Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jan stolp
Berichten: 216
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jan stolp »

Een mooi verhaal, wel haast een document te noemen.
Groeten
Jan

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou Jan....terwijl het leuk klinkt....als je het vlug zegt....weet ik echt wel beter....ik onderneem slechts een minimale poging om dit onderwerp wat op het podium te zetten omdat Co mij wat aanporde...voor juiste documentaaassie moet je heel wat meer en ook beter schrijf en ander papierwerk voorgaats halen...zoals o.a. het naslagwerk wat ik hier NU in de hand heb:

THE Promised Land.....Settling the West from 1896-1914......by Pierre Berton.

Pierre heeft meer dan een boekwerk over dit onderwerp aan papier toevertrouwd en ik zie net op de opening blz. een fraaie quotaassie...t'is nota bene nog uit de bijbel ook nog....nou niet dattik zo'n bijbel thumper ben!
Niks mis met af en toe wat fraaie woorden te lenen van een begaafde schrijver.....maar dan er wel bij zeggen wie dat is:
Volgens Pierre staat er dit in Exodus 3:8

Quotatie:
"And I am come down to deliver them out of the hand of the Egyptians
and to bring them up out of that land unto a good land and a large,
unto a land flowing with milk & honey...."
Einde Qutatie.

EN....voor velen destijds uit Oost Europa WAS het ook "The Promised Land"......daarover nog later wat meer.

https://www.penguinrandomhouse.ca/books ... 0385659291
Bijlagen
The Promised Land.jpg
The Promised Land.jpg (21.72 KiB) 887 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaaaa....die Trans Canada Railroad....DAT was me wat ..in die dagen....als ik dat dan weer eens wat doorlees om mijn geheugen wat op te frissen....want ik heb me daar wel wat in verdiept sinds ik hier woon....in 1e instantie in Alberta waar destijds die ontiegelijke lange loeressen van treinen met zwaar geladen graan wagons door de bergpas werden gescheurd door brullende Alco of GM diesels....ik ging destijds wel eens speciaal kamperen op een camping in de bergen die vlak naast de railtracks lag......doooodse stilte daar in die bergen...maaar DAN werd je 'snachts wakker van een aaaankomend gebrul van zware scheurende diesel karren een geluid dat dan "rammelde door de vally" en dan begon van liever lede de grond te trillen en schoot ik van mijn luchtbedje af en liep naar de tracks waar dan uiteindelijk dat hele circus voorbij kwam denderen......ik raakte daar destijds...en NU nog niet...op uitgekeken...en sta nog ...voor m'n plezier hier vlakbij ..as't zo uitkomt op zo'n km's lange container trein te wachten die dan " het NU wel bekende binneland in trekt"....hier op de vlakke stukken hebben die stampende zuigers een makkie...in de Rockies is het een ander verhaal....destijds was ik met dat soort kunsten ook niet zo populair bij het gezin :mrgreen: ...die hadden dat na 1 x wel gezien en gehoord.

Hier is een mooi verhaal over de Canadian Pacific Railway......veeel beter als ik het kan vertellen...die klanten hadden destijds mooie scheepies ook en later ook een vliegtuig kluppie.....ik heb alvast wat plaatjes uit de toverdoos geplukt...het oog wil ook wat...niettan??

https://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Pacific_Railway
Bijlagen
Canadian_Pacific_System_Railmap.PNG
Canadian_Pacific_System_Railmap.PNG (102.82 KiB) 860 keer bekeken
Canadian_Trans-Continental_Railways.jpg
Canadian_Trans-Continental_Railways.jpg (44.39 KiB) 860 keer bekeken
Canadian_Pacific_Ry_free_farms_1893.jpg
Canadian_Pacific_Ry_free_farms_1893.jpg (109.19 KiB) 860 keer bekeken
Canadian_Pacific_Railway_Crew_at_lower_Fraser_Valley_(1881).jpg
Canadian_Pacific_Railway_Crew_at_lower_Fraser_Valley_(1881).jpg (71.96 KiB) 860 keer bekeken
Land_Ticket.jpg
Land_Ticket.jpg (138 KiB) 860 keer bekeken
To_the_Far_East_by_the_white_Empress_route_(11411211505).jpg
To_the_Far_East_by_the_white_Empress_route_(11411211505).jpg (313.98 KiB) 860 keer bekeken
De 1930tiger jaren.NO Milk & No Honey
De 1930tiger jaren.NO Milk & No Honey
Kamloops_on_to_Ottawa-Dirty 1930ties.jpg (50.48 KiB) 860 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou is het allemaal wel "leuk & aardig" om een palaver op te tuigen over "emigranten die met de trein van Pier 21 en het treinstation in Halifax het verre en onbekende binnenland intrekken"....en een beetje klassineren over dit grote land en de treinen en de bergpassen..........maaaar .....WAT is t'r dan zoo speciaal aan This Promised Land....waar "ze" volgens die ouwe CP posters hele boerderijen weggaven voor een appel en een ei...en de "Milk & Honey" op een schoteltje werd aangedragen......( dat van die boerderijen WAS destijds ook wel bekant zo....maaaar dan moest je die onwillige prairie struiken en kei-en dus WEL op eigen kracht zgn..In cultuur brengen...en DAT maakt het In cultuur brengen van de wereldberoemde Nederlandse polders...en daar weet ik dus ook zo het e.e.a. van....een fluitje van een halve cent!)....maaar laat ik nou niet een zijstraat inslaan....midden in de Prairie!!

Ik ben er volgens meselluf dus al een mooi pikheetje achter......WAT er zo bijzonder is aan Canada en "ik denk" dat het in een heel klein zinnetje is samen te vatten....."Hier in Canada doen we met een commitee....wat ze op andere plaatsen in de wereld met geweld doen".......nou moet ik er wel bijzeggen dat dit comitee gedoe bij tijd en wijle een beetje neuzelig wordt......maaaar er blijft HEEL veel voor te zeggen!!!! :D

Over "emigranten gesproken"....terwijl ik dit uit het losse polsje verhaaltje zit op te kladderen rammelt de telefoon en is er een ouwe kennis ...en ik bedoel dus een ECHTE ouwe en ook ouderwetse Nederlandse emigrant aan de telefoon die me opbelt vanuit het Noord Westen van Alberta voor de kerst ( da's dus bekant 4000 km hier vandaan!!!...vanuit Nederland is dat dus een mooi stekkie achter Moskou!!!).....Sjaak is een emigrant van het oude stempel die als jonge gozer ergens begin 1950ties met 20 dollar in zijn zak hier in Halifax op Pier 21 van de gangway kwam en IN de trein stapte!!.....hij trok dwars door Canada zogezeid op een slof en een ouwe voetbalschoen en werd uiteindelijk Cattle Rancher in THE Land of Milk & Honey....The Peace River Country in NW Alberta!!!


De Canadian Encyclopedie kan het veeel beter uitleggen dan ik.....HOE dat nou in feite is gekomen met Canada

https://www.thecanadianencyclopedia.ca/ ... federation

https://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Confederation
Bijlagen
Fathers_of_Confederation_LAC_c001855.jpg
Fathers_of_Confederation_LAC_c001855.jpg (116.87 KiB) 817 keer bekeken
Halifax-GrandPrairie-5000km.png
Halifax-GrandPrairie-5000km.png (58.54 KiB) 817 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door sparks »

Even een klein zigzagje

We hebben 2 jaar geleden dit centrum bezocht in Normandie:

https://www.junobeach.org/

Is een indrukwekkende ode aan de Canadezen die mee vochten in WWII, maar in de eerste ruimte (Room B) hebben ze een fors overzicht over het ontstaan van Canada, de immigratie en met name de enorme armoede en depressie waarin men zat aan het begin van de 20e eeuw al voor de crash van 1929. Ergens stond dat 2/3 van de bevolking tijdens de crash op de een of andere manier van hulpverlening afhankelijk was.

Hele centrum maakte veel indruk op ons en vooral ook de laatste zaal waar veel handgeschreven berichten van Canadezen in te zien waren, zowel van overlevende soldaten hoe het ze na de oorlog is vergaan maar ook van familieleden die via het centrum toch nog weer oorlogslachtoffers terug hebben gevonden tot op de dag van vandaag.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Even een klein zigzagje
Nou da's jaa geen zig zag je Sparks :D ..... vroegaah toen ik nog voer... noemden we dat "Een Oversteekie".... d.w.z. van Halifax naar Normandie en Juno Beach.... maaar dus zeer wel van toepassing op dit Canada palavertje. En dadduh Gij bedankt zijt!
Ik ben van 1945 en ... ZEKER als we nu even goed rondkijken met wat er in de wereld gaande is... dan mag je van mij AL die Canadezen een grote veer in het rook kanaal steken.... NIKS mis mee!!

met name de enorme armoede en depressie waarin men zat aan het begin van de 20e eeuw al voor de crash van 1929.

Dit was.... wat ik er van heb gelezen en zoals ik het begrijp uit literatuur geschreven door wat voor wijze personen wordt versleten??... en NU ook weer als zodanig opgefrist i.v.m. de huidige Covid pandemic crisis van 2020... een rechtstreekse zeer donkere schaduw van destijds 2 GIGA wereld branden... WW1 en de zgn... Spaanse griep... e.e.a. nog weer extra benadrukt door de geallieerde maatregelen van de Paris zgn. vredes conferentie van 1919 welke WW1 instigator Duitsland een hele zware klem op de neus zette... hetgeen als directe consequentie het opbloeien van het Duitse Facisme en de Nazi's had... gevolgd door WW2. Laat ik hier van deze gelegenheid gebruik maken om mijn mond verder dicht te houden over de overeenkomsten van de 1930tiger jaren en recente wereld ontwikkelingen op de diverse tonelen... maar er slechts aan toe voegen dat "wij" dus onmiskenbaar behoren tot een ras van "hele HARDE leerders" :cry: :cry:
Er zijn m.i. nog veel meer aspecten van die 1919 Parijs Vredes Conferentie waar we NU nog steeds de veelal vervelende gevolgen van ondervinden.... maaar dat valt meeer dan een beetje buiten dit Canadese praatje :mrgreen: . De 1920 en 30 tiger jaren waren nergens in de westerse wereld reden tot halelujaaah kreten voor zover mij bekend..... hier op dat stukkie grond wat Columbus zogezeid ontdekte in 1495 :roll: .... ZEKER niet, zowel Noord als Zuid t.o.v. de 48e breedtegraad.

Ik pak hier zojuist een boekie van de plank getiteld : "Ten lost years"... 1929-1939.. Memories of Canadians Who survived the Depression. geschreven door Barry Broadfoot. Het is alweer een pikheetje geleden dat ik het las.... maar in mijn herinneringen "huiver ik" nog steeds.
Ik was..... (en ik denk nog steeds, maar heb zijn boeken nu alweer een pikheetje niet weer gelezen!) ... voor zover ik me dat nu herinner en naar mijn paar boeken van Barry Broadfoot op de plank kijk schrijft hij "recht voor de raap"!!!
Heden ten dage worden "we" er vrijwel iedere dag door economen en financieel beknijsde personen op attent gemaakt dat de HUIDIGE crisis met name in Amerika... veeeel en veeel erger is dan die zgn. "Dirty Thirties" van de vorige eeuw..... waarvan akte.
Vrijwel al zijn boeken hebben te maken -zowel direct als ook zijdelings- met mijn Canadiana palaver. Dus hier maar wat reclame voor Barry.... hij was in Full Swing toen ik in Alberta woonde..... maar ik denk dat hij inmiddels ook wel R.I.P. is... maar dat ga ik direct nakijken en ik zie dat dit juist is. ( Was dat Peter Koelewijn die vroegaah iets zong wat met "we worden ouder papa" had te maken :mrgreen: )

https://en.wikipedia.org/wiki/Barry_Broadfoot

Canadezen in te zien waren, zowel van overlevende soldaten

Ik heb hier in Canada wel met zeer bejaarde veteranen gesproken die tijdens de bevrijding van Nederland in 1945 voor de sodemieter waren geschoten.... vlak daarna ben ik geboren..... EN die al net zo lang in een rolstoel hadden gezeten als ik hier rondliep op deze aardkloot.... ik heb er eentje gekend die toen al bekant net zo oud was als ik NU... die me met tranen in de ogen vertelde dattie vaaaak had gesmeekt om maar snel te sterven!!! Ik zat destijds naast hem te janken en het wordt me NU haast te machtig als ik aan hem denk!! :cry: :cry: :cry:
Bijlagen
TenLostYears1.jpg
TenLostYears1.jpg (19.48 KiB) 764 keer bekeken
TenLostYears.jpg
TenLostYears.jpg (49.98 KiB) 764 keer bekeken
SixWarYears-Barry B..jpg
SixWarYears-Barry B..jpg (40.18 KiB) 764 keer bekeken
Emigrant Years BarryBroadfoot.jpg
Emigrant Years BarryBroadfoot.jpg (30.81 KiB) 764 keer bekeken
Years-of-Sorrow-Years-of-Shame-with-Icon.jpg
Years-of-Sorrow-Years-of-Shame-with-Icon.jpg (68.91 KiB) 764 keer bekeken
NextYearCountry-BarryB.jpg
NextYearCountry-BarryB.jpg (55.43 KiB) 764 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Een paar clickjes van de muis terug schreef Jan Sprong iets over "haast een document"....hetgeen zeker aardig is ...maaaar absoluut niet juist of waar is!!!
Het is slechts een minimalistische poging om mijn eigen geheugen wat op te frissen en te ondersteunen door in kort bestek dit giga project voor Canada- slechts een dikke 100 jaar geleden!!!...op een rijtje te zetten en tegelijkertijd ietsje voor het KBP voetlicht te brengen.
Pierre Berton R.I.P.....wellicht Canada's meest bekende en beroemde schrijver-historicus-journalist-geschiedkundige....schreef er in 1970 over in een 2 duim dik naslagwerk getiteld :
The Last Spike...The Great Railway 1881-1885.
Ik blijf dus nog maar even op de reserve bank zitten Jan terwijl ik in mijn beduimelde 8e druk van de uitgave in 1972 zit te bladeren :roll:
Pierre schreef meerdere boeken over Canadiana onderwerpen hier ook aangesneden...ziehieronder.
Bijlagen
TheLast Spike-PierreBerton.jpg
TheLast Spike-PierreBerton.jpg (31.13 KiB) 747 keer bekeken
The Great Railway-Pierre Berton.jpg
The Great Railway-Pierre Berton.jpg (49.98 KiB) 747 keer bekeken
The National Dream-PierreBerton.jpg
The National Dream-PierreBerton.jpg (30.29 KiB) 747 keer bekeken
The Great Depression-PierreBerton.jpg
The Great Depression-PierreBerton.jpg (33.45 KiB) 747 keer bekeken
Telegram van Horne-to MacDonald-Trans Canada Railway Connected in BC-ben wezen kijken.
Telegram van Horne-to MacDonald-Trans Canada Railway Connected in BC-ben wezen kijken.
Telegram_to_Prime_Minister_John_A._Macdonald_announcing_the_completion_of_the_Canadian_Pacific_Railway.jpg (281.32 KiB) 747 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Toch maar even een zwemvessie naar de Halifax drenkeling gooien :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Cenotaph....zei Co...toen hij dat Halifax Lijssie voor me maakte....ik had ook wijzer moeten weeezuh en dat gewoon "als het spreekwordelijke water van de rug van een eend"....het ene or in en het andere uit laten gaan....maaar zei vriend JossieUno R.I.P. dan....
" het was de zee die hen trok en zo rukten zij voort"....in mijn geval dus die " het onbekende binnenland intrekkende emigranten"

Dus maar proberen om fatsoenshalve :lol: :roll: ...dat lijssie van Co af te maken.....er gaan dus teugenswoordig weeeeken voorbij....wat seggik....Maaanden dat ik niet -als zijnde een ex Sallandse dorpeling met een groete hekel aan steden!- in het Halifax Centrum kom en het is ook lang geleeejuh dat ik op de zgn. Grand Parade voor het Gemeentehuis was.....maaaar gelukkig doet de toverdoos wonderen en weet ik inmiddels weer het e.e.a. van Halifax....vroegaah hadden we hier zowel Halifax als ook Bedford en Dartmouth rond het in zeevaart kringen redelijk befaamde Bedford Basin....teugenswoordig is dat allemaal Greater Halifax oftewel HRM..Halifax Regional Municipality.....inclusief de kleinere dorruppies in de buurt. ( Tis net als Olst en Wiejuh...doar poetst ze de schoenuh met spiejuh!) :mrgreen:

De Toverdoos steekt er een heel verhaal over af...ik heb alvast wat mooie plaatjes geleend anders krijg ik trammelant met Co

https://en.wikipedia.org/wiki/Amalgamat ... nicipality

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Parade_(Halifax)

https://halifaxpartnership.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/Bedford_Basin
Bijlagen
Halifax_Grand_Parade-fromCityHall.jpg
Halifax_Grand_Parade-fromCityHall.jpg (209.98 KiB) 525 keer bekeken
Grand_Parade_Halifax_looking_north.jpg
Grand_Parade_Halifax_looking_north.jpg (237.59 KiB) 525 keer bekeken
Halifax-CityHall-1890.jpg
Halifax-CityHall-1890.jpg (259.79 KiB) 525 keer bekeken
Halifax_from_the_air.jpg
Halifax_from_the_air.jpg (130.63 KiB) 525 keer bekeken
Map_highlighting_Bedford_Basin,_Nova_Scotia.png
Map_highlighting_Bedford_Basin,_Nova_Scotia.png (74.07 KiB) 525 keer bekeken
Halifax_Town_Clock.jpg
Halifax_Town_Clock.jpg (123.15 KiB) 525 keer bekeken
In Memoriam mijn ouwe Vriend Jan Timmerman
In Memoriam mijn ouwe Vriend Jan Timmerman
Convoy_in_Bedford_Basin_(CWM_19710261-0344).jpg (127.59 KiB) 525 keer bekeken
Een ouwe Denneboom uit de bois gehakt voor een vlaggemassie
Een ouwe Denneboom uit de bois gehakt voor een vlaggemassie
Grand_Parade_flagpole_1947.jpg (109.46 KiB) 525 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Acadia

Het hydrografisch stoomschip Acadia.

Kijk die Co schopt toch wel hopies trammelant as tie vroegaah toen ie nog druk was "om het licht aan te houden"....met een bontjassen bootje van de Lijn in Halifax kwam en dan even een brief ging posten op de kaai.
Het hydrografische stoomschip Acadia....zegt ie dan even achteloos....waar een eenvoudige massinist zoals ik dan eerst bij na moeten denken over zulke geleerd woorden...tot mij het lampie aangaat en ik me realiseer dattie over die ouwe survey boot bij het museum praat, de "Acadia". :roll:
Nou kun je als speciale Canadees haast fatsoenshalve dus niet aan het woord "Acadia" voorbij gaan zonder even een poging te ondernemen om uit te leggen ....WAT dat "Acadia" dan wel betekend!!!
Om te beginnen heppik me...since ik hier in de Halifax contreien een boterham heb verdiend...nogal eens druk gemaakt met b.v. de "Princes van Acadia" Ferry.....en zelfs al vooor ik ook later wel eens wat aan die ouwe Acadia survey boot had geknutseld....sterker nog....m'n laatste klussie....voor ik de batterijen uit de zaklamp heb gehaald was aan boord van DE " Princes of Acadia"....inmiddels is ze dus ook alweer omgetoverd in scheermessies ergens op The Great Lakes.
Hoe dan ook...die Co gooit met z'n "Acadia" een hele steiger roeiboten los in de Halifax haven....WANT dat "Acadia" heeft vooral vroegaah nogal eens wat betekend in deze regio en de schaduw is er nog tot op de dag van vandaag.....met o.a. de "Acadians"...laat ik maar eens een poging ondernemen om het op een rijtje te zetten:
1) In de dagen dat de Fransen hier voet aan wal zetten en net deden of de werkelijke plaatselijke Canadezen niet bestonden...noemden ze dit deel van Canada "Acadia"
2) In de 1700's was er in Europa...en dus ook op andere stekkies in de toen bekende wereld...het nodige te verhapstukken tussen de Engelsen en de Fransen......en ook "wij Nederlanders" deden daar vrolijk aan mee....waar er ook maar wat te scharrelen viel!!...DUS gingen de Engelsen hier in Canada met de Fransen op de vuist.. dat zag er eerst niet zo best uit voor die eilanders maar uiteindelijk resulteerde dat in een Franse nederlaag in de 1e Battle van Quebec op de zgn " Plains of Abraham".....( die Abraham was de Franse boer z'n veldje waar ze het uitknokten!!) dat was dus op 13 September 1759....e.e.a. werd verder geregeld en op pampier uitgeknokt tijdens de Vrede van Parijs op 1763 waarmee de Engelsen het effectief voor het zeggen kregen in Canada.
Die 2e Battle of Quebec was kennelijk in 1775.....maar dat had in feite weinig of niks met dit "Acadia" drama te maken.
3) Maar dat was dus nog lang niet het einde van de Fransen hier in Canada...allereerst was er een regeling dat "de Fransen in Quebec" min of meer autonoom waren....dat had oook een lange schaduw tot op de dag van vandaag.....een zonnige of een donkere schaduw...da's maar net hoe je het bekijken wil en daar zal ik me hier maar niet aan wagen.
4) De Fransen "buiten Quebec"....dus met name in "Acadia" werden vervolgens door de Engelsen op een beetje hardhandige wijze....overigens een zeer bekend patroon tijdens oorlogen en zeker de zgn. "koloniale oorlogen"....buiten de deur geflikkerd.....THe Great Expulsion...d'r uut met die donderse Fransen...terug naar Frankrijk, of naar Louisiana in het zuiden...kortom ...weeeer een ander en potentieel lang verhaal maar dus WEL een deel van de geschiedenis van "Acadia".....
( Wij Nederlanders hadden 200 jaar later in Indonesie OOK nog niet geleerd hoe je zoiets dan WEL "netjes" regelt...dus ik zeg FF niks!!)
Tot op de dag van vandaag zijn er "Acadia stekkies" hier in Nova Scotia inclusief een Frans talige Universiteit....EN..de Franse afstammelingen die er wonen beschouwen zichzelf als "Typisch Acadian" en dus NIET te verwarren met de Fransen uit Quebec, ondanks dat de Franse taal nog steeds...dus 250++ jaren later nog steeds een officiele 2e taal is in Canada....oook in de meest verre uithoeken van Canada....waar "ze" b.v. nog nooit een Franzoos hebben gezien. In nederlandse termen is dat denkik te vergelijken met b.v. " Een Sallander voor Fries uit te schelden"
Ook was er nog een miniatuur Nederlandse overname van Acadia....maaar dat was even wat gescharrel aan de zijlijn...dus dat laat ik verder maar even schieten...die Co hep me al genoeg werk bezorgd.
Hier eerst wat plaatjes om even bij te trekken en dan zullen we die ouwe c.s.s." Acadia", die daar bij het museum al een pikheetje met pesioen ligt, de volgende ronde wat nader bekijken.
Bijlagen
Ac1-Chatelain_Map_of_North_America-1720.jpg
Ac1-Chatelain_Map_of_North_America-1720.jpg (286.28 KiB) 403 keer bekeken
AC2-Acadie_1750.JPG
AC2-Acadie_1750.JPG (95.5 KiB) 403 keer bekeken
AC3-Acadia_1754.png
AC3-Acadia_1754.png (463.59 KiB) 403 keer bekeken
AC4-Carte_de_l_Acadie,_Isle_Royale-1757.jpg
AC4-Carte_de_l_Acadie,_Isle_Royale-1757.jpg (191.63 KiB) 403 keer bekeken
AC5-Acadians-of_Annapolis_Royal,_1751.jpg
AC5-Acadians-of_Annapolis_Royal,_1751.jpg (118.7 KiB) 403 keer bekeken
AC6a-D'r uut met die Fransen.jpg
AC6a-D'r uut met die Fransen.jpg (205.39 KiB) 403 keer bekeken
AC6-Plundering_Burning_City_of_Grymross-NB-nowCagetown in NB-1758.JPG
AC6-Plundering_Burning_City_of_Grymross-NB-nowCagetown in NB-1758.JPG (151.68 KiB) 403 keer bekeken
AC7-Siege_of_Louisbourg_1758._Maritime_Museum_of_the_Atlantic,.jpg
AC7-Siege_of_Louisbourg_1758._Maritime_Museum_of_the_Atlantic,.jpg (58.27 KiB) 403 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie