Pagina 1 van 176

Geplaatst: 20 dec 2005 21:55
door Eric
Geen wonder dat die speelgoeddingetjes zo in elkaar gekreukeld zijn.
Ze komen uit de zelfde fabriek als de Landwind, jeweetwel, die Chinese SUV die er bij de ANWB test zo slecht vanaf kwam.
Kijk maar eens op de site van de fabrikant: http://www.changanauto.com/sort/brand.htm

Mooie reportage trouwens, zie ook MAN's die kennelijk onder licentie gebouwd worden.

Mvg,
Eric

Geplaatst: 21 dec 2005 08:39
door Roy
Dat de M.A.N. trucks in China in licentie gebouwd zouden kunnen worden, lijkt mij niet onwaarschijnlijk. In het verleden, ( misschien nog wel ), werden ook Steyrs in licentie in Rood China gebouwd.
Gezien de vrijage tussen M.A.N. en Streyer is het m.i.z. niet onwaarschijnlijk.

m.v.g. Roy

Geplaatst: 21 dec 2005 13:28
door Compass
Wat schijnbaar niemand opgevallen is of weet is dat er bij het sjorren van deze auto's een CARDINALE FOUT gemaakt is.

De auto's zijn allemaal aan de carroserie gesjord en dat is de kortste weg naar "een hok vol herrie".
Hierbij kunnen namelijk de veren en schokdempers lekker "ademhalend" hun werk doen waardoor beurtelings de sjorringen stak en weer losser komen. Succes verzekerd !! Binnen ja en nee allemaal gebroken.

De enig juiste manier is sjorren aan het onderstel of de wielen.
Als je het helemaal goed wilt doen dan eerst banden gedeeltelijk leeg laten lopen. Sjorren als een beest en dan banden weer oppompen. Dan staat het echt vast.

Maar die touwtjes hadden ook beter van staaldraad kunnen zijn.

Groeten,
Bert de Boer

Geplaatst: 21 dec 2005 15:04
door Henk van der Moolen
Zo is het maar net Bert. Op sommige foto,s kun je zien dat er rond de veren is gesjord en dan nog wat aangezet met een lullig plankie.
Bij een keer doorveren schiet het plankie al los.
Dit heeft niks te maken met geen goed sjor materiaal verstrekken maar meer met onkundigheid van de bemanning die verantwoordelijk is voor het sjorren.
Dit soort bemanning kan je maar beter in Ruskie laten.

vr gr Henk

wrakken

Geplaatst: 21 dec 2005 15:26
door Bram
:D Goeden middag heren,er staat mij nog iets bij,dat er speciale wielklampen in de bak en stuurmachinekamer lagen om dit rollend materiaal ZEEVAST te zetten,of praat ik nu over een ver verleden{1972} met bij behorende stroppen enz enz. en onder de keggenbank zaten ogen gelast,maar dat zal wel weer antiek gelul zijn. :cry: :wink:
Groetjes Bram :D

Geplaatst: 21 dec 2005 16:05
door Cor Leliard
De lichteren auto's werden door ons ook gesjord aan het chassis.
maar wel echt gesjord ,d,w,z, de sjordraad wel ergens aan een vats punt aan dek of luikhoofdetc.
Het zwaardere materiaal wer d.m.v. een dunne staaldraad vasr gezet
Zoals de wagens op de foto's gesjord zijn daar krijg je tranen van in je ogen.
Een wasslurp doet het nog beter denk ik.
Een of andere stuurman zal toch ook wel gekeken hebben of is goed zeemansschap helemaal verdwenen?
Groeten Bredase Cor

Geplaatst: 21 dec 2005 16:20
door Eric
Personen auto's kan je wel aan het chassis sjorren, mits met deugdelijk sjormateriaal. D.mv. het op spanning zetten van de sjorringen verminder je de werking van de schokbrekers. Het moeten (maar dat lijkt me duidelijk) wel sjorringen zijn die niet losschieten zodra ze slap komen te hangen.
Het allerbeste is natuurlijk het sjorren aan de wielen cq wielophanging.
Ik ben het met voorgaande schrijvers eens dat het vakmansschap bij deze bemanning ver te zoeken was, zelfs met touw kan je dit soort speelgoed goed sjorren.
Kennelijk was het fotograveren belangrijker.
Overigens kan het best zijn dat het besluit zo te gaan varen van hoger hand kwam, en de bemanning ook problemen voorzag. Neemt niet weg dat er met de voorhanden zijnde middelen ook slecht gesjord is.

Ik had als gezagvoerder op 1e stuurman deze manier van sjorren nooit geaccepteerd, ofwel, ik had nooit vertrokken voordat men deugdelijk sjormateriaal had geleverd. Ook niet als er een aantekening van werd gemaakt. Als zo'n truck losschiet (die lijken me trouwens beter gesjord te zijn) kan dat behoorlijk wat schade veroorzaken aan het schip.
Niettemin heb ik de foto's gedownload, mocht ik ooit weer eens gaan waren en in een dergelijke situatie komen, dan lijkt het mij uitstekend voorbeeldmateriaal.

Mvg,
Eric

Geplaatst: 21 dec 2005 16:22
door shipwis
en als je dan ziet, dat er met touwwerk is gesjord,
met 'n dwinger? als het touw nat word en het droogt dan weer?
krijg je er automatisch weer slack op, ja toch?
om te huilen, als je dat zo ziet,
dat was in mijn tijd toch wel even anders,
aan de andere kant, mooie foto's,
kun je toch ook zien hoe het NIET moet, ja toch?
mzzl, pete

Geplaatst: 21 dec 2005 16:56
door jurrie
wat voor spul je ook vaart , zowel in het ruim als aan dek, het kan kapot of aan de rit gaan. dit heeft veel te maken hoe je inschat wat de bewegingen van het schip ten opzichte van de lading bewerkstelligen.
das voor iedereen anders natuurlijk , maar ik durf wel te stellen dat het voor de na mij volgende generatie al moeilijk was om zich in te leven in mijn voorzichtige schipperij. ze wilden de zaak minder goed vastzetten en langer door knallen met slecht weer. tevens werd door deze lieden het als gewoon gezien dat de agent, stuwadoor of de sjorploeg het allemaal wel wist en soms werd gedacht dat die het ook nog voor het zeggen hadden. bij oostblokkers ging dat altijd op. dat is dan ook de reden dat we zulke fotos te zien krijgen, reden is eenvoudig te verklaren eerstens de boel staat er slecht gesjord op, tweedens lekker doorknallen tot de boel aan de rit is en dan gaan we bijdraaien. als je in algemeen de nieuwtjes hier en op andere forums leest en ziet, zijn het bijna altijd oostblokkers die dit soort bakkies hebben. ik zou dan ook de jongere generatie hier op het forum willen aanraden om niet te veel van deze lieden over te nemen. je proeft al een beetje dat het zolangzamerhand aan het overwaaien is.

gr jurrie

Geplaatst: 21 dec 2005 17:05
door Compass
Bij nader beschouwing hebben ze ook nog de auto's ondeling aan elkaar gesjord terwijl er sjor-ogen op dek ongebruikt zichtbaar zijn.
Dat krijg je een "ladder in de kous" effect; één los=een hele rij los

Voor zo'n bemanning kun je maar beter regelen dat ze de kerst thuis zijn en daarna ook !!

Groeten,
Bert de Boer