Effe Apeldoorn bellen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1484
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander »

Nog wat oude doos bakkies. Er valt hier veel te lezen.
Lea1928.jpg
Lea1928.jpg (64.7 KiB) 1197 keer bekeken
Heeft nog indruk op de pers gemaakt

Op 26.03.1955 in dichte mist aan de grond gelopen op de Yorkshire kust , 4 mijl N.W. van Whitby. De 5 bemanningsleden plus 1 vrouw en 3 kinderen worden gered.Ze was onderweg van Aberdeen naar Whitstable met een lading aardappelen. Haar lading werd gelost door middel van stalen kabels vanaf de rotsen. In.05.1955 zwaar beschadigd vlot getrokken. Op een ponton geplaatst en naar Whitby gesleept. Vervolgens voor Fl.125.000,- overgenomen door de verzekeringsmaatschappij “Vereniging Zeevaart “ als constructive total loss. Op 14.05.1955 verkocht aan Boontjes, de Breeden & Schaap te Rotterdam. Door de Nederlandse sleepboot “Hudson” (294/39) naar Wilton Feijenoord N.V. te Rotterdam gesleept voor reparaties. De teboekstelling wordt op 14-05-1955 doorgehaald. Vervolgens op 06.09.1955 weer doorverkocht aan Willem Visser te Sliedrecht en onder de naam “CONFID” gebracht.

Het Vrije Volk 08-10-155: Zaak naar Justitie. ,LEA' met opzet laten stranden? Heeft de Groningse kapitein L. van der V. op 26 Maart van dit jaar zijn schip „Lea" bij Whithby met opzet laten stranden? De Raad voor de Scheepvaart acht het mogelijk en zal deze zaak daarom aan de officier van Justitie voorleggen.Wegens verregaande zorgeloze navigatie heeft de Raad de kapitein zijn bevoegdheid voor de tijd van achttien maanden ontnomen. De Raad vond het vreemd, dat na de stranding vrijwel allebezittingen van de opvarenden konden worden gered, maar dat het scheepsjournaal niet kan worden overgelegd.

De Telegraaf 12-10-1955: Bestman Dekker neemt het op voor zijn kapitein. (Van een onzer verslaggevers) Utrecht. Woensdag. Nee, dat wil er bij mij niet in, dat kapitein Van der Veen de „Lea" met moedwil op de rotsen heeft gezet." zei Wouter Dekker (24) uit Utrecht. Hij was bestman — ongediplomeerde stuurman — op de „Lea", toen het schip toen het schip op 26 Maart bij Whitby aan de Engelse kust strandde: „Het gebeurde des nachts om ca 2 uur. De kapitein had de wacht, samer met matroos Arie Hoffmeister uit Amsterdam. Ik lag goed anderhalf uur in mijn kooi: samen met een Duitse matroos, had ik de wacht gehad van 's avonds 8 tot 12 uur. Wij hadden een koers gevaren, die de kapitein ons vooruit had opgegeven en dat was een goede koers," vertelde bestman Dekker. „Geen haar op mijn hoofd, die aan een stranding dacht, toon ik door de klap, waarmee het schip op de rotsen kwam, wakker schrok. Ik dacht aan een aanvaring en binnen vijf tellen stond ik aan dek. Wat de oorzaak van deze stranding is? In ieder geval geen navigatiefout," zei Wouter Dekker. „Ik denk, dat de nogal harde Oostenwind, die dwars aan akboord stond, ons te dicht onder de kust heeft gebracht. Daar merk je niets van. Bovendien was het zicht slecht — door de mist waren de vuren langs de Engelse kust niet te zien — en de zee was ruw. Er was pas ten flinke storm geweest. Tot die vas geluwd hebben wij drie dagen in Aberdeen liggen wachten."

Medola wrak 1939.jpg
Medola wrak 1939.jpg (49.01 KiB) 1197 keer bekeken
1977-07-04:
Final Fate:
Liggende te Port Kelang met een algemene lading is de ‘MEDOLA’ op 4 juli 1977 bij het lading innemen gekapseisd (vermoedelijk doordat zij lek geraakte) en in ondiep water gezonken in positie 02°59’55” NS. en 101°22’24”OL. Het schip was niet meer te bergen en moest Total Loss worden verklaard.
Melissa 1937.jpg
Melissa 1937.jpg (60.77 KiB) 1197 keer bekeken
1939-11-09:
Final Fate:
01-11-1939 vertrokken van Zelzate naar Lissabon met een lading creosoot. Op 09-11-1939 om 02:15 uur t.h.v. Kaap Raso, Portugal in slecht weer op de kust verdaagd, om 05:00 uur kwam hulp van de wal en konden de 9 bemanningsleden het schip verlaten, in tweeën gebroken en tot wrak geslagen. De kapitein is door de Raad van Scheepvaart de bevoegdheid ontnomen om voor één jaar en 6 maanden te varen als kapitein op een schip.

Merak 1947.jpg
Merak 1947.jpg (61.24 KiB) 1197 keer bekeken
Eemsbode 03.11.1961 : Brixham. Het 498 ton metende vrachtschip “MERAK “ uit Groningen dat met een lading van bijna 500 ton hout op weg was van Finland naar New-port (Wales) is donderdag met een slagzij van 45 graden de haven van Brixham binnengeloodst. Het schip was in de nacht van woensdag op donderdag voor de kust van Devon lek geslagen. De “MERAK “ heeft een bemanning van negen. De kapitein A. van Duivenbode heeft gezegd dat hij niet om hulp had gevraagd omdat hij dacht dat zijn schip ondanks de slagzij op eigen kracht de haven van Brixham binnen zou gaan lopen. De kustwacht te Brixham zag donderdagochtend vroeg de "MERAK" een mijl of vijf van “Berry Head “ verwijderd. Het Nederlandse schip werd daarna door een sleepboot naar de haven van Brixham begeleid. Brandweerlieden zijn nu bezig het schip leeg te pompen en hopen het weer rechtop te krijgen. Daarna zou de "MERAK" naar ondiep water kunnen worden gebracht voor een inspectie.
groeten
Jan van der Pluijm


Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1484
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door peelander »

Bob V had een vraag over de Indrapoera van de KRL.
Daardoor vielen mij ook foto's op van de Soerakarta.
Soerakarta1.jpg
Soerakarta1.jpg (89.6 KiB) 1069 keer bekeken
Soerakarta1b.jpg
Soerakarta1b.jpg (110.94 KiB) 1069 keer bekeken
Soerakarta1c.jpg
Soerakarta1c.jpg (47.76 KiB) 1069 keer bekeken
Soerakarta1d.jpg
Soerakarta1d.jpg (47.22 KiB) 1069 keer bekeken
Soerakarta1e.jpg
Soerakarta1e.jpg (98 KiB) 1069 keer bekeken
Soerakarta1f.jpg
Soerakarta1f.jpg (94.75 KiB) 1069 keer bekeken
En de gebeurtenis

1925-03-08:
Final Fate:
Op de kustreis van Hamburg naar Rotterdam - voordat het schip een nieuwe uitreis naar Nederlands-Indië ging ondernemen - arriveerde de SOERAKARTA op 8 maart 1925 te 18.30 uur voor de Nieuwe Waterweg. Het was zwaar stormweer. De loods kwam aan boord en deze zag er geen bezwaar in om binnen te lopen, daar het weer wat beter was geworden. Het zicht was echter vrij slecht en plotseling zag men het licht van het Noorderhoofd zeer duidelijk en bemerkte men te dicht bij te zijn. Om 19.05 uur raakte de SOERAKARTA met bakboordsboeg de stenen van het zee-einde van de binnenkant van het Noorderhoofd en bleef vastzitten. Pogingen om het schip met sleepboten vlot te krijgen, mislukten. (opm: de Nederlandse zeesleepboot SCHELDE verging hierbij). Op 9 maart 1925 om 14.00 uur ging een gedeelte van de bemanning van boord, op 10 maart de overigen. Het schip werd door Rijkswaterstaat in beslag genomen. Deze begon op 31 maart 1925 met het losbranden van het achterschip, een stuk van 350 voet, dat op 7 april 1925 vlot was en tegen betaling van de bergingskosten aan de rederij werd teruggegeven en naar Rotterdam gesleept. Het voorschip werd met dynamiet opgeruimd. Het achterschip was het herstel niet meer waard en werd op 15 december 1925 te Rotterdam in openbare veiling verkocht, naar Hendrik-Ido-Ambacht gesleept en aldaar gesloopt. De loods had bij het binnenlopen van de Nieuwe Waterweg onverantwoord genavigeerd en met te grote snelheid - 10 à 11 mijl - gevaren.
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2974
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

riverdance_1.jpg
riverdance_1.jpg (46.62 KiB) 861 keer bekeken
+
RIVERDANCE Ferry gebouwd in 1977 bij Rickmers Reismuhlen -Bremerhaven-
Gebouwd als MASHALA. Is ingezet geweest in diverse gebieden o.a. Middellandse zee, Caribbean, Noordzee en Ierse Zee.
In 1977 werd Seatrucks Nassau/Bahama's eigenaar.
Op 31 januari 2008 kwam ze even ten noorden van Liverpool 's avonds in moeilijkheden. De lading begon te schuiven en met
een slagzij van bijna 60 graden strandde ze in pos. plm 53.52n 03.03w. Total loss verklaard.
De opruimings werkzaamheden duurden tot half mei van dat jaar.
riverdance__2.jpg
riverdance__2.jpg (81.21 KiB) 861 keer bekeken
riverdance_3.jpg
riverdance_3.jpg (84.45 KiB) 861 keer bekeken

Gebruikersavatar
jan
Berichten: 336
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jan »

In de jaren 50 heeft er 'n stranding plaats gevonden op het strand van Scheveningen.Als ik me goed herrinner was dat schip de Carthago maar zeker weet ik her niet meer te lang geleden.Heb het wel zien liggen logeerde bij familie in Loosduinen.

Gr.Jan.
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1957
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door Drentenier »

Kijk eens hier, Jan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Carthage_(schip,_1897)
Maar of dat schip nou Carthago of Carthage heette is mij niet duidelijk. Beide namen worden op internet genoemd.
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
jan
Berichten: 336
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jan »

Bedankt Hans zo heb ik hem zien liggen 1953 wist het echt niet meer toen 14 jaar oud das ff geleden.

Gr.Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2974
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Slecht weer in Belgie e.o
https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/s ... ~a466e4d7/
P.s. Is het nu kade of kaai?

v+d
Berichten: 5956
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door v+d »

In Vlaanderen kaai.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7780
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door jdbvos »

Ook in de offshore is niet alles koek-en-ei.....
Net als bij een sportvisser kan het afbreken van een haakje flink frustrerend werken, getuige het opzendseltje (nieuw woord voor de corpulente Van Dale ? :-D ) van sleepbootneeffie....

Het filmpje is hier....
.
...en de fotootjes van het haakje... (PS is dat niet 1 van die insteekhavens van Bremen ?):
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-05-03 at 09.34.32 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-05-03 at 09.34.32 (1).jpeg (111.18 KiB) 344 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-05-03 at 09.34.32.jpeg
WhatsApp Image 2020-05-03 at 09.34.32.jpeg (84.66 KiB) 344 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2639
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Effe Apeldoorn bellen

Bericht door leo-shof »

95730099_1326775547519120_1105958910558208000_n.jpg
95730099_1326775547519120_1105958910558208000_n.jpg (72.38 KiB) 261 keer bekeken
Waarschijnlijk is er dit gebeurd
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO



Plaats reactie