Stork Hotlo

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Kees van der Have

Re: Stork Hotlo

Bericht door Kees van der Have »

Jongens, waar gaat dit over! Al die diesels waren niet zomaar goed maar uitzonderlijk goed, de één iets meer dan de andere.
De gemiddelde hoofdmotor uit die dagen deed 7000 draaiuren per jaar, en dat 30 jaar lang. Vergelijk dat nu eens met een auto die gemiddeld 60 km per uur doet. Dan kom je op 7000*30*60 is equivalent aan 12,6 miljoen auto kilometers. :wink:
Beetje kromme vergelijking misschien, maar wel illustratief toch?
Groet, Kees

p.s. toch jammer dat er geen inhoudelijke discussie is over de hotlo zelf.

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Stork Hotlo

Bericht door RobertB »

Laat ik eens beginnen met een filmpje gevonden op Youtube van een draaiende HOTLo:
http://www.varenisfijner.nl/machinekamer_videos.htm
Er staat ook een kort filmpje van een B&W overigens.

Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Ad B
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 mar 2008 12:58
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: Stork Hotlo

Bericht door Ad B »

een filmpje gevonden op Youtube van een draaiende HOTLo:
Er staat ook een kort filmpje van een B&W overigens.
hoi Robert,

Ook op de site van de HVM staan zowel een filmpje van een Hotlo als een B&W. Inmiddels is daar bij de Hotlo geluid overheen gezet.

Groet Ab
nico webeling

Re: Stork Hotlo

Bericht door nico webeling »

Hallo lui,
Ik heb veel met Stork gevaren. Overigens was de Stork op de Westerkerk een Stork SW.
Had veel overeenkomsten met de HOTLO maar ook verschillen.
Wat de problemen met de kleppen betreft: op tijd blowers en luchtkoelers reinigen deed wonderen.
Vlak voor aankomst een kwartiertje zeer langzaam en dan luisteren met de bezemsteel.
In de haven "verdachte" kleppen wisselen. Dan was er met deze motoren prima te varen.

Groet Nico
nico webeling

Re: Stork Hotlo

Bericht door nico webeling »

Hallo Kees,
Ik heb wat betreft de kleppen van de HOTLO dezelfde ervaring als jij.
Wij kregen eens reserve kleppen van de wal van onze "huis" kleppen hersteller terug.
Onze second vond, terecht, dat ze er wat vies uitzagen en stelde voor er een open te maken.
Wat bleek, hij was in dezelfde conditie als waarin hij de wal op was gestuurd. Dus lek als het bekende mandje.
Dus ook de rest maar openmaken met hetzelfde resultaat.
Bankie weer even van de straat. Gelukkig verstond hij zijn vak en "toverde" een aantal weer tot enigszins bruikbare reserve kleppen.
Het ongezien monteren van deze kleppen zouden Stork een, naar mijn mening, onverdiende slechte naam hebben bezorgd.
Greot nico
averheijden

Re: Stork Hotlo

Bericht door averheijden »

Voor de STORK liefhebbers

Gevonden op Internet:

http://www.xs4all.nl/~gerritho/Factshee ... vs%205.pdf

Mvg
alfons
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stork Hotlo

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit staat ook op het KPM-topic.
Geplaatst door Vaerderij.
All the best
Jos
Factsheet%20SOS%20Hotlo%20naar%20Hengelo%20vs%205%20copy%20%5B%5D.jpg
Factsheet%20SOS%20Hotlo%20naar%20Hengelo%20vs%205%20copy%20%5B%5D.jpg (383.76 KiB) 5104 keer bekeken
Anne
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stork Hotlo

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER het topic over de nog lopende Stork Hotlo. :)
All the best
Jos
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Re: Stork Hotlo

Bericht door Gert-jan »

De site over deze Stork Hotlo, met alle informatie over het behoud er van, zal over enige maanden gereed zijn.

Kijk alvast op www.sos-hotlo.nl

Groet, Gert-jan.
louis holleman

Re: Stork Hotlo

Bericht door louis holleman »

Ton Pekel schreef:Hallo Jos2
De Grebbedyk en de Gorredyk hadden een MAN voortstuwing
De Gaasterdyk en de Grotedyk een Stork Hotlo
Heren, ik lees dit item nu pas, een jaar later. Ik heb nu een probleem: van oktober t/m december 1968 maakte ik mijn eerste assistent-R/O reis op de Gaasterdyk, Rotterdam-GOM en terug. Ik meen dat ik 1 of 2 keer het lef had om de vetloods in te gaan, met mijn blinkend-witte overalletje. Verder heb ik in mijn vaartijd altijd bijgehouden een aantal gegevens van de schepen waar ik op zat: Waar/wanneer gebouwd, wat voor motor, pk's, dienstsnelheid, BRT, LxBxD enz. In mijn notities staat "Gaasterdyk, een 10,000 pk MAN motor", en ik doe er geen eed op, maar ik meen ook een bordje met "MAN" gezien te hebben... Hoe zit dit nou? Ik zie ook officiele HAL docs waar wel degelijk Stork op staat. Wat ik me kan herinneren is dat de WTK's er niet erg over te spreken waren (toen al hoorde ik het fabrikaat Sulzer noemen voor als je een goeie motor wilde) en het achterdek van de prauw zat vol scheuren, er waren delen plaatwerk weg en het kreng (sorry!) trilde verschrikkelijk. Dus hoe zit het nou???
Van mei 1972 tot mei 1973 heb ik op de Straat Luzon (ex Van Spilbergen) gevaren, waar i.d.d. een Stork Hotlo in stond waarmee nog geen 18 dagen non-stop te draaien was :-D Maar da's weer een ander verhaal.


Plaats reactie