Haven van Amsterdam
Re: Haven van Amsterdam
De dekschuit wordt gelost voor de deuren van de meelhandel van Raamsdonk.
De Staalkade was in de jaren '40 het speelterrein van Kombuizer Geep; die woonde om de hoek op de Zwanenburgwal.
Op een ander topic is daar meermalen over van gedachten gewisseld. Deze foto voegt daaraan wat toe.
De foto van de dekschuit is overigens genomen vanaf de Staalkade. De zichtbare huizen staan aan de overkant van de rivier. Boven de huizen is nog vaag de toren van het hoofdkantoor van de toenmalige Amsterdamsche Bank aan het Rembrandtplein zichtbaar.
Hier een plaatje van dezelfde galerij huizen aan de Amstel, rechts de ingang van de Bakkerstraat.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
gr.Bas
Re: Haven van Amsterdam
Een paar fraaie luchtopnamen van de omgeving Petroleumhaven.
Op de eerste linksonder is de begraafplaats Nieuwe Wester nog te zien.
Werd geopend in 1894, maar alweer gesloten voor begraven in 1917. De locatie was niet zo populair, vooral niet onder Jordanezen.
Maar andere Amsterdammers wilde er ook niet liggen. Veel te ver weg van de stad.
Als je daar onder de grond ging kwam er geen bezoek bij je.
Links midden bij de ingang van Zijkanaal H het mooie gebouw van de voormalige stoommeelfabriek De Vrede.
Op de tweede in ca1950 de binnenkomst van de "Klipfontein" van de VNS op nagenoeg dezelfde plek.
Links onder de ingang naar de Petroleumhaven.
Het gebouw De Vrede was toen in handen van Koel- en Vrieshuis "De Weegschaal".
Groet, Paul G.
Op de eerste linksonder is de begraafplaats Nieuwe Wester nog te zien.
Werd geopend in 1894, maar alweer gesloten voor begraven in 1917. De locatie was niet zo populair, vooral niet onder Jordanezen.
Maar andere Amsterdammers wilde er ook niet liggen. Veel te ver weg van de stad.
Als je daar onder de grond ging kwam er geen bezoek bij je.
Links midden bij de ingang van Zijkanaal H het mooie gebouw van de voormalige stoommeelfabriek De Vrede.
Op de tweede in ca1950 de binnenkomst van de "Klipfontein" van de VNS op nagenoeg dezelfde plek.
Links onder de ingang naar de Petroleumhaven.
Het gebouw De Vrede was toen in handen van Koel- en Vrieshuis "De Weegschaal".
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
gr,Bas
Re: Haven van Amsterdam
gr.Bas
Re: Haven van Amsterdam
De eerste tunnelstukken werden vanaf november 1963 allemaal drijvend opgeslagen in de Houthaven.
Het zou nog meer dan een jaar duren voor het eerste tunnelstuk naar de Oosterdokdoorgang gevaren zou worden.
Hier is een plaatje van het invaren op 2 december 1964.
Groet, Paul G.
Het zou nog meer dan een jaar duren voor het eerste tunnelstuk naar de Oosterdokdoorgang gevaren zou worden.
Hier is een plaatje van het invaren op 2 december 1964.
Groet, Paul G.
Re: Haven van Amsterdam
gr.Bas
Re: Haven van Amsterdam
gr.Bas
Re: Haven van Amsterdam
De Oranjefontein is niet op weg naar de Java kade, maar de Suriname kade daar was de ligplaats van de VNS, tussen de Mij.Nederland en de KNSM.
gr.Bas
gr.Bas