Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Een DOXFORD OLD TIMER
520 LB3 voor de eerste “Economy Ship’s”

Doxford heeft vele manieren uitgeprobeerd om de bovenzuiger te koelen.
Dit is er één van

De toevoer is met één rubberen slang die in het midden beschermd lijkt te zijn.
De afvoer is met een zogenaamde “dipper pipe”, de voorloper van de latere koeling met telescoop pijpen
8BF087D3F3684B509CF7E612D6DE9EFB.png
8BF087D3F3684B509CF7E612D6DE9EFB.png (949.53 KiB) 1880 keer bekeken
Tevens zijn de manoeuvreerhandels te zien met de verlengstangen, zoals rechts het omkeerhandel om de voorste nokkenas te verschuiven.
Ook het brandstofhandel in het midden met de regelstang.
Links is het aanzethandel + het wiel waarmede de brandstofdruk geregeld werd in de gezamenlijke brandstofleiding (common rail)
Geheel links de 3 brandstofpompen met dempingsvaten.
Ook te zien de kijkglazen in de carterdeuren op het midden bordes en afvoer koelwater controle.

Mvg
Alfons

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

WAARSCHUWING !

Ook de Engelsen waren voorzichtig met het brandstof system van de DOXFORD
7EC2A29BEB254B128264B330E7A63388.png
7EC2A29BEB254B128264B330E7A63388.png (575.19 KiB) 1879 keer bekeken
Mvg
Alfons
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD: Boven zuiger koeling toegepast in de begin jaren.
(Toevoer met pijp, afvoer met de z.g. “Dipper pipe”)
CC09B30B5B9848499D5039069A657A37.png
CC09B30B5B9848499D5039069A657A37.png (229.62 KiB) 1878 keer bekeken
100Smeerolie bakje – 101 smeerolie pijpjes – 102 Olie verzamelings trechter – 103 Toevoer smeerolie naar juk – 104 Koelwater toevoer stoel – 105 Druip bakje met aftap – 106 Kort scharnier – 107 Lang scharnier – 108 Koelwater pijp van stoel naar zuiger – 109 Koelwater pijp van zuiger naar Dipper pijp – 110 Dipper Pipe – 111 Dipper Pipe uitlaat

De “Dipper pipe” is eigenlijk gewoon een telescoop pijp;
Er wordt ook niet gesproken over de afdichting hiervan, maar daar het een afvoerpijp was zal er geen druk op hebben gestaan, waarschijnlijk nog een onderdruk door de val van het water?

Niet bepaald een eenvoudig systeem, maar het heeft blijkbaar gewerkt

mvg
Alfons
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

MAN

Bericht door Rob van Leeuwen »

Meester Verheijden,
Mijn voorkeur ging toch uit naar de MAN zoals geplaatst in de Pooldrecht en Katendrecht.
Ik heb hierop gevaren met de Meesters Visser, Vink en Bergwerf.
Mijn memoriaal heb ik bijgehouden op de Katendrecht ((1970) en Avedrecht (1971). Dit memoriaal, bestaande uit twee boeken heb ik nog steeds en lees er nog vaak in.
Rob van Leeuwen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Doxford versus MAN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Niet bepaald een eenvoudig systeem, maar het heeft blijkbaar gewerkt
Hallo Alphons, Rob et all,

Terwijl niemand mij OOIT in lyrische bewoordingen over een MAN zal horen spreken, zegt bovenstaande uitdrukking van Alphons in mijn ogen alles en moet je de Moffen dat nagegeven. Ze hebben getracht een eenvoudige functionele Scheepskar te bouwen ( in het licht gezien van de periode)

Dat " eenvoudig" daar liepen de Lyme Juice boys altijd mee te vechten ( net als de Fransen!) en is NU de reden dat we naar de Interessante samenvatting van deze Doxford kar van Alphons kunnen kijken.

Het eenvoudige maar GOUDEN principe van een betrouwbare machine:

" Onderdelen die er NIET zijn kunnen ook NIET kapot gaan"

was bij de Doxford jongens aan dovemans oren gezegd en werd met voeten getreden op alle fronten.

Terwijl ik NU nog een zere rug krijg als ik aan die MAN kar denk, kan ie de vergelijking met een Doxford glanzend doorstaan en ik betwijfel of Alphons z'n keuze " objectief" is en zeker dat ie door veel kollega wtk's zal worden gedragen, maar da's verder niet belangrijk.

DE MAN was gewoon een "eenvoudige kar" en redelijk betrouwbaar en zelfs een Goeie kar als je de turbo's en de spoelluchtkoelers/receivers maar brandschoon hield en een redelijke brandtsof er in jaste, zeker toen de nalaadschuiven d'r uit hadden gehaald en later er een Bosch Brandstofpomp op hebben gezet ( wat ik NIET mee heb mogen maken, althans niet in m'n varensdagen)
Maar ik dwaal af, het is een Doxford verhaal, en interessant op de koop toe.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
averheijden

Re: MAN

Bericht door averheijden »

Rob van Leeuwen schreef:Meester Verheijden,
Mijn voorkeur ging toch uit naar de MAN zoals geplaatst in de Pooldrecht en Katendrecht.
Ik heb hierop gevaren met de Meesters Visser, Vink en Bergwerf.
Mijn memoriaal heb ik bijgehouden op de Katendrecht ((1970) en Avedrecht (1971). Dit memoriaal, bestaande uit twee boeken heb ik nog steeds en lees er nog vaak in.
Rob van Leeuwen.
Harry was me even voor, want ik had ook al iets klaar liggen.

Rob heeft zeker met een goede MAN gevaren, en in een rang dat je het op een "afstandje" bekijkt.

Mijn ervaringen, en meen ook die van Harry, zijn totaal anders.
Om niet alles te moeten herhalen wou ik dan ook verwijzen naar:
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=432
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=350

Note: de links werken niet meer en op de opgegevn bladzijden is trouwens het hele verhaal verdwenen a.g.v. de reorganisatie van het nieuwe forum

mvg
alfons
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Terwijl niemand mij OOIT in lyrische bewoordingen over een MAN zal horen spreken
Ook ik raak niet van de oude MAN onder de indruk. Net als de Doxford is dit maaksel uitermate geschikt voor het museum.
In ieder geval niet geschikt voor op een schip.

Groeten,
Harry
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Met meer dan gemiddelde belangstelling volg ik alle plaatsingen op dit onvolprezen topic.
Wat ik me echter afvraag; waarom loopt de een met een bepaalde motor weg terwijl een ander 'm het graf in prijst. Bij wijze van spreken dan wel te verstaan.
Enige voorbeelden:
Een M.A.N. door Verolme IJsselmonde, of door W.F. Schiedam gebouwd bevielen niet erg.............
Zelf heb ik met een Duits gebouwde M.A.N. gevaren, welke eigenlijk geen bijzondere problemen gaf.
Ik heb mensen ook af horen geven op een door "De Schelde" gebouwde Sulzer. Gelijktijdig werd de Zwitserse Sulzer geprezen.................
Zelf heb ik ook ervaring met een door P.Smit gebouwde B.& W. Deze kar heeft bij mij weten nooit een verkeerde klap gegeven. Althans niet terwijl ik aan boord zat !. ( Niet dat dit aan mij lag hoor ! ).
Hoe dit met een door W.F. gebouwde Doxford ging, is me nog niet helemaal duidelijk. Dit, ondanks het debakel met de "Pendrecht"..........

Samenvattend; leverde de Hollandse licencie bouwers nu echt zulke slechte producten af, of zijn we maar, ( op forehand ), weinig ingenomen met hetgeen de Hollandse machinefabrieken in licencie bouwden !?.

Gaarne uw commentaar.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Verschillende karren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Roy et all,

Ik denk Roy dat je een "redelijk eenvoudige vraag stelt, waarop slechts een zeer gecompliceerd antwoord ( zo er AL een antwoord IS!!) kan worden gegeven. " WAT is slecht???"

Allereerst is er "het ontwerp van de machine" en da's uiteindelijk een objective vergelijking van pk's /cylinder OF pk's per/brandstofeenheid OF pk's per ton gewicht OF " Hoe je dat dan ook maar wilt uitdrukken"
Betrouwbaarheid, komplexiteit, hoeveelheid onderdelen, draaiuren tussen overhalen enz. enz. kunnen dan natuurlijk OOk worden vergeleken en " Objectief vergeleken" bedoel ik dan. Daarnaast moeten we natuurlijk niet " de tijd vergeten" waarin deze machines zijn ontworpen en/of zijn aangepast EN vervolgens " WAT hebben ze gekost"

Deze zaken in ogenschouw nemende, lijkt het mij verdraaid ONwaarschijnlijk dat de Doxford hoge ogen gooit, i.v.m. komplexiteit van ontwerp, vergeleken met de andere op de markt zijnde karren in die periode, als je gewoon naar de " hoeveelheid onderdelen" kijkt EN het feit dat " dit ontwerp" het gewoon NIET heeft gehaald.

Ditzelfde in NIET te zeggen van de " andere grote 2 takt karren" en laten we op dit moment nu maar even de diverse "in principe minieme verschillen" van de andere en bekende grote 2 takt fabrikanten buiten beschouwing laten.

MANN, met haar omkeerspoeling, IS gewoon een donders eenvoudige kar, GEEN kleppen, GEEN kleppen beweging, eenvoudige kop, eenvoudige zuiger, eenvoudige koelwatersysteem, eenvoudig brandstofsysteem-zker met Bosch-relatief lage bouwkosten en kan de vergelijking met Doxford zeer zeker glansrijk doorstaan, of het nou een buffelkar was of niet, ze kregen op die tankers ook flink voor de broek en weinig tijd om er aan te werken speelt dan wel een rol!!

Het was in " Mien tiet" een voldongen feit dat Sulzer, uit Zwitserland gewoon " de beste kar was", niemand kon het schelen wat ie kostte. DAT werd mij persoonlijk duidelijk toen ik een kustreissie op de " Kennemerland" maakte met zo'n 6 cylinder Naaimachientje d'r in en de jongens erg moeilijk deden want ze moesten een zuiger gaan trekken in Hamburg of zo. Zuiger trekken was toen al voor mij " een doodnormale zaak", voor hun dus NIET!! Toen ik IN die kar keek, en ik kan me dat NU nog herinneren, was het karter WIT en had " schone olie" er in, DAT had ik nog NOOIT gezien!! De zuiger werd alleen getrokken omdat dat moest voor de klas EN NIET omdat er iets verkeerd mee was!! Ook DAT had ik nog nooit meegemaakt, wij trokken zuiger omdat dit MOEST!! ( veren, kop, voering, weet ik veel)

Ik praat dus nu nog steeds over " konsequenties van het ontwerp" en niks anders.

NU wil ik dus even verder gaan over "fabricage". Ik ben er persoonlijk absoluut van overtuigd en heb binnen de ervaring van die Verolme tankers ook "het bewijs" dat de motoren door " Verolme Ijsselmonde gebouwd" gewoon van mindere kwalitiet waren als de enige "Door MANN origineel gebouwde kar" ( ik meen de " Tamara" maar ben niet meer 100% zeker) heeft dus niks met ontwerp te maken.
In mijn ogen ( achteraf en met veel meer zware en nauwkeurige machinale bewerking ervaring!!) zat hem dat voor een groot deel in de " bewerkingstoleranties en wellicht de materialen???" welke daar waarschijnlijk niet gehaald konden worden, ze hadden gewoon niet de juiste en goede machines om b.v. de grote kolommen te bewerken ( denk ik!!) er waren altijd problemen met kruiskoppen wat op " uitlijnfouten duidt"

Ik heb hier al in een eerdere discussie uitgelegd van de " bewegende kolommen op de scheepsfundatie van de " Forest Hill" als je de bouten vast sloeg liepen de achterste 2 kruiskoppen d'r geheid UIT!
Dit is "in feite" een minder belangrijk punt, aangezien we hier, dank zij de moeite van Alphons, ons kunnen verdiepen in een de diverse technische aspecten van een " Unieke Scheepsdiesel" met een " Bijzondere Reputatie" onder de Scheepswerktuigkundigen die er mee hebben gevaren. Terwijl ik zelf er NOOIT mee heb gevaren en zo'n kar slechts eenmaal in werkelijkheid heb zien draaien..... ( En dat was de Laatste van de gemaakte Doxfords, met een verstelbare schroef en de Hwtk. heeft het orgel speciaal voor mij opgestart " voor de kant" met de schroef op nul spoed, zodat ik dat mee kon maken!!! :-D :-D )
.... is het natuurlijk normaal dat je "ervaringen uitwisseld" en "ervaringen zijn persoonlijk" hebben veel te maken met andere facetten EN het maakt een groot verschil of je ze ( wat scheepsdiesels betreft!!) mee maakt van achter je buro OF vanuit het Karter!!! Alphons is de enige kollega die het aan durft, voor zover mij bekend, om publiekelijk en " op papier" enigzins " Lovende woorden" over een Doxford te schrijven :wink: :wink:

Ik heb b.v. nog zeer recent en met veel genoegen maag ik aanvullen een prachtige 2 takt B&W kar van zo'n 30 jaar oud eens heel goed bekeken en NIET alleen van de buitenkant-lagers-zuigers-koppen-blok -voeringen-krukas-nokkenas-stuwblok- THE lot!, karretje zag er uit "als nieuw" zoals ze dat dan zeggen, was in Japan onder licentie gebouwd ( DAT zegt mij heel wat, die Jappen kunnen d'r wat van-maatvoering-materialen etc. etc.!!) en hoorde van de personen die er mee voeren-en buro EN karter- alleen maar "lovende woorden" :wink: :roll:

Uiteindelijk blijft het "allemaal ijzer" EN:

" Onderdelen die er NIET zijn, kunnen ook NIET kapot"
en wat dat betreft doet die MANN leuk mee!
( Als je de lagers van een krukas sferisch moet maken om ze d'r in te houden, heb je volgens mij een probleem!!)

Verder dient het te worden vermeld dat m.i. de enige grote scheepsmachiene die geen problemen oplevert er eentje is die NIET draait, vroeg of laat leveren ze nagenoeg allemaal problemen op, veel hangt af van het onderhoud en de mensen die er mee omgingen.

Bij die bewuste MANN, was het een zaak, zoals hierboven vermeld om de handel schoon te houden en LUCHT-LUCHT-LUCHT in z'n strot te pompen!!
Turbo's wassen, koelers schoon met chemicalien, receiver schoon en die donderse MANN pompen en nokken goed afgesteld houden, met goeie verstuivers d'r in. Ik weet uit eigen ervaring dat toen niet alle kollega's precies wisten hoe ze die pompen af moesten stellen, want dat was een heel gevogel.

Later in m'n loopbaan heb ik het OOK meegemaakt dat er maten met een Sulzer voeren, die ze NIET meer aan de gang konden krijgen, toen ie van de los-steiger af moest bij de raffinaderij. Bij nadere inspectie bleek "de hele handel kompleet verkeerd te staan" HOE ze binnen waren gekomen is me NU nog een raadsel. Ik bedoel maar.

Enfin, na dit intermezzo weer terug naar:

" Alphons en The Return of The Doxford Man"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

goede morgen "doxfordgenoten" :wink: :-D

Ik vind dat nou zo'n rake opmerking van Harry G; "als je de lagers sferisch MOET maken anders heb je problemen"
Norton, het aloude Engelse motormerk had zijn twins van 500 t/m 750cc op een kogellager aan de timingside en een cilindrisch rollenlager aan de driveside staan... Toen de 750 Atlas werd opgepoetst in 1967 , opgevoerd (nog meer???) , in een ander frame gehangen en vervolgens trots Norton Commando werd genoemd, rende het lager aan de driveside er met veel tamtam uit. De oplossing was deze: men plaatste een sferisch rollenlager op die plek en toen bleef het heel :shock: :shock: De kruk was al net kauwgum en toen nog meer waardoor het geheel vreselijk trilde... de oplossing: hang het blok in de rubbers met als gevolg dat de energie die vrijkwam in de vorm van trillingen ALLES aan het motorblok los liet lopen! Ik weet het, het is her een Doxfordtopic, maar het is een mooi voorbeeld van Engelse oplossingen!! ((Blijft ,dat ik kippevel krijg al ik mijn Norton start!!)


Plaats reactie