Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Eerst even op de vorige blz kijken en dan nog even wat meer gedetaileerde toverdoos informatie voor de lezers die het naadje van de kous willen weten en een restant plaatjes uit diezelfde toverdoos.....van de c.s.s." Acadia" heppik toevallig zelf een "archiefje" maar daar zal ook best wel wat van op ut net staan en ik zie dat ik al een website had gevonden...dat scheelt alweer met de overtime :lol:

https://www.thecanadianencyclopedia.ca/ ... of-abraham

https://maritimemuseum.novascotia.ca/wh ... css-acadia

https://en.wikipedia.org/wiki/CSS_Acadia
https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Prince ... dia_(1971)

https://thecanadianencyclopedia.ca/en/a ... gLJWfD_BwE

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Quebec_(1775)
https://www.nam.ac.uk/explore/battle-quebec
Bijlagen
Hier hadden de Fransen dus niet op gerekend
Hier hadden de Fransen dus niet op gerekend
AC8-troops-heights-British-Hervey-Smyth-James-Wolfe-September-13-1759.jpg (257.71 KiB) 1552 keer bekeken
AC9-New_Map_of_North_America_(1763)-after treaty of Paris.JPG
AC9-New_Map_of_North_America_(1763)-after treaty of Paris.JPG (183.83 KiB) 1552 keer bekeken
Dit was dus in Maine.
Dit was dus in Maine.
Dutch-Frigate-FlyingHorse.JPG (270.93 KiB) 1552 keer bekeken
Madame_La_Tour_Defending_Fort_St.Jean-1645.jpg
Madame_La_Tour_Defending_Fort_St.Jean-1645.jpg (93.97 KiB) 1552 keer bekeken
Princess_of_Acadia_Ferry_Saint_John_NB_Digby_NS.jpg
Princess_of_Acadia_Ferry_Saint_John_NB_Digby_NS.jpg (68.43 KiB) 1552 keer bekeken
Princess_of_acadia_leaving_SJ_for_last_time.JPG
Princess_of_acadia_leaving_SJ_for_last_time.JPG (50.71 KiB) 1552 keer bekeken
En ze had een mooie geveegde kont met RVS schroeven
En ze had een mooie geveegde kont met RVS schroeven
princessacadia-scrapped.png (224.72 KiB) 1552 keer bekeken
Canadian Survey-nu museumschip-Acadia
Canadian Survey-nu museumschip-Acadia
acadia-gerry-lunn.jpg (21.73 KiB) 1552 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Co »

Oeps 😅
Zo maar een haven in Nova Scotia heeft wel wat losgemaakt :o
En dan komt misschien de laatste bijdrage van Harry over dat “lijstje” ook nog als de laatste klap 💥 op de vuurpijl.

Wat een geschiedenis, voor wat wij () een “jong” land vinden. Of niet dan?
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zo maar een haven in Nova Scotia heeft wel wat losgemaakt
Nou dat loopt feitelijk best los hoor Co......geschiedenis heeft altijd al mijn interesse gehad....er staat dus bij bovenstaande palavers weinig nieuws voor me bij...d.w.z...."In grote lijnen" ik lig niet zo wakker van de kleine details...geschiedenis herhaalt zich vrijwel altijd ;) .....zo'n kladblaadje vol met een samenvatting dwingt me natuurlijk om even de neus in de toverdoos te steken EN...OF...als ik er een boek over heb wat na te lezen....DUS...ben jij wel verantwoordelijk voor wat produktie vertraging bij het " glimmen van de plankies"....maaar een kniesoor die daaar op let :roll:
Maaaar....zoooo is het zo'n beetje gekooom'n! :lol:

Wat me eerdernog te binnen schoot en dan weer ONT-schoten is ...nog niet zo lang geleden...misschien een jaar of 5?? hebben een stel " Geschiedenis Franzosen" nog die eerste tocht in 1600's of zo met emigranten naar Acadia.....weer herhaald met een ouwe zeilende driemaster...daar hadden "ze" de "Europa" voor gecharterd....jij als "aankomende windjammer massinist" :lol: moet dat schip wel kennen :roll: . Die "Europa" is toen meen ik met een stel enthousiastelingen de Atlantic over gestoken vanuit een haven in Normandie naar Annapolis Royal...hier in Nova Scotia aan de Baai van Fundy en heeft hier wat op de kust rondgescharreld later. Ik heb haar hier toen nog op de helling gezien...voor ze in ene ruk naar ergens in Braziel ging en dan door naar Antarctica waar ze meesten tijd de kost verdiend. IK zal eens kijken of ik daar ergens nog wat meer over heb. Ook hadden die Franzosen destijds al wel een heeel imposant Fort in elkaar gespijkerd in Louisburg op Cape Breton....dat noemden ze toen Ile Royal of zo...zal ik ook eens nakijken......maaar dast stond niet op het lijssie...dus als ouwe scheepsreperateur moet ik daar dan "extra" voor in rekening brengen in de Ambuggie bar :mrgreen:

Over zeilend naar de tropen gesproken....buiten de deur kan ik NU de Carieb ruiken....warme winden....14 gr. C ...kom er maar eens om:roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjonge jonge...die Co met z'n Acadia......zo komt een mens van 't een in't ander.
Dat geschiedenis re-enanctment reissie uit 1604 van een stel Acadian's met de bark " Europa" haddik dus nog redelijk goed...het was in 2016...dus dik 400 jaar na dato...deden "ze" dat nog eens dunnetjes over...ik vondt een verslag ervan.

Voyage of an Acadian Lifetime
Zie hieronder dat kaartje.
French map of Acadia (present-day Nova Scotia), 1757.

Quotaaassie van dat Europa Reissie in 2016.
At the port of LeHavre, France they gathered with their final belongings. They brought clothes for all weather, tools for every task; they were farmers, blacksmiths, sailors, hunters, carpenters, tanners, explorers, even an apothecary (herbalist). They provisioned their five ships with the usual sailing supplies and food, but had to have all the tools they would require to build a small settlement from a wilderness. Many would die from disease or harsh winters, and almost all would never see their families or friends of France again. It was 1604, and the Acadians were setting out for Nova Scotia.

On June 17, 2004, we Acadians of Canada and Louisiana arrive, again in LeHavre, France, and board the Europa, a three-mast, square-rigged, 185-foot sailing vessel, in order to once more sail the route of the Acadians and commemorate the 400th year of our ancestors’ venture. We forty Acadians find a tall ship, fully rigged, yet inside there is a well stocked galley and expert cook, Marianna, an experienced captain, Klaas Gaastra, comfortable bunks and lockers, a lounge, a library, a doctor with surgery supplies. “Yes, we won’t have any wet hay,” Jorne, the Dutch first mate, tells me. The wheelhouse sports radar, GPS, satellite radiotelephone and other technical gadgetry. Ours will be a voyage much easier than the first.
Einde quotaaassie.

Nog wat konnekties in de toverdoos en daar is't voorlopig mee over.......Annapolis Royal...Fort Anne...Port Royal zijn dus hedendaagse stekkies waar dit geschiedenis gebeuren nog weer eesn op je gemakkie kan worden bekeken...in dat ouwe Fort van Port Royal liepen ze 10 jaar geleden warempel ook op klompen en heppik toen nog eens aan een van die mederne "Geschiedenis Acteurs met een zomer joppie" als zijnde een achterklein zoon van DE klompenmaker van het dorp....uitgelegd "HOE je vroegaah klompen maakte"....dat gozertje zat me aan te kijken alsof ik van Mars kwam toen ik hem dat vertelde..alsmede dat dit allemaal was gebeurd in de ouwe werkplaats aan ons huis...EN dattik nog een ouwe "klompenmakers beitel" van mijn overgrootvader in de schuur aan een spijker had hangen ....ut kan verkeern sprak Vader Cats :roll:
https://www.heritagetrust.on.ca/en/page ... ia-1604-07

https://umaine.edu/canam/publications/s ... 1604-1607/

https://www.pc.gc.ca/en/lhn-nhs/ns/port ... nes-people

https://www.collectionscanada.gc.ca/obj ... R88677.PDF

https://www.novascotia.com/see-do/attra ... -site/1462
Bijlagen
settlement-of-acadia-map.jpg
settlement-of-acadia-map.jpg (93.81 KiB) 1429 keer bekeken
Champlains-drawing-of-port-royal.jpg
Champlains-drawing-of-port-royal.jpg (94.33 KiB) 1429 keer bekeken
AnnapolisRoyal-OldFort.jpg
AnnapolisRoyal-OldFort.jpg (120.48 KiB) 1429 keer bekeken
AnnapolisRoyal-FortAnne.jpg
AnnapolisRoyal-FortAnne.jpg (91.9 KiB) 1429 keer bekeken
Port-Royal_Nova-Scotia_1.jpg
Port-Royal_Nova-Scotia_1.jpg (153.54 KiB) 1429 keer bekeken
Europa-2016-TussenFrankrijk-Azores.jpg
Europa-2016-TussenFrankrijk-Azores.jpg (31.99 KiB) 1429 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

https://maritimemuseum.novascotia.ca/wh ... css-acadia
https://en.wikipedia.org/wiki/CSS_Acadia

Tjaa Co...die ouwe c.s.s."Acadia"...106-107 jaar oud , dikke 50 dienstjaren, Halifax Explosion...WW1 en WW2 dienst gedaan....heeel weinig "nog drijvende schepen" kunnen op zo'n staat van dienst bogen!!!...kolengestookt Schots keteltje met een Triple kar en wat op de oostkust rondscharrelen......daar kon je als massinist inderdaad oud bij worden. Het is alweer een mooi pikheetje geleden dat ik a/b was...'tis misschien wel 25 jaar geleden zo zachies an dat we haar even in dok hadden voor een vluchtig onderwater klussie en een kwast verf.....onderhoud en de bijkomende kosten...altijd een groot probleem met dat soort ouwe museum scheepies. Momenteel wordt er weer wat geld in die uiteindelijk bodemloze put gekieperd ...een goeie bekende van me is druk bezig om er een kompleet nieuw Grenen dek op te leggen...ik zou even gaan kijken...maar t'is er nog niet van gekomen....toen ik een poossie terug bij hem in de werkplaats was heppik er wel een paar mooie stukkies Douglas Fir aan overgehouden voor mijn eigenste bootje...maar da's een ander verhaal.

Ik was van plan om even een stel paperassen te scannen die ik in mijn eigenste archief had....maaar er is "iets" met de scanner...dus dat moet wachten tot een volgende keer. Op de bijgesloten toverdoos konnekties is er van alles te lezen over dit ouwe jacht.

Acadia Specifications
Built: 1913, Newcastle-upon-Tyne, England
Builders: Swan, Hunter and Wigham Richardson Ltd.
Official Registry Number: 133535
Dimensions:
Length: 55.7 metres (181'9'')
Breadth: 10.19 metres (33'7")
Depth: 5.79 metres (19'1")
Tonnage: 846 gross registered tons
Boats: 2 gasoline survey launches (during some periods, 4), 2 cutters/lifeboats
Crew: 51
Hydrographic staff: 15
Engine: Triple expansion
Cylinder diameters: 43.18 cm (17"), 71.12 cm (28"), 1.17 m (46")
Stroke: 65.58 cm (27")
Horse power: 1715
Top speed: 12.5 knots
Boilers: Scotch, Forced draft
Working pressure: 185 psi.
Diameter: 3.41 metres (11'3")
Length: 3.48 metres (11'6")

Wartime Armament
1917-1919: 1 x 4" Gun, 2 x 12 pounder guns
1939-1945: 1 x 4" Gun, 1 x 2 pounder AA gun & 8 depth charges.
Technological Firsts
1913 - Acadia was the first ship in the hydrographic fleet to be outfitted with the new wireless telegraphy system designed by Marconi to keep the ship in contact with shore stations and other vessels. This later included the introduction of an alarm system to alert operators of incoming distress calls, devised by Marconi after the loss of RMS Titanic in April of 1912.
1928 - A Sperry gyro-compass was added to the ship, a tremendous advance over the older magnetic compass, as it improved accuracy and reduced magnetic deviation. The new system was tested extensively during Acadia's Arctic expeditions.
1929 - A British Admiralty designed echo sounder capable of recording depths over 500 fathoms was tested on the ship, and subsequent improved devices have also been used aboard Acadia.
1956 - DECCA navigational system is installed. This complex device paved the way for present-day LORAN and GPS systems.
Acadia Today
After 56 years of service, Acadia was retired in 1969. For the next 12 years, she remained berthed at the Bedford Institute of Oceanography. Many of her former crew volunteered to assist with her maintenance and to give tours, a testament to the devotion they retained for the grand old lady. Further recognition came in 1976 when she was designated a National Historic Site.
In 1982, she moved to the wharves behind the Maritime Museum of the Atlantic and became part of the Museum's collection where she is the subject of a program of continuous restoration and maintenance.
Every five years, Acadia is towed across the harbour to be dry-docked for an underwater hull inspection and repainting. The work also involves placing zinc anodes along Acadia's underwater hull. These sacrificial anodes, as they are called, prevent underwater corrosion of ships' hulls. The more active metal of the anode will be "sacrificed" before any of the less active metal on the steel hull it protects.
Her ice-strengthened hull is still impressively strong, but during her last visit to Dartmouth, a piece of new steel plate was fitted above the rudder. The placement of the new plate was done with remarkable skill, and with the addition of simulated rivets, it is difficult to see where the new section was placed.
Her boilers no longer function, but the engine remains immaculately maintained. Throughout her new career, Acadia has continued one of the sea's great shipboard traditions, that of keeping a faithful ship's cat. Since 1982, Acadia has been home to four rodent control officers.
She is still a popular spot for her former staff and 1988 saw over 100 former crew and families return to the museum for a gala 75th anniversary tribute. Prior to this many interviews were conducted with the crew, giving us an impressive oral history of the vessel and her career.
CSS Acadia remains a most beautiful reminder of her era, the finest example of a rivetted hulled vessel in the museum world today. As such and because of her splendid career, she is more than just another ship. CSS Acadia continues to fascinate, intrigue, and delight young and old alike.

PS. Dat tekeningetje is wat te klein uitgevallen, maar nog net te lezen.

the finest example of a rivetted hulled vessel in the museum world today.

Notitie:

De hier eerder besproken bark "Europa" is misschien niet zo oud als de "Acadia"....maaar heeft dus OOK een geklonken romp EN maakt nog Oceaan reizen naar o.a. Antarctica!!!
Bijlagen
Acadia-Outboard-Profile.png
Acadia-Outboard-Profile.png (71.34 KiB) 1376 keer bekeken
Acadia-PointValiant.jpg
Acadia-PointValiant.jpg (150.04 KiB) 1376 keer bekeken
Acadia-Triple.jpg
Acadia-Triple.jpg (147.49 KiB) 1376 keer bekeken
css-acadia-patrol-Ww2.jpg
css-acadia-patrol-Ww2.jpg (159.75 KiB) 1376 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

"Als je in Rome bent...dan doe je .."als de Romeinen"......staat mij nog bij van vroegaah op school...DUS als " massinist in den vreemde" heppik...weliswaar tot op zekere hoogte die spreuk de mijne gemaakt met:
" Als je in Canada bent...dan doe je als de Canadezen"....bij verschillende gelegenheden in het verleden voegde ik er ook nog wel eens aan toe........"en als je dat niet aanstaat...DAN ben je hier op het verkeerde schiereiland :mrgreen: :roll:
Nou is t'r DUS niks MEER Canadees in Canada.....DAN.....ijshockey......of het zou JEUGD-IJshockey moeten zijn :roll: .....DUS bennik daar een fan van-in feite al sinds ik vroegaah mijn eerste Ijshockey wedstrijd zag in Stockholm in 1964 waar die Zweden destijds zonder hellumpies elkaar met die sticks op de kop sloegen :D EN was destijds "In the West" een frequente bezoeker en fan van de thuiswedstrijden van de " Calgary Flames" :lol: 8)
Nou zijn de 2020 jeugd wereldkampioen schappen net weer begonnen in Edmonton Alberta...en da's mijn ouwe achtertuin vanuit de " Go West Young man..Go West" dagen....EN dan vraaag je je als rechtschapen Canadese IJshockey fan steeds weer af ...OF die jonge klanten het OOK dit jaar weer tot aan het podium EN de Gouden medallie halen...(ze zijn buiten kijf zonder meer in de top van de hitparade!)...WANT er zijn meer jonge klanten in de wereld -vlak b.v. de Zweden-de Finnen- de Russen en de Tjechs niet uit!- die er een poepie van kunnen......NOU deze ronde zijn die jonge Canadeesjes VOLgas uit de startblokken komen donderen waaaant ze hebben gelijk Duitsland ontiegelijk " mores geleerd" met een 2 tegen 16 psychologische verpletterende nederlaag ;)
En uuuh....neeee....mijn chauvinistische voorkeur heeft dus absoluut niks te maken met het feit dat ik nog steeds de fiets en de radio van mijn Vader niet terug heb gekregen :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/IIHF_Worl ... ampionship

Hier zijn een paar kreten die ik `toevallig`zag in de pers!!

Canada steamrolls Germany to open world junior hockey championship.
Canadians unapologetic after thrashing Germany in world junior opener.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Even een opblaasbaar zwemvessie in de haven van Halifax gooien om de zaak drijvende te houden....ik heb veel huiswerk te doen voor Co zijn " Halifax Explosion"......veel van gehoord maar verder niks van bestudeerd :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wiki geeft een vrij gedetaileerd verslag op de toverdoos....dus kommik er met een makkie af voor Co :D
Ik heb even wat plaatjes gepikt ...dat staat leuk voor de onschuldige toeschouwers.
Dat ouwe anker is dus falikant dwars over de stad ergens in de bos geland en werd pas vele jaren later daar gevonden :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Halifax_Explosion
Bijlagen
Blast_cloud_from_the_Halifax_Explosion,_December_6,_1917.jpg
Blast_cloud_from_the_Halifax_Explosion,_December_6,_1917.jpg (99.94 KiB) 1193 keer bekeken
Halifax_Explosion_-_harbour_view_-_restored.jpg
Halifax_Explosion_-_harbour_view_-_restored.jpg (145.96 KiB) 1193 keer bekeken
Halifax_aftermath-of_the_great_Halifax_explosion_1917.jpg
Halifax_aftermath-of_the_great_Halifax_explosion_1917.jpg (130.74 KiB) 1193 keer bekeken
Halifax,_Nova_Scotia,_looking_north_from_a_grain_elevator_towards_Acadia_Sugar_Refinery,_ca._1900.jpg
Halifax,_Nova_Scotia,_looking_north_from_a_grain_elevator_towards_Acadia_Sugar_Refinery,_ca._1900.jpg (207.52 KiB) 1193 keer bekeken
Halifax_explosion_-_Imo.jpg
Halifax_explosion_-_Imo.jpg (118.4 KiB) 1193 keer bekeken
Halifax_explosion_with_map_-_The_Boston_Daily_Globe.jpg
Halifax_explosion_with_map_-_The_Boston_Daily_Globe.jpg (261.43 KiB) 1193 keer bekeken
Halifax-Explosion-Mont_Blanc_Anchor_Site_1.JPG
Halifax-Explosion-Mont_Blanc_Anchor_Site_1.JPG (329.99 KiB) 1193 keer bekeken
Halifax_Explosion-Memorial_Bell_Tower.jpg
Halifax_Explosion-Memorial_Bell_Tower.jpg (137.77 KiB) 1193 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

Pffff...dat was me de voetzoeker wél !
Wát een ravage !
Oost, west...ook best


Plaats reactie