Smitlloyd
Naar aanleiding van de plaatsing van de foto van de "Smit Lloyd Matsas 1" door Jan Willemsen, het topic S. L. maar even opgehaald.
Over de sleep capaciteiten van S.L. schepen het navolgende.
De "1" t./m. "7" hadden aanvankelijk alleen maar een beting.
De "8" was de 1e met een winch. De "9" kreeg een iets uitgebreidere en de "10" had een nog uitgebreidere winch. Ze kon slepen en en had een werkdraad drum. H.e.e.a. werd door Smit & Co met Argus ogen gevolgd !.
De "8" heeeft verschrikkelijk op haar donder gehad daar ze ze gelijk in het diepe gegooid werd met ankerwerk waar infeite niemand ervaring mee had. Nadat diverse malen deze winch fucked up geweest was en even vaak weer gerepareerd, wist men hoe het verder met de nieuwe winches moest. De "8"was dus duidelijk het proefkonijn.
Kort hierop zijn de "1" t./m. "7" ook met een winch uitgevoerd. Er zaten zo hier en daar echter wel verschillen in. Insiders konden aan de lier zien welke A-boot het was !.
Een uitzondering was de "2", die heeft nooit een winch gekregen.Toen ze in 1977 / 1978 verbouwd werd tot brandblusvaartuig verdween zelfs de beting.
m.v.g. Roy
Over de sleep capaciteiten van S.L. schepen het navolgende.
De "1" t./m. "7" hadden aanvankelijk alleen maar een beting.
De "8" was de 1e met een winch. De "9" kreeg een iets uitgebreidere en de "10" had een nog uitgebreidere winch. Ze kon slepen en en had een werkdraad drum. H.e.e.a. werd door Smit & Co met Argus ogen gevolgd !.
De "8" heeeft verschrikkelijk op haar donder gehad daar ze ze gelijk in het diepe gegooid werd met ankerwerk waar infeite niemand ervaring mee had. Nadat diverse malen deze winch fucked up geweest was en even vaak weer gerepareerd, wist men hoe het verder met de nieuwe winches moest. De "8"was dus duidelijk het proefkonijn.
Kort hierop zijn de "1" t./m. "7" ook met een winch uitgevoerd. Er zaten zo hier en daar echter wel verschillen in. Insiders konden aan de lier zien welke A-boot het was !.
Een uitzondering was de "2", die heeft nooit een winch gekregen.Toen ze in 1977 / 1978 verbouwd werd tot brandblusvaartuig verdween zelfs de beting.
m.v.g. Roy
Heb dit ook bij oude sleepboten geplaatst, ook al omdat ik dit topic nog niet had opgemerkt.
Met dank aan Jan van der Doe heb ik Sleeptrossen van januari 1979 t/m november december 1981 enapril/juni 1985 t/m januari/maart 1986. verder een uit oktober 1976 en juli/september 1984, waaruit ik op vezoek kan scannen.
Uit de Sleeptros van september/oktober 1979
Herdoop Smitlloyd 7 en 8 in Kavalla
groeten
Jan van der Pluijm
Met dank aan Jan van der Doe heb ik Sleeptrossen van januari 1979 t/m november december 1981 enapril/juni 1985 t/m januari/maart 1986. verder een uit oktober 1976 en juli/september 1984, waaruit ik op vezoek kan scannen.
Uit de Sleeptros van september/oktober 1979
Herdoop Smitlloyd 7 en 8 in Kavalla
groeten
Jan van der Pluijm
:D Op verzoek van Roy
+100 Berichten geplaatst
Geregistreerd op: 31-3-2006
Berichten: 110
Woonplaats: Koudekerke
Geplaatst: Di Okt 17, 2006 10:08 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Roy,ik las bij Russische slepers dat je iets had met de 1e
generatie suppliers van Smit-Lloyd.
Deze foto is in 1986 genomen ergenst in Griekenland.
Mischien staat hij op het verkeerde topic want ik weet niet zeker
of deze serie kon slepen.
Met groeten, Jan Willemsen.
_________________
Een vriendelijk verzoek aan mij kant probeer zo veel mogelijk de foto`s van Smit Loyd op de S.L topic te plaatsen ,het is nog al omslagtig werkje om delen van de ene topic over te plaatsen naar de andere.
Groets Bram :D
+100 Berichten geplaatst
Geregistreerd op: 31-3-2006
Berichten: 110
Woonplaats: Koudekerke
Geplaatst: Di Okt 17, 2006 10:08 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Roy,ik las bij Russische slepers dat je iets had met de 1e
generatie suppliers van Smit-Lloyd.
Deze foto is in 1986 genomen ergenst in Griekenland.
Mischien staat hij op het verkeerde topic want ik weet niet zeker
of deze serie kon slepen.
Met groeten, Jan Willemsen.
_________________
Een vriendelijk verzoek aan mij kant probeer zo veel mogelijk de foto`s van Smit Loyd op de S.L topic te plaatsen ,het is nog al omslagtig werkje om delen van de ene topic over te plaatsen naar de andere.
Groets Bram :D
-
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 31 mar 2006 22:22
- Locatie: Koudekerke
Piraeus 1987.
Hallo Roy.
Inderdaad , nu je het over Kavalla hebt was dit inderdaad de plaats waar
ik de vorige foto genomen heb.
Verder was ik toendertijd ook nog in Piraeus.Lekker struinen langs de
havens.
Op deze foto zijn wel 3 verschillende typen S.L. boten te zien.
Mischien dat de middelste dan de Smit-Lloyd Matsas 3 is.
Met groeten, Jan Willemsen.
P.S. het kleine sleepbootje lijkt mij ook ooit in Nederland rond gevaren
te hebben.
vooruitgang is onrust.
:D Hoi Jossie en Jan ,ik ga naar de kroeg ,want Roy met zijn rode kruisie ,komt straks wel weer naar de kroeg ,maar inplaats van een blauwe gok ,heb ie ineens een CPN kleurtje.
Wat een Bofkont,of zijn er nog meer klinkers die hier in passen.
en ik denk ook Jan.C. Willemsen dat dat kleine venijnige slepertje een Nederlandse geboorte heeft gehad.lijkt wel wat op een Amsterdammertje.
Groets Bram :D
Wat een Bofkont,of zijn er nog meer klinkers die hier in passen.
en ik denk ook Jan.C. Willemsen dat dat kleine venijnige slepertje een Nederlandse geboorte heeft gehad.lijkt wel wat op een Amsterdammertje.
Groets Bram :D
Hallo Jan & Jos,
Inderdaad zie ik nu ook een fraaie foto. Mare, ik moet m'n 1e Jutter nog nemen. Hij staat al stand by.
Ja, het is een 40 bootje, een A-bootje en een 100 S klasse.
Het slepertje op de voorgrond kon de voormalige "Westerschelde" van Stoomsleepdienst v/h. P.Smit Jr. uit R'dam wel eens zijn.
m.v.g. Roy
Inderdaad zie ik nu ook een fraaie foto. Mare, ik moet m'n 1e Jutter nog nemen. Hij staat al stand by.
Ja, het is een 40 bootje, een A-bootje en een 100 S klasse.
Het slepertje op de voorgrond kon de voormalige "Westerschelde" van Stoomsleepdienst v/h. P.Smit Jr. uit R'dam wel eens zijn.
m.v.g. Roy