Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Johnny »

Jinny schreef: 19 sep 2020 09:06 Waarschijnlijk heb jij dan het vertrouwen, maar ik spreek wel eens huurschippers in Friesland op vakantie en die mogen de sluis niet uit.
Staat in hun huurcontract begreep ik.
In mijn werk is het zo; er is niets gevaarlijks aan zolang je maar weet waar je mee bezig bent en dat geld zeer zeker ook als je het IJsselmeer op gaat, als de weersberichten laten horen dat het er niet zo best uit ziet gaan we niet, voorkomen is beter als genezen.
Rond 2005 we waren onderweg van Lemmer richting Urk en kwamen een zeilbootje tegen die rondjes aan het draaien waren, dus wij langzamer gaan varen en toen we de (duitse) bemanning zagen zwaaien gingen we heel voorzichtig langszij, ze stelden de vraag of dit het Sneekermeer was, jullie zullen wel begrijpen dat onze verbazing peilsnel zeer hoog was geworden, we antwoordden dat ze vlakbij Urk waren en daar hadden ze nog nooit van gehoord.
We hebben ze verteld als ze de wal aan de rechterkant aanhielden dat ze na een poosje bij Lemmer aankwamen en dan de tweede rechts door de sluis en dan als maar geräde aus moesten gaan en dan na een halve dag bij het Sneekermeer zouden uitkomen.
In de avond hoorden we over de marifoon dat er een zeilbootje ter hoogte van Lemmer in nood was, of het dezelfde was zou goed mogelijk zijn geweest.
Het leven is geen facebook

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

...doet me denken aan een Anneke Dote van 2e helft jaren 70 in mien tiet met de vakantiereisjes bij Beck...

We lagen met de Vedette 's avonds na aankomst bij Grimsby aan de lange buitengaatse steiger van de Grimsby-dock's te wachten op hw de volgende ochtend, om dan naar binnen te gaan. Destijds was dat een tijhaven, met alleen sluisbewegingen tijdens hw; hoe dat nu zit weet ik niet...
Maar ik had net de mk stilgelegd en de generator uitgezet (destijds had je stroom van de accuset (110V=), en iedereen begaf zich te kooi...
Ik lag nog maar net te kooi toen er een enorme dreun kwam van iets tegen de romp thv mijn hut en de hut van de strm. Dus in ee mum van tijd stonden we aan dek te kijken wat er aan de hand was. Naast ons lag ineens een onverlicht zeiljacht, met zachtflapperende zeilen (het was behoorlijk kalm weer), en iemand in de cockpit die meer stond te zwaaien dan z'n boot bewoog, en met dubbele tong riep "Wo bin ich hier ?
Waarop de stm zei dat hij in Grimsby was...
Hij dacht even na, schudde met z'n hoofd en hand, en antwoordde ''Das mein ich nicht... Ich meine: in welches Land ??''
In de stilte keek hij ons aan en zei ''Ich geh in die Koje..." en verdween naar binnen
We hebben de zeilen maar gestreken en de boot vastgemaakt, en zo langszij 's morgens maar mee naar binnen genomen.
Later vertelde hij dat hij naar Blankenberge (B) wilde, en bij Texel-vuurschip linksaf moest. Maar hij had geen vuurschip gezien, en was doorgevaren tot de Vedette hem tot stoppen bracht....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander »

Ooit, de vorige eeuw, waren we met de klipper onderweg van Veere naar Zierikzee.
Tijdens de vaart over het Veersemeer dolde ik een beetje met de Duitse vader van de bruid, die ons had gecharterd, over Duitsers die op het water onderweg waren met autokaarten. Natuurlijk was de man beledigd.
Toen moesten we via de Zandkreeksluis naar de Oosterschelde. In de sluis gelegen kwam er zo’n strijkijzer met de Duitse vlag bij ons langszij. In de cockpit duidelijk een wegenkaart.
Heerlijk voor mij om mijn gelijk te halen. Papa was verder een heel stil manneke. Een fok leverde het niet op, maar daaraan was ik wel gewend.
Groeten
Jan van der Pluijm
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Gert Schouwstra »

Mijn vader schreef in zijn memoires ook zo'n soort verhaal. Maar dan met een beroepsschipper in het voorjaar van 1982.

Hij had met zijn Drechtstad (609 ton) een partijtje lang ijzer van 300 ton aangenomen van Delfzijl naar Antwerpen. Dat kwam uit de coaster "Terschelling". Het was een harde wind, ruimend naar stormachtig. Omdat mijn vader niet te veel wilde slingeren met een wreed schip, besloot hij over Stavoren en Enkhuizen te varen. Buiten Stavoren legde hij eerst koers richting Den Oever recht tegen de wind in. Alhoewel de Drechtstad echt wel een zeewaardig schip was en het achterdek meer dan twee meter uitwatering had, liepen de golftoppen regelmatig over het achterdek heen. Bij de Noord-Hollandse kust, was voldoende opper om het schip richting Enkhuizen te laten afvallen. We draaiden maar op halve kracht om het wat comfortabel aan boord te houden.

Vlak voor Enkhuizen vingen we een gesprek op tussen de patrouilleboot "Elize" van Rijkswaterstaat en een Duits leeg motorschip van 1200 ton met een thuishaven aan de Main, wat in de problemen zat. Hij was van Kampen gekomen en op weg naar naar Amsterdam. De Elize had hem langs de Houtribdijk zien varen toen hij leeg over de noordelijke uitlopers van het Enkhuizerzand rammelde. Hij voer op een wegenkaart en de radar en had zich in Kampen laten vertellen dat hij een kilometer uit de dijk kon blijven varen en deze dan kon volgen tot Amsterdam. En ze waren vergeten erbij te vertellen dat hij bij Lelystad de Houtribsluizen moest passeren. Op de radar had hij ook niets vreemds gezien, kompas was er niet aan boord en dat de zon van stand veranderde was hem ook niet opgevallen. :D

We hebben hem maar achter ons aan laten varen totdat we dwars van Marken waren. Toen heeft hij ons bedankt en kon hij het zelf weer vinden.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jinny »

Ja, je gelooft het niet maar het gebeurt....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander »

Het begon hier met een bakkie in een sluis.
Alweer eind vorige eeuw waren we in Lauwersoog en hebben daar een genoeglijke tijd bij de sluis staan kijken.
Er stond een leuke bries van het wad recht de sluis in.
Jullie weten allemaal, dat je dan eerst achter moet vastmaken.
Kwam er een maagdelijk witte Lemsteraak, met Duitse vlag achterop, de sluis in. Een jong stel. De schipper heeft het meisje voorop. Moet ik verder nog vertellen wat er gebeurde? Het werd een perpetuem mobile en het maagdelijk wit was niet wit meer. Van het eveneens, na dit stel, binnenvarend RWS schip zou je verwachten, dat ze niet dezelfde fout zouden maken. Nou echt wel. Een politie rib durfde het niet meer aan om langs de RWS boot af te meren en verkleinde de mogelijkheid om de sluis te vullen.
De Groningers hier zullen wel weten, dat de brug over de sluis ligt.
Toen er dus in de sluis geen ruimte meer was om te schutten, moest een luxe motor, die vijf zeilbootjes sleepte, achteruit tegen wind de sluis uit, omdat de kastjes te hoog waren zodat de brug niet omlaag kon zonder de maatjes te knakken.
We hebben daar een genoeglijke middag door gebracht.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander »

Hier was geen wind in de kont, niet van zoet naar zout, maar toch ging het fout.
19 05 2016 seurre (2).jpg
19 05 2016 seurre (2).jpg (211.74 KiB) 783 keer bekeken
Alweer pret bij een sluis.
groeten
Jan van der Pluijm
NB. in 1993 werd onze oudste zoon maat op een charterklipper.
De schipper was van een 20 meter Hagenaar naar een 36 meter klipper gegaan en nog niet aan het schip gewend. Ook onze zoon ook nog moest wennen. Dit was zijn eerste schip als maat.
Een dag moesten ze als laatste de Zandkreeksluis in. Onze zoon mist een bolder. Het gekraak was geweldig. Voortaan mochten ze altijd als eersten de sluis in. Ging verder steeds goed :lol: :lol: :lol: .
groeten
Jan van der Pluijm
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Johnny »

Prachtige verhalen toch, kon er behoorlijk om lachen, vorig jaar, dus voor de Corona invasie kwamen er met regelmaat
van die grote binnenvaart cruisers hier in de haven, omdat de haven niet erg geschikt is om van die grote bakken te ontvangen liggen ze altijd tegenover de vuurtoren en daar kan het gepeupel van boord.
Door de grote zijn het behoorlijke windvangers en op het Haringvliet staat er bijna altijd wel een straffe zuid-wester, dus dwars op de haven, het gebeurd regelmatig dat zo'n schipper met natte handen en 2 centimeter zweet op zijn voorhoofd zo'n barrel zonder te veel schade aan kan leggen, het gebeurd ook regelmatig dat ze een keer of wat echt moeten steken en het leugenbankje staat wel erg dichtbij waar de beroemde stuurlui nooit te beroerd zijn in het geven van aanwijzingen.... :o :o
Het leven is geen facebook
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

alpine eternity vsl.jpg
alpine eternity vsl.jpg (66.05 KiB) 587 keer bekeken
De ALPINE ETERNITY kwam op 22 maaart 2015 in de Perzische golf in aanvaring met de basis van het Iraanse platform SOUTH PARS FASE.
Eigenaar en operator Transpetrol van het schip onder Singapore vlag had geen stappen ondernomen voor een vergoeding van een door
Iran geclaimde schade van 300 miljoen dollar!
Het schip had zelf ook aanzienlijke schade en op 14 mei deed het schip een poging om Dubai in de UAE te bereiken.
Iraanse patrouille schepen wilden dit voorkomen. Maar de gezagvoerder negeerde de orders om terug te keren naar Iraanse
territoriale wateren en ondanks dat het schip onder vuur werd genomen wist het schip de UAE te bereiken, waarop de Iraanse
patrouilleschepen afdropen.
De tanker is gebouwd in 2009 bij Hyundai Mipo voor Transpetrol
Dwt 46.105t
L.o.a. 183mtr
Br. 32mtr
Hier het schip met schade en het herstel werk in het droogdok
alpine eternity.png
alpine eternity.png (383.55 KiB) 587 keer bekeken
alpine eternity-a.jpg
alpine eternity-a.jpg (29.92 KiB) 587 keer bekeken
alpine eternity-b.jpg
alpine eternity-b.jpg (47.56 KiB) 587 keer bekeken
-
In 2019 - CELSIUS ROSKILDE
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Geep »

Oef....een lichtmast, of 'n vuurtoren??
Ja ik weet het niet meer, eh sta al jaren op de wal!
Vrgr. Geep


Plaats reactie