Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
GOOFY

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Dan bof ik nico, ik heb geen zolder.
Maar ik zoek me ook rot om wat te vinden om wat op deze site te krijgen.
Ik weet dat ik het moet hebben, maar waar.stapels met cd, maar waar het precies op staat is nog een hele klus met alles weer na te kijken.

Net als dit bootje zo heb je hem gezien, en dan is het weg.

Frans

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Zo maar gevonden, wie zou dit kunnen zijn :?:
Kaapstander op de sleepboot Nestor van Wijsmuller in 1968
Afbeelding
Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
Arie Ros
Berichten: 988
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:35
Locatie: Ijmuiden

Bericht door Arie Ros »

Hallo Gerrit

Degene op deze foto zal wel eens Leen Groen uit IJmuiden , kunnen zijn. ???

gr Arie Ros
The Best of Good Luck !!!
GOOFY

Leen Groen.

Bericht door GOOFY »

Je zou het wel haast zeggen, maar of hij toen nog bij Wijsmuller zat dat is haast niet zeker.
Hij is eerder dan 68 vertrokken naar de kraanschepen die de pieren verlengede.
Maar het kan haast ook niet de kaapstander zijn van de Nestor. Want die kaapstander is al eerder verwijdert, en vervangen voor een 8 dums
Pomp voor de waterkanonnen en andere blus middelen.
Heb ik het mis dan hoor ik dat wel.
Frans Hofmann
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Mocht iemand van de forum leden Hans de Winter tegenkomen, doe deze dan de groeten van Cor.Mos.
Zij woonden naast elkaar, bij de Semafoor te Ijmuiden.

Groet Nico.
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Nestor

Bericht door Jaap5 »

Hallo Frans in de havendienst heb ik ook op de Nestor gezeten. Maar als en ik zeg nogmaals als ik het me goed herinner was de kaapstander achter op dek bij de laatste boog en stond de grote bluspomp achter de beting. Trouwens ik heb Leen ook gekend en ik weet niet zeker of hij het is Hij lijkt er wel op Groeten Jaap Vijfhuize
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Hier nog een foto van een sleep waar ik als runner opzat.
De sleep een 90.000 tons sectie, was de boeg.
Er volgde nog twee sectie,s van het zelfde kaliber.
Ze kwamen uit Lissabon ( lisnavawerf ) en moesten naar Gotenburg, alwaar ze aan elkaar werden gelast.
Ander runners Dirk.Plugge en Theo Dijkstra.

Afbeelding
Afbeelding

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Arie Ros
Berichten: 988
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:35
Locatie: Ijmuiden

Bericht door Arie Ros »

Hallo Mensen
Nou die man aan de kaapstander van de Nestor?? is toch Leen Groen, maar van wanneer die foto is, i don't no.

gr Arie Ros
The Best of Good Luck !!!
GOOFY

kaapstander

Bericht door GOOFY »

Jaap ik was er wel bij, dat we de Nestor na de verbouwing en het plaatsen van het brandblusmatriaal proef gingen draaien, en uit probeeren, hoeveel water we konden geven, en dat was erg veel.
Wij bleven maar slangen aankoppelen en er bleef een flinke straal uit de slangenkomen.
Alleen met de aanvoer slang om water van buitenboord op te pompen, hadden we in het begin wat moeite , om door de snelhied de slang om hooggedrukt werd.Maar dat was alleen als er erg snel wet gevaren, maar meestal lig je bij een brand stil.
Maar dat is allemaal goed gekomen. Het was een mooi gezicht 2 waterkanonen en heel veel slangen die stonden te spuiten.
Ik het begin, gingen we nog wel eens proefdraaien maar dat later niet meer gedaan.
Oo haden we nog een tank met ossenbloed, om schuim temaken.
En die tank was net naast de deur in het gangboord.
Maar ik weet echt niet meer of de kaapstander toen verplaats is.
Frans
GOOFY

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Laten we het nu eens over de sleepreis, van IJmuiden via Las Palmas Naar Nigeria hebben..
Wij gingen met de Nestor, met 2 onderlossers geladen, met onderdelen van een baggermolen
Alvast richting Las Palmas. Wij zouden daar wachten, op De Friesland de latere Cycloop.
De Friesland die had als sleep, de bagger molen, met onderandere Willem Visser zijn eerste reis bij Wijsmuller.Ze hadden hem in de kroeg weten over te halen dat je als ijmuidenaar, bij Wijsmuller hoorde te varen..Hij kwam van de koopvaardij, en dan kijk je toch even anders naar zo'n klein sleepbootje, die de wereld aan het veroveren is. We hebben het nu over Willen van Moten natuurlijk. Wij zijn met de Nestor in Las Palmas aan gekomen, en de Nestor ging de volgende dag richting Engeland, om daar weer een kuster op te halen, voor Holland. Wij hebben 14 dagen moeten wachten, tot de Friesland met de baggermolen ons kwam ophalen, om met 3 slepen verder te gaan.. Wij dat zijn de runners van de onderlossers werden in een uithoek van de kolen haven voor anker gegooid, en moesten ons maar zien te redden. Er kwam wel elke dag een bootje langzij, van de scheepsagent, om te vragen, of we nog wat nodig hadden, en bracht proviand mee. Voor het vertrek van de Nestor, hadden de jongen van de ander bak dan waar ik op zat een dekkleed mee genomen, om een zonnetent te maken, maar dat is mooi fout af ge lopen, want dat heeft ons later bij thuis komst een dag
Politie bureau gekost, om dat er werd beweerd, dat wij dat dekkleed hadden gestolen, en verkocht. Wijs muller had die dekkleden gehuurd, en betaalde nog steeds huur.
Maar lag zins we uit Nigeria vertrokken in het trossen ruim.
Wij konden via foto's laten zien dat we het zijl als zonnetent hadden gebruikt, en zo liep alles met een sisser af. Ik heb nog één vraag wie onze collega runner was, die samen met Jan Rendering op die bak zat ik weet dat hij Jaap hete, en uit Scheveningen kwam. En dat hij is getrouwd met de telefoniste van het kantoor. Ik zelf was samen Met Henk Goesinne
Naar ik meen is hij na deze reis gestopt met varen, en is in de Scheveiningse haven op een waterboot gaan varen..ik stop even wand het was een reis met veel up en downs
Frans Hofmann


Plaats reactie