Wijsmuller en oud collega's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jan

Bericht door jan »

Hallo Jaap,
De Friesland die je uitgehaald hebt was dat in 1957? Zat toen op de Leendert-B die door de Friesland van de Haaksgronden geplukt is.
Gr Jan.

GOOFY

Nieuwe schepen uit halen

Bericht door GOOFY »

Jaap dat we samen hebben gevaren komt steeds dichterbij.
Maar wat jij net schreef, dat is met mij niet het geval.
Wij ,dat waren de jongen uit de tuigerei, en gingen elkedag met een vw bus- je naar Harlingen .Ze konden niet zeeklaar gemaakt worden in Kloostertille van wegen de diep gang.Ik woonde nog bij mijn moeder in Velsen Noord, en werd alle dagen bij de oude aanlegsteiger van de
Velserpond opgepikt.
Dus we maakten toen lange dagen.
En later met de grote boten het zelfde.Naar Haringen hadden we nog een schaufeur van een taxi bedrijf, maar naar de Klop reed Henk Tromp.
Gr Frans

GOOFY

Proefvaart

Bericht door GOOFY »

Afbeelding
Er waren erge leuke dingen, met die technische proef varen.
Die vergeet ik nooit meer, Een er van zeker niet.
Dat we een gast mee hadden op zo'n proef vaart, dat was de vader van Willem van Moten
( Willem Visser) dus de oude van Moten.Die man was zijn hele leven visserman geweest, en Had jaren als schipper gevaren..Maar hij had tegen zijn zoon gezegd, dat hij ook wel eens op zo'n nieuwe boot wou kijken. Dat kijken was natuurlijk geen punt! Dus die man kreeg een uitgebreide rond leiding over Willem Barendz van boven tot onder, en dat vond hij prachtig dat snap je wel. Hij had alleen een sleepboot van uit de verte gezien.
Maar toen moesten we varen, en oude van Moten moest eigenlijk de wal op.
Maar ja was al weer heel wat jaartjes gepensioneerd en hij wou eigenlijk wel mee.
Ik geloof dat hij toen al rond de 80 jaar was. Het mocht natuurlijk niet, maar Van Moten was in eens weg dus werd gedacht dat hij alweer naar huis was gebracht.
Maar toen we de uiterton voorbij waren kwam hij de brug opgestapt.
En aan terug gaan werd natuurlijk niet gedacht. Dus bleef hij de komen de uren bij ons op de brug. Ik stond ook deze keer weer achter het roer, en hadden hele gesprekken gevoerd over de oude tijd.Die man had heel wat mee gemaakt op zee.2 wereld oorlogen had hij meegemaakt op zee. Dus hij kon erg mooi vertellen. Ook wauw hij wel even sturen want dit was toch heel wat anders dan zo'n trawler.
En dat ging die oude nog best af, als een scheermes stuurde hij ons schip.
Dus Willen dit is wat ik nog herinner van je vader.
Toen we weer binnen liepen in ijmuiden, was Ome Willem weer even weg, en jammer ik heb hem nooit meer terug gezien.
Frans Hofmann

Jaap5

Wijsmuller en oud collega,s

Bericht door Jaap5 »

Frans
Bedankt voor je reactie, maar jonge jonge wat moet die grijze massa van me hard werken ,maar je hebt wel wat los gemaakt Willem Visser heb ik ook nog gekend en ook zover ik het me kan herinneren ook mee gevaren als boots. Henk tromp heb ik ook dikwijls mee in dezelfde ploeg gezeten in de havendienst Hij is toch ook schipper op de Junior of assistent geweest? Ik heb al eep paar keer de naam van Willem Visser gelezen bij het Forum Is dat dezelfde Willem van Moten? Jullie zaten in de tuigerij schreefje Was dat ook hetzelfde gebouw waar alle reservedelen voor de nieuwbouwschepen opgeslagen waren. Magazijn zal ik maar zeggen Ik kan mij vaag herinneren dat ik van Meester Rob de reservedelen overgenomen heb Als er reparatie was bij binnenkomst dan kwam Frans(achternaam weet ik niet meer) met een ploeg aan boord.
Heb ik ook nog mee in Kuwait gezeten met de berging van de Tojo Maru
Zo zie je er komt steeds meer boven drijven Leuk!! Groeten Jaap

Jaap5

Wijsmuller en oud collega,s

Bericht door Jaap5 »

Hallo Jan
De Friesland die ik niuew uitgehaald heb was in de zestiger jaren. Ik heb bij Wijsmuller gevaren van 1958 tot 1970 De Friesland waar jij het over hebt is later de Cycloop geworden Ook een fijne boot Groeten jaap

Rob Deelder (RIP)

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

Hallo Jaap,
de baas van de werkplaats was Frans Kist de Ruiter.

GOOFY

Frans Kist de Ruiter

Bericht door GOOFY »

Frans was niet de eerste .Frans is later baas in de werkplaats geworden, Maar wie voor hem was, ik weet alleen dat hij eerste machinist is geweest.
En Frans Kwam ik meen bij de fira Zwart aand de zuidzij van daan.
Maar de tuigerij en de timmermanswerkplaats en techniche werkplaats Waren samen onderaan de Bick en Arnoldkade.
vlak bij café kamperduin.
En daar boven hebben mijn ouders gewoont.
En Frans kist de Ruiter was ook op de laaste reunie.
Frans

Jaap5

Wijsmuller en oud collega's

Bericht door Jaap5 »

Hallo Rob

Weer een tikje van de sluier op gelicht Hardstikke bedankt

Groetjes jaap

Rob Deelder (RIP)

Bericht door Rob Deelder (RIP) »

Hallo Jaap,
je zet me wel aan denken,er schieten er nog een paar namen te binnen,
Ton de Ruiter (elec.) John Cornellise, Emiel?, Cor Zeeuw.

GOOFY

aan Jaap 5

Bericht door GOOFY »

Jaap , wat ik nog wel kan herinneren, was dat ik trekproefen gedaan heb met welke boten weet ik niet meer precies.
Maar de gemeten mijlen deden we onder de Eirese kust.
En de Trekproefen deden we op de boei in de waalhaven in Rotterdam
En de Willem Visser, is denk ik niet de zelfde de veel reageert,Ik denk dat die Willem nu ongeveer ruim in de 70 moet zijn Ik hem nog een paar jaar geleden mee gemaakt.
Hij ging toen veel mee met vrachtwagens van Bob Bruinsma .En Bob Bruinsma, dat was weer een van de Jongens waar ik mee in de havendienst heb gewerkt op de oude stoomslepers.
Frans Hofmann

Plaats reactie