Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bram

Bericht door Bram »

:-D Goedenavond Alfons en Belangstellenden

Ik ben even bezig geweest om de toch ietwat kleine tekeniningen uit te vergroten naar iets leesbaars ,vooral over het midden kruishoofd van de onderste zuiger.
er zit wel degelijk wat verschil tussen de sun Doxford en de Engelse Doxford maar dat is wel duidelijk op de tekening te zien.er zit ook geen borgbout op met links draad,zo te zien maar wel (1 veer/borg)ring?, en een sluitring?
C6BDACB8258946FC815741993C4C5E41.png
C6BDACB8258946FC815741993C4C5E41.png (162.48 KiB) 1392 keer bekeken
EA188EA6B2A549E3939288A57A6BD5DE.png
EA188EA6B2A549E3939288A57A6BD5DE.png (219.58 KiB) 1392 keer bekeken
31C50D54BE6A4462BBFA11DC32F13F6E.png
31C50D54BE6A4462BBFA11DC32F13F6E.png (471.22 KiB) 1392 keer bekeken
Alfons die is dus gewoon van de tekening uit uit het leerboek,maar ik mag aannemen dat ze toch wel compleet in getekend zijn.
Ik hoop dat het je geholpen heeft.

Groets Bram :-D


averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

457405EC9F214608854B97EA9A99C440.png
457405EC9F214608854B97EA9A99C440.png (170.71 KiB) 1391 keer bekeken
Bovenstaande beschrijving van het verschil in materiaal tussen de onderste- en bovenste zuigerstang i.v.m. de krachten die er op inwerken gaf mij stof tot nadenken.
(Ik was hier trouwens niet van op de hoogte, dus hieruit blijkt weer "Men is nooit te oud om wat bij te leren")

Er zit een zekere logica in de gegeven verklaring maar vind dit wel erg ver gaan, door dat men beweert dat er altijd een trekspanning heerst, maar "safety first" zal men bij de SUN-DOXFORD gedacht hebben.
Volgens mij zal ook op de bovenste zuigerstang in hoofdzaak een drukspanning werken i.p.v. een trekspanning.
Alleen als de zuiger uit zijn topstand weer naar beneden beweegt zal er een moment zijn dat er een trekspanning heerst door het gewicht van de zuiger, voordat de compressie weer begint en daarna de verbrandinsslag.
(Toch heb ik sterk het vermoeden dat hier de zij-trekstangen bedoeld worden in plaats van de bovenste zuigerstang)

Maar als men de constructie bij de SUN)-DOXFORD vergelijkt met die van een Engelse DOXFORD zal de trekspanning meer op de 2 (of4?) bevestigings bouten verdeeld worden dan op de zuigerstang.

Zie onderstaande verschillen van bevestiging.
Bij de Engelse DOXFORD ging de zuigerstang door het middenblok van het juk, bij de SUN-DOXFORD lijkt dat op een bevestiging met een kap met 4 bouten.
3BEFDE3FF0084C33AC8B8A8E28680A93.png
3BEFDE3FF0084C33AC8B8A8E28680A93.png (262.95 KiB) 1391 keer bekeken
6B5D53C9881640238CA5F5BA77385091.png
6B5D53C9881640238CA5F5BA77385091.png (590.26 KiB) 1391 keer bekeken
Tot zover mijn visie hierop
En Bram, dank voor de bijdrage

mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 12 sep 2012 10:36, 3 keer totaal gewijzigd.

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

N.D.S.M - DOXFORD (Boring 725 mm, Slag 2250 mm)
Onlangs werd ik hierop attent gemaakt door Arie Hazebroek.
Deze tekening stond reeds vermeld op het topic “Dwarsdoorsnede Gezocht”.
EF62F23C5A3B4765BB1377B7BFD7731B.png
EF62F23C5A3B4765BB1377B7BFD7731B.png (683.84 KiB) 1390 keer bekeken
Het was mij niet bekend dat de N.D.S.M ook DOXFORD Motoren bouwde, wel van Wilton-Feijenoord.

Het is een typische 6 cilinder LB machine te zien aan:
 De brandstofpompen opstelling met drukvat op elke pomp.
 De onder zuiger heeft een "zuigerhemd" en de zuigertsangwerkbus" ontbreekt.

Merk op:
 De spatplaat aan het zuigerhemd van de onderzuiger, wat niet standaard was.
 3 Aangehangen zuigerspoelpompen; zoals op het ms Loosdrecht van Phs. Van Ommeren.
Zie ook:
viewtopic.php?f=1&t=1221&st=0&sk=t&sd=a&start=48
 De vrij diepe vorktypes van de drijfstangen t.h.v. het kruishoofd.
 Het aangebouwde stuwblok, wat voor een DOXFORD motor normaal was.

Weet iemand voor welke schepen N.D.S.M. deze DOXFORD motoren heeft gebouwd?

Mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 12 sep 2012 10:42, 3 keer totaal gewijzigd.

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

SUNDERLAND (was) THE BIGGEST SHIPBUILDING TOWN IN THE WORLD

http://www.youtube.com/watch?v=djSvaQGSdpY

GONE, BUT NOT FORGOTTEN!

mvg
Alfons

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD LB/LBD Motoren.
Koeling van de Onderzuiger

De onderzuiger werd gekoeld met gedistilleerd water van 80-85° C, voorzien van kalium bichromaat en door middel van slingerstangen.
Op de tekening is de toevoer te zien, aan de achterkant was de afvoer op identieke wijze.
De afvoer van zowel onder- als bovenzuiger was te controleren in de afvoer verzamelbak die een gezamenlijke afvoer had naar de koelwater aflooptank.

Op de carterdeur was een glazen kijkglas voorzien van ongeveer 25 cm diameter.
Dit gaf een belangrijke aanwijzing als één of meer van de ellebogen van de slingerstangen lekte.
Er zaten dan condensdruppels op en men wist wat er te doen stond “STOPPEN!!”
Bleef men te lang met deze lekkage verder varen dan begon na een paar uur de smeerolie in de smeerolie purifier te emulgeren.
Uit de water uitlaat kwam dan een wit mengsel van smeerolie en water.

De gietstalen ellebogen waren op het loopvlak verchroomd.
De setjes pakking hiervoor waren kant en klaar.
Men had 2 soorten, BELDAM en CHESTERTON.
Beldam had een harde structuur (vezel), was goedkoper maar gaf wel meer beschadiging aan de verchroomde ellebogen, zodat men die weer eerder moest vervangen.
Hier hadden we overigens kisten vol van aan boord, oude gingen de wal op voor reparatie; althans bij Phs. Van Ommeren.
Chesterton was synthetische pakking, zacht van structuur en was beter maar veel duurder.
Deze laatste werd dan ook niet altijd verstrekt, en was blijkbaar enigszins afhankelijk van de verdienste (vrachtprijzen) van dat moment.

Het vervangen of opnieuw verpakken van de ellebogen was op zich geen langdurig karwei, maar niet aangenaam in een heet en vettig carter.

De motor werd gestopt, tornmachine “in”, smeeroliepomp af, gereedschap klaar leggen en ondertussen nakoelen voordat men de koelwaterpomp stopte en men kon beginnen.
Ik zou zo weer aan boord kunnen stappen, maar niet langer dan voor 2 à 3 dagen!!

Deze lekkage kwam nogal eens voor en was dus weer één van de nadelen van deze DOXFORD koeling.
79FF2C02B3D84AC48806648A7910A458.png
79FF2C02B3D84AC48806648A7910A458.png (163.96 KiB) 1389 keer bekeken
145D19E691444AB3914D68FACEEF1DDA.png
145D19E691444AB3914D68FACEEF1DDA.png (162.42 KiB) 1389 keer bekeken
96A4130CC91A4E148098027F090FF96B.png
96A4130CC91A4E148098027F090FF96B.png (99.09 KiB) 1389 keer bekeken
Mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 30 sep 2008 18:21, 2 keer totaal gewijzigd.

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD LB/LBD. Zuigerkoeling Bovenzuiger
0834F7AB50234CA2B7CC85933A042579.png
0834F7AB50234CA2B7CC85933A042579.png (142.59 KiB) 1388 keer bekeken
Toe- en afvoer met 2 rubber slangen, verbonden via een vast punt op de boven fundatie,
glij-kwadrant met het juk van de bovenzuiger met aansluitingen op de zuigerstang.

Rubber slangen geregeld controleren op:
* scheurtjes in de rubber (veroudering)
* schoon houden van olie of vet
* plaats waar rubber in de nippel verdwijnt.

Koelwater: gedistilleerd water met toevoeging van kalium bichromaat tegen corrosie en met een temperatuur van 80-85° Celsius.

Mvg
Alfons

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Alphons. Hoe veel draaturen gingen de rubberslangen mee?

averheijden

Bericht door averheijden »

Ton van der Sluijs schreef:Hallo Alphons. Hoe veel draaturen gingen de rubberslangen mee?
Kan me dat niet meer herinneren, maar gingen vrij lang mee.

Belangrijk was dat ze niet met olie of vet in aanraking kwamen, want dan begon de buitenlaag, de rubber te zwellen.

Ze waren wel gewapend van binnen met canvas of iets dergelijks, niet met staaldraad

mvg
Alfons

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Nog een schade van een DOXFORD (Midden drijfstang verbogen)
92C4FE606DB6480080130EC8347A523F.png
92C4FE606DB6480080130EC8347A523F.png (605.73 KiB) 1387 keer bekeken
Vermoedelijk "waterslag"

Mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 30 sep 2008 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Rubber Koelwaterslangen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Alphons et all,

Ik had toevallig gisteren het genoegen om "de Doxford" nog weer eens te bespreken met 2 "door de wol geverfde" collega Scheepswtk's met "persoonlijke ervaring" met Doxford motoren, waarvan 1 met "dubbelschroef Doxford" en NIET zo'n klein beetje ook, beiden van "Engelse komaf" maar wel gespeend van enig " Nationale trots" betreffende dit machien.WEL waren ze je erkentelijk voor het CD tje met je verzameling foto's, dus bij deze!!
ECHTER heeeeel weinig goede of warme woorden :cry: :cry: voor deze machiene; toevallig, WAT is "toevallig" kon ik gisteren luisteren naar een omschrijving van die " verdomde koelwaterslangen" ( om het nu maar eens in eeeen woord samen te vatten)
Ze braken " te pas en te onpas" en DAN vloog het water alle kanten op en MOEST je stoppen.

Hoe dan ook, ze waren- net als wij allen voor nostalgische redenen- zeer geinteresseerd in de inmiddels dank zij Alphons mooie kollektie van Doxford dokumentatie, maar de herinneringen riepen vrijwel unaniem " kippevel" op voor dit machien.

"IF we made it across the Pacific, WITHOUT shutting down, THAT was a miracle" is een quotatie van een gisteren gehoorde uitspraak betreffende een " Doxford bootje" het klonk mij identiek in de oren als in mijn " MANN Tanker dagen!" ( maar wij hadden God zij dank geen bovenzuigers en/of waterslangen!! :wink: )
Alphons laat je door het bovenstaande niet be-invloeden en ga voort met je bijzondere interessante onderwerp ,de beruchte, beroemde, gevreesde, verwenstte, gehate en in Scheepswerktuigkundige kringen Veeeelbesproken DOXFORD :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

averheijden

Re: Rubber Koelwaterslangen

Bericht door averheijden »

Harry G. Hogeboom schreef:Hallo Alphons et all,

Ik had toevallig gisteren het genoegen om "de Doxford" nog weer eens te bespreken met 2 "door de wol geverfde" collega Scheepswtk's met "persoonlijke ervaring" met Doxford motoren
ECHTER heeeeel weinig goede of warme woorden :cry: :cry: voor deze machiene; toevallig, WAT is "toevallig" kon ik gisteren luisteren naar een omschrijving van die " verdomde koelwaterslangen" ( om het nu maar eens in eeeen woord samen te vatten)
Ze braken " te pas en te onpas" en DAN vloog het water alle kanten op en MOEST je stoppen.

"IF we made it across the Pacific, WITHOUT shutting down, THAT was a miracle" is een quotatie van een gisteren gehoorde uitspraak betreffende een " Doxford bootje" het klonk mij identiek in de oren als in mijn " MANN Tanker dagen!" ( maar wij hadden God zij dank geen bovenzuigers en/of waterslangen!! :wink: )
Harry,

Het is altijd goed om eens een DOXFORD verhaal uit een andere hoek te horen.
De Engelsen hebben ontegenzeggelijk honderden wtk's die met DOXFORD hebben gevaren.
Alleen de BP al, had in de loop van de jaren totaal 103 schepen die met Doxford motoren waren uitgerust.
En er waren veel Scheepvaart Maatschappijen in die tijd in Engeland.
Sommigen wtk's hadden goede, andere zeer slechte ervaringen met de DOXFORD.

(Hetzelfde zou voor een MANN motor kunnen gelden.
Als ik terug denk aan de MANN motoren van de Holendrecht en Meerdrecht dan kies ik toch voor een DOXFORD op een vrachtschip van die tijd)

In Nederland waren de schepen met DOXFORD motoren beperkt en zo ook de ervaring van de Wtk's die er mee hebben gevaren.
Persoonlijk heb ik meer dan 2 jaar met DOXFORD gevaren waarvan 15 maanden op de Kieldrecht en 14 maanden op de Loosdrecht.

Nu over de koelwaterslangen die "te pas en te onpas" braken?
In die 2 jaar hebben we nooit een gebroken koelwaterslang gehad.
Ze werden zoals eerder beschreven geregeld gecontroleerd en....... bij enige twijfel vervangen, misschien wel te vroeg!!

Maar de schrik dat er één zou kunnen scheuren of uit de nippel zou springen zat er goed in om reden:
* Dat het niet aangenaam is om een hete douche te krijgen met water van ruim 80° C.
* Maar het meeste waar men bang voor was dat het in de generatoren zou spatten.
De beide gelijkstroom generatoren stonden op beide schepen aan dezelde kant (SB zijde) waar de koelwaterslangen heen en weer bewogen.
Deze gelijkstroom generatoren waren praktisch geheel open aan de collector zijde.
Een klein kapje van plaatstaal beschermde de collector alleen aan de bovenzijde.
Je kan dan geen water hebben dat van 8 meter hoog op de vloerplaat spat.

Bovendien, zoals zo vaak eerder gezegd maakten we korte reizen.
Persoonlijk heb ik gelukkig gevaren met DOXFORD, maar ik geef grif toe dat het ook anders zou hebben gekund .
Maar "het zij zo", beter eigenlijk "het was zo."

mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 29 mar 2008 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

averheijden

Bericht door averheijden »

MEMORIES

DOXFORD Werf in 1921
9CA65C92D3014195AC1BC171875FF55D.png
9CA65C92D3014195AC1BC171875FF55D.png (507.63 KiB) 1386 keer bekeken
Approved!!!
08EBAEA5E12C4E46891343DF17DCFA48.png
08EBAEA5E12C4E46891343DF17DCFA48.png (525.56 KiB) 1386 keer bekeken
Mvg
Alfons

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Een DOXFORD OLD TIMER
520 LB3 voor de eerste “Economy Ship’s”

Doxford heeft vele manieren uitgeprobeerd om de bovenzuiger te koelen.
Dit is er één van

De toevoer is met één rubberen slang die in het midden beschermd lijkt te zijn.
De afvoer is met een zogenaamde “dipper pipe”, de voorloper van de latere koeling met telescoop pijpen
8BF087D3F3684B509CF7E612D6DE9EFB.png
8BF087D3F3684B509CF7E612D6DE9EFB.png (949.53 KiB) 1385 keer bekeken
Tevens zijn de manoeuvreerhandels te zien met de verlengstangen, zoals rechts het omkeerhandel om de voorste nokkenas te verschuiven.
Ook het brandstofhandel in het midden met de regelstang.
Links is het aanzethandel + het wiel waarmede de brandstofdruk geregeld werd in de gezamenlijke brandstofleiding (common rail)
Geheel links de 3 brandstofpompen met dempingsvaten.
Ook te zien de kijkglazen in de carterdeuren op het midden bordes en afvoer koelwater controle.

Mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 30 sep 2008 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

WAARSCHUWING !

Ook de Engelsen waren voorzichtig met het brandstof system van de DOXFORD
7EC2A29BEB254B128264B330E7A63388.png
7EC2A29BEB254B128264B330E7A63388.png (575.19 KiB) 1384 keer bekeken
Mvg
Alfons

averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD: Boven zuiger koeling toegepast in de begin jaren.
(Toevoer met pijp, afvoer met de z.g. “Dipper pipe”)
CC09B30B5B9848499D5039069A657A37.png
CC09B30B5B9848499D5039069A657A37.png (229.62 KiB) 1383 keer bekeken
100Smeerolie bakje – 101 smeerolie pijpjes – 102 Olie verzamelings trechter – 103 Toevoer smeerolie naar juk – 104 Koelwater toevoer stoel – 105 Druip bakje met aftap – 106 Kort scharnier – 107 Lang scharnier – 108 Koelwater pijp van stoel naar zuiger – 109 Koelwater pijp van zuiger naar Dipper pijp – 110 Dipper Pipe – 111 Dipper Pipe uitlaat

De “Dipper pipe” is eigenlijk gewoon een telescoop pijp;
Er wordt ook niet gesproken over de afdichting hiervan, maar daar het een afvoerpijp was zal er geen druk op hebben gestaan, waarschijnlijk nog een onderdruk door de val van het water?

Niet bepaald een eenvoudig systeem, maar het heeft blijkbaar gewerkt

mvg
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 30 sep 2008 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

MAN

Bericht door Rob van Leeuwen »

Meester Verheijden,
Mijn voorkeur ging toch uit naar de MAN zoals geplaatst in de Pooldrecht en Katendrecht.
Ik heb hierop gevaren met de Meesters Visser, Vink en Bergwerf.
Mijn memoriaal heb ik bijgehouden op de Katendrecht ((1970) en Avedrecht (1971). Dit memoriaal, bestaande uit twee boeken heb ik nog steeds en lees er nog vaak in.
Rob van Leeuwen.



Plaats reactie