Haven van Halifax e.o.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door v+d »

Voorraad bier op het dak van het pikheethokkie :lol:

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Denkie Jan? :lol: Zouden ze me belazerd hebben? :mrgreen: Dat tapt natuurlijk wel lekker vlot weg zo'n vat bier op het dak! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Vaten bier op het dak van het pikheethok, tits & axes........whatever it takes :lol:

Dinsdag 06 Mei 2014.
Uit: Wooden ships & Iron men. Wallace.
Vrij vertaald: Harry G. Hogeboom.

Over de Bouwers van Yarmouth windjammers en de “ Research”

Notitie: We spreken hier dus over het stadje Yarmouth aan de Atlantic- Baai van Fundy op de Zuid_Westelijke tip van Nova Scotia Canada.

Het overgrote merendeel van de schepen van Yarmouth reders werden gebouwd in Yarmouth, Tusket, Salmon River, Beaver River, Church Point, Belliveau’s Cove, Port Gilbert, Meteghen, Pleasant Cove, Saulnierville, St. Mary’s Bay en andere plaatsen in Yarmouth, Digby & Shelburne Counties.
Het waren allemaal volle houten schepen, deels met koper en ijzer vastgebout en met ijzeren knie-en en de best gebouwden hadden een flink deel hard dennehout in hun constructie.
Aangezien de Yarmouth schepen gebouwd werden om geld mee te verdienen als vrachtschepen moest je daar geen slanke clippers verwachten, maar de meesten hadden een goed lijnenplan met goede zeil eigenschappen.
Prominente scheepsbouwers in de region waren: Francis Beurneuf, John W. Lovitt in Clare N.S.; IsaacH. Duane, Benjamin Killam, Benjamin & Ira Raymond in Salmon River; J.G. Seely, Denis Horton, Nelson Gardner, John Richards in Yarmouth; William Henry Jenkins in Beaver River; Robert Sims in Argyle and James Lovitt in St. Mary’s Bay.

De Yarmouth windjammer “ Research”

In het najaar van 1861 gleed de windjammer “Research” 1459 tons in de haven van Yarmouth van de helling en te water.
De “ Research” was 200 voet lang , 40 voet breed en 30 voet diep in het ruim. Het was een vol gebouwd schip met 2 dekken, met ijzer gebout en de kimmen diagonal van ijzeren strippen voorzien, in de onderste ruimen waren de dekbalken voorzien van zij-dekken, ze had 4 luiken in de boeg en de bouwkosten waren $ 65,000.
Haar eigenaar was Thomas Killam, een prominente Yarmouth reder en ze was het grootste geregistreerde schip in de county.

Haar ondermasten en boegspriet waren van een opgebouwd type, ze voer dubbele marszeilen aan alle drie haar masten tesamen met een bovenbramzeil aan haar hoofdmast, boven en onder schijzeilen en bovenbramlijzeilen.
Nadat ze was opgetuigd aan de werf van Killam Bros in Yarmouth, voer de “Research” op 21 December 1961 naar New York onder Kapitein George Ryerson. Haar eerste reis ging niet van een lijen dakje, want op Nieuwjaarsdag 1962 was ze nog maar bij Cape Cod. De wind wakkerde aan uit het N.W. en met de bemanning op de ra’s om de boven bram en schij zeilen op te doeken barstte er een ontiegelijke stormvlaag over de windjammer en het spiksplinternieuwe grootzeil van No.”O” zeildoek werd uit de lijken geslagen. De Kapitein loefde het schip op over de SB boeg terwijl de windvlagen tot orkaankracht toenamen. De volgende morgen, terwijl hij trachtte het zeil te redden, viel er een matroos uit Nova Scotia van de bovenbramzeil ra aan de lij-zijde in zee.
Op de 3e January minderde storm en zette de “ Research” koers voor Sandy Hook met de helft van haar zeilen verloren, hier kreeg ze een sleepboot. Op haar eerste reis laadde ze en gemengde vracht in New York, bestemd voor Liverpool Engeland.

De reis van de vele roeren.

De “Research” speelde een paar jaar later de hoofdrol bij een buitengewoon maritiem gebeuren, welke duidelijk aantoonde dat die Blue Nose zeelui nergens voor aan de aknt gingen.
Op de 10e November 1966 vertrok de “ Research” geladen met hout uit Quebec voor Greenock Scotland, via de Straat van Belle Isle. Kapitein George W. Churchill was gezagvoerder en Aaron Churchill was stuurman, beiden uit Yarmouth N.S.
Op de 27e November kreeg ze een venijnige N.W. storm over haar heen die het zeildoek van de ra’s blies, terwijl een zware zee het roer met kettingen en al afbrak net onder de hennegatskoker. Door de lading naar voren te werken kregen ze de kont van het schip wat omhoog en konden ze de overblijfselen van het roer met takels vast zetten en borgen en bleven zo doorzeilen tot de 29e November toen een stortzee de hele zaak wegsloeg en kompleet nutteloos maakte. Een noodroer werd opgetuigd op de 2e December maar de bevestiging brak af en het ging overboord.
Kapitein Churchill zette de bemanning aan het werk om het stuurhuis uit elkaar te halen en van de planken, tesamen met ruwe planken uit de lading en een reserve topmast, een soort roerspaan te maken die dan vervolgens over de kont werd vastgezet en met takels kon worden bewogen. Maar het schip bleef onbestuurbaar met deze kontraptie en het hele spul werd weer binnen boord gehaald en nu werd de lading weer naar achteren verplaatst om haar kont dieper te krijgen. Het hele roerspaan geval bleek ook nu niet te werken en werd opnieuw binnenboord gehaald om het aan te passen en te verbeteren. Toen ze het weer overboord zetten, brak een deel af, maar er bleef voldoende over om het schip voor de wind te laten lopen tot de 9e December, toen het weer aan dek werd gehaald om te repareren. Toen ze het weer aan wilden brengen, brak het spul weer af en tot de 14e konden ze niks meer beginnen door het slechte weer, zware zee-en braken over het schip en vernielden het voorste dekhuis en het provisie hok. Op de ochtend van de 14e werd het roerspaan weer overboord gezet tijdens een kalmte in de storm, maar de volgende dag brak de roerspaan en was het hele zaakje weer nutteloos. Zware stormen en hoge zee-en raasden over de “Research” tot de 21e terwijl het schip in de golfdalen lag te rollen, lek en met een van de bilge pompen defect. Op deze dag haalde de vermoeide maar niet verslagen bemanning de overblijfselen van de roerspaan aan boord en fabriceerden een nieuw noodroer. Na veel getob kregen ze dit op de 2e January overboord over de kont, maar aangezien ze nog steeds het schip er niet de baas mee konden blijven, gingen ze een poossie plat en maakten vervolgens een extra roer dat nu wel effect had en waar ze het schip de baas me konden blijven tot de 5e January toen ze een van de roeren verloren.
Vervolgens hadden ze weer zwaar weer tot de 10e January, met aan dek lopende zee-en die zowel luiken als relingen weg sloeg. Toen de storm wat afnam, liet Kapitein Churchill de hoofd ra aan dek halen om een volgend noodroer mee te fabriceren, welke na meerdere pogingen om het op de kont te plaatsen niet bleek te werken. Op de 25e January maakten ze weer een ander roer, wat ze 2 dagen later over de kont kregen en wat gelijk door een zee werd weggeslagen.
Met onverwoestbare vastberadenheid hielden de Kapitein en de stuurman de bemanning aan het werk met het fabriceren van nog weer een noodroer, wat op de 1e February werd geplaatst. Het schip was nu op 49 N.long – 12d 13’ W. terug geslagen van Tory Island door noordelijke en oostelijke stormen. Dit noodroer werkte redelijk en de wind was uit de goeie hoek. De “ Research” liep de Firth of Clyde aan en kreeg een sleepboot op de rede van Ailsa Craig die haar naar Greenock sleepte.
Het was een oversteek van 88 dagen inclusief een hele serie zware stormen en met alle toeters en bellen die bij het varen op de Westerlijke Oceaan in de winter horen.

Uit erkentelijkheid voor het door Kapitein en officieren van de “ Research” betoonde doorzettingsvermogen en moed kregen de Kapitein, stuurman en bootsman een kalfsleren perkament Certificaat van Lloyds.
De Union Scheepvaart Verzekerings Maatschappij gaf de Kapitein een gouden horloge met ketting en een sextant aan stuurman Aaron Churchil en Bootsman George Marshall.

De Verzekeraars in Glasgow presenteerden de Kapitein met een zilveren presenteerblad en ongeveer 70 Eng Pond aan goud, de andere twee kregen een zilveren chronometer.
Er werd een aanbeveling naar de eigenaar van de “ Research” gestuurd door de verzekeraars met de suggestie dat de akties van Kapitein Churchill de aandacht zouden krijgen van “ andere ge-interesseerden” zodat ze hun erkenning konden betuigen aan hen die dat verdienden.
De gift van de Glasgow verzekeraars werd geheel gegeven uit oogpunt van waardering voor het door de zeelui verzette werk, want ze hadden geen enkel belang in het schip of in de lading.
Aaron Churchill, de stuurman van de “ Research” op deze oversteek vol gebeurtenissen, werd later Kapitein op schepen uit Yarmouth en weer later werd hij Hoofd van de Churchill Line Stoomboot Maatschappij uit Savannah Georgia.
Hij overleed een paar jaar geleden. ( boek uit 1924!)

De “Research” werd als een heel groot schip beschouwd in Yarmouth scheepvaart kringen en het duurde tot 1864 voor dat er een amper groter schip werd gebouwd, dat was de “NandE Gardner” van 1465 ton, gebouwd in Tusket N.S. voor Samuel Killam.
In January 1878 vertrok de “NandE Gardner” uit Galveston Texas met bestemming Liverpool Engeland geladen met 5299 balen katoen, met een gewicht van 2.683.136 pond en een waarde van $291.445.00 , de grootste vracht katoen ooit verscheept uit Galveston tot dan toe. De windjammer kwam in heel zwaar weer terecht en sloeg lek. Van de 18e February tot de 14e Maart stond de bemanning aan de pompen, de katoen lading verzadigd met water, het schip helde naar bakboord en was vrijwel niet te besturen terwijl de stormen maar bleven komen. Nadat er een maand zo was verstreken, met de bemanning aan het einde van hun latijn, het schip op haar zij en 8 voet water in het ruim besloot Kapitein John Kinney dat hij het schip niet meer naar een haven kon krijgen, toen er een stoomschip in zicht kwam verliet de hele bemanning het schip, nadat ze het in de brand hadden gestoken om te voorkomen dat ze een gevaar voor andere schepen zou worden.
Bijlagen
Yarmouth_N.S_1910.jpg
Yarmouth_N.S_1910.jpg (83.84 KiB) 2986 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Donderdag 08 Mei 2014.

Classificatie.

Nu we –weliswaar zeer summier en via enkele zijstraatjes- naar de bevolking, materialen en reders hebben gekeken betreffende de bouw van houten windjammers rond de Baai van Fundy in de 2e helft van de 19e eeuw, wordt het tijd om naar de bouw van zo’n schip te gaan kijken.
Terwijl hier op de kust de bouw van houten schepen bijzonder toenam zowel in aantal als grootte, was in Europa een process gaande van houten naar ijzeren en van zeil naar mechanische voortstuwing.
Lloyds Register of Shipping in London, mijn laatste werkgever, was reeds in de Classificatie business sinds 1760 in het Koffiehuis van Henry Lloyd aldaar en was via diverse ontwikkelingen en ook strubbelingen –o.a. het Rode Boek van Scheepseigenaren en het Groene Boek van de verzekeraars- uitgegroeid tot Lloyds Register of British and Foreign Shipping in 1834.
Terwijl de aanpassing en verbeteringen betreffende “ Rules” gestadig doorging in deze enerverende periode van continue ontwikkelingen en veranderingen in scheepsbouw en scheepvaart, werd het aantal en de lokatie van exclusieve Lloyds Surveyors ook steeds verder uitgebreid.

Ik ga nu even over naar het vrij vertalen van een stukje uit het in 2010 uitgegeven boek:

“ Lloyds Register, 250 years of Service”

Quote.
Blz. 28 & 29.

Sinds 1834 was het opbouwen van een network van staf personeel in de voornaamste havens van het Verenigd Koninkrijk een hoge prioriteit van de Society. Tegelijkertijd waren er verschillende verzoeken voor het plaatsen van surveyors in buitenlandse havens af gewezen.
In 1851 gaf de Society toe aan een verzoek van een groep scheepseigenaren in Saint John New Brunswick Canada, waar schepen werden gebouwd voor de U.K., om de aanstelling van een Surveyor te financieren voor 5 jaar.
De eerste Surveyor, Thomas Menzies, arriveerde in 1852, opgevolgd door een 2e kollega John Tucker in 1853 en kort daarna volgden 2 assistenten.
Menzies en Tucker waren de eerste exclusive Lloyds Register surveyors met een aanstelling in het buitenland…………….
Gedurende de 1850 en 1860tiger jaren werden er verschillende exclusieve surveyors aangesteld in Belgie en Nederland, alsmede ook een in Shanghai China. Bij de laatste werden de kosten gedeeld met een verzekeringsmaatschappij.

Einde quotatie.

Het bovenstaande geeft dus duidelijk de belangrijkheid van de toenmalige scheepsbouw hier in de Maritime provincies van Canada weer. ( Nu 2014 heeft LR nog steeds een exclusive surveyor in Saint John's N.B.) Terwijl Lloyds Register een belangrijke rol speelde in het verbeteren van de kwaliteit in de scheepsbouw, waren ze niet de enige Society daar mee bezig.

Ter informatie.

BV- Maritiem Verzekeringen in Antwerpen in 1828- werd Bureau Veritas in 1829 en
verhuisde in 1832 naar Parijs.
RINA- Registro Italiano in Genua in 1861.
ABS- American Bureau of Shipping in 1862.
DNV- Det Norske Veritas in 1864.
GL- Germanischer Lloyd in 1867.
ClassNK- Nippon Kaiji Kyokai in 1899.
RS- Russian Register of Shipping in 1913.
HR- Hellenic Register of Shipping in 1919.
PRS- Polish Register of Shipping in 1936.
Bijlagen
Lloyds Register.JPG
Lloyds Register.JPG (92.3 KiB) 2911 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In de volgende rondes gaan we het bouwen van een houten windjammer een beetje meer van dichtbij bekijken, daarvoor is misschien de " W.D.Lawrence", gebouwd in Maitland wel een goed voorbeeld.
Dus eerst dan maar een koersje uitzetten op de kaart- bij het rode pijltje- , dan weten we tenminste waar we zijn en houden we hopelijk die lieden " van boven" tevreden. :mrgreen:
Bijlagen
Maitland-17-09-09 003.jpg
Maitland-17-09-09 003.jpg (85.21 KiB) 2846 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik ben nu net FF druk en de konkurrentie is moordend met mooie wijfies a la Jan Sanders aan de arm van wild west gezagvoerders op andere pagina's, daar kan geen eenvoudige massinist tegenop met een oud halfmodelletje van bekant 150 jaar oud:roll:
Toen ze in die dagen van weleer schepen bouwden zal er best wel eens hier of daar een schrappie of een tekeningetje zijn gemaakt op de achterkant van de sigarendoos zogezeid :oops: ...maaar schepen werden gebouwd volgens de lijnen van een Halfmodel, zo oook de " W.D.Lawrence" in Maitland toendertijd ( ik meen in 1872, maar dat kijk ik de volegnde keer nog even na)
Hieronder dus het bewuste halfmodel, dat nu nog in het tot museum omgetoverde fraaie huis van Meneer W.D.Lawrence in Maitland hangt.
Bijlagen
LawrenceHouse_Front.jpg
LawrenceHouse_Front.jpg (192.06 KiB) 2790 keer bekeken
Maitland-17-09-09-Lawrence-halfmodels (1).jpg
Maitland-17-09-09-Lawrence-halfmodels (1).jpg (60.28 KiB) 2790 keer bekeken
Maitland-17-09-09-Lawrence-halfmodels (9).jpg
Maitland-17-09-09-Lawrence-halfmodels (9).jpg (44.23 KiB) 2790 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Toen ik daar een jaar of 5 geleden een keer ging kijken bij die ouwe scheepswerf in Maitland waar die bewuste W.D.Lawrence toendertijd dat " grootste ooit in Canada gebouwde houten windjammer" bouwde, wattie gelijk maar naar zichzelf noemde!, nu alweer bijna 150 jaar geleden.........toen was ik bijzonder onder de indruk hoe die klanten dat toen fiksten, op een min of meer natuurlijke helling aan de kant van de rivier enz. enz..........wat OOK een bijzondere indruk op me maakte was het feit hoe die beste man en zijn familie :lol: vroeger op de poepdoos ging..het " outhouse" zogezeid. Reken maar dat het daar 'swinters in Maitland koud aan de kont was in zo'n kaal en koud outhoussie achter in de bos, maar daaar had die Lawrence het volgende op gevonden..........ver voor de tijd van Paul van Vliet trouwens :mrgreen: Hij had een overdekte passage naar z'n 2 persoons poepdoos!! :lol:
Bijlagen
Maitland-17-09-09-Lawrence-outhouse (4).jpg
Maitland-17-09-09-Lawrence-outhouse (4).jpg (84.36 KiB) 2772 keer bekeken
Maitland-17-09-09-Lawrence-outhouse (7).jpg
Maitland-17-09-09-Lawrence-outhouse (7).jpg (45.24 KiB) 2772 keer bekeken
Maitland-17-09-09-Lawrence-outhouse (5).jpg
Maitland-17-09-09-Lawrence-outhouse (5).jpg (42.04 KiB) 2772 keer bekeken
WDLawrence-outhouse.jpg
WDLawrence-outhouse.jpg (141.82 KiB) 2772 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door jdbvos »

Ooooh...is daarom dat halfmodel zo hoog.....en met al die laagjes.....
Hij heeft gewoon het hoofddek overdekt....
....en daarna het nu gemaakte dek....
....en het dan gemaakte...
...enz....
:lol:
Tsja....een dubbele twoseater wc....met eigen overdekte gang....
zou dat schip, zo samen gezellig zittend, dáár op zo'n papiertje, ontworpen zijn ??? :mrgreen:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tsja....een dubbele twoseater wc
Tjaa Jan........toch betwijfel ik of dat wel zo'n geschikt plekkie is voor het ontwerpen van " het een en ander"..........in de winter wil je daar best een beetje voortmaken........en in de zomer OOK! :lol:
Terwijl het bouwen van die grote houten windjammers in genoemde periode hier om de Baai van Fundy...met de wijsheid van achteraf... inderdaad een uniek gebeuren was, al of niet met zo'n fraai halfmodel, was het bouwen van grote houten schepen- globaal gezien-in feite niks bijzonders.
Voor dat ik verder ga met wat halfmodellen en vervolgens de " W.D.Lawrence"....sla ik even een zijstraatje in en vestig de aandacht op onze eigen Nederlandse kunstjes op dat gebied, zowel in vroegere eeuwen als ook recent in Lelystad met o.a. de " Batavia" en de " Zeven Provincien". Ik wil dit zijstraatje vooral kort houden- zonder al te veel details- maar vestig toch even de aandacht op het feit dat er bij de bouw van de " Zeven Provindcien" behoorlijke fouten zijn gemaakt betreffende de spantvorm, en ik vraag me af of een doodgewoon goed halfmodel ( en een goed oog van de bouwmeester :oops: ) dat niet had kunnen voorkomen. Vroegaah hadden die lieden geen tijd en geld om dat soort zaken "dubbel" te doen.Foto's uit eigen kollektie, maar wellicht voornamelijk afkomstig van het Internet. Zie hieronder.
Bijlagen
Batavia-7Prov. (1).jpg
Batavia-7Prov. (1).jpg (37.12 KiB) 2697 keer bekeken
Batavia-7Prov..jpg
Batavia-7Prov..jpg (102.99 KiB) 2697 keer bekeken
Batavia-7Prov. (2).jpg
Batavia-7Prov. (2).jpg (32.59 KiB) 2697 keer bekeken
Batavia-7Prov. (3).jpg
Batavia-7Prov. (3).jpg (113.93 KiB) 2697 keer bekeken
Batavia-7Prov. (4).jpg
Batavia-7Prov. (4).jpg (488.61 KiB) 2697 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Haven van Halifax e.o.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tussen neus en lippen door toch maar even de kiel leggen, ik denk zomaar dat deze foto uit " Wooden ships & Iron Men" niet teveel zal afwijken van de werkelijke situatie in Maitland toendertijd bij de voordeur van W.D.Lawrence.
Terwijl er hier in de Maritieme Provincies van Canada dus stevig door werd gespijkerd met het materiaal- hout dus- dat voorhanden was, begonnen aan de andere kant van de plas ontwikkelingen om hout te vervangen met ijzer, de zgn. komposiet schepen, houten romp met ijzeren kiel en spanten. Voor zover mij bekend is dat hier in Canada niet toegepast, waarschijnlijk omdat ze het ijzer toendertijd in moesten voeren, wel lees ik hier en daar dat er ijzeren knie-en werden toegepast. Ook werden de schepen veelal met ijzeren " fastenings" ( dus spijkers en bouten!) gebouwd. Bij het veranderen van het vaargebied naar tropische wateren moesten ze vaak met brons of koper worden "re-fastened" en met brons worden bekleed.
Bijlagen
WoodenShipyard-KeelonBlocks.jpg
WoodenShipyard-KeelonBlocks.jpg (89.53 KiB) 2636 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie