Nedlloyd Dejima

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Arie, ik snap er steeds meer van .De slijtageslag is dus net alleen het wringen ,drukken en trekken op zware zeeen; die containers hameren dus eigenlijk ook het schip aan gort. Het is dus een kwestie van tijd.


groetjes Ton :D

HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Bericht door HarryW »

En wat ook meespeelt is dat tijd geld is. Met andere woorden, er werd bijna altijd volle kracht gevaren. Ook in de moesson in de Indische oceaan. Ik vaar nu op een coaster maar dat doen we toch maar niet. Als ie paaltjes gaat pikken gaat er toch een klapje af.

Gr harry
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Harry W.
Dat hebben we ook gezien met de ramp met de Derbyshire..... die ging ook voluit de dikke zeeen in.

Ton
Aramis
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:02
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Aramis »

26 jaar is een redelijke leeftijd voor de sloop. Voor mijn eerste stage heb ik aan boord van de Heemskerck mogen vertoeven, maar wat daar te zien was....
In de ruimen kon je met een bikhamer aan de slag om te zien of er achter het roest geen lekkages aanwezig waren, de brijnleidingen van het conair systeem rotten achter je kont weg en dan de ballasttanken-inspecties....daar was meer dan 60% weggeroest. Dit scheepje gaat al bijna tegen de 30 jaar aanlopen. Maar het is een zeer goede leerschool geweest, alles simpelweg met het handje.
Van a naar b en met omwegen weer naar a
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Harry W slaat de spijker op zijn kop.
Vroeger( daar zijn we weer) ging het als volgt:
Paaltje pikken? Na het eerste paaltje wachtte de stuurman van de wacht al rustig tot de ouwe bovenkwam. ( Meestal heel snel)
De machinist van de wacht had het paaltje natuurlijk ook gevoeld en liep alvast naar de manouvreerstand en wachtte op het telefoontje van de brug dat hem ging vertellen dat hij 10 klappen moest afslacken.
En dan ging je ook afslacken want dat was voor behoud van schip en lading.
Iedereen op het schip voelde het paaltje en wist wat het was.
Maar met paaltjes pikken met de zelfde snelheid doorvaren heb ik toen nog nooit meegemaakt.

vr gr Henk
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inderdaad, een paar klapjes eraf was meestal net genoeg om lekker tussen de zeetjes door te varen, of een streekie koersveranderen, maar volle kracht lopend liep je toch de kans weer zo'n kneiter van een paal tegen te komen.
En met die klapjes eraf liep je een beter gemiddelde dan met volle kracht de palen pikken, want dan lag je bijna stil.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

In mijn beleving zaten we vroeger veel meer in het slechte weer.
Inderdaad er werd wel eerder afgeslacked maar je bleef wel in het slechte weer zitten.
In de laatste jaren van mijn 40-jarige vaartijd werd er dank zij de weersatelieten en routering veel minder in echt slecht weer gevaren.
Natuurlijk waren er uitzonderingen want de natuur laat zich natuurlijk niet de wet voorschrijven door ons.
Schepen die meer dan 20 jaar intensief gevaren hebben zijn gewoon aan het eind.
Ze maken tegenwoordig wel een beetje meer zeedagen dan vroeger, ligtijden worden nu in uren uitgedrukt en niet meer in dagen zoals vroeger.
Gr. Arie.
Aramis
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:02
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Aramis »

Jammer genoeg wordt het in uren uitgedrukt en niet meer in dagen. Alles staat al vast via een bepaald schema, soms tot al 3 maanden vooruit. Gelukkig heb ik wel een paar dagen aan de wal kunnen doorbrengen ook al waren het doosjes die gelost moesten worden
Van a naar b en met omwegen weer naar a
Kees Bloemkool

Bericht door Kees Bloemkool »

Hallo Manne,
Kees zat onlangs in een keilewinkel en raakte in gesprek met een of andere pooier.
Ze wijffies draaiden lekker, dus hij gaf steeds rondjes weg.
Kees vertelde wat sterke verhalen over vare en dat tie op lege kustertjes vaak paaltjes pikte.
Zegt die soeteneur: hep ik afgelope zondag ook last van gehad met me nieuwe speedboot.
De BALLLLLUUUUUUUUUHHHHHHHHHHH

Afbeelding
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Mogge allemaal
Nou weet ik wel dat mijn verhaal niet te vergelijken is met een vrachtschip,maar het gevoel is hetzelfde.

Hans en ik voeren een keer 's nachts richting de onderzeeer Doris op 18 mijl uit IJmuiden met de wind strak in de kont. De zee begon al aardig op te lopen naar golfhoogte van 2,5m, wat voor een 8,5 m boot al aardig is. Toen we na rijp beraad besloten om terug te keren, moesten we er recht tegen in. Na een paar forse palen te hebben gepikt gooiden we er flink wat klappies af tot 2,5 knoop en door een zigzagkoers te houden ontliepen we de paaltjes. Voor de veiligheid alle dekverlichting en deradar bij, en ons zelf vast gebonden aan boord, om niet over de muur geslagen te worden.. Om 6uur liepen we dodelijk vermoeit het gat weer in.

groetjes Ton


Plaats reactie