Pagina 106 van 154

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 29 apr 2019 21:39
door Roy
Heel goed gezien Hans !.
Ene, die andere met de Het Wordt Altijd Later in de schoorsteen is de "Vondel" van Schraal Maar Netjes. Die heeft minimaal 1 x in dat ouwe karrespoor naar west Afrika gevaren. :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 05 mei 2019 23:43
door b-bootsman
Hallo Heren.

Hier een mooi plaatje van de Johan de Witt.
Varend in het Noordzee Kanaal.
Foto komt van Stadsarchief Amsterdam.

Groet Bob.V.

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 11 mei 2019 12:48
door b-bootsman
Hallo Heren.

Hier een mooi nostalgisch plaatje.
Afgesloten IJ zicht op de HSM.
Foto komt van stadsarchief Amsterdam.

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 12 mei 2019 11:59
door b-bootsman
Hallo Heren.

Aankomst van de Groote Beer in de sluis van IJmuiden 2 Sept 1949,
daarna door naar Amsterdam.
Foto's komen van S.H. met dank aan threebs.
Nationale beeldbank.
Groet Bob.V.

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 12 mei 2019 12:25
door Sparks316
Zie ik daar nou hele vroege voorlopers van de huidige "lekko en plons!" reddingmiddelen? Het lijkt zelfs wel dat ze overdekt waren...
Nooit eerder gezien 8)

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 12 mei 2019 16:57
door v+d
Die dingen werden geplaatst op troepen transport- en emigrantentransportschepen om aan de eisen voor voldoende reddingsmiddelen te voldoen.
Je ziet dat wel vaker op oude foto's.

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 12 mei 2019 18:25
door Sparks316
Ik snap best wel dat je met 4 reddingbootjes geen 2000 of 3000 man kunt herbergen, maar dat dat in het water laten plonzen systeem al in de jaren 40 bestond was onbekend. Ik neem aan dat ze gewoon bezet in het water gekukeld werden. Dat systeem kende ik pas uit de jaren 70, uit de offshore.

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 12 mei 2019 18:54
door jdbvos
Vlgs mij zijn dat die speciale WW2-vlotjes waarvan ik de gvd-se naam nooit van kan onthouden... Speciaal ontworpen voor de konvooien in de n-Atlantic, maar later ook op Amerikaanse oorlogsschepen werden geplaatst bij de strijd in de Pacific... Ze hadden de naam van hun uitvinder...
Het waren meer grote reddingboeien, met een rooster als bodem, en waren dus niet bedoeld voor een 'langdurig verblijf'...meer iets om jezelf aan drijvende te houden tijdens het wachten op redding....je liet het vlot in het water plempen, en sprong erachteraan... Je kon ook wachten tot het water tot ralinghoog was gestegen zodat je er zo in kon stappen, maar dat werd waarschijnlijk afgeraden...

Maar deze zien er wel dikker uit dan die ik bedoel, dus zoals algemeen onder de Braziliaanse bananenbomen wordt gescandeert: "Ge wit mar nooit !"

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 12 mei 2019 19:15
door v+d
We hebben het er al vaker over gehad, Theo wist de naam en ik ben dat echt vergeten.
Als je de naam niet weet wordt zoeken dus moeilijk, morgen na de koffie, dan werkt het denkraam weer prima en ga ik op zoek :wink:

Re: Haven van Amsterdam

Geplaatst: 12 mei 2019 19:24
door Sparks316
Jan, wat jij bedoelt zie je ook op de bovenste foto, onder de BB brug. Dieken ik ook wel, dat spul hadden we ook in de offshore. Maar dat moet of uit zichzelf gaan drijven als de moeder afzuipt of ze moeten in het water gesmeten worden. Al dan niet in combinatie met netten die uitgegooid worden.
Maar dat systeem wat er op lijkt dat het bemand en al het water in kan, al dan niet door de bemanning in gang gezet, ken ik alleen maar van veel later. Het lijkt ook of er ruiten inzitten aan de voorkant, wat mogelijk wijst op besturing en mogelijk zelfs aandrijving....
In het bekende boekje van meneer Siebel, "Schip verlaten!" heb ik er bij mijn weten ook nooit iets over gelezen.
Ongetwijfeld zou Theo hier het antwoord op hebben gehad :roll: