Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De bak is dan ook niet gekapseisd, maar heeft voldoende helling gekregen en de last voldoende dynamiek om de kraan omver te trekken.
Daaar zit um dus de kneep naar mijn bescheiden mening. Als ik zeg dat die bak niet voldoende stabiliteit heeft dan bedoel ik daarmee...NIET voldoende om NIET te bewegen tijdens het verschuiven van het aangrijpende middelpunt van de diverse belastingen...en DUS..zeg maar "te wobbelen" en op juist DAT moment begint het gedonder in de glazen en gaat de zaak als een kaartenhuis aan de haal en wordt het in feite onbelangrijk welke kaart er eerst of later omgaat. Goed bekeken begint het gelazer al op het moment dat het gewicht van die 2e bak wordt getild en de bak met kranen dus naar die kant gaat overhellen, komt de " gewichtslijn" door het midden van die bak...flipt het aangrijpende koppelpunt en DAT kunnen die mobiele kranen NIET slikken want dan wordt " de hijs de baas". Inderdaad bij een vaste kraan was er niks gebeurt en bij een zware rupskraan " vrijwel zeker ook niet"...een zware rups en zeker als ie zwaar gesjord staat..had dit wel opgevreten.
"Hadden ze".....deze mobiele kranen op de stempels ook gesjord dan was het "waarschijnlijk" ook goed gegaan met een overigens krappe veiligheidsmarge!!( alhoewel ik er niet zo zeker van ben of die gieken dat dan oook hadden gepikt!!)

PS.je
ingericht voor gebruik met 2 spudpalen. Waarom die niet zijn gebruikt
Theo die spudpaaltjes zijn er voor om de bak "op zijn plek" te houden maar helpen/voorkomen vrijwel niks betreffende " hellinghoek verandering"

PS.je 2.
Maar ze kregen in Apeldoorn op de Veluwe ook nog een Internationaal en Intercontinentaal en TransAtlantic telefoontje hier uit de buurt een paar dagen terug.Listige lieden die "kranen-boeren"

http://thechronicleherald.ca/novascotia ... -in-milton
Bijlagen
MiltonChurchSteeple-August-2015.jpg
MiltonChurchSteeple-August-2015.jpg (83.86 KiB) 3565 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Wat is dat is dit toch met die kranen. Het internet staat vol met dergelijke bakkies. Nu weer een geval van metaalmoeheid of een verkeerde berekening? Het lijkt wel of het nog een onvolwassen tak van sport is. Ach wel, zolang er geen dodelijke ongelukken mee gebeuren is het wel goed. Het houdt de mens alert en het levert werk op. Keep Klooing.....
louis holleman

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door louis holleman »

Paul, wat ik denk is dat zijn voorraad verdwenen is. Natuurlijk zitten er beveiligingen in, maar als je op een bepaald moment geen olie meer hebt om op en neer te pompen houdt het helemaal op. Het zal in de cabine van die kraan wel een oorverdovend lawaai van de afgaande alarmpies zijn geweest.
En passant zakt het contragewicht van de brug bij het afbreken van de linkse topverbinding ook nog ff op en naderhand door het dek van Lastdrager 24, door de omvallende kraan 2 schuift het naderhand weer van dek. Op een paar foto's die naderhand door de politieheli zijn gemaakt zie je duidelijk een gat van 1, 2 vierkante meter zitten. Ach, een claimpje van Van der Wees kan er ook nog wel bij 8)
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door leo-shof »

dit
Alphen a.d. Rijn.jpg
Alphen a.d. Rijn.jpg (68.86 KiB) 3495 keer bekeken
je ziet ook dat het dek waar de kraan gestaan heeft
helemaal onder de hydro-olie zit
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door paul »

BouwmachineFORUM.nl • Toon forum - Kraanbedrijven
www.bouwmachineforum.nl › Forumoverzicht › Overige › Bedrijven
19 aug. 2012 - 50 berichten - ‎45 auteurs
Barneveldse Kraan Verhuur · 1 ... 79, 80, 81door crazy crane operator » do 18 mei, 2006 18:32: 807 Reacties: 158152 Bekeken: Laatste bericht ...
GWW-, Sloop-, en Verhuurbedrijven 50 berichten 7 aug 2015
Hobby & modelbouw 8 berichten 1 aug 2015
Hijskranen 50 berichten 25 jan 2015
Meer resultaten van www.bouwmachineforum.nl

Als je hier naar toe gaat,en dan naar het bedrijf zie je dat zij toch wel wat doen aan verticaal hijswerk
Alles over dit ongeval staat echter op een besloten pagina ,de schaftkeet.
Ik heb het niet geprobeerd ,maar ik denk dat je daar zonder veel moeite inkomt..
Ook van Mammoet zag ik een foto,waar nogal wat spul lag voor de scheermesjes fabriek.
Gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door C.Donner »

Dat deejen we vroeger met het derde handje toch? Dikke armen en grote neusgate.....
louis holleman

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door louis holleman »

Als ik het een beetje goed teruggezocht heb heeft Peinemann hier een Liebherr LTM1400 ingezet als "kleine kraan" en een Demag AC650 als grotere kraan.
Peinemann werkt wel degelijk ook met crawler cranes, ook voor zwaar werk - voor zover ik kan zien ook tot 650 ton hijslast. Waarom hier voor mobiele kranen is gekozen?
Als die Liebherr geen hydraulics failure had gehad, wat was er dan gebeurd? Alles OK? Dat valt ook nog maar te bezien. We blijven met een probleem zitten "als de last naar het midden van de pontons gaat, hoe stabiel is het dan?" En zoals ik al zei, het lijkt er sterk op dat ze dan de hap hangend hadden willen vervoeren naar de brug-in-ombouw. Op 2 afzonderlijke pontons, elk met een eigen kraan op stempels met de last in het midden...
Ik zei het al eerder, dit gaat een spelletje van "wie heeft de beste advokaat" worden.
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door schokker »

Heb de filmpjes nu eens goed bekeken, dat ging niet aan boord. Het onderzoek kan klaar zijn voor dat de koffie is ingeschonken wat een stel amateurs.
Bij een zware hijs op een zware ladingschip hijs je eerst niet, maar ballast je de hijs los van de kaai. Dan heb je nog 2 kranen op 1 schip, hier zijn 2 pontons met elk een kraan, als één van de twee pontons een andere stabiliteit ( iets meer of minder ballast) heeft als de andere gaat het al fout. Wie dit verzonnen of uitgerekend heeft, heeft de ballen geen verstand van stabiliteit.

Grt

Henk
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door paul »

Dan hebben veel mensen in Nederland geluk gehad,want dit is al heel vaak gedaan op deze manier.
Ik heb weinig verstand van stabiliteit, ik zelf zou dit niet aandurven.
Maar ik ga toch met Louis mee in dit geval,een lek in stempel ???
Als het brugdek vrij komt uit de stelling,is dan de kans op omslaan niet het groots?.????
Dan hangt alles over een kant. Toch?
Gr Paul.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door leo-shof »

Als ik het zo bekijk op de filmpjes , en daar heb ik er nog geen 1 gezien van dicht bij !
Je hoor ineens een knal , en daar breekt denk "ik" de onderste bevestiging los Bij die 400 tonner
en gaat dat brug deel aan de haal
Maait over de 400 tonner en veegt misschien wel het een en ander aan olieleidingen van de stempelpoten af
het brug deel schiet of breekt daar ook door los van die 700 ( je kan op de filmpjes zien dat de hijs draad niks meer vast heeft)
het brug deel knalt op het dek van het ponton waar hij een gat in slaat , wat tevens weer een draaipunt vormde
om dan de 700 van het dek af te maaien
En de top cylinder van de 400 te rammen en die de mast laat knikken
en dat in een goeie minuut tijd , tevens greep de beveiliging in van de computer van de 400 Werkt niet meer bij 3 of 4 graden uitslag
en kon de machinist niks ander dan toe kijken en maken dat hij weg kwam , met ook de nodige risico voor zijn eigen leven
Door dat ongecontroleerde zwaaiende gewicht gingen ook de pontons in een scheef stand , waar door het hele zwikkie er af schoof

Maar wie ben "ïk" ,Heb er ook de balle verstand van , daar ik er niet voor geleerd heb
en er alleen maar op een filmpje naar zit te kijken .
Iedereen heeft daar wel alle geluk van de wereld dat het alleen materiele schade is
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO


Plaats reactie