Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Lemans »

De vraag is of de nitwit achter de pc er wat aan kan doen. Zijn enige taak is om de stuwvolgorde vd containers te bepalen zodat er efficient geladen en gelost kan worden. En misschien zit er iets slims in dat de zwaarste containers onderaan zitten. Allemaal op te lossen met goede software, de nitwit hoeft alleen de juiste data in te voeren.

Als ik dit soort schades zie lijkt het mij dat een van de onderste containers in elkaar gefrommeld is door overbelasting of door een verzwakte constructie. Een container die al een aantal jaar in gebruik is en tbv lading al een paar keer "aangepast" zal een deel van zijn sterkte kwijt zijn.

De vraag is: wie controleert het gewicht vd containers en wie inspecteert de containers op structurele sterkte

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Roy »

Ten faveure van een grotere efficiëntie, lees grotere omloop snelheid, worden onaanvaardbare risico's in gecalculeerd.
Aan de ellende die het oplevert als er containers over de muur gaan, wordt domweg voorbij gegaan. En het milieu ?. Ach milieu, dat is toch geen zaak van de transporteurs, lees scheepseigenaren !. Ziet hiervoor de afwikkeling van het debacle met de "MSC Zoë". Er wordt van alles belooft, maar de hele toko in Geneve blijft fijn op bergen geld zitten.
We mogen alleen maar hopen dat de eigenaar van A.P.L., het Franse CMA CGM, wel haar verantwoording neemt. Echter, ik vrees met grote vrezen. :o

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

de nitwit hoeft alleen de juiste data in te voeren
Dat is nou precies het probleem, Lemans... Althans: volgens mij...
Er is geen 'normaal' overzicht meer op de hele gang van zaken...
Alle schepen MOETEN periodiek gekeurd worden, zelfs auto's... En allemaal tot het vergroten van de veiligheid. En dan wordt zo'n keuring uitgevoerd door daartoe opgeleide en deskundige mensen.
Maar een belangrijk onderdeel in deze grote massatransporten (de container), dat aan de bewegingen van het voertuig én aan de weersgesteldheid wordt blootgesteld, zou je toch verwachten dat er controle genoeg is op (inderdaad:) de belading en de toestand van de 'doos', en dán pas vrijgave krijgt om getransporteerd te worden, en met het oog op het gewicht ook op de juiste plaatsing aan boord.
Ik vind het absurd dat dit soort voorvallen nog voorkomt omdat er blijkbaar totaal geen toezicht op is, en iemand die geleerd heeft om data in te kloppen op een slagletterbak deze beladingsgegevens ongecontroleerd kan -of zelfs mág- verwerken.
Dan verwordt de transportwereld tot het niveau van die keuringsarts die ik hier wel eens aandraag : "Goedendag. Bent u hier helemaal zelfstandig naar binnen gekomen, en kunt u mij zien en horen ? Dan bent u goedgekeurd. U mag afrekenen bij mijn assistente..."
Wellicht humoristisch, maar niet bepaald professioneel of veiligheidsbevorderend.
Het beladen van een schip is geen sinecure. Of dat aan boord gedaan wordt door ervaren nautici, of aan de wal door iemand achter een computer.
Ik denk niet dat er ooit een container uit een vliegtuig zal vallen. Dat komt omdat daar niemand anders dan terzake deskundigen het hele proces uitvoeren, waarbij alles en iedereen ter bevordering van de veiligheid op minutieuze wijze wordt gecontroleerd en her-gecontroleerd.
Elke cm die het schip aflegt is in de computer voorbereid en geprogrammeerd. Bijdraaien, of vaart minderen schijnt niet te mogen, heb ik me laten vertellen: dat past niet in het geplande vaarschema en dan slaat de transportcomputer op tilt. Tot op de minuut nauwkeurig dient het schip aan te meren, of af te meren. Tijd is ingedeeld omdat het geld is. En wie bekommert zich dan nog om veiligheid... "Het gaat om de economie, meneer !"
En, zoals Jort Kelder ons heeft onderwezen, mogen niet productieve ouderen igv Coronabesmetting niet IN de IC-, maar op de gang moeten kunnen worden gezet. "Het gaat wél om de economie !"

Jaja: ik weet het ! Hij heeft een punt, want wat heb je er aan dat iedereen hardstikke gezond uit de IC komt, om daarna dood te gaan door verhongering omdat er geen economie meer is
Oost, west...ook best
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Lemans »

helemaal eens met jd maar of de stuurman nu de aangewezen persoon is.
wel moet er in de hele beladingsketen een of twee man verantwoordelijk zijn. een voor de toestand van de container, is deze op zijn taak berekend en de tweede voor de gewichten en inhoud vd container. daarna kan de software het wel af voor de plek aan boord.

in Rdam zal zoiets nog wel te organiseren zijn, in Tripoli, Misurata of Khoms wordt een heel ander verhaal

toch is de knulligheid van het zeestransport een ding (waarom krijgt men het in de luchtvaart wel geregeld, -> nou die kist kan op je (schoon)moeder vallen en dat wil niemand) maar het zeetransport krijgt het niet voor elkaar. terwijl iedere vrachtwagen over de weegbrug kan, iedere containerkraan een weegfunctie heeft en iedere container een nummer. wat is er eenvoudiger dan iedere container om de zoveel reizen te testen door er een proefgewicht op te zetten. maar goed dat kost natuurlijk weer wat extra geld.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

nog wat foto's van de APL ENGLAND en haar lading containers
APL-England 1.jpg
APL-England 1.jpg (42.41 KiB) 1559 keer bekeken
APL-England-2.jpg
APL-England-2.jpg (108.26 KiB) 1559 keer bekeken
APL-England-3.jpg
APL-England-3.jpg (77.13 KiB) 1559 keer bekeken
APL-England-4.jpg
APL-England-4.jpg (60.42 KiB) 1559 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Hier nog een ander gevalletje dat zich vorig jaar afspeelde
costa mediterranea.jpg
costa mediterranea.jpg (54.9 KiB) 1540 keer bekeken
Na het houden van sloepenrol aan boord van de COSTA MEDITERRANEA in Stavanger lukte het niet om twee sloepen (Tenders)
terug aan boord te bergen in de davits. Er moest uiteindelijk een drijvende kraan te hulp worden geroepen om de
sloepen weer aan boord te krijgen. Persoonlijke ongelukken bleven gelukkig uit.
Met bijna een halve dag vertraging kon de cruise voortgezet worden naar Bremerhaven, tevens laatste haven van die cruise.
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Jancorjoh »

Een gevalletje Apeldoorn op het Welland Canal. :shock:

Dramatic collision between two vessels on Welland Canal caught on tape

by News Staff

Posted Jul 11, 2020 9:16 pm EDT
Welland-Canal-crash-Jeremy-Barton-vid.jpg
Welland-Canal-crash-Jeremy-Barton-vid.jpg (82.25 KiB) 1321 keer bekeken
Screen grab at the moment of impact between two vessels in the Welland Canal on July 11. Courtesy Jeremy Barton
ships_crash_mv_alanis_bow_wider_view.jpg
ships_crash_mv_alanis_bow_wider_view.jpg (111.91 KiB) 1321 keer bekeken
[Close caption]

An investigation is underway following a dramatic crash between two vessels in the Welland Canal.

The incident occurred around 4 p.m. Saturday near Port Robinson when the dry bulk cargo ship Alanis, which was carrying windmill parts to Duluth, Minnesota, collided during a passing maneuver with the Florence Spirit, which was carrying coal on its way to Quebec.

https://www.youtube.com/watch?v=o33E8mMdMS0

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

A spokesperson with the St. Lawrence Seaway Management Corporation says no one was injured and no cargo was spilled as a result of the crash.

The canal remains open and traffic on the canal was uninterrupted.

The Alanis is currently docked at Port Colborne while the Florence Spirit is docked in Thorold while an investigation attempts to determine the circumstances that led to the crash.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

https://www.youtube.com/watch?v=xs4vDULQGRQ
+
MARUETA een in 2012 in Spanje gebouwd vrachtschip (Dwt 7850t - 118x15tr) Panama Flag
Gebeurde in Barranquila Colombia January 2019
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

Beetje blikschade ;) de bedoeling was goed.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander »

Stevig boldertje :D .
Groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie