Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Compass »

Zo te zien krijgt die klep nu meer aandacht en onderhoud dan in zijn hele werkzame leven in de MK.

Maar wat mij vreselijk aan het hart gaat (iets zegt me dat Harry dit met opzet doet :) ) is het gebruik van een op het oog goeie en bruikbare zeekaart als 'onderzetter' :roll: :shock: :? .
Wai'st wel houveel cent'n zo'n koart wel kost Hoog'nboom :?: :shock:

Nota bene de Botnische Golf waar de Groninger Kustvaart zijn hoogtij dagen heeft gevierd. :cry:

Groeten,
Bert de Boer

Bram

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Bram »

Hoi Bert/Harry en al

Dat van die kaart is te begrijpen ,maar dat er geen koperen spanplaten in de bankschroef staan :mrgreen:

Groets Bram
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Compass »

Ja Bram, dat had ik natuurlijk ook al lang gezien :wink: :roll: :shock: :lol: maar wilde het niet noemen. Maar ook hier wél weer de achterkant zeekaart als achtergrond. Presentatie moet wijken voor vakmanschap :wink:
Dat van die kaart is te begrijpen
Hier komen we onder 4 ogen (2x blauw) nog even op terug :wink: :lol:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kombuizers en ander volk :lol:

Ik wou eerst zeg'n " Heren" :lol: maar ik kon me nog net inhouden :lol:

Ik ben er niet zo zeker van dat die klep nu meer aandacht krijgt als in zijn werkzame leven boven op een ketel, waar ie 20 + jaren dienst heeft gedaan, zeker is dat ie schoner is. :lol: en ook meer glimt.

Een uuuh wat die Zeekaaaart'n betreft uuh Compassie, HOE kom je d'r nou bij dat dit " NIET toevallig is" :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Omuh Koomuh heeft een fantastische job gedaan met het plaatsen van de foto's, maar er is er eentje ( die met de meeste losse onderdelen Jos op diezelfde zeekaart :roll: :lol: :mrgreen: ) tussen de "pakkingflenzen" door geschoten, misschien wil je nog eventjes kiek'n :lol:

Op dus nog even een lichtzinnege toelichting te geven op dit mooie glimmedingetje als volgt:

1) Bram maakte mij er op attend dat er een Crosby Veiligheidkleppen Manual zomaar op te pikken is op het Internet, is in de Engelse taal. Bram wil misschien wel even de website hier plaatsen voor diegenen die "alle details rechtstreeks van de fabrikant" willen lezen.

2) Deze veiligheid heeft 2 aparte verstelbare nozzels of kragen, eentje boven met een balanceerschotel en eentje rondom de zitting en die zijn zodanig af te stellen dat de klep mooi gebalanceerd opent en sluit. De RVS bout-pennen die zowel in het huis als ernaast zijn te zien, dienen om die verstelbare kragen vast te zetten. Er komen nog wel een paar foto's via JossieUno. Als je IN de klep kijkt op de zitting dan zie je de karteltjes aan de zijkant, da's in feite de onderste "verdraaibare kraag" en die karteltjes zijn er om dat RVS pikkie in te zetten zodat ie niet kan verdraaien.

3) Die prachtige antieke dubbele manometer van De Wit in Amsterdam is zo'n " Gouvernements" manometer waar je "twee in een" hebt en dus zeker bent van de af te lezen druk. Het koperen pijpieh met de 2 tapse kraagies is er bij gemaakt en ik kan hier stellen dat dit antieke klokkie keteltjes heeft gemeten in WW2 hier in Halifax gedurende " The Battle of the North Atlantic" toen ik en de meesten van ons nog in de boerenkool zaaaat'n. Het koperen pijpje is heeeel voorzichtig vast gezet in de " gehard stalen bekken" van de bankschroef die ik geheel met eigen handen voor m'n VD School-examen maakte op de befaamde Sallandse School voor Scheepswerktuigkundigen te Zwolle, dank zij de vakbekwame instrukties van Dhr. Bresser :lol: ( da's in Oaveriessel veur de Grunninger's die buut'n Grunnign'n de weg kwietraakt!!!)

4) Midden op die mooie schoone zeekaart ( welke middels het door ISM geadministreerde Kaarten kontrole systeem aan boord was afgekeurd EN verwijderd zodat een " Penny wise en Pound foolish" :lol: oftewel "un verkeerd zuunige Grunninger schipper" minder kans loopt met z'n edele deeltjes op een stukkie rots te kachelen!!! MIDDEN op die kaart dus is het bovenste stukkie van de lichtmeloochum, waar normaliter een kabeltje an zit zodat je het ding op afstand kan lichten.

Wordt vervolgd
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bram

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Bram »

Hoi Harry
Bram maakte mij er op attend dat er een Crosby Veiligheidkleppen Manual zomaar op te pikken is op het Internet, is in de Engelse taal. Bram wil misschien wel even de website hier plaatsen voor diegenen die "alle details rechtstreeks van de fabrikant" willen lezen.
Natuurlijk wil ik dat wel even doen ,hier is ie dan de handleiding van de Crosby veiligheids kleppen in PDF

http://www.tycovalves-na.com/ld/CROMC-0296-US.pdf

Groets Bram
Jos Komen (R.I.P)

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier weer wat kleptoestandjes van Harry. :)
All the best
Jos
Bijlagen
Veiligheid-teststand.JPG
Veiligheid-teststand.JPG (175.97 KiB) 2821 keer bekeken
Veiligheid-HH_(1).JPG
Veiligheid-HH_(1).JPG (176.75 KiB) 2821 keer bekeken
Veiligheid-HH_(2).JPG
Veiligheid-HH_(2).JPG (124.32 KiB) 2819 keer bekeken
Veiligheid-HH_(3).JPG
Veiligheid-HH_(3).JPG (121.19 KiB) 2820 keer bekeken
Veiligheid-HH_(4).JPG
Veiligheid-HH_(4).JPG (140.33 KiB) 2819 keer bekeken
Veiligheid-HH_(5).JPG
Veiligheid-HH_(5).JPG (165.96 KiB) 2819 keer bekeken
Hugo-Rodestreep-testflens-exp.krul.jpg
Hugo-Rodestreep-testflens-exp.krul.jpg (81.22 KiB) 2818 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kombuis,

1) Op de bovenste foto wordt een veiligheid op de testbank met stoom getest.
2) Dit is de onderste flens met de verpieterde schroefdraad voor de nozzle/klepzitting.
3) Hier is de RVS Nozzle/klepzitting met de verstelbare ring goed te zien, inclusief de schreofdraad om in het klephuis te schroeven, na het schoonmaken viel de zitting los door de schroefdraad. Dus afgekeurd.
4) hier is het lichthendel goed te zien.
5) & 6) Dit zijn een kollektie veiligheden van het stoomgedeelte van een atoomcentrale. De stoom= de stoom, die trekt zich er niks van aan hoe je de ketel stookt.
7) Ketel manometer van de Hugo, zie testflens met driewegkraantje, rode streep en prachtige ouwe expansie krul.

er is nog een foto met andere onderdelen op een pakkingkaartje in de electronische mist verdwenen, misschien als JossieUno hem plaatst, zal ik eens kijken of we op korte termijn wat aan de Airco kunnen doen??? :mrgreen:

Ik zat net even in m'n memoriaal de details van de Airco te bestuderen en las dat ik op 11 en 12 Februarie 1965 een veiligheidkleppie en een Manometertje tekende :roll: :roll: ut kan verkeeer'n :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Maritiem Museum nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier liggen diverse stukkies klep van Harry op een mooie zeekaart. :(
Vetkleppies zogezeid. :lol:
All the best
Jos
Bijlagen
Stukkies klep.JPG
Stukkies klep.JPG (55.04 KiB) 2694 keer bekeken
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Compass »

Hallo Harry,
schreofdraad
Is dat links draad ? :lol: :wink:

Groeten,
Bert de Beor
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Maritiem Museum nieuws uit Nederland en Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bert et all,

Tja " de vingertjes gaan wel eens wat te vlug :lol: soms pruttelt m'n " Engelstalige Kompu" ook wel een wat tegen "al die tikfouten" in het Nederlands :roll:

Voor de bovenstaande kleponderdeeltjes , hier geplaats met medewerking van de dekdienst, :lol: heb ik even een schoon vel pakkingpapier ingeschoren :mrgreen: :lol:

Interessant is de " RVS-Boven-nozzle" die dus van de bovenkant af in het huis past en waar ook weer zo'n verstelbare ring aan zit - zie de borg kartels- zodat het hele zaakie mooi kan worden gebalanceerd en egaal gelicht blijft door de passerende stoom. Rechts onderaan is het eigelijke "kleppie" welke met een dun RVS staafje - flexibel- aan de erboven gelegen "schotel" is verbonden. Deze " balanceer-schotel" zit in feite als een zuiger zonder veren in het onderste deel van de nozzle en fungeert om het " stotteren" van de klep te voorkomen, het ligt het kleppie mee omhoog door de grotere diameter, wardoor de "openhoudende kracht" tegen de kracht van de veer in , in eerste instantie groter wordt.
Ik kan er nog een heel verhaal over ophangen maar ik ben FF erg druk, de Airco in de midscheeps is uitgepikt door een rotte solenoid :wink: en ik zal eens even kijken of we die dek-knakkers niet wat af kunnen koelen :lol: :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie