De "Pendrecht"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

“Ms PENDRECHT”

Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (11)

De ravage in de Machinekamer (5)

145A30FA1BBE4837A74807E83A779770.jpg
145A30FA1BBE4837A74807E83A779770.jpg (216.76 KiB) 1618 keer bekeken
Zonder commentaar.

Mvg
Alfons


Gebruikersavatar
Fuel Supply
Berichten: 203
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:19
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Fuel Supply »

"Elk nadeel heeft zijn voordeel", zei Cruyff eens. Omdat ik tijdelijk in de lappenmand zit heb ik enkele topics eindelijk eens vanaf pagina 1 helemaal doorgelezen, waaronder deze.

Beste Alfons, zag dat jij op pagina 4 van dit topic jouw visie al eens gegeven had over de explosie van de Doxford op de Pendrecht, die later na de Kombuis-switch verdwenen bleek! Ben toch wel nieuwsgierig daarnaar, of komt die alsnog na de foto's??
En begrijp ik goed dat deze machine toen op MDO liep?? Vandaag de dag amper voor te stellen ivm met enorm prijsverschil t.o.v. stookolie maar anno 1960 was dat een iets ander verhaal natuurlijk, maar toch ....??

Groetjes, Willem
Traag stroomt de brede rivier binnen haar oevers, een schip nadert uit de verte, het vuur van de ondergaande zon tovert het opspattende boegwater tot een waaier van spuitend goud .......... (Maarten Barok)

averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Fuel Supply schreef:"Elk nadeel heeft zijn voordeel", zei Cruyff eens. Omdat ik tijdelijk in de lappenmand zit heb ik enkele topics eindelijk eens vanaf pagina 1 helemaal doorgelezen, waaronder deze.

Beste Alfons, zag dat jij op pagina 4 van dit topic jouw visie al eens gegeven had over de explosie van de Doxford op de Pendrecht, die later na de Kombuis-switch verdwenen bleek! Ben toch wel nieuwsgierig daarnaar, of komt die alsnog na de foto's??
En begrijp ik goed dat deze machine toen op MDO liep?? Vandaag de dag amper voor te stellen ivm met enorm prijsverschil t.o.v. stookolie maar anno 1960 was dat een iets ander verhaal natuurlijk, maar toch ....??

Groetjes, Willem
Willem,

Die visie is jammer genoeg verdwenen, met het veranderen van Provider met de "Kombuispraat"
Onbegrijpelijk, want er blijft toch altijd een volledige kopie over op de PC van de Kombuispraat Webmaster.
Niet de volledige "bijdrage" was verdwenen, maar een belangrijk stuk ervan, zodat het geheel waardeloos is geworden.

Er had veel tijd en denkwerk in gezeten, en omdat weer opnieuw op te zetten zal de tijd leren of ik dat nog kan opbrengen.
In de laatste bladzijden over de Pendrecht heb ik al eens zo nu en dan mijn visie gegeven

De Doxford's in die tijd, de jaren "50 verbruikten bij "van Ommeren" uitsluitend MDO= "Marine Diesel oil", wat inderdaad niet goedkoop was.
Na mijn tijd op het "ms Loosdrecht" is deze nog omgebouwd voor "zware olie".
Hoe dat verder verlopen is weet ik niet, ik denk van goed want heb geen nare dingen hierover gehoord.

Ik neem aan dat ze toen de verstuivernaalden, ramcilinders en brandstoppompplungers "gelapt" hebben, is meer ruimte gegeven, daar deze anders eerder vast zullen lopen.
En er zal wel gemanoeuvreerd zijn op MDO wat soms ook een risico inhoud bij overgaan i.v.m. temperatuursverandering, vooral bij de MAN motor kwam dat geregeld voor.
De dikke zware brandstofpompplunjer koelde minder snel af als de betrekkelijk dunne voering hiervan.

Tot zover

Mvg
Alfons
8429551761C44CE097800DC1AA725EC3.png
8429551761C44CE097800DC1AA725EC3.png (11.46 KiB) 1617 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
er blijft toch altijd een volledige kopie over op de PC van de Kombuispraat Webmaster
Het Bestandstype van de back-u is: gzip.
Is de standaard backup van phpBB als forumsoftware.
Helaas is het toen niet helemaal goed gegaan en ik bewaar altijd alleen de laatste back-up versie; ik vind het onterecht dat ik er steeds van verdacht word stukken topic te hebben verwijderd.
All the best
Jos

averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Sorry Jos,
Blijkbaar heb ik me weer eens ontactisch uitgedrukt, en dat is me al meer gebeurt in mijn leven en zal nog wel eens gebeuren, zo zit ik blijkbaar in mekaar.
Maar van mijn kant vond ik het vervelend dat vele stukken, en niet alleen van het topic Pendrecht gedeeltelijk verdwenen waren, waar toch veel werk en aandacht door mij aan was besteed.
Ik weet niet of andere medewerkers dit ook hebben ondervonden, maar misschien waren zij meer begripvol en nimmer een aanmerking gemaakt.
Nogmaals sorry, ik waardeer "kombuispraat" overigens wel

Mvg
Alfons
15DEA1E04FEF4B80BBB55B5C6444140E.png
15DEA1E04FEF4B80BBB55B5C6444140E.png (1.81 KiB) 1616 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
Ik mis ook stukken uit het topic Wonen in Warffum, helaas, het zij zo.. :(
Het beste kan iedereen van zijn favoriete onderwerpen zelf een copy maken, maar gelukkig komen diskcrashes etc. tegenwoordig steeds minder voor. :)
All the best
Jos

averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Na een klein oponthoud het vervolg:

“Ms PENDRECHT”

Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (12)

De ravage in de Machinekamer (6)

4F4CD00DBD404F398A82853198A9554A.jpg
4F4CD00DBD404F398A82853198A9554A.jpg (279.35 KiB) 1615 keer bekeken
Zonder commentaar.

Mvg
Alfons

averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

“Ms PENDRECHT”

Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (13)

De schijnlichten zijn uit hun verband gerukt.

De “Van Ommeren” schoorsteen met inlaat lucht roosters voor de Machinekamer ventilatoren.

Ook de laadboom is te zien om zware machinedelen in en uit de Machinekamer te transporteren en waarschijnlijk ook voor Proviand.
2E93F38B4A72490F9A71EF54AA8BC72B.jpg
2E93F38B4A72490F9A71EF54AA8BC72B.jpg (277.52 KiB) 1614 keer bekeken
Mvg
Alfons

Jos Komen (R.I.P)

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
de laadboom
Die waren op dat plekkie inderdaad multifunctioneel. :)
We hebben ze een keer gebruikt om er in de Suezbaai de sloepen mee aan boord te piekelen omdat de winch op het sloependek niet werkte, geen lucht aan dek of zoiets... :)
Met zuigertrekken lijkt het ook wel handig....
All the best
Jos

Gerard

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Gerard »

Ik denk als je met dat boompie een zuiger trekt dattie dubbel knikt.... :mrgreen:

Jos Komen (R.I.P)

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bankie,
Zoals je ongetwijfeld weet heb ik totaal geen verstaand van zuugertrekk'n. :lol:
Ik dacht dat het misschien wel handig zou zijn, boompie derbij. Tenslotte werden er ook zware machinedelen mee in en uit de vetput getransporteerd. :)
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hee Bankie, Jos bedoeld "om er ouwe zuigers enz. mee over de muur te zetten"

" Waar?? is die mooie foto van de MANN Cylinder delsel dat we over de muur zetten op de Hill???, de bootsman , zittend in de sloep, snijdt het touw door, m'n vrouw heeft de foto gemaakt????"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

“Ms PENDRECHT”

Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (14)
D0C054CC7E7B41E38453CA4ED17E9018.jpg
D0C054CC7E7B41E38453CA4ED17E9018.jpg (294.77 KiB) 1613 keer bekeken
De Machinekamer schacht gezien aan de andere zijde met kabelbaan voor de MK kraan en een stoomleiding.
Contra gewichten voor de schijnlichten makkelijker te openen en te sluiten.
Ook hier geblakerde wanden door de onstane brand door de explosie
De ruiten zijn zo te zien heel gebleven.

Mvg
Alfons

Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

Re: De "Pendrecht"

Bericht door Rob van Leeuwen »

Het "Ongeval" met de buitenboord afsluiter was wel degelijk de "Dordrecht" ik heb dat ook beschreven in mijn biografie van ommeren van bouw tot sloop.
Tijdens de lunch waren er werkzaamheden aan een zeewaterpomp waarbij men dacht dat de 1e buitenboord afsluiter gesloten was. En dat tevens ook de afsluiter aan de zeewaterkoelpomp ook was afgesloten.
De keerklep aan de buitenwand was echter verrot en ook de afsluiter aan de pomp was niet goed afgesloten.
Men had de moeren aan het pomphuis verwijderd zonder eerst te controleren of alles was afgesloten.
Bij het lostikken van het pomphuis sprong deze van de pomp waardoor het zeewater niet meer te stoppen was.
De machinekamer liep onder en door een goede belading hield het waterdichte schot het.
De "Dordrecht" bleef ronddobberen totdat het werd gesleept naar Long Beach waar het in dok werd gerepareerd.
De nodige degradaties onder het personeel was het gevolg maar ook een erkenning voor de stuurman voor de juiste belading.
Ik voer op dat moment op de "Katendrecht".
Van het e.e.a. heb ik foto's.
Rob.

averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Mts PENDRECHT
A09E071971BB43D486A0BD41A6FD8F9B.jpg
A09E071971BB43D486A0BD41A6FD8F9B.jpg (231.52 KiB) 1612 keer bekeken
(Bron: Topic "HANDIG BEKEKEN" van Arie Hazebroek)
INDELING:
LT Ladingtanks (24)
PK Pompkamer (4 Pompen)
SK Stoomketel
MS Motorschacht
KS Ketelschacht
S Schijnlicht
BB Brandstofbunker
W Werkplaats
AP Achterpiek
SM Stuurmachinekamer
ZT Zoetwatertank
Man Manschappen
T Tankhoofd
K Kofferdam
LR Laadruim Droge lading
DT Dieptank
VP Voorpiek
B Bergplaats
L Lampenhok
V Verfhut
KB Kettingbak
MK Machinekamer
M Hoofdmotor (DOXFORD 70LB 6LS ±7750 APK)

Mvg
Alfons

averheijden

Re: De "Pendrecht"

Bericht door averheijden »

Ms PENDRECHT
Rapport opgemaakt door vertegenwoordigers van WILTON-FIJENOORD na de explosie
085E9ADD0ECC4D7ABA138C15DA0522B3.png
085E9ADD0ECC4D7ABA138C15DA0522B3.png (845.42 KiB) 1611 keer bekeken
Sheet 1 (Persoonlijke Opmerkingen:) (1)

1,2,3,5 was te zien op diverse foto’s

4 Hieruit blijkt dat na het breken van de voorste nokkenas de motor nog 21 krukgraden heeft gedraaid.
Dat de explosie het gevolg is van de nokkenas breuk is niet aannemelijk, wel dat de explosie als een kettingreactie erdoor is versterkt.
Dat concludeert ook de Raad voor de Scheepvaart (R v/d S)

6 Hier is in het rapport van de R v/d S zeer veel over gesproken.
Wie had ze moeten dichtzetten, stonden ze nu open of dicht??
Dit is overigens van geen belang voor wat betreft de explosie.
Volgens dit W-F rapport stonden ze open, wat ook normaal is als men eerst het zogenaamde “klapje lucht” geeft, wat algemeen gebruikelijk was na een reparatie of vertrek.
39C59D9DD8F245B3965A0610760A585F.png
39C59D9DD8F245B3965A0610760A585F.png (146.67 KiB) 1611 keer bekeken

De in het geel gemarkeerde is zeer veel voor te zeggen, daar de foto van de handels van de manoeuvreerstand een geheel ander beeld geeft.
Het omkeerhandel - wat niet vernoemd wordt - staat hier in de "achteruitstand", vermoedelijk door de knik in de stang hiervan.

a) Wat de opbrengst van de brandstofpompen bepaald was normaliter bij nagenoeg alle DOXFORD motoren een handwiel, hier is dit een handel met vertanding en een fijn regeling maar geeft hetzelfde effect = handel op de voorgrond.
Dat het op een geringe vulling (8) staat, of zelfs nog iets hoger, is alleen normaal als men de motor werkelijk wil starten op brandstof, maar niet voor het “klapje lucht” dan staat dit normaal op “0”, ofschoon deze geringe stand van “8” geen probleem hoeft te zijn.

b) Volgens de W-F opname stond het brandstofhandel op “0”, maar de werkelijke stand is moeilijk te zien op de foto, maar zal wel zo geweest zijn wat normaal is bij een "klapje lucht".

(Zie verder Sheet 2)

Mvg
alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 30 apr 2009 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.



Plaats reactie