van de gemonteerde drijvende leiding (7 secties van 60 mtr.+drijv.bokje bev.60)
werd de mulus 3 ingezet middels afzinken/opdrijven -e.e.a. werd probleemloos uitgevoerd.
het slepen van de bev.31 op eigen kiel was geen probleem op deze korte en qua weer te overziene
reis.
duidelijk was wel dat deze zuiger en veel ander baggermaterieel weinig vrijboord hadden
bij het bepalen van de mobilisatie bev.31 van rotterdam naar abu Dhabi per aug.1970 kwam dit aan de orde.
van hattum en blankevoort zocht voor haar unieke,specifiek voor harde grond baggeren ontworpen
zuiger,bev.31 naar een zo veilig mogelijke transport naar abu Dhabi.
het voorbeeld van de eerdere reis met mulus 3 kon een uitkomst zijn het geringe vrijboord en safety te verhogen.
min punt mulus 3 was dat de hele afzink/opdrijf met de bev31 (66x15 mtr/3500 tons) stabiliteits problemen zou krijgen.
aan bur.wijsmuller/a.van viet en team werd verzocht e.e.a. te bekijken.
oplossing was:
laden in dok verolme/rozenburg middels float-in/float-out
lossen te abu Dhabi op een uiterst nauwkeurig ingemeten spot met harde ondergrond
(voor het gemak laat ik de details maar achterwege)
na goedkeuring van deze propositie werd de engineering en het transport kontrakt gegund aan wijsmuller op basis van slbt.noord holland /ponton mulus 3 beladen met bev.31 en 82 drijvende leiding pontons
door de onbekendheid met deze manier van transport moest de verzekering i.p.v.londen in duitsland
qua leading underwriters gesloten worden met als Surveyor bureau wrampe/hamburg.
zowel de belading als de lossing te abu Dhabi/o.l.v. bob gatersleben verliep zonder problemen.
de reis zelf begon op 09.08.1970 te pernis via kaap de goede hoop en eindigde 15.11.1970 te abu Dhabi.
daarmee was de eerste grote reis per afzinkbare tonnage een feit.

in augustus 1972 werd door big lift /dhr.v.d.laan de docklift 1 in de vaart gebracht -heavy lift +float-in/float-out -dokbreedte 12 mtr.

op 2 januari 1973 kwam itc/frits jonkman en leo burghouwt (beide ex.wijsmuller) in de markt met 3 sleepboten.sistella,sinader en sinny (7000ihp/65 ton boll.pull) en 4 geavanceerde (half)afzinkbare pontons teo-336/1-4 (100.30 mtr.)

een nieuw tijdperk van transport over zee was een feit.

vr.groet theo klinkenberg
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door j.haver »

proet schreef:
j.haver schreef:Een van de eersten met deze revolutionaire ontwikkeling was ITC met de Seacamels.
Grondleggers ; Frans Burghouwt en Frits Jonkman , voormalig Wijsmuller-mensen kwamen hiermee op de markt.
Jos, voordat ITC door genoemde heren werd opgericht had Wijsmuller al diverse reizen gemaakt op deze manier, ponton afzinken object er op ponton weer leegpompen en slepen maar. Dat die ideeën 1 op 1 zijn over genomen en verder uitgewerkt dat is andere koek.
Wijsmuller had toen de Ocean Servant al ruimschoots op de tekentafel staan.

Klopt Piet wat je schrijft, echter de Seacamels waren het type die nog steeds de "steun" hadden van de zeebodem. De Servant's waren nadien inderdaad verder door ontwikkeld door toevoeging van de casings (drijfkasten) zodat deze "midden" op zee konden worden afgezonken.

Bekende bakken als de Seacamels waren de Micoperi-, MG (Mammoet)- en TEO-bakken.

Jonkman was (volgens mij, omdat ik hem ooit daar over gesproken had) een van de mede-ontwerpers/-bedenkers van het Servant-concept. Wijsmuller zag daar (nog) geen brood in, een van de redenen dat Jonkman van Wijsmuller vertrok.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Allen »

ZEELAND met Cormorant
BWN-Zeeland met Cormorant.JPG
BWN-Zeeland met Cormorant01.JPG
Grtn @Allen


Plaats reactie