Haven van Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Roy »

Thanks Jinny !!!.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Zo'n 100 jaar geleden maakte men zich al druk over de oeververbinding met Amsterdam-Noord.
Op 16 februari 1924 presenteerde ir. S.Snuyff een fraai plan met als voorbeeld de tunnel in Hamburg.
Artikel uit een Panorama van 1924.
Zoals bekend is er van dat ontwerp nooit iets terecht gekomen. :D
Lezing Snuyff 16-02-1924.jpeg
Lezing Snuyff 16-02-1924.jpeg (147.51 KiB) 1735 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Wat informatie en plaatjes over een vlootbezoek van de Noorse Marine op 3 juli 1931.

Noors vlootbezoek AHB 4-7-1931.jpg
Noors vlootbezoek AHB 4-7-1931.jpg (167.63 KiB) 1666 keer bekeken
Noors vlootbezoek 3-7-1931.jpg
Noors vlootbezoek 3-7-1931.jpg (118.51 KiB) 1666 keer bekeken
Noors vlootbezoek 3-7-1931 Orinoco.jpg
Noors vlootbezoek 3-7-1931 Orinoco.jpg (141.67 KiB) 1666 keer bekeken
Groet, Paul G.
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door kabo »

winston churchil.jpg
winston churchil.jpg (144.54 KiB) 1509 keer bekeken
Winston Churchill met de Teiresias op sleeptouw in de Noordersluis in de jaren 50. Teiresias bwj. 1950 in 1960 Telemachus en in 1971 Ageyis Courage. sloop 1974.
gr. Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door kabo »

munttoren.jpg
munttoren.jpg (208.49 KiB) 1351 keer bekeken
Munt met veel bedrijvigheid in de jaren rond 1930.
gr. Bas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door jdbvos »

...en een file van trams !!!
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

...en een file van trams !!!
Nou ja, als je ziet wat er aan verschillende lijnen over dat ene spoortje op de Amsteldijk moest. ;) Wel een mooie foto.

Hier een plaat uit ca 1956 van het Columbiaanse schip Cuidad de Bucaramanba, thuishaven Barranquilla.
Fraai die grote drijvende bok van Werkspoor daarachter. :D
Cuidad de Bucaramanba op het IJ 1956.jpg
Cuidad de Bucaramanba op het IJ 1956.jpg (103.41 KiB) 1216 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooie foto van de voorloper van Werkspoor aan de Oostenburgergracht in 1871.
Het spoor langs de Nieuwe Vaart was nog niet aangelegd.
Oostenburgergracht 1871.jpg
Oostenburgergracht 1871.jpg (124.03 KiB) 1084 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

loods Brazilie met afgemeerd een KHL schip     Gaasterland.jpg
loods Brazilie met afgemeerd een KHL schip Gaasterland.jpg (68.97 KiB) 829 keer bekeken
Loods Brazilie met rechts Java Eiland (SMN)
Foto uit het jaar 1961 Het KHL schip zou een Gaasterland kunnen zijn??
++
Het volgende stukje kwam ik tegen op Amsterdam Heden en verleden
++
haring.jpg
haring.jpg (32.78 KiB) 829 keer bekeken
JAN DE HARINGMAN

Het is weer zo ver, de nieuwe haring is binnen! Elke Amsterdammer heeft zo'n beetje zijn eigen haringmannetje, die uiteraard de beste haring van de stad verkoopt. Mijn haringmannetje heet Jan, en hij komt uit Volendam. De haring van Jan is niet te zacht en niet te stevig, maar net goed. Daar zijn z'n vaste klanten, die zich ook nu weer rond de kraam hebben verzameld, het roerend over eens.
Over de brug komt een nieuwe klant aangelopen. Een forse, gezette man, van het type omhoog gevallen marktkoopman. Keurig in het pak, met aan zijn arm een kogelrond vrouwtje, rondom behangen met bling bling. Het is wel duidelijk waarin de man geïnvesteerd heeft. Bij de kraam aangekomen wordt er eerbiedig plaats voor hem gemaakt, want hij blijkt een echte kenner te zijn, en er lijkt veel van zijn oordeel af te hangen. Iedereen is dan ook even stil als hij zijn haring naar binnen werkt. Zelfs Jan houdt op met schoonmaken. Dan komt het verlossende woord.
“Nou Jan, die glijdt weer naar binnen als Gods woord in een ouderling. Geef me d’r nog maar eentje, jongen. Wat een rijkdom toch hè, dat je je dat zo maar kunt veroorloven. Als ik zou willen, kocht ik vandaag nog de hele haringkar op hoor, maar ja, dan zat Jan zonder werk en dat wil je zo’n jongen toch niet aan doen.
Ja, ik heb heus wel andere tijden mee gemaakt. Je moet weten, ik ben in de Jordaan geboren; mijn vader heb ik nooit gekend, die liet mijn moeder mooi met zes kinderen zitten. Armoe mijnheer, maar mijn moeder was een goudeerlijk mens. Ik weet nog dat er een buurvrouw langs kwam om haar nieuwe baby te laten zien. Dat kind was zo’n lelijk mormel. Als je d’r naar keek, kreeg je al pijn aan je ogen, Afijn, mijn moeder kijkt zo eens in de kinderwagen en zegt tegen die buurvrouw: “Nou, als ik het zelf gebreeën had, had ik het meteen weer uit gehaald.”
Kijk, toen kon je nog gewoon zeggen zoals het was. Nu zou je meteen een ram voor je kop krijgen. Nou ben ik zelf gelukkig niet bang uitgevallen en ik zou meteen een ram teruggeven. Maar leuker is het er allemaal natuurlijk niet op geworden.
Als jongen van zestien werkte ik in de bouw. Kreeg ik van mijn moeder mijn brood mee, verpakt in een krant. Kon ik 's middags de krant in spiegelbeeld van mijn brood af lezen.
Later hadden we van die blikken broodtrommeltjes. Je kent ze wel, die je op kunt vouwen als ze leeg zijn. Wilde je het van de werkbank pakken. Hadden ze er een draadnagel doorheen geslagen.
Kon je rukken wat je wou, maar je trommeltje kwam niet los.
Humor hadden ze wel in de bouw. Als het regende, droegen we van die rubberlaarzen. Wilde je ze 's middags na het schaften weer aantrekken, hadden ze er in staan pissen. Dat was lachen, natuurlijk.
Ja, mijn moeder was een best mens, maar voor de rest blijven vrouwen natuurlijk andere wezens.
Soms denk ik wel eens dat je nog beter een persoonlijke lening kan nemen; daar kom je tenminste nog een keer van af. Of je moet homo worden, maar ja, dan moet je de hele dag gebukt staan en ik heb al zo'n last van mijn rug.
Of ze nou voelt, dat er een gevoelig onderwerp wordt aangeroerd of dat ze uit ervaring weet dat het einde van de conférence hiermee is aangebroken is niet helemaal duidelijk, maar zijn vrouw, die tot nu toe geduldig als een opgetuigde kerstboom heeft staan wachten, pakt haar man bij de arm. Stijf gearmd verdwijnen ze over de brug. Gelukkig met elkaar en met weer een geslaagd optreden.
Bron: Amsterdam heden em verleden
corsproet
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mar 2021 10:20

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door corsproet »

Die foto met de zoute haring maakt dat het water in m'n mond staat. Die haring (met haringboer) en b.v. gerookte paling zijn dingen die je hier in de Philippijnen niet tegenkomt. Als ik er aan denk krijg je een soort nostalgie, naar de haring en paling dan.
Met groeten,

Cor


Plaats reactie