S.S. United States
S.S. United States
S.S. United States
Ze was een juweel van een schip voordat ze in Philadelphia tegen de Philadelphia's Pier 82 werd afgemeerd. Jammer dat ze daar nu ligt te verrotten langs de kade. Op 14 april 2003 is ze verkocht aan Norwegian Cruise Lines, welke ze zal laten opknappen en opnieuw in de vaart zal brengen onder de naam "Pride of the United States".
Het schip draagt nog steeds de blauwe wimpel voor de snelste Atlantische Oceaan oversteek van een passagiersschip ooit. Ze stak in 1952 de Noord-Atlantische Oceaan over in slechts 3 dagen, 10 uur en 42 minuten met een gemiddelde snelheid van 35.59 knopen (65.48 km/h).
S.S. United States
Lengte: 990,6 voet (Titanic: 883 voet lang, 92 voet breed en 52,310 GT)
Breedte: 102 voet
Diepte: 31 voet
Tonnage: 53.290 GT
Snelheid (top): 43 knopen (79.12 km/h)
Voortstuwing: 4 Westinghouse stoomturbines, 12 ketels
Aantal schroeven: 4
Ze was een juweel van een schip voordat ze in Philadelphia tegen de Philadelphia's Pier 82 werd afgemeerd. Jammer dat ze daar nu ligt te verrotten langs de kade. Op 14 april 2003 is ze verkocht aan Norwegian Cruise Lines, welke ze zal laten opknappen en opnieuw in de vaart zal brengen onder de naam "Pride of the United States".
Het schip draagt nog steeds de blauwe wimpel voor de snelste Atlantische Oceaan oversteek van een passagiersschip ooit. Ze stak in 1952 de Noord-Atlantische Oceaan over in slechts 3 dagen, 10 uur en 42 minuten met een gemiddelde snelheid van 35.59 knopen (65.48 km/h).
S.S. United States
Lengte: 990,6 voet (Titanic: 883 voet lang, 92 voet breed en 52,310 GT)
Breedte: 102 voet
Diepte: 31 voet
Tonnage: 53.290 GT
Snelheid (top): 43 knopen (79.12 km/h)
Voortstuwing: 4 Westinghouse stoomturbines, 12 ketels
Aantal schroeven: 4
Eenzaam en verlaten
Zusje ?
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
S.S. America
Hallo Ton,
Het wrak dat je geplaatst heb is de American Star. Het schip heeft veel history. Het is gebouwd in 1940 onder de naam S.S. America. Het is geen zusterschip, maar was wel het prototype voor de S.S. United States, welke werd gebouwd in 1952. Beide schepen waren eigendom van de United States Lines.
Ze is in 1940 de vaart gekomen als het S.S. America. In de tweede wereldoorlog heeft ze dienst gedaan als USS West Point. In 1946 werdt ze weer de S.S. America. In 1963 werdt ze verkocht aan de Chandris Lines en en kwam er de naam Australis op te staan. Uiteindelijk is ze in 1977 opgelegd en uit de vaart genomen. In 1978 werdt ze wederom weer de S.S. America. In 1979 is ze enkele keren doorverkocht geweest en heeft ze de namen in Italis, Noga en uiteindelijk Alferdoss gedragen. In 1993 is het schip verkocht naar Thailand om een drijvend hotel te worden. Voordat ze versleept ging worden kwam er de naam "American Star op te staan!
Tijdens het verslepen van de Verenigde Staten naar Thailand is ze tijdens storm op het canarisch eiland Fuerteventura gestrand. Tijdens bergingswerkzaamheden brak het schip is twee delen. Tot heden vandaag is het voorschip nog steeds daar te vinden.
Wat scheepsinfo: S.S. America
HULL
Length Overall - 723,0 feet
Length at Waterline - 690,3 feet
Length Between Perpendiculars - 660,6 feet
Beam, Moulded - 92,0 feet
Draft, Full Load - 32,6 feet
Deadweight - 14,361 Tons
Displacement, Full Load - 35,440 Tons
Light Weight (Machinery Wet) - 21,079 Tons
Passengers - 1,202
Crew - 643
MACHINERY
Type of propulsion - Turbine and Reduction Gear
Number of Boilers - 6
Steam Pressure & Temperature - 425 p.s.i.g. @ 715 f
Number of Propellors - 2
Shaft Horsepower - 34,000
R.P.M. - 128
Maximum Speed - 24.5 Knots
Cruising Speed - 22 Knots
ELECTRICAL
MAIN GENERATING PLANT
Number of Generators - 4
KW - 600
Voltage - 120/240, 3 wire DC
Type of Prime Mover - Steam Turbine
EMERGENCY GENERATING PLANT
Number of Generators - 1
KW - 150
Voltage - 120/240, 3 wire DC
Type of Prime Mover - Diesel Engine
GENERAL
Keel Laid - August 22, 1938
Launched - August 31, 1939
Delivered - July 2, 1940
Built By - Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company
Het S.S. America en S.S. United States samen op de foto! Mooi he?
Het wrak dat je geplaatst heb is de American Star. Het schip heeft veel history. Het is gebouwd in 1940 onder de naam S.S. America. Het is geen zusterschip, maar was wel het prototype voor de S.S. United States, welke werd gebouwd in 1952. Beide schepen waren eigendom van de United States Lines.
Ze is in 1940 de vaart gekomen als het S.S. America. In de tweede wereldoorlog heeft ze dienst gedaan als USS West Point. In 1946 werdt ze weer de S.S. America. In 1963 werdt ze verkocht aan de Chandris Lines en en kwam er de naam Australis op te staan. Uiteindelijk is ze in 1977 opgelegd en uit de vaart genomen. In 1978 werdt ze wederom weer de S.S. America. In 1979 is ze enkele keren doorverkocht geweest en heeft ze de namen in Italis, Noga en uiteindelijk Alferdoss gedragen. In 1993 is het schip verkocht naar Thailand om een drijvend hotel te worden. Voordat ze versleept ging worden kwam er de naam "American Star op te staan!
Tijdens het verslepen van de Verenigde Staten naar Thailand is ze tijdens storm op het canarisch eiland Fuerteventura gestrand. Tijdens bergingswerkzaamheden brak het schip is twee delen. Tot heden vandaag is het voorschip nog steeds daar te vinden.
Wat scheepsinfo: S.S. America
HULL
Length Overall - 723,0 feet
Length at Waterline - 690,3 feet
Length Between Perpendiculars - 660,6 feet
Beam, Moulded - 92,0 feet
Draft, Full Load - 32,6 feet
Deadweight - 14,361 Tons
Displacement, Full Load - 35,440 Tons
Light Weight (Machinery Wet) - 21,079 Tons
Passengers - 1,202
Crew - 643
MACHINERY
Type of propulsion - Turbine and Reduction Gear
Number of Boilers - 6
Steam Pressure & Temperature - 425 p.s.i.g. @ 715 f
Number of Propellors - 2
Shaft Horsepower - 34,000
R.P.M. - 128
Maximum Speed - 24.5 Knots
Cruising Speed - 22 Knots
ELECTRICAL
MAIN GENERATING PLANT
Number of Generators - 4
KW - 600
Voltage - 120/240, 3 wire DC
Type of Prime Mover - Steam Turbine
EMERGENCY GENERATING PLANT
Number of Generators - 1
KW - 150
Voltage - 120/240, 3 wire DC
Type of Prime Mover - Diesel Engine
GENERAL
Keel Laid - August 22, 1938
Launched - August 31, 1939
Delivered - July 2, 1940
Built By - Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company
Het S.S. America en S.S. United States samen op de foto! Mooi he?
New s.s. United States
Indrukwekkend............. 4 schroeven en een geschatte "speed" van ruim 40 mijl/uur, en dat voor een passagiersschip uit 1952.
Groet Frank
Groet Frank
Groet Frank
Frank,
Je kijkt volgens mij bij de verkeerde. Het aantal schroeven en turbines is niet bekend van de S.S. United States. Ik ben hard op zoek maar heb het nog niet gevonden. De United States had stoom turbines, welke bij elkaar goed waren voor rond de 242.000 PK, ik vind het zelf nogal veel maar daardoor kon hij wel de topsnelheid van 43 knopen behalen.
Groetjes, Huib.
Je kijkt volgens mij bij de verkeerde. Het aantal schroeven en turbines is niet bekend van de S.S. United States. Ik ben hard op zoek maar heb het nog niet gevonden. De United States had stoom turbines, welke bij elkaar goed waren voor rond de 242.000 PK, ik vind het zelf nogal veel maar daardoor kon hij wel de topsnelheid van 43 knopen behalen.
Groetjes, Huib.
united states
Hoi Huibje,
Op Schilderijen van Ed hier bij kombuispraat heeft Jos zojuist een schilderij van me geplaatst van de Australis ex-Amerika!
Let niet op de Hol.Am.Lijn-kade, die heb ik er maar bij verzonnen. Ik had haar geschilderd aan de hand van een eigen gemaakte foto van de Amerika toen we haar tegenkwamen bij New York. Moet ik eens scannen.
Groetjes Ed
Op Schilderijen van Ed hier bij kombuispraat heeft Jos zojuist een schilderij van me geplaatst van de Australis ex-Amerika!
Let niet op de Hol.Am.Lijn-kade, die heb ik er maar bij verzonnen. Ik had haar geschilderd aan de hand van een eigen gemaakte foto van de Amerika toen we haar tegenkwamen bij New York. Moet ik eens scannen.
Groetjes Ed
Hoi Jos,
Heb tijdens mijn stage op de Metsäborg gezeten welke een vaste lijn vaart met rollen papier vanuit de Baltic naar Philadelphia. De United States ligt nu langszij Pier 82 in Philadelphia, wij lagen er toen gelijk naast. Ze ziet er echt niet meer uit. Hoorde ook dat er alles is uitgesloopt, wat ik ook heel erg jammer vind. Maar gelukkig dat Norwegian Cruise Lines haar nieuw leven wilt inblazen! Zal wel een aardige duit gaan kosten! Moet ook nog maar zien of het gebeuren gaat! Ben er wel erg benieuwd naar!
Groeten, Huib.
Heb tijdens mijn stage op de Metsäborg gezeten welke een vaste lijn vaart met rollen papier vanuit de Baltic naar Philadelphia. De United States ligt nu langszij Pier 82 in Philadelphia, wij lagen er toen gelijk naast. Ze ziet er echt niet meer uit. Hoorde ook dat er alles is uitgesloopt, wat ik ook heel erg jammer vind. Maar gelukkig dat Norwegian Cruise Lines haar nieuw leven wilt inblazen! Zal wel een aardige duit gaan kosten! Moet ook nog maar zien of het gebeuren gaat! Ben er wel erg benieuwd naar!
Groeten, Huib.