Haven van Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef: 14 aug 2020 09:58 Ze had ooit een aanvaring in Engeland, wat ik (vaag) weet....
Ik heb dus ff gekeken bij MarHisData en vond dat dat oa in maart 1953 was, maar de (iig de meeste) schade was aan sb, terwijl -mits ik door de jaren dingen doorelkaar begin te halen- deze ene plaat toch echt aan bb zit....
Maar in hetzelfde stukje stond ook dat ze "aangepast" is geweest voor het vervoer van kunstschatten... Misschien dat die op de bak werden vervoerd ???
Dag Jan,
Dank voor het meedenken. De foto is gemaakt in mei 1955 dus of dat nog aan die aanvaring is te relateren?
In de tekst van Marhisdata staat overigens dat bij die aanvaring de kunstschatten in het achterste ruim lagen.
Ik heb nog wat in andere bronnen gezocht maar heb verder geen informatie kunnen vinden.
Het komt wel een keer aan waaien. :D
Groet, Paul G,

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Roy »

Er bestaat een boek over het wel en wee van de Gruno.
Staat daar niets in vermeld ?.
Ik heb dat boek trouwens niet..................

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Roy,
Kun je even aangeven wat het verband is met de Gruno in dit geval?
Groeten, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Roy »

Nu had ik reeds een antwoord gegeven, maar waar is tie gebleven !?.
Hoe dan ook, Ik heb weer eens op de auto pilot een antwoord geplaatst, hetgeen resulteerde in een verkeerd antwoord. Na bij Marhisdata eens even gesnuffeld te hebben blijk ik een andere "Westerdok", van 1930, voor ogen gehad te hebben die overigens maar 1½ jaar voor de Gruno gevaren heeft.
Gruno was dan ook geen grote rederij met eigen schepen, maar de hoofdmoot voer in charter voor Gruno. Ze waren voor hun tijd echt wel een bevrachtingskantoor wat er toe deed. Ik heb ze er goed gekend daar ik voor een ander scheepvaartkantoortje, boven de Gruno gezeteld, gewerkt heb. Na een kort jaartje zijn we verhuist naar een kantoorpand aan Het Singel. Ik treinde elke dag op en naar naar Zwolle daar ik het verrekte om in A'dam te gaan wonen.............. :!: :idea: :lol:

Al met al, een andere "Westerdok" dus. Sorry voor de ongein die ik veroorzaakt heb. :cry:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nou Roy, voor mij hoef je geen sorry te zeggen, zo erg is het niet hoor.
Omdat ik al wist dat je daar op de Westerdoksdijk aardig wat voetstappen hebt liggen (het is een mooi eindje vanaf het CS :D ) dacht ik dat je misschien iemand bij de Gruno hebt gekend die met een telelens foto's heeft gemaakt van de werf Westerdok.
Zoals je op deze luchtfoto kunt zien kon je vanuit dat Gruno-gebouw, daar waar die kustvaarder aan Het Stenen Hoofd ligt, rechtstreeks kijken op hun dok linksonder op de foto.

Westerdoksdijk december 1972.jpg
Westerdoksdijk december 1972.jpg (269.55 KiB) 1018 keer bekeken
Groet, Paul G.
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door kabo »

velsen.jpg
velsen.jpg (128.54 KiB) 908 keer bekeken
De brug gaat sluiten met de overzetbootjes van Donkersloot op de voorgrond. NH archief
gr. Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door kabo »

petronella .jpg
petronella .jpg (108.9 KiB) 898 keer bekeken
Zelfde plaats, maar aan de andere kant van de voormalige spoorbrug, Petronella J. Goedkoop,1125 pk, maar een decennia later ter hoogte van de papierfabriek. NH archief
gr. Bas
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Aan dat obstakel van de Velserspoorbrug kwam in 1957 een eind door in dienst stelling van de Velsertunnels.
Hier passeert de Oranje op 3 maart 1955 de zuidelijke bouwput.

Oranje passeert bouwput Velsertunnel 3 maart 1955.jpg
Oranje passeert bouwput Velsertunnel 3 maart 1955.jpg (150.78 KiB) 852 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op de voorgrond een batterij slepers van Goedkoop aan de Westerdoksdijk.
Aan de overkant bij het Shell-laboratorium aan de Badhuisweg een Shell-tanker.
Het bijschrift in mijn bron geeft april 1954 als datering.
Maar ik kan na zoeken alleen de Clavella traceren die in april 1954 in Amsterdam geweest is.
Volgens mij is dat niet dit schip, maar ik weet er te weinig van om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
Als je het uitvergroot op hoge resolutie staat er denk ik Kenia op de boeg, maar die is van maart 1955.
De datering van de bron kan uiteraard fout zijn.

Rederij Goedkoop en tanker april 1954.jpg
Rederij Goedkoop en tanker april 1954.jpg (232.91 KiB) 833 keer bekeken
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Roy »

Ik denk dat je het wel goed uitgevoegeld hebt Paul.
Het is definitief niet de "Clavella". De "Kermia" in m.i. een stuk waarschijnlijker. Zij werd op 2 sept.-'55 opgeleverd en kan natuurlijk voor de show wel even afgemeerd geweest zijn voor het Shell lab. waar ze eigenlijk niets te zoeken had !.
Misschien, de korte naam in ogenschouw nemend, zou het ook de "Kenia" kunnen zijn die op 12 maart -'55 opgeleverd werd. Beide schepen werden bij de N.D.S.M. gebouwd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie