Butter wash

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Mennojan,
Bij crude kun je laden zodra de tanks leeggeballast zijn. Helemaal leeg krijg je ze toch niet, daar heb je geen tijd voor en een plasje water, daar valt niemand over. Het kan het schip hoogstens een paar sloffen sigaretten en een fles drank kosten voor de tankinspector. :)
All the best
Jos

Mennojan

Bericht door Mennojan »

Oh op die fiets, bedankt.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Tankers

Bericht door K.Brouwer »

Hallo "Tankermannen"..

Bij het lezen van al die tankerverhalen schiet mij het volgende verhaal binnen.

Voer bij een reder welke hoofzakelijk stukgoed- en koelschepen
in beheer had. Mensen met GHV en KHV papieren liepen door elkaar op allerlei grote/kleine schepen heen, die reder maakte daar geen punt van
en wij ook niet.

Hoorde het volgende verhaal van die ouwe waar ik toen mee voer.

Hij had vroeger voor de Esso gevaren voor hij bij deze reder in dienst
kwam dus een ieder op kantoor wist dat hij een "tankerman"was
geweest. Plotseling kreeg personeelszaken de opdracht om de bemanning
samen te stellen voor twee tankers welke de rederij in beheer had gekregen. Dus werd die ouwe gebeld en nog eens gevraagd of hij "op
tankers had gevaren", ja zei hij,ik heb zoveel jaar bij Esso gevaren......

Mooi,dat kwam goed uit want nu moest hij als de bliksem naar plaats X vliegen en als kapitein op tanker "Y" gaan varen! En haast,haast,haast,hij had er al eigenlijk moeten zijn!!

Kortom,hij stapt daar 's nachts laat aan boord,loods en sleepboten waren er al dus varen met die handel,druk,druk,druk!
Nadat de loods van boord was gegaan duikt hij oververmoeid z'n mandje
in en als hij de volgende ochtend op de brug komt en eens goed om zich
heen kijkt komt hij tot de ontdekking dat hij op een CHEMICALIEËNTANKER zit!!!! Die man neemt het mij nog steeds kwalijk dat ik toen van de bank af pleurde van het lachen!!

Kortom...het is allemaal goed gekomen maar hij had er wel een boel
grijze haren bijgekregen!

Groeten,K.Brouwer.
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Tankwassen

Bericht door Gert-jan »

Wilde hier een scan plaatsen van een artikel in "de Zee"van juni 1975 m.b.t. het wassen van tankwanden.

Afbeelding

Maar het binnen de maten scannen en dan ook nog leesbaar op dit forum plaatsen lukt niet. Als er vraag naar is kan het wel kolom's gewijs.

Afbeelding

Groet, Gert-jan.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Op de foto de "Mactra" en nummer drie moet dan de Noorse "Kong Haakon VII" geweest zijn.
Klopt dat zo uit het blote hoofd een beetje ?.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Gert-jan,

Ben nu wel nieuwsgierig geworden wat precies de uirtkomst is geworden.
Ik meen me te herinneren dat er toen gesproken werd van verzekerings fraude?
groeten Bredase Cor
Il parle Il a parle
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Wellicht statische elektriciteit tijdens het butteren?
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

tanken wassen

Bericht door Gert-jan »

Hay Cor.
Als er geen andere personen geinteresseerd zijn, denk ik, dat ik het beter kan copiëren en het je toesturen. Het zijn 4 1/2 pagina's die moeilijk te scannen zijn, zeker als pagina, en dan op het forum te plaatsen.
Wacht het nog even af.
Groet, Gert-jan.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Gert-jan,
Je hebt gelijk wat het scannen en plaatsen van zoveel pagina's betreft.
Je bent er uren mee bezig, maar de officiele uitkomst, daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb het destijds niet zo gedetailleerd kunnen volgen en een tijdje terug zijn er op het oude kombuispraat ook wel gevolgtrekkingen gemaakt over deze rampen.
Maar men had na drie van deze rampen hun lesje geleerd en de methodes van butteren zijn toen weer aangepast.
All the best
Jos
Jan Dikker

Tankwassen

Bericht door Jan Dikker »

Hallo leu,

Nog een stukje uit de vroegere tijd. En dus ook uit mijn herinnering.

Het moet rond 1960 zijn geweest dat een nieuwe in Duitsland gebouwde tanker in de vaart kwam voor de Engelse Stanvac. Het was de Stanvac Adventure. Het moet naar ik me kan herinneren een 12000 tons schip zijn geweest.
In de Arabische Zee, ik meen van Bombay naar de PG, was men aan het Butterworthen o.a. in de centertanks. In de middag een enorme explosie. Deze was zo krachtig dat de midscheepse brugopbouw van het schip in zijn geheel van het schip werd geblazen. Volgens de ons later ontvangen berichten waren de enigste overlevenden van de van de crew die zich in de brugopbouw bevond de 2de stuurman en een leerling die op wacht stonden en de roerganger. Zij zagen als het ware het eigen schip voorbij varen. Ze waren min of meer ernstig gewond. Ook de mensen in de pompkamer en aan dek lieten het leven.
Op de Nederlandse Stanvac kwam een rondschrijven, dat het ongeluk aan boord van de Adventurer veroorzaakt was door een losgeraakt alluminium element van de kathodebescherming. Op 'onze' schepen mocht daarom geen 'silverpaint' meer aan dek gebruikt worden.

Foto's na het ongeluk toonden hetzelfde beeld als de Matram

Zover ik weet is het schip toch weer in de vaart gebracht maar alleen voor droge lading.

Leuk om te vermelden dat tot groot genoegen van de overige stuurlieden en zeker de Chinese brugbemanning, maar tegen de zin in van de 1ste stuurman, de bak die pas in de silverpaint gezet was, weer getjet moest worden, maar nu, ik meen, grijs. Schepen die in de tropen varen met een zilveren dek!!! Heb je een goede zonnebril nodig!

Jan


Plaats reactie