Effe Apeldoorn bellen
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Effe Apeldoorn bellen
Op de Crescendo was mijn oom Bart Schouwstra kapitein. Ze kwamen leeg, zonder ballast van Engeland en zijn 's-nachts bij mooi weer en hoog water over de banken heen gevaren en op het strand gelopen. Mijn oom had wacht te kooi en werd wakker toen het schip al over de banken heen rammelde. De Crescendo heeft er een dag gezeten als publiekstrekker en is toen zonder schade door de sleepboten Argus en Maas van het strand gesleept. De stuurman die de wacht had, kon geen verklaring voor de stranding geven. Hij kreeg een alleen berisping om dat hij ongediplomeerd was. Mijn oom werd van alle schuld vrijgesproken.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Effe Apeldoorn bellen
Leuke aanvulling Ger.
Nog wat historische Apeldoorntjes: groeten
Jan van der Pluijm
Nog wat historische Apeldoorntjes: groeten
Jan van der Pluijm
Re: Effe Apeldoorn bellen
Nog wat Apeldoorn waardige bakkies.
Onderstaande hoort bij de foto.
1970-09-00:
Final Fate:
Op 20.09.1970 ten gevolge van een aanvaring met het Spaanse m.s. "Chima da Villa" bij Terneuzen gezonken. De bemaning werd gered. Ze was uit Terneuzen vertrokken naar Boston Linc. met 360 ton potash, maar wilde vanwege dichte mist omdraaien en terugkeren. Gelicht, total loss verklaart en verkocht aan L. Polderman, Hansweert en later aan L. Carron te Boom. In 09.1971 verkocht aan slopers te Brugge en gesloopt.
NvhNoorden 21-09-1970: Groninger coaster vergaat binnen vier minuten na aanvaring in Terneuzen. (Van een onzer correspondenten) In de monding van de nieuwe zeehaven in Terneuzen is gistermiddag de Groninger kustvaarder „Horizon" na een aanvaring met het Spaanse vrachtschip „Cima de Villa" gezonken. De ramp voltrok zich binnen vier minuten. De vier opvarenden van de „Horizon" werden door ijlings te hulp gesnelde sleepboten en door een aantal sportvissers uit het water gehaald. Het wrak van de 375 ton metende coaster ligt geheel onder water, maar veroorzaakt geen directe hinder voor de scheepvaart. Het is de bedoeling de gezonken coaster zo spoedig mogelijk te lichten. De scheepsramp voltrok zich om kwart voor een. De „Horizon" en de „Cima de Villa", die uit de zeesluis waren afgeschut, zetten koers naar de Westerschelde. Op dat moment was de dichte mist op het land bijna geheel weggetrokken terwijl het op zee nog behoorlijk mistig was met een zicht van nauwelijks een paar honderd meter. Kapitein-eigenaar L. Brand van de „Horizon" voer de havenmond uit, bemerkte dat er minder zicht was dan hij had verwacht, gaf drie korte signalen en begon achteruit te slaan om terug de haven binnen te varen en daar te meren. Om onbegrijpelijke redenen bleef de „Horizon" te lang achteruit en de Spanjaard te lang vooruit draaien met het gevolg dat ze met elkaar in aanvaring kwamen. Hoewel beide schepen op dat moment weinig snelheid hadden bleek de voorsteven van de Spaanse boot een enorme ravage te hebben aangericht in de stuurboordzij van de kustvaarder. Onmiddellijk maakte de „Horizon" zware slagzij, wat kort daarna voor stuurman G. Wiegman uit Groningen aanleiding was om overboord te springen. Hij werd opgepikt door een ijlings te hulp gesnelde Belgische sleepboot. Later werd hij voor een gebroken enkel behandeld in het ziekenhuis te Oostburg. De steeds meer naar stuurboord overhellende „Horizon" draaide in een korte bocht 45 graden en liep vast op een dam. Op dat moment bevonden zich nog drie opvarenden aan boord. In paniek sprongen machinist K. Dekker uit Groningen en matroos T. Brands uit Tilburg overboord. Zij werden door sporthengelaars aan land getrokken. Toen het achterschip geheel weg zonk naar een diepte van circa 15 meter, zag men tussen het opspuitende water, olie en balken en planken kapitein L. Brand uit Leidschendam, die zich slechts met de grootste moeite boven het water kon houden. Hij en de andere drenkelingen werden met een van de vele te hulp gesnelde Belgische en Nederlandse sleepboten naar de wal gebracht. Binnen vier minuten was de kustvaarder, op weg met kalizout van Terneuzen naar het Engelse Boston, geheel onder water verdwenen. De 4404 ton metende Spaanse „Cima de Villa", geladen met ijzer, had aan de boeg geen noemenswaardige schade. Wel kwam het schip in de loop van zondag voor onderzoek in de haven van Terneuzen. Kapitein Brand was zeer teleurgesteld over het feit dat hij en zijn bemanningsleden druipnat op de stoep van hotel „Des Pays Bas" stonden en van de eigenaar te horen kregen dat het hotel op zondag dicht was en bleef. De drenkelingen werden ondergebracht in café „Zeeland." Onderstaande hoort, denk ik, bij de foto.
1940-05-26:
Nam van 26 mei tot 30 mei 1940 deel aaan de Operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 1150 personen. 31 mei 1940 door een Duits aanval tijdens de deze operatie op het strand van Malo des Bains (bij La Panne/Duinkerken) gezet en achtergelaten. Eind 1940 door de Duitsers geborgen en naar Abbeville gesleept. In maart 1941 gerepareerd. Ze deed voornamelijk dienst tussen Bremerhaven en Barfleur met munitie, terug met levensmiddelen. In november 1943 buiten Calais door een explosie in de machinekamer brand uitgebroken. Al brandend naar Calais gesleept waar het vuur werd geblust. Niet gerepareerd. Tijdens de bevrijding van Frankrijk werd ze verder beschadigd. Na de oorlog in Hamburg aangetroffen. In augustus 1945 door een Britse sleepboot naar Rotterdam gesleept en eigendom van de Staat der Nederlanden. Ze werd gerepareerd bij de 'IJsselwerf'. Reparatie, door tekort aan materiaal, pas gereed in juli 1947. Terug aan de eigenaar. Ik denk, dat onderstaande op de foto's slaat
1966-08-13:
Op weg van Holmsund naar Southampton, met een lading boomstammen, tijdens dichte mist in het Nauw van Calais in aanvaring met het Griekse 'Diamandis' (6946/42), waarbij ze een gat onder de waterlijn kreeg. Nabij Deal aan de grond gezet om het gat te dichten. 18 aug. 1966 door de Duitse sleepboot 'Albatros' naar Dover gesleept. Noodreparatie te Shearness. Daarna naar Southampton gesleept om de lading te lossen. Bij De Groot & van Vliet te Slikkerveer hersteld. 1968-07-03:
In de Coenhaven te Amsterdam brand in de machinekamer. Trok door naar accommodatie. Met hulp van de brandweer de brand geblust. Het schip was zwaar beschadigd. 1940-05-14:
Final Fate:
Ter versprerring van de haveningang van IJmuiden werd de JAN PIETERSZOON COEN op 14 mei 1940, des avonds, kort na 22.00 uur, dwars tussen de pieren met de boeg op de punt van de Zuiderpier en het achterschip naar de Noorderpier gericht, met springstoffen tot zinken gebracht. Het schip was tot dit doel door de Koninklijke Marine gevorderd. Het wrak is later uiteengeslagen en kon na de oorlog slechts met grote moeite worden opgeruimd, de laatste resten pas in 1968. 1935-10-19:
Stranding van de sleepboot 'Drenthe' (1894) van Bureau Wijsmuller op de kust van Egmond. De 'Drenthe' is uitgevaren om bij het vrachtschip 'Kerkplein' (1921) van de Stoomvaart Maatschappij 'Millingen' assistentie te verlenen in verband met machineproblemen.
Hierbij krijgt de sleepboot een tros in de schroef tijdens de reddingsactie. Ook het vrachtschip ss. 'Kerkplein' (ex- 'Ramsey') strandt tijdens deze actie nabij Egmond aan Zee.
bovenstaande is, denk ik weer, het bakkie.
groeten
Jan van der Pluijm
Heeft ook een heel avontuurlijk scheepsleven achter de rug. Zie MarhisdataOnderstaande hoort bij de foto.
1970-09-00:
Final Fate:
Op 20.09.1970 ten gevolge van een aanvaring met het Spaanse m.s. "Chima da Villa" bij Terneuzen gezonken. De bemaning werd gered. Ze was uit Terneuzen vertrokken naar Boston Linc. met 360 ton potash, maar wilde vanwege dichte mist omdraaien en terugkeren. Gelicht, total loss verklaart en verkocht aan L. Polderman, Hansweert en later aan L. Carron te Boom. In 09.1971 verkocht aan slopers te Brugge en gesloopt.
NvhNoorden 21-09-1970: Groninger coaster vergaat binnen vier minuten na aanvaring in Terneuzen. (Van een onzer correspondenten) In de monding van de nieuwe zeehaven in Terneuzen is gistermiddag de Groninger kustvaarder „Horizon" na een aanvaring met het Spaanse vrachtschip „Cima de Villa" gezonken. De ramp voltrok zich binnen vier minuten. De vier opvarenden van de „Horizon" werden door ijlings te hulp gesnelde sleepboten en door een aantal sportvissers uit het water gehaald. Het wrak van de 375 ton metende coaster ligt geheel onder water, maar veroorzaakt geen directe hinder voor de scheepvaart. Het is de bedoeling de gezonken coaster zo spoedig mogelijk te lichten. De scheepsramp voltrok zich om kwart voor een. De „Horizon" en de „Cima de Villa", die uit de zeesluis waren afgeschut, zetten koers naar de Westerschelde. Op dat moment was de dichte mist op het land bijna geheel weggetrokken terwijl het op zee nog behoorlijk mistig was met een zicht van nauwelijks een paar honderd meter. Kapitein-eigenaar L. Brand van de „Horizon" voer de havenmond uit, bemerkte dat er minder zicht was dan hij had verwacht, gaf drie korte signalen en begon achteruit te slaan om terug de haven binnen te varen en daar te meren. Om onbegrijpelijke redenen bleef de „Horizon" te lang achteruit en de Spanjaard te lang vooruit draaien met het gevolg dat ze met elkaar in aanvaring kwamen. Hoewel beide schepen op dat moment weinig snelheid hadden bleek de voorsteven van de Spaanse boot een enorme ravage te hebben aangericht in de stuurboordzij van de kustvaarder. Onmiddellijk maakte de „Horizon" zware slagzij, wat kort daarna voor stuurman G. Wiegman uit Groningen aanleiding was om overboord te springen. Hij werd opgepikt door een ijlings te hulp gesnelde Belgische sleepboot. Later werd hij voor een gebroken enkel behandeld in het ziekenhuis te Oostburg. De steeds meer naar stuurboord overhellende „Horizon" draaide in een korte bocht 45 graden en liep vast op een dam. Op dat moment bevonden zich nog drie opvarenden aan boord. In paniek sprongen machinist K. Dekker uit Groningen en matroos T. Brands uit Tilburg overboord. Zij werden door sporthengelaars aan land getrokken. Toen het achterschip geheel weg zonk naar een diepte van circa 15 meter, zag men tussen het opspuitende water, olie en balken en planken kapitein L. Brand uit Leidschendam, die zich slechts met de grootste moeite boven het water kon houden. Hij en de andere drenkelingen werden met een van de vele te hulp gesnelde Belgische en Nederlandse sleepboten naar de wal gebracht. Binnen vier minuten was de kustvaarder, op weg met kalizout van Terneuzen naar het Engelse Boston, geheel onder water verdwenen. De 4404 ton metende Spaanse „Cima de Villa", geladen met ijzer, had aan de boeg geen noemenswaardige schade. Wel kwam het schip in de loop van zondag voor onderzoek in de haven van Terneuzen. Kapitein Brand was zeer teleurgesteld over het feit dat hij en zijn bemanningsleden druipnat op de stoep van hotel „Des Pays Bas" stonden en van de eigenaar te horen kregen dat het hotel op zondag dicht was en bleef. De drenkelingen werden ondergebracht in café „Zeeland." Onderstaande hoort, denk ik, bij de foto.
1940-05-26:
Nam van 26 mei tot 30 mei 1940 deel aaan de Operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 1150 personen. 31 mei 1940 door een Duits aanval tijdens de deze operatie op het strand van Malo des Bains (bij La Panne/Duinkerken) gezet en achtergelaten. Eind 1940 door de Duitsers geborgen en naar Abbeville gesleept. In maart 1941 gerepareerd. Ze deed voornamelijk dienst tussen Bremerhaven en Barfleur met munitie, terug met levensmiddelen. In november 1943 buiten Calais door een explosie in de machinekamer brand uitgebroken. Al brandend naar Calais gesleept waar het vuur werd geblust. Niet gerepareerd. Tijdens de bevrijding van Frankrijk werd ze verder beschadigd. Na de oorlog in Hamburg aangetroffen. In augustus 1945 door een Britse sleepboot naar Rotterdam gesleept en eigendom van de Staat der Nederlanden. Ze werd gerepareerd bij de 'IJsselwerf'. Reparatie, door tekort aan materiaal, pas gereed in juli 1947. Terug aan de eigenaar. Ik denk, dat onderstaande op de foto's slaat
1966-08-13:
Op weg van Holmsund naar Southampton, met een lading boomstammen, tijdens dichte mist in het Nauw van Calais in aanvaring met het Griekse 'Diamandis' (6946/42), waarbij ze een gat onder de waterlijn kreeg. Nabij Deal aan de grond gezet om het gat te dichten. 18 aug. 1966 door de Duitse sleepboot 'Albatros' naar Dover gesleept. Noodreparatie te Shearness. Daarna naar Southampton gesleept om de lading te lossen. Bij De Groot & van Vliet te Slikkerveer hersteld. 1968-07-03:
In de Coenhaven te Amsterdam brand in de machinekamer. Trok door naar accommodatie. Met hulp van de brandweer de brand geblust. Het schip was zwaar beschadigd. 1940-05-14:
Final Fate:
Ter versprerring van de haveningang van IJmuiden werd de JAN PIETERSZOON COEN op 14 mei 1940, des avonds, kort na 22.00 uur, dwars tussen de pieren met de boeg op de punt van de Zuiderpier en het achterschip naar de Noorderpier gericht, met springstoffen tot zinken gebracht. Het schip was tot dit doel door de Koninklijke Marine gevorderd. Het wrak is later uiteengeslagen en kon na de oorlog slechts met grote moeite worden opgeruimd, de laatste resten pas in 1968. 1935-10-19:
Stranding van de sleepboot 'Drenthe' (1894) van Bureau Wijsmuller op de kust van Egmond. De 'Drenthe' is uitgevaren om bij het vrachtschip 'Kerkplein' (1921) van de Stoomvaart Maatschappij 'Millingen' assistentie te verlenen in verband met machineproblemen.
Hierbij krijgt de sleepboot een tros in de schroef tijdens de reddingsactie. Ook het vrachtschip ss. 'Kerkplein' (ex- 'Ramsey') strandt tijdens deze actie nabij Egmond aan Zee.
bovenstaande is, denk ik weer, het bakkie.
groeten
Jan van der Pluijm
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Effe Apeldoorn bellen
Die foto staat ook op de kaft van "Stabiliteit voor de Kleine Handelsvaart" Van Kees Metzlar! (Stichting Studiefonds voor de Kleine Handelsvaart). Maar zo te zien had het hier niks met stabiliteit / verkeerd beladen te maken. We weten nu het echte verhaal.Hunzeborg 1961a.jpg
Dankjewel, Jan!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Effe Apeldoorn bellen
De Hereford Express is de ex Amstelstroom van de HSM.
Groeten, K.Brouwer.
Groeten, K.Brouwer.
Re: Effe Apeldoorn bellen
Deze moet zeker Apeldoorn bellen zie: https://youtu.be/EfC2lidXiMY
- Ron Bebelaar
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Re: Effe Apeldoorn bellen
De Kerkplein is in 1947 door van Ommeren aangekocht en als Ossendrecht in de vaart gebracht.
[url]https://www.vo-drechtschepen.info/ossen ... ndrecht-1/[/url]
[url]https://www.vo-drechtschepen.info/ossen ... ndrecht-1/[/url]
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Re: Effe Apeldoorn bellen
Een bakkie van de Marja (Arklow Nederland) te zien optopic tewaterlatingen.
Op 02.09.2004 onderweg naar Rotterdam met een lading 4000 ton houtpulp vastgelopen op de rotsen bij Ribadeo (vertrekhaven) (noordkust van Spanje, tussen La Coruna en Gijon.) Op 09.09.2004 begint Smit Salvage met het lossen van de lading. Omdat het schip ver op de rotsen ligt moet eerst een gedeelte van de lading gelost worden. Op 12.09. 2004, nadat ca. 1800 ton was gelost, lukte het twee sleepboten om het schip vlot te trekken. Het werd naar de haven van Ribadeo gesleept voor inspectie.
groeten
Jan van der Pluijm
Op 02.09.2004 onderweg naar Rotterdam met een lading 4000 ton houtpulp vastgelopen op de rotsen bij Ribadeo (vertrekhaven) (noordkust van Spanje, tussen La Coruna en Gijon.) Op 09.09.2004 begint Smit Salvage met het lossen van de lading. Omdat het schip ver op de rotsen ligt moet eerst een gedeelte van de lading gelost worden. Op 12.09. 2004, nadat ca. 1800 ton was gelost, lukte het twee sleepboten om het schip vlot te trekken. Het werd naar de haven van Ribadeo gesleept voor inspectie.
groeten
Jan van der Pluijm