Nedlloyd Dejima

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Bericht door Frans »

Jos Komen schreef:
toen we Rotterdam binnenvoeren
Hij staat er nu op. Mooie actiefoto!
All the best
Jos

Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Vietnamese bootvluchtelingen opgepikt 5 augustus 1980

Bericht door Frans »

Afbeelding

Afbeelding

Ja, nu kon je ze zien, maar toen de eerste melding kwam, kon je ze met
het blote oog nauwelijks zien, heel ver weg!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja hoor, de lijn is over.

Afbeelding

Afbeelding

Toen iedereen aan boord was, is het bootje lek geslagen, zodat een ander schip er niet meer heen hoefde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst kon men even bijkomen in de gymzaal, werd die ook eens gebruikt!
Daarna kon men zich wassen en ontdoen van hun vieze kleding die meteen weg kon. Volgens mij hebben we, allemaal wel wat kleding afgestaan en dan had men deze reis ook nog geluk dat er diverse vrouwelijke passagiers aanboord waren voor de vrouwelijke kledij. Na een goede wasbeurt en de verwisseling in schone kleurige kleding zie je ze weer behoorlijk opknappen na een zeer risicovolle vlucht met een klein bootje, geheel volgeladen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier het druk bezochte washok, die ik na hun vertrek mocht schoonmaken en opnieuw wit schilderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op 6 augustus 1980 kwamen we aan in Singapore, waar de Vietnamezen naar het vluchtelingencentrum werden gebracht.

Afbeelding

Afbeelding

En wie staat daar in het wit, van achteren gezien: kapitein F.M. Nijhuis

Afbeelding

Afbeelding

Daar gaan ze dan, vrij en blij!
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Heb in 1998 nog tot mei op de Dejima gevaren
( ging in september 1998 naar de sloop )
Er hing nog steeds een vitrine met gebruiksvoorwerpen en
dankbetuigingen van de Vietnamezen in de bar bemanning.
Gr. Arie.
S.Verheij

Dejima

Bericht door S.Verheij »

Hallo Frans.

Nou dit zijn geloof ik de eerste foto''s die ik er van zie, na al die tijd.
heb je er nog meer ?.
Ik heb de bemaningslijst gezien en ik weet nu wel weer wie er allemaal opzaten. Ik heb er een paar keer opgezeten en dan ben je niet zeker meer met wie,en welke reis je gemaakt hebt.En dan is zo'n bemanningslijst wel leuk

Gr.S.Verheij.
S.Verheij

Dejima

Bericht door S.Verheij »

Afbeelding

Hallo
Dit is een foto uit 1996 te Singapore, net uit dok op de rede voor anker.

Gr.S.Verheij
Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Foto dok Singapore

Bericht door Frans »

Hoi Sjaak, mooie foto, lijkt wel opnieuw in de verf gezet en dat terwijl het schip korte tijd daarna gesloopt is op 6-11-1998 in Port Alang India en de Nedlloyd Delft in Chittagong in Bangaladesh op 26-7-1998.
Gisteren ben ik gaan zoeken of er nog foto's te vinden waren op internet
van de Dejima aan het strand van Port Alang. Maarnee niet gevonden, maar wel diverse andere foto's van dit reusachtige kerkhof voor zeeschepen, waar helaas ook vele mensen zijn overleden door ongeval of ziekte door de zeer ongezonde manier van slopen daar. Eigenlijk zou men ook wereldwijd een verwijderingsbijdrage moeten betalen bij de aankoop van een zeeschip, zodat men hiervan een fonds kan maken, zodat men in dergelijke landen op een enigsinds meer gezonde manier de schepen kan slopen, wat goed is voor mens en milieu.
Is nu wel toevallig achteraf gezien dat ik foto's heb aangezien ik pas de tweede keer toen we in Hongkong waren een fototoestel had gekocht en vlak daarna de Vietnamezen oppikten
Er komen nog meer foto's, wordt er stuk handiger in met plaatsen. Maar moet ze eerst nog scannen en dan kijken of ik ze nog iets scherper en soms met wat meer kleur op krijg en pas maken.
Groeten Frans.
Frans
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jul 2007 11:22
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Dankbetuigingen Vietnamezen

Bericht door Frans »

Hallo Arie,
Leuk te lezen dat je dat toen nog kon zien, vraag mij af of er nog iemand is die die zaken heeft meegenomen als aandenken toen het schip zijn laatste reis naar de sloop maakte.
Kan mij ook nog herinnneren van één van die Vietnamezen, die ik gesproken had, die als één van de weinige engels sprak, dat er diverse
andere schepen hun al hadden voorbij gevaren, veel dichterbij waren dan toen de Dejima ze oppikten. Heel in de verte kon je ze zien, volgens mij was de eerste, die ze zag, gewoon degene die wacht liep op de brug.
Wie weet kijkt er nog eens een Vietnamees naar deze site en herkent zichzelf.
Groeten Frans.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Frans heeft de foto's van de vluchtelingen inmiddels via 'wijzigen' aanzienlijk uitgebreid. (maar dan komt het niet als nieuw onderwerp bovenaan te staan)
Bedankt Frans, hele mooie reportage.
All the best
Jos
S.Verheij

Dejima

Bericht door S.Verheij »

He Frans.

Dat is een mooie reportage die je er opgezet hebt, Zo zie je maar als je vaart maak je nog wat mee.! en ja de kapitein genoot er wel van,
van al die belangstelling. nog bedankt en tot de volgende keer.

Gr.Sjaak.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

ahoy Arie;
Een vraagje; Wat is de reden dat zo'n op de foto te zien goed schip gesloopt wordt? Is de hull dan te slecht of is de MK te verouderd/versleten?

groetjes Ton


Plaats reactie