Haven van Amsterdam
Re: Haven van Amsterdam
als ik naar de verschansing onder het sloependek op het middeneiland kijk, is dat schip aan die kade zeker niet de Salawati
Bedankt voor de foto, Bertus !
Bedankt voor de foto, Bertus !
Oost, west...ook best
Re: Haven van Amsterdam
Op deze foto is het inderdaad nog een sts. Bob.
Ze is echter in 1931 bij de N.D.M. verbouwd tot m.s. en kreeg toen een kortere en bredere schoorsteen.
Gezien de foto waar we het over hebben van na de oorlog is, kan het niet de "Salawati" zijn.
En wat Jan over de zijkant van de opbouw zegt is ook correct weergegeven.
We zijn er dus nog niet uit !.
m.v.g., Roy.
Ze is echter in 1931 bij de N.D.M. verbouwd tot m.s. en kreeg toen een kortere en bredere schoorsteen.
Gezien de foto waar we het over hebben van na de oorlog is, kan het niet de "Salawati" zijn.
En wat Jan over de zijkant van de opbouw zegt is ook correct weergegeven.
We zijn er dus nog niet uit !.
m.v.g., Roy.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Haven van Amsterdam
Naar mijn idee is het SMN-schip bij de ADM de Bengkalis(I) 1918-1953.
Op 24 mei 1948 arriveerde het schip in Amsterdam en de eerste vertrekdatum die ik kan vinden is 20 november 1948.
Maar ik weet (nog) niet wat er met het schip in die tussentijd gebeurde.
De foto klopt denk ik wel met andere plaatjes van deze Bengkalis.
Groet, Paul G.
Op 24 mei 1948 arriveerde het schip in Amsterdam en de eerste vertrekdatum die ik kan vinden is 20 november 1948.
Maar ik weet (nog) niet wat er met het schip in die tussentijd gebeurde.
De foto klopt denk ik wel met andere plaatjes van deze Bengkalis.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
Bedankt voor het wederom meespeuren Paul !.
Inmiddels heb ik ook enige foto's en tekeningen van deze "Bengkalis" er bijgesleept, maar kan beslist geen foto vinden waarbij de opbouw in de zij t.h.v. de machinekamer tot in de zij liep en bovendien wit geschilderd was.
Wat wel een feit blijkt te zijn is het gegeven dat ze op 16 november 1953 voor de sloop aan J. Bakker & Zonen te Brugge verkocht is.
De "Rode Zee" vertrok op 26 november met het schip van IJmuiden naar Brugge waar ze op 28 november aankwam. ( Knap laat voor zo'n kort reisje )!.
Aansluitend is ze aldaar gesloopt.
m.v.g., Roy
Inmiddels heb ik ook enige foto's en tekeningen van deze "Bengkalis" er bijgesleept, maar kan beslist geen foto vinden waarbij de opbouw in de zij t.h.v. de machinekamer tot in de zij liep en bovendien wit geschilderd was.
Wat wel een feit blijkt te zijn is het gegeven dat ze op 16 november 1953 voor de sloop aan J. Bakker & Zonen te Brugge verkocht is.
De "Rode Zee" vertrok op 26 november met het schip van IJmuiden naar Brugge waar ze op 28 november aankwam. ( Knap laat voor zo'n kort reisje )!.
Aansluitend is ze aldaar gesloopt.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Haven van Amsterdam
Mogelijk komt er nog een helderheid over dat schip.
Rechts net onder het midden op de foto van Bob zie ik nog wel een andere oude bekende.
Dat is volgens mij de ex-Ecuador (op de foto nog Luxor) gebouwd bij De Schelde voor de KWIM (bj 1915).
Het schip is aangekocht door de Israëlitische regering voor repatriëring van Joodse kinderen e.a. naar Israël.
Ze is bij de ADM verbouwd naar Joodse maatstaven en kreeg op zondag 3-10-1948 de naam Negbah.
Op 5-10-1948 vertrok ze uit Amsterdam.
Hier de link naar een artikel daarover in het NIW d.d. 8-10-1948 over de pagina's 1 en 2. Dat is te omvangrijk om hier te plaatsen.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... eg21:a0001
De foto van het vlaghijsen heb ik er even uitgesneden en gaat hierbij. Achter de Negbah aan de Javakade ligt de Bloemfontein.
Groet, Paul G.
Rechts net onder het midden op de foto van Bob zie ik nog wel een andere oude bekende.
Dat is volgens mij de ex-Ecuador (op de foto nog Luxor) gebouwd bij De Schelde voor de KWIM (bj 1915).
Het schip is aangekocht door de Israëlitische regering voor repatriëring van Joodse kinderen e.a. naar Israël.
Ze is bij de ADM verbouwd naar Joodse maatstaven en kreeg op zondag 3-10-1948 de naam Negbah.
Op 5-10-1948 vertrok ze uit Amsterdam.
Hier de link naar een artikel daarover in het NIW d.d. 8-10-1948 over de pagina's 1 en 2. Dat is te omvangrijk om hier te plaatsen.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... eg21:a0001
De foto van het vlaghijsen heb ik er even uitgesneden en gaat hierbij. Achter de Negbah aan de Javakade ligt de Bloemfontein.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
Mooi bijdrage Paul !. Da's nog eens nieuws voor me zeg !.
Ik had me al afgevraagd welk passagiersschip bij de A.D.M. in dok lag, maar heb nooit aan de oude "Equador" van de K.W.I.M./ K.N.S.M. gedacht.
Ergo, ik heb het schip totaal niet herkend !. Een schip met een interessante historie trouwens. De ZIM heeft er nog een kleine 9 jaar mee gevaren voordat ze te Savona gesloopt werd.
m.v.g., Roy
Ik had me al afgevraagd welk passagiersschip bij de A.D.M. in dok lag, maar heb nooit aan de oude "Equador" van de K.W.I.M./ K.N.S.M. gedacht.
Ergo, ik heb het schip totaal niet herkend !. Een schip met een interessante historie trouwens. De ZIM heeft er nog een kleine 9 jaar mee gevaren voordat ze te Savona gesloopt werd.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Haven van Amsterdam
Het was niet de eerste keer dat de (ex-)Ecuador bij de ADM lag.
Op 14 october 1915 werd ze overgenomen van de werf in Vlissingen.
Het schip liep op weg tijdens de eerste thuisreis uit Zuid-Amerika in de Noordzee op 31 december 1915 op een mijn. Maar het schip bleef behouden en kreeg in Londen een noodreparatie.
Met behulp van de sleepboot Noordzee werd ze naar IJmuiden gesleept en kwam het op 16 januari 1916 in Amsterdam aan.
Bij de ADM werd ze in het Wilhelminadok droog gezet. Hier een foto met een indruk van de schade.
Op 18 februari 1916 was er belangstelling van Koningin Wilhelmina en Prinses Juliana waarbij ook gelijk een blik werd geworpen op de Delfland in het Julianadok. De Delfland was begin januari in IJmuiden tegen de Noordpier gelopen en bij de Zuidpier aan de grond gezet.
De sleepboot Noordzee was een paar maanden later minder gelukkig. Ze liep op 26 april 1916 op een mijn bij het slepen van de al eerder door een mijn beschadigde ss Maashaven. De sleepboot ging verloren evenals 2 mensenlevens.
Groet, Paul G.
Op 14 october 1915 werd ze overgenomen van de werf in Vlissingen.
Het schip liep op weg tijdens de eerste thuisreis uit Zuid-Amerika in de Noordzee op 31 december 1915 op een mijn. Maar het schip bleef behouden en kreeg in Londen een noodreparatie.
Met behulp van de sleepboot Noordzee werd ze naar IJmuiden gesleept en kwam het op 16 januari 1916 in Amsterdam aan.
Bij de ADM werd ze in het Wilhelminadok droog gezet. Hier een foto met een indruk van de schade.
Op 18 februari 1916 was er belangstelling van Koningin Wilhelmina en Prinses Juliana waarbij ook gelijk een blik werd geworpen op de Delfland in het Julianadok. De Delfland was begin januari in IJmuiden tegen de Noordpier gelopen en bij de Zuidpier aan de grond gezet.
De sleepboot Noordzee was een paar maanden later minder gelukkig. Ze liep op 26 april 1916 op een mijn bij het slepen van de al eerder door een mijn beschadigde ss Maashaven. De sleepboot ging verloren evenals 2 mensenlevens.
Groet, Paul G.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Haven van Amsterdam
Hallo hier de Oranje in het dok 2-3-1950.
Foto nationaal archief.(threebs S.H.)
Groet Bob.V.
Foto nationaal archief.(threebs S.H.)
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- oranje_1939-64in_amsterdam_drydock_2nd_march_1950_copy.jpg (164.55 KiB) 1127 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Haven van Amsterdam
Hallo Paul.
Dat denk ik ook
Groet Bob.V.
Dat denk ik ook
Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.