Nedlloyd Dejima

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
S.Verheij

Dejima

Bericht door S.Verheij »

Afbeelding

Hallo
Dit is een foto uit 1996 te Singapore, net uit dok op de rede voor anker.

Gr.S.Verheij

Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Foto dok Singapore

Bericht door Frans »

Hoi Sjaak, mooie foto, lijkt wel opnieuw in de verf gezet en dat terwijl het schip korte tijd daarna gesloopt is op 6-11-1998 in Port Alang India en de Nedlloyd Delft in Chittagong in Bangaladesh op 26-7-1998.
Gisteren ben ik gaan zoeken of er nog foto's te vinden waren op internet
van de Dejima aan het strand van Port Alang. Maarnee niet gevonden, maar wel diverse andere foto's van dit reusachtige kerkhof voor zeeschepen, waar helaas ook vele mensen zijn overleden door ongeval of ziekte door de zeer ongezonde manier van slopen daar. Eigenlijk zou men ook wereldwijd een verwijderingsbijdrage moeten betalen bij de aankoop van een zeeschip, zodat men hiervan een fonds kan maken, zodat men in dergelijke landen op een enigsinds meer gezonde manier de schepen kan slopen, wat goed is voor mens en milieu.
Is nu wel toevallig achteraf gezien dat ik foto's heb aangezien ik pas de tweede keer toen we in Hongkong waren een fototoestel had gekocht en vlak daarna de Vietnamezen oppikten
Er komen nog meer foto's, wordt er stuk handiger in met plaatsen. Maar moet ze eerst nog scannen en dan kijken of ik ze nog iets scherper en soms met wat meer kleur op krijg en pas maken.
Groeten Frans.
Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Dankbetuigingen Vietnamezen

Bericht door Frans »

Hallo Arie,
Leuk te lezen dat je dat toen nog kon zien, vraag mij af of er nog iemand is die die zaken heeft meegenomen als aandenken toen het schip zijn laatste reis naar de sloop maakte.
Kan mij ook nog herinnneren van één van die Vietnamezen, die ik gesproken had, die als één van de weinige engels sprak, dat er diverse
andere schepen hun al hadden voorbij gevaren, veel dichterbij waren dan toen de Dejima ze oppikten. Heel in de verte kon je ze zien, volgens mij was de eerste, die ze zag, gewoon degene die wacht liep op de brug.
Wie weet kijkt er nog eens een Vietnamees naar deze site en herkent zichzelf.
Groeten Frans.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Frans heeft de foto's van de vluchtelingen inmiddels via 'wijzigen' aanzienlijk uitgebreid. (maar dan komt het niet als nieuw onderwerp bovenaan te staan)
Bedankt Frans, hele mooie reportage.
All the best
Jos
S.Verheij

Dejima

Bericht door S.Verheij »

He Frans.

Dat is een mooie reportage die je er opgezet hebt, Zo zie je maar als je vaart maak je nog wat mee.! en ja de kapitein genoot er wel van,
van al die belangstelling. nog bedankt en tot de volgende keer.

Gr.Sjaak.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

ahoy Arie;
Een vraagje; Wat is de reden dat zo'n op de foto te zien goed schip gesloopt wordt? Is de hull dan te slecht of is de MK te verouderd/versleten?

groetjes Ton
S.Verheij

Dejima

Bericht door S.Verheij »

Hallo

Het is precies zo als je zegt, op de foto ziet het er goed uit.
Maar een verbouwing van stoom schip naar motorschip en ook nog met twee schroeven, en de leeftijd was het hoog tijd voor de sloop.
Schepen waren op. en niet rendabel meer.

Gr.S.Verheij
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Tja, dat kan ik goed begrijpen, dan is ie economisch afgeschreven en verbouwen is water naar zee dragen.

Bedankt voor de uitleg :D :D

Ton
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Vooral in de ruimen begonnen zich op veel plaatsen scheuren
te vertonen op de plaatsen waar de containers landen.
Tot het laatst toe waren we bezig de brandstof en ballast tanken
daar te repareren, steeds weer lekkage.
Ook aan dek op verschillende plaatsen scheuren in luikhoofden die steeds op nieuw ontstonden.
Met pasen 1998 heeft de coastguard in Sanfransisco ons een paar dagen vast gehouden, stookolie in een ruim en moest door de wal opgeruimt worden, zelf repareren en daarna een grondige inspectie.
Het waren prachtige schepen, vooral toen het nog turbineschepen waren
maar ze waren gewoon op.
Gr. Arie.
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Bericht door HarryW »

Ik heb in 1985 op mijn eerste reis op de Nedlloyd Delft gemaakt. Als we een keer onder in het ruim kwamen dan viel mij op hoeveel roest er op het vlak zat. Plakken van meer dan een centimeter. Dan werd er gezegd dat 1 cm roest maar 1mm staal was. Maar toch was het geen gezonde situatie. De schepen zijn gebouwd in 1973 en gesloopt in 1998. 26 jaar is op leeftijd maar niet echt oud.

Gr Harry


Plaats reactie