Nedlloyd Dejima

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door Willem Visser »

Word een beetje rommelig deze topic waar het eigenlijk om de Nedlloyd Dejima gaat en volgde ik het met grote interesse. Helaas neemt de Pollux het nu over en is volgens mij niet de bedoeling.
Old sailors never died.

Gr Willem V.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ach, Willem, dat is toch ook interessant? :wink:
Een beetje zigzaggen mag hier wel, het staat ook nog op een ander topic.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 9&start=16
Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door Frans »

lvdspek schreef:Geachte hr.------- Frans,

Op de foto Pollux luchtfoto Oosterdok, ligt rechtsonder het botel de Mermaid gebouwd voor de KLM door de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij vof in 1966/67. Weet u wanneer deze foto is genomen of misschien het foto nummer dat meestal door aerophoto-schiphol achter op de foto wordt gestempeld?
In afwachting van uw antwoord,
teken ik met vriendelijke groeten en dankend voor de moeite.
Namens de Stichting NDSM-Herleeft.
Leo van der Spek,
Hallo heer van der Spek,
Weet geen jaartal van de foto, heb deze overgenomen via facebook, vriendenvandepollux, bij foto's en dan kijken bij Foto's geplaatst in Vriendenvandepollux
Heb zelf Pollux opleidingsjaar 1979/1980 gedaan, direct daarna de reis met Nedlloyd Dejima.
Met vriendelijke groet, Frans
Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door Frans »

Willem Visser schreef:Word een beetje rommelig deze topic waar het eigenlijk om de Nedlloyd Dejima gaat en volgde ik het met grote interesse. Helaas neemt de Pollux het nu over en is volgens mij niet de bedoeling.
Beste heer Visser,
Ben zelf het onderwerp Nedlloyd Dejima begonnen, het is de reis die ik direct na mijn opleidingsjaar 1979/1980 bij de Pollux heb gedaan
en vind het fijn dat u en vele anderen met belangstelling naar dit onderwerp kijken en ook op reageren, dat ik ook Pollux foto's plaats heeft natuurlijk met mijn persoonlijk verhaal te maken, maar ook omdat ik zie dat mijn vorige foto's van de Pollux, vele malen werden bekeken en daarom dacht ik toen ik deze luchtfoto's tegenkwam ook deze met veel belangstelling zullen worden bekeken.
Ook heb ik veel over de Vietnamese bootvluchtelingen geplaatst, zoals de laatste links van de reünie, waar ik ook aanwezig was.
Voor mij hoeft dit door mijzelf begonnen onderwerp niet perse alleen over Nedlloyd Dejima te gaan, maar ook andere zaken die direct of indirect met scheepvaart te maken hebben.
Met vriendelijke groet,
Frans.
Patru (R.I.P)

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door Patru (R.I.P) »

lvdspek schreef:Op de foto Pollux luchtfoto Oosterdok, ligt rechtsonder het botel de Mermaid gebouwd voor de KLM door de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij vof in 1966/67. Weet u wanneer deze foto is genomen of misschien het foto nummer dat meestal door aerophoto-schiphol achter op de foto wordt gestempeld?
Namens de Stichting NDSM-Herleeft.
Leo van der Spek,
Dag Leo,
Een beetje off-topic begrijp ik, maar ja, even reageren.
De geplaatste foto kan redelijk gedateerd worden aan de hand van de bouwfase van het Shell-kantoor op het terrein Overhoeks in Amsterdam-Noord. Dat kantoor is in gebruik genomen in februari 1970 en op de bewuste foto was het nog lang niet klaar. De bomen zijn nog vrij kaal, dus ik dateer de foto op najaar 1968-voorjaar 1969.
Vriendelijke groet, Paul G.

Overigens een leuk topic Frans.
In Zwolle kregen wij in 1980 Vietnamese bootvluchtelingen als buren. Aardige en vriendelijke mensen.
lvdspek

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door lvdspek »

Beste Frans,
Dank voor de info, ik ga hier mee verder speuren.
Vriendelijke groeten,
Leo van der Spek.
Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door Frans »

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door jdbvos »

Prachtige film
Sommige van die binnenvaart zeilschepen liggen daar nog steeds, maar nu in de jachthavens..
Nu ik er aan denk: raar eigenlijk dat er helemaal geen houten tjalken zijn overgebleven....zelfs geen stukjes...
Daarentegen, ook de ijzeren tjalken desintegreren steeds meer, en wat nog vaart is behoorlijk met staal gedubbeld of door staal vervangen...
Tijd, nietwaar ? Dat doet nogal wat....
Afijn: daar weten we allemaal wel van ! :-D
Oost, west...ook best
Harry@W
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2020 15:49

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door Harry@W »

Hallo alle Dejima liefhebbers,

Leuk dat je mijn foto geplaatst hebt hier Frans, ook ik kijk met een speciaal gevoel terug naar de reünie van de Vietnamese bootvluchtelingen.
Ik heb echt mooie herinneringen aan mijn vaartijd bij Nedlloyd, speciaal aan de tijd op de Nedlloyd Dejima, later op de Nedlloyd Delft en de Safocean Mildura. De tijd gaat snel, zeker als je leest en terug redeneert naar wie we toentertijd waren en wat we deden. Een ding is zeker, het heeft ons gevormd tot wie we nu zijn, ik heb het nooit willen missen. Na mijn vaartijd van een jaar bij Nedlloyd, ben ik naar de Hogere Zeevaartschool in Vlissingen gegaan, daarna weer gaan varen bij rederij Smits en Primlax, ook een supertijd gehad. Jammer genoeg was ik niet zo'n fotograaf als jij Frans, maar daardoor geniet ik des te meer als ik toch foto's uit mijn vaartijd terug zie. Ik zelf ben aan de wal terecht gekomen, maar het is leuk te vernemen dat er nog veel mensen van toen, lang zijn blijven doorvaren en zelfs nog steeds doen. Ik heb een schilderij van de Dejima laten maken door Hans Breeman een maritieme schilder, dacht ik moet toch iets hebben van het eerste schip waar ik op gevaren heb. Wie weet spreek ik ooit nog eens een "oud collega" van toen en kunnen we een potje bier drinken en oude verhalen ophalen. Gegroet allen.

Harry Weijnands
Harry@W
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2020 15:49

Re: Nedlloyd Dejima

Bericht door Harry@W »

Frans schreef: 13 sep 2015 19:04 Op deze foto Harry Weijnands, die ook op de reünie aanwezig was.
Hij heeft gelijk met mij de één jarige opleiding op de Lagere Zeevaartschool "Pollux" gevolgd te Amsterdam,
schooljaar 1979-1980
Daarna zijn wij toevallig gelijk op de Nedlloyd Dejima terecht gekomen.
Doordat het vakantieperiode was en er daardoor diverse passagiers meevoeren, deelden wij een hut,
bakboordzijde, dekhoogte achterste hut.
leuke foto, was in Suezkanaal volgens mij, wel lekker warm weer.

Groet Harry Weijnands


Plaats reactie