Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Adri maakte in bovenstaand beriggie referentie naar een -met de wijsheid van achteraf bijzondere en unieke- ervaring mijnerzijds in de Beaufort Sea dagen van de vorige eeuw - uit een eerdere kommunikaassie- ...zo zie je maar weer....ALLES wat je ooit opschrijft kan tegen je worden gebruikt :roll: ....maaar er staat "geen woord Frans bij" en dus plaats ik het hier even "ter leeringhe ende vermaaeck"....wat er niet bij stond was dattik...toen ik dat beriggie van die Grizzly Polar Bear las heb uitgevogeld om hem op te bellen...hij woonde dus in Paulatuk op de Beaufort Sea kust...ik kreeg zijn vrouw aan de telefoon...na de nodige vijfen en zessen...die fanselluf geen idee had wie ik was...maaar zich wel herinnerde dat David vroegaah in Tuktoyaktuk had gewerkt voor een olieboer.....NU was tie er niet....hij was op jacht op het zee-ijs ergens in de buurt van Banks Island ak me goud herinner.

3) Vroegaah "in the 1980ties" in The Canadian Beaufort in Tuktyaktuk.....was er een jonge Inuit gozer David Kuptana die goed bij de les was en voor bepaalde klussen op de S.S.D.C. op mijn projekt toen de gang er wat in hield voor een heel stel Inuit jonge lieden......hij was een soortement " go between" net als vroeaag a/b met de Chinezen "Mr. Number 1".......komt die gozer op een goeie dag in mijn kantoor en zegt : "Ik moet NU naar huis, want de jacht op zeehonden gaat aan de gang".....hij woonde in ik meen nu Holman Island of zo.....( NU heeft dat zo goed als zeker en zeer terecht een Inuit naam zoiets als Paulatuk of zo??)......Ik vertelde hem een beetje "kort voor de kar en door de bocht" dattie DAT maar moest vergeten want "WIJ" waren net goed op gang met bepaalde zaken en ik kon hem NU niet missen....." over en sluiten".....fuck them seals!!!!........David stond er wat verloren bij....en scharrelde m'n kantoor uit en de gang in...EN......IK bedacht plotseling dat IK me gedroeg NET als AL.... die andere kolonialen voor honderden jaaaren....over de gehele wereld....het enigste wat er nog aan het plaatje mankeerde was een geweer en " ik schiet je voor je donder als je niet doet wat ik zeg!".......DUS....ik riep hem naaa " Heee David....please come back & gimmy a minute will U"
David kwam schoorvoetend terug en ik bood hem een stoel aan en deed de deur dicht.....maakte mijn excuses voor mijn botte reaktie en " verontschuldigde mezelf omdat mijn stam van de Big Apes dat soort kontakt met de natuur geheel en al was verloren.....maaar "hij en z'n mensen dus NIET".....DAT was mijn probleem maar NIET het zijne!!
Ik zei dus:...." Man ga zeehonden jagen......en probeer zo snel als je maar kan terug te komen, want ik heb je hier hard nodig.....veel sukses en laat je NOOIT weer door zo'n witte neus met een grote bek afbluffen"....soortement verhaal!.
David kwam redelijk snel weer terug de klus werd afgemaakt en een tijdje later zitten we wat te ouwehoeren over de zeehonden jacht...omdat ik er naar vroeg etc. etc. het kwam te praat dat ik dus in Nederland wel gewend was geweest om redelijk vaak bij mijn schoonmoeder wilde Reebout te eten. omdat mijn schoonvader in Nederland een jacht had op ree-en....maaar daaar hield het voor mij dan ook helemaal mee op!!!.....hij wist niet wat een ree was....maar WEL wat een Caribou was....daar barst het daar van op gezette tijden......hij was dus zeer ge-interesseerd in "hoe dat dan daar werkte?"......( die mensen hadden nooit zelfs maar een paard of een ezel gezien!!!)
Hoe dan ook...ik vertelde hem dattik zo goed als niks van jagen wist en zelfs nog nooit een geweer had afgeschoten, maar mijn schoonvader " a good shot was" en er een punt van maakte om slechts DAN op een ree te schieten als hij 100% zeker was dat dier met eeen schot te doden.......DAT sprak hem buitengewoon aan en hij zei:" Breng je schoonvader mee, dan gaan we Ijsberen jagen".....ik zei: " Dat kan hij zich denk niet veroorloven....veeeel te duur" ( Ik meen me te herinneren dat de Inuit toen een ijsbeer "tag" verkochten voor US $ 6000.00.....aan een witte jager!!)......Ooooh zegt David...." DAT is geen probleem, die ijsbeer krijg je van mij kado, I like U"
Kijk.......aardige mensen!!........helemaal verpest " by the white man!"....(voor een heel groot deel door "elkaar voor zieltjes bekonkurerende missionarissen", die elkaar achter de schermen voor rotte vis uitmaken....snappen die arme mensen geen ene moer van....IK ook niet trouwens!!!).............net als AL de "locals" over de hele wereld!


Fast forward:......nu alweer bijna 10 jaar geleden schoot David ver op het zee-ijs een kruising tussen een Grizly en een Ijsbeer!!!


https://www.cbc.ca/news/canada/north/be ... d-1.870506
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Mooi verhaal Harry, en ik kan me zomaar iets voorstellen bij je uitval met dat zeehonden jagen....
Maar het vervolg siert je...
Mag ook wel eens gezegd worden..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

Ja..die Inuit en hun zeehondenjacht....
Ik heb het hier al eens eerder verteld, maar zoals alle zeemansverhalen beginnen: We kwamen met de Celtic, na vertrek uit Nuuk (Godthaab), aan bij Christinahaab, Julianahaab, of Appernuit (of zoiets) toen een klein gemotoriseerd sloepje met een paar man erin ons kwamen beloodsen door voor ons uit te varen, laverend tussen de ijsbergen, crawlers, en de rotsen door.
Op een gegeven moment zagen we de behuizing in de verte, maar ineens ging onze loodssloep volle kracht bb uit, en dus wij erachteraan.
Het vaarwater werd een stuk nauwer, en in de verte zagen we 'vast ijs'.
De ouwe minderde vaart met de woorden: "dat kan niet goed zijn...", en trok eens aan de fluit.
Hierdoor keken de Inuit om, en we konden zien dat ze aan het discussieren waren...Er werd gezwaaid dat we moesten stoppen, ze voeren in tegenovergestelde koers weer terug, dus wij draaiden eveneens om en volgden hen weer.
Na afmeren kwamen ze even langs, en de ouwe vertelde me later dat ze zich verontschuldigden met "...we saw some seals and went after them, as usual... Sorry captain: we forgot all about you..."
Ja, them Inuit and their seals....
:D :D
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jacob Bothof »

Harry, je hebt ons als witneuzen een aardige inkijk gegeven in de geschiedenis
en zijn inwoners van het oude Canada.
Als emigrant uit Olst ;) heb je je goed ingeleefd in de normen, waarden en
historie van Canada om later zelf een goed ingeburgerd Canadien te worden.
Laat ons nog een beetje via KBP meer van je kennis en ervaringen uit het
hoge , koude noorden genieten.
Zelf is Canada voor mij een onbekend land, als 18 jarige (1960) ben ik op mijn
eerste zeereis een keer in Vancouver geweest, later overal en nergens ,maar
nooit meer in Canada.
Jacob
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een aardige inkijk
Dat heb je goed ingeschat Jacob.....het is een "kijkje voor de etalage" en vooral niks meer!

EN......"ingeburgerd Canadien te worden"....da's natuurlijk ook maar de vraag?...daar gaat denk ik meer dan eeeen mensen leven mij strijken...of wellicht langer.....ik zie meselluf meer als "een Sallander die in Canada woont" :roll:
Toevallig heppik o.a. een interesse in geschiedenis.....voornamelijk vanuit het " oorzaak en gevolg"...standpunt ....

kennis en ervaringen uit het hoge , koude noorden genieten.
ook dat is maar betrekkelijk Jacob......het was van korte duur en ook alweer bekant 35 jaar geleden...maaar wel behoorlijk intens in die dagen...EN ik heb mijn ogen destijds goed de kost gegeven.....maaar inmiddels is het klimaat ook behoorlijk verandert....maaar "ijs is nog steeds bevroren water" .....de plannen hier in Canada waren TOEN wat de Russen NU doen in Siberie.....ze kochten het Canadese "equipment" voor een appel en een ei :D
Canada voor mij een onbekend land
Er zijn heel veel "verschillende Canada's" Jacob......Newfoundland is heeel anders als b.v. Vancouver in B.C......en zo kan ik nog wel een heel poossie door gaan.....Nova Scotia is niet te vergelijken met Quebec ( en Fransen :D )......of Ontario. De Prairies en Alberta....IS een andere wereld.....toevallig??? heppik wat rond gescharreld....wellicht wat meer als de " gemiddelde Canadees".....EN mede door de ervaringen tijdens de varende dagen.....waren de " verschillen" voor mij zichtbaar!

Wat betreft mijn "ervaringen in het Hoge Noorden" zijn die wellicht het beste samen te vatten in het feit dat de Inuit people in de Arctic waar ik destijds kontakt mee heb gehad.....mij een TOTAAL andere inkijk en mening hebben gegeven op het schaamteloze " Gedrag van de BIG Apes met witte neuzen" in de menselijke geschiedenis van de wereld, ik zal daar hier misschien nog wel eens een samenvatting van geven...." als ik alsnog DE geest krijg" :mrgreen:

All the best in 2021.
All the best in 2021.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door sparks »

Dan even een echte zigzag vraag aan onze halve canadien :shock:

Ik heb begrepen dat er in de buurt van Halifax ook wijn wordt verbouwd? Klopt dat en is dat een beetje te nassen? Of kunnen we het maar beter op Whiskey houden?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ik heb begrepen dat er in de buurt van Halifax ook wijn wordt verbouwd?
Tjaaaa....met die ouwe vonkentrekkers kun je fanalles meeemaaak'n........Beste Sparks......"Wijn" wordt er dus niet hier verbouwd.....maaar wel de druiven waarvan het wordt "gemaakt..of hoe je dat noemt?"....naaa dat de druiven zijn " verbouwd"....OF wissie dat misschien al wel? :mrgreen:
Canada heeft een bloeiende "Wijn Industrie"...waarvan ik dus bepaald NIET een kenner ben maaar er wordt dus hoopies...
"Wijn gemaakt..gedistileerd...uitgeknepen...of wat dan ook?" van die bewuste druiven die kennelijk niet aan struiken groeien maar aan "ranken"??..IN:
1) Nova Scotia's prachtige Annapolis Valley.
2) Ontario ..in de regio vlak bij de Niagara Waterval.
3) British Columbia.....in een vallei van de Upper Frazer Rivier ( ak dat goe heb?)

Google maar " Annapolis Valley Wineries"...... en dan wordt je wel "verder opgevoed"
Toevallig stommelde ik tegen een paar plaatjes van Pete Lucket's winery meloochum....Pete is een ouwe groenteboer uit Liverpool Engeland die hier in Nova Scotia een paar stuivers heeft verdiend met z'n " groente handel"...de hele handel heeft verpatst aan een grotere club en "in de wijn" is begonnen.....misschien is er hier nog wel ruimte voor "een wijn sparks"? :D :roll:

Op dat bovenste plaatje kijk je zomaar uit op de Bay of Fundy...EN op die grote bult daar in de verte kun je bovenop kamperen...of ook vlak bij een echte Sallandse varkensboer bezoeken....( as tie inmiddels niet met pesioen is?? :D )...ONLY in Canada!!!

https://winesofnovascotia.ca/
Bijlagen
luckett-vineyard-annapolis-valley-nova-scotia.jpg
luckett-vineyard-annapolis-valley-nova-scotia.jpg (66.66 KiB) 583 keer bekeken
Lucketts Vineyard Phone Booth.jpg
Lucketts Vineyard Phone Booth.jpg (196.53 KiB) 583 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou wil HET Toeval...dattik nog niet zo lang geleeejuh op zo'n winery was voor een "trinkie par a me" :D .....mooie wereld daar en ook een gebouwtje met een niet alledaagse geschiedenis. Vroegaah - dat was in de lang vervlogen dagen dat HET trekken van vonken nog een beroep was!!! :roll: - werd me door Baas Jille van Pultrum ( R.I.P.) medegedeeld dat WIJ het licht aan moesten houden....EN....wat ik er nog nooit eerder bij heb vermeld....." ook die vonkentrekkers in de peiling houden" :lol: :mrgreen:

https://avondalesky.com/
Bijlagen
Avondale-oldwinery Church.jpg
Avondale-oldwinery Church.jpg (70.9 KiB) 556 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Jinny »

Nu redden die vonkentrekkers het in de regel wel een poosje zonder die gasten die zo nodig denken dat ze het licht aan moeten houden...
Ergo, dat licht moest alleen aan blijven omdat anders de koelkast uitviel en het bier warm werd.... :mrgreen:
En dat kan natuurlijk niet gebeuren....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat ze het licht aan moeten houden.
Ho ho hoooo hier eventjes....we spreken hier dus " Over HET licht...dat volgens Hoofdwerktuigkundige Dhr. Jille van Pultrum ( R.I.P.)..destijds DE baas van HET machinale gebeuren op een zuster van DE Beroemde Reus van Heusden de "Tahama"....de m.t. " Forest Hill"...dat dus volgens Jille himselluf..:
Quote:
"....door Onze Lieve Heer is uitgevonden EN dat door ONS...DE Massinisten wordt aangehouden"
einde quotaaassie.

Daar kwamen dus geheel geen mondane en drankzuchtige overwegingen by te pas....dat was PUUR professionalisme van de hoogste plank......EN zulke psychologische hoogstandjes....die je dan reeds op jonge leeftijd worden bijgebracht door een welwillende oudere en zeeer ervaren baas/kollega, terwijl je dan...min of meer op je kousevoetjes en met een schoon ketelpakkie an en IN de houding staande op Zaterdag morgen voor HET buro van DE Baas....met je Memoriaaltje onder je rechter arrumpie " Ja Meneer, Nee Meneer Ja & Amen" staat te knikken....zulke belevenissen hebben dan een lange en verre schaduw in het toekomstige leven van een aankomend 7e massinissie....en ik besluit dus dit historische evenement met de lijfspreuk van onze weledele grote vriend en bokkenist JossieUno Komen ( R.I.P.) himselluf DAT....:
"Wie nog nooit gevaren heeft, weet niet hoe een zeeman leeft"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie