Doxford Scheepsmotor
Re: Doxford Scheepsmotor
Bas,
Aangezien het een 5 cilinder is, en bij Wilton-Fijenoord gebouwd, in het jaar 1950 kan deze motor alleen bestemd geweest zijn voor de:
Scherpendrecht voor Phs van Ommeren, Rotterdam, een tankschip
Groet
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Aangezien het een 5 cilinder is, en bij Wilton-Fijenoord gebouwd, in het jaar 1950 kan deze motor alleen bestemd geweest zijn voor de:
Scherpendrecht voor Phs van Ommeren, Rotterdam, een tankschip
Groet
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
Of de mt."Hilversum" of mt."Bussum" van Vinke Oostzee...………...
Beide ook een 5 cilinder Doxford van W,F.
m.v.g., Roy
Beide ook een 5 cilinder Doxford van W,F.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Doxford Scheepsmotor
Roy,
Klopt, als men het ruim bekijkt - zoals door Bas gesteld - dus de JAREN 50, komen wat de 5 cilinders betreft ook nog de Franse Tanker Orleanais en de Bow Santos in aanmerking.
Op de Orleanais ben ik tijdens de aanbouw bij Wilton nog aan boord geweest. (1951)
Kwam in de Machinekamer onder de indruk van deze machine.
Bij de opleiding als WTK in Vlissingen werd er zeer weinig aandacht besteed aan de DOXFORD.
Ik werkte daar voor “Croon & Co” later voor “De Hoop” als volontair, alvorens uitgezonden te worden voor de K.P.M. naar Indonesië.
Met vriendelijke groeten
Alfons
Klopt, als men het ruim bekijkt - zoals door Bas gesteld - dus de JAREN 50, komen wat de 5 cilinders betreft ook nog de Franse Tanker Orleanais en de Bow Santos in aanmerking.
Op de Orleanais ben ik tijdens de aanbouw bij Wilton nog aan boord geweest. (1951)
Kwam in de Machinekamer onder de indruk van deze machine.
Bij de opleiding als WTK in Vlissingen werd er zeer weinig aandacht besteed aan de DOXFORD.
Ik werkte daar voor “Croon & Co” later voor “De Hoop” als volontair, alvorens uitgezonden te worden voor de K.P.M. naar Indonesië.
Met vriendelijke groeten
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
Heren ea,
De hiervoor vertoonde "Doxford" 5 cylinder was volgens mijn info. inderdaad voor de "Scherpendrecht".
Dus Alfons volkomen gelijk, maar kon ook niet anders uiteraard !!!!!!!
Foto's bijgevoegd.
Gr. Koos
De hiervoor vertoonde "Doxford" 5 cylinder was volgens mijn info. inderdaad voor de "Scherpendrecht".
Dus Alfons volkomen gelijk, maar kon ook niet anders uiteraard !!!!!!!
Foto's bijgevoegd.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Scherpendrecht Doxford motor (07).jpg (175.48 KiB) 3845 keer bekeken
-
- Scherpendrecht Doxford motor (11).jpg (140.47 KiB) 3845 keer bekeken
-
- Scherpendrecht Man.stand (18).jpg (139.5 KiB) 3845 keer bekeken
Re: Doxford Scheepsmotor
gr.Bas
Re: Doxford Scheepsmotor
Wel heel bijzonder om te zien dat deze motoren ook voorzien waren van carterverlichting.
Om op het wacht rondje ook goed (???) het Carter te kunnen inspecteren, deed je deze patrijspoort in het Carter even open en zag je alles mooi draaien. Het nut daarvan begrijp ik na bijna 60 jaar nog steeds niet.
Dat er nooit een stevige plof is geweest, door in dat warme Carter lekker veel zuurstof toe te laten, is voor mij nog steeds een klein wondertje.
Those were the days, maar wel 57 jaar geleden.
Nog een mooie zondag, Koosn
Om op het wacht rondje ook goed (???) het Carter te kunnen inspecteren, deed je deze patrijspoort in het Carter even open en zag je alles mooi draaien. Het nut daarvan begrijp ik na bijna 60 jaar nog steeds niet.
Dat er nooit een stevige plof is geweest, door in dat warme Carter lekker veel zuurstof toe te laten, is voor mij nog steeds een klein wondertje.
Those were the days, maar wel 57 jaar geleden.
Nog een mooie zondag, Koosn
Re: Doxford Scheepsmotor
Als ik het goed heb is er wel eens zo'n plof geweest, maar dat zou Alfons dan wel beter weten dan ik denk ik.
Re: Doxford Scheepsmotor
V+d
Dit is inderdaad eens het geval geweest bij één van de parade paardjes van Doxford, de 9 cilinder NORTH SANDS
Het volledige verhaal staat op Pagina 122
Hier een gedeelte eruit:
Ms NORTH SANDS, het eerste schip met de 67J9 DOXFORD (22000 APK)
Dit eerste schip met een dergelijke DOXFORD is weinig negatiefs bekend in vergelijking met de ORENDA BRIDGE
Uitgezonderd de eerste reis toen het in dienst kwam van de Reder met eigen personeel
Het eerste jaar had het namelijk – mede waarschijnlijk dat het de eerste 9 cilinder J Type Doxford was – uitsluitend met eigen WTK’s van DOXFORD-SUNDERLAND gevaren, een soort garantie periode dus.
Het tweede jaar ging het al goed fout en nog wel met een dodelijke afloop van de 2de WTK
Het schip was op de uitreis en voer ter hoogte van LAS PALMAS, toen de krukas olie mist detector alarm gaf
Normaliter zou men dan snel gaan minderen, stoppen en de smeerolie nog minstens 20 min à ½ uur laten circuleren, alvorens men een carterdeur open maakt.
(Dat is de normale procedure, dat behoort iedere WTK te weten)
Zij voeren gewoon Volle Kracht door, en de nieuwsgierige geworden 2de Wtk opende het typisch bij all Doxford aanwezige ronde kijkglas aan BB zijde in een carterdeur op het tussenbordes dus ter hoogte van het kruishoofd.
Door de toestroom van lucht (zuurstof) vond er een carter explosie plaats, waarbij de 2de Wtk is omgekomen
De 3de WTK die op dat moment aan het diagrammen nemen was op het nokkenas platform werd geraakt door een steekvlam, en ondanks dat hij zijn gezicht enigszins met zijn handen beschermde had zijn gezicht toch ernstige brandwonden.
De reden dat de olie mist detector alarm gaf was dat van een kruishoofd de midden ondersteuning was warm gelopen.
(Note: Het was algemeen bekend dat deze onderzetstukken moeilijk met de vereiste speling waren te monteren.
Is de speling van deze "pad" te groot dan worden de onderschalen van het kruishoofd te zwaar belast, is de speling te klein dan loopt de "pad" zelf warm, zolas in dit geval)
Tot zover
Groet
Alfons
Dit is inderdaad eens het geval geweest bij één van de parade paardjes van Doxford, de 9 cilinder NORTH SANDS
Het volledige verhaal staat op Pagina 122
Hier een gedeelte eruit:
Ms NORTH SANDS, het eerste schip met de 67J9 DOXFORD (22000 APK)
Dit eerste schip met een dergelijke DOXFORD is weinig negatiefs bekend in vergelijking met de ORENDA BRIDGE
Uitgezonderd de eerste reis toen het in dienst kwam van de Reder met eigen personeel
Het eerste jaar had het namelijk – mede waarschijnlijk dat het de eerste 9 cilinder J Type Doxford was – uitsluitend met eigen WTK’s van DOXFORD-SUNDERLAND gevaren, een soort garantie periode dus.
Het tweede jaar ging het al goed fout en nog wel met een dodelijke afloop van de 2de WTK
Het schip was op de uitreis en voer ter hoogte van LAS PALMAS, toen de krukas olie mist detector alarm gaf
Normaliter zou men dan snel gaan minderen, stoppen en de smeerolie nog minstens 20 min à ½ uur laten circuleren, alvorens men een carterdeur open maakt.
(Dat is de normale procedure, dat behoort iedere WTK te weten)
Zij voeren gewoon Volle Kracht door, en de nieuwsgierige geworden 2de Wtk opende het typisch bij all Doxford aanwezige ronde kijkglas aan BB zijde in een carterdeur op het tussenbordes dus ter hoogte van het kruishoofd.
Door de toestroom van lucht (zuurstof) vond er een carter explosie plaats, waarbij de 2de Wtk is omgekomen
De 3de WTK die op dat moment aan het diagrammen nemen was op het nokkenas platform werd geraakt door een steekvlam, en ondanks dat hij zijn gezicht enigszins met zijn handen beschermde had zijn gezicht toch ernstige brandwonden.
De reden dat de olie mist detector alarm gaf was dat van een kruishoofd de midden ondersteuning was warm gelopen.
(Note: Het was algemeen bekend dat deze onderzetstukken moeilijk met de vereiste speling waren te monteren.
Is de speling van deze "pad" te groot dan worden de onderschalen van het kruishoofd te zwaar belast, is de speling te klein dan loopt de "pad" zelf warm, zolas in dit geval)
Tot zover
Groet
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Re: Doxford Scheepsmotor
Heb ik toch goed opgelet met het lezen van jouw Doxford verhalen.
Ik heb het al eens eerder gezegd, prachtig draai-, smeed-, giet- en freeswerk maar de voordelen van een Doxford t.o.v. andere toen al verkrijgbare motoren heb ik nooit begrepen.
Net zoals een Wekspoor-Lugt Motor hoewel er daar gelukkig maar weinig van gebouwd zijn
Het lijken mij lastige karren om te onderhouden.
Ik heb het al eens eerder gezegd, prachtig draai-, smeed-, giet- en freeswerk maar de voordelen van een Doxford t.o.v. andere toen al verkrijgbare motoren heb ik nooit begrepen.
Net zoals een Wekspoor-Lugt Motor hoewel er daar gelukkig maar weinig van gebouwd zijn
Het lijken mij lastige karren om te onderhouden.
Re: Doxford Scheepsmotor
de k.n.s.m had ook 4 on boten met een
doxford 5 cyl motoren te weten de
agamemnon
helicon
oberon
poseidon
zelf in 1964 een slinger reis gemaakt met de oberon
gr alex
doxford 5 cyl motoren te weten de
agamemnon
helicon
oberon
poseidon
zelf in 1964 een slinger reis gemaakt met de oberon
gr alex