Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

OK Co....even "aftekenen"...dit was het lijssie van ik meen 17 December :D

Halifax, memories, zeg dat wel Harry!

Het Cenotaph monument. tik

De Sackville, misschien wel een van de laatste WW2 "flower class" korvetten.tik

als je daar aan boord bent en je dan voorsteld hoe men zich op zo'n scheepje in de winter op de noord atlantic de wachten moesten draaien

Het hydrografisch stoomschip Acadia. tik

De toch wel indrukwekkende pier 21, als je je voorstelt hoeveel mensen van daar uit naar het verre uitgestrekte binnenland vertrokken, het onbekende tegemoet. tik

De explosie van een munitieschip in 1917. tik

Zo maar een haven in Nova Scotia........nou jaaa ...zooomaar!

Dan nu maar eerst verder met plankies oppoetsen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Co »

Harry bedankt, voor dit indrukwekkende relaas.
Zo’n “jong” land zit zonder geschiedenis (denken wij hier in europa :oops: ) maar daar klopt niets van zoals hier gebleken.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Dank Harry voor het (gedeeltelijk) opfrissen van mijn mooie Canadese herinneringen.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry bedankt, voor dit indrukwekkende relaas.
Zo’n “jong” land zit zonder geschiedenis (denken wij hier in europa


En omdat Adri het over "opfrissen" had moet ik daar toch maar even iets aan toevoegen, als volgt:

Hallo Co, Adri et al,
Nog eventjes een "na-brandertje".....
Om duidelijk te zijn...dit is natuurlijk slechts een "klad-brieffie" wat betreft Canadese Confederate geschiedenis en dan nog eens een keer slechts miniskuul samengevat en ALLEEN gezien vanuit het gezichtspunt van "onze"........" Stam met witte neuzen".....dus met oogkleppen op!!!
Verder wil ik nog even wijzen op mijn eerder op KBP gemaakte qualifikaaassie op 20 December, ik hoop dat niet iedereen daar vlug "overheen heeft gelezen"!!!
Quote.
( Het diend hier te worden vermeld dat de echte en van origine Canadezen er natuurlijk al duizenden jaren woonden en oook zonder kaarten er de weg wisten, maar dat onderwerp bespreek ik hier nu even niet.)
Einde Quote.

Want....."wij" zijn natuurlijk opgegroeid en opgevoed en geprogrammeerd met het idee dat in dit geval zoals b.v. een "Jong land als Canada"...dat de geschiedenis van Canada pas begon toen "de Europeanen" hier aan wal kwamen......NIETS is minder waar en daar wil ik toch even deze kleine kantekening op een klad-brieffie bij maken.
Canada IS natuurlijk " net zo oud als de veel besproken weg naar Kralingen"...en ZO is haar indigenous bevolking en haar geschiedenis......WIJ.....dus de Europese emigranten hebben in de laatste pak weg 500 jaar....WIJ hebben daar dus " met zevenmijlslaarzen en het geweer onder de arm"....iedereen aan de kant geveegd....( veelal dus LETTERlijk !!!!) en vervolgens er ONS gezichtspunt van opgeschreven onder de welbekende "Golden Rule" van :
"HE who has the GOLD....MAKES the rules"....in dit geval dus meer van " He who has the GUN!".........
maaar ik ben deze " Canadese geschiedenis"... door mijn direkte en persoonlijke kontakten met de Inuit people in Canada's Arctic Noorden, alsmede met enkele Indigenous people in Noord Alberta geheel en al .....anders gaan zien.
IN de "werkelijke geschiedenis van Canada" komt ....mijn -onze- stam van " De Witte neuzen" er absoluut niet fraai van af ....ooook niet hier in Canada dus.....DE Canadese koloniale geschiedenis past dus "naadloos" in het wel bekende beeld van andere kolonie-en in andere werelddelen!!!
Oooooit gedurende de 1980tiger jaren -begon ik net een heel klein beetje de echte Canadese geschiedenis in te zien- en was ik o.a. in gesprek met een Indigenous Chief van de Lubicon Band..... ik denk nog steeds dat de man slechts met mij sprak omdat hij een beetje verbaasd was dat hij hier een nieuwe blanke Canadees tegenkwam en sprak...dat kon hij aan mijn uitspraak van het Engels wel horen.....die o.a. wist dat er ooooit...nog niet zoooo lang geleden een hele bekende en ook wijze Local Indian Chief genaamd " Big Bear" was geweest...DAT vertbaasde hem bijzonder....want hij zei o.a. tegen me dat hij nog nooit van Nederland of Nederlanders had gehoord en absoluut geen idee had waar dat dan was en/of waarom ik daar was op ZIJN land!!!

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_rights
https://en.wikipedia.org/wiki/Lubicon_Lake_Band
https://en.wikipedia.org/wiki/Lubicon_L ... ian_Nation
https://www.culturalsurvival.org/public ... -lake-cree
https://www.amnesty.ca/our-work/issues/ ... violations
https://edmontonjournal.com/news/politi ... m-timeline

Ik kan nog wel enkele van deze soortgelijke voorbeelden aanhalen, voornamelijk i.v.m.mijn tijd in de Canadian Arctic.....maaar dat vergt veeel meer tijd en verandert weinig of beter gezegd NIKS!
Ik ben me er dus heden ten dage heel goed van bewust dat "wij emigranten" hier in Canada in FEITE nog steeds niet anders zijn.....in de ogen van de originele bewoners van dit GROTE Land.....net als de Duitsers die in 1940 Nederland binnen vielen........ON-uitgenodigd en On- welkom bezoek...dus bezoek dat kwam met een geweer onder de arm hier in Canada en NIET weer naar huis ging of werd geschopt!
Ik sluit dit kladbrieffie van de echte Canadese geschiedenis dus graag af met een verwijzing naar DE werkelijke bewoners en geschiedenis van het "originele" Canada met de woorden van die Lubicon Chief destijds -rond pak weg 1985 -tegen mij persoonlijk...we stonden op een beetje een heuvel in Noord Alberta een paar honderd Km te Noorden van Edmonton en je kon haast naar de Noordpool kijken.........ALLEMAAL BOS en dan meeeer bos en dan nog weer Bomen.....ook veel Hoge Bomen!!!...en hij zei:
Quote:

" Vroegaah was dit ONS land...zover als je kunt kijken....maaar WIJ hadden geen geschreven papieren en geen advokaten en geen geweren......maaar het was ONS land voor duidenzen jaren"

Eind Quote.
Waarvan akte!!

The Illustrated History of Canada. edited by Craig Brown.

Dit is een hele dikke pil, die ik vor deze speciale gelegenheid even uit de boekenkast heb geplukt. Het is een samenvatting van " 6 Canadian Scholars" over de Canadese geschiedenis en meneer Brown zegt o.a. in zijn Foreword:

Quote:
.....the book begins with Arthur Ray's vivid description of the first Canadians, the Amerindian and Inuit peoples, at the moment when their world was broken into by Europeans-fisherman, traders and explorers who crossed the Atlantic seeking out the riches of North America. The encounter stretched over nearly 3 centuries from the middle years of the 16th to the early decades of the 19th century, following the paths of the European adventurers from Newfoundland to the Pacific and into theArctic.

Einde Quote.

Ik vestig nu even de aandacht op de vriendelijk kllnkende woorden " broken into"...wat m.i. beter zou worden omschreven met woorden als " AT gunpoint"
Verder wil ik hier even de aandacht vestigen op informatie zoals :

"The Treaties of Canada with the Indians"......by Alexander Morris.

Die "Treaty geschiedenis" is nog lang niet afgelopen tot op de dag van vandaag en heeft o.a. geresulteerd in de " Nunavut Land Claim" in 1993 waar de Inuit in de Canadian Arctic in feite het zeggenschap "over hun eigen land" weer zgn. terug kregen!!!
Voorlopig dus tot zover!!
Bijlagen
The Treaties of Canada1.jpg
The Treaties of Canada1.jpg (14.91 KiB) 427 keer bekeken
The Treaties of Canada.jpg
The Treaties of Canada.jpg (40.31 KiB) 427 keer bekeken
NumberedTreatiesMap.jpg
NumberedTreatiesMap.jpg (45.3 KiB) 427 keer bekeken
ModernTreatiesMap.jpg
ModernTreatiesMap.jpg (95.09 KiB) 427 keer bekeken
TreatiesMap-Nunavut-Canada-3rdTerritory.jpg
TreatiesMap-Nunavut-Canada-3rdTerritory.jpg (111.3 KiB) 427 keer bekeken
Lubicon_Lake_Band_logo.jpg
Lubicon_Lake_Band_logo.jpg (22.96 KiB) 425 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Zal dat land wat zelfbestuur heeft gekregen ook niet (hoe toeval) het land zijn met de minste economische waarde?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

het land zijn met de minste economische waarde?
DAT was ...ZEKER...in het verleden dus wel de " te doen gebruikelijke" wijze van handelen.....maaaar:
1) net als iedereen en overal in de wereld hebben de Indigenous en in dit geval dus de Inuit people in de Canadian arctic er ook een donderse hekel aan "als Other People from Away" hun komen vertellen "hoe en wat te doen".......baas in eigen huis klinkt wellicht wat bekend, in het geval van Nunavut was "onze negatieve invloed" noch ietwat beperkt gebleven door zowel klimaat als ook afgelegen gebied. ( Da's dus wel allemaal relatief want ik kan je zomaar uit het losse polsje "verschrikkelijke zaken" vertellen, maar ik probeer dapper om een minder leuk onderwerp toch leuk te houden, en snij heel doelbewust het onderwerp "Kerk en Religie" dus NIET aan want DAN val je van je stoel als je leest wat hier is uitgevroten "in naam van de goeie God!" :roll: )
2) EN ze waren reeds duizenden jaren " baas in eigen huis" alsmede hadden ze een overlevings methodiek ontwikkeld in een klimaat waar
" de Witte Neuzen" dus FALIKANT...en TOTAAL onderuit gingen.....verdiep je een beetje in de "Ontdekking van de Noord West Passage" door onze stamgenoten in de midden 1800's...en je begrijpt heel snel wat ik bedoel. Het werd mij persoonlijk heeel snel en HEEL duidelijk tijdens mijn zgn. Arctic days dat "we" nog heeel veel moesten leren "van onze omgeving"....alsmede kan ik er hier bij vermelden dat in 1982 een haast "als terloopse opmerking" van een Inuit elder ...HET verschil maakte tussen falen en sukses...maaar da's een ander verhaal.
3) EN....last but by no means LEAST zijn de Arctic Resources om de drommel niet uit te vlakken in de komende "pak weg 50 jaar!" om maar even een zijstraat te noemen....ik refereer nu even naar de ontwikkelingen in de Europese en Aziatische Arctic.
4) EN....misschien wel HET allerbelangrijkste....." It was THE right thing to do"
Spijtig genoeg moeten "WIJ nederlanders" ook de hand in eigen boezem steken en erkennen dat we ons ook scharen in de rij van mogendheden met een "Koloniaal verleden".....met name door ons gedrag in Indonesie naaa WW2......ikke ikke ikke en de rest kan stikke :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

@Jinny, LOL

@Harry, Dat verhaal over die "jonge Inuit gozer David Kuptana" met als klapstuk die geschoten ijs- grizzleybeer hybride, is denk ik een prachtig voorbeeld van de misverstanden, maar ook van de mooie dingen, die kunnen ontstaan tussen Inuit en bleekneuzen.
Eventueel kan ik het hele verhaal kopiëren en hier plaatsen, maar in jouw eigen woorden herverteld, is natuurlijk ook prima.

Adri
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Spijtig genoeg moeten "WIJ nederlanders" ook de hand in eigen boezem steken en erkennen dat we ons ook scharen in de rij van mogendheden met een "Koloniaal verleden".....met name door ons gedrag in Indonesie naaa WW2......ikke ikke ikke en de rest kan stikke

Absoluut eens Harry.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar ook van de mooie dingen,etc. etc.
Over de tijd hier in Canada heb ik o.a. geleerd Adri....DAT.....dit vaaak door de Indegenous people heeeel anders wordt ervaren en bekeken als door "ons".....kennelijk heppik je mijn belevenissen met David Kuptana ooit al eens verteld......stuur het maar even naar me toe a.u.b. goeie kans dat ik slechts een deel heb verteld. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Breeze »

Aye, aye, Sir.


Plaats reactie