Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford »

Bas,

Aangezien het een 5 cilinder is, en bij Wilton-Fijenoord gebouwd, in het jaar 1950 kan deze motor alleen bestemd geweest zijn voor de:

Scherpendrecht voor Phs van Ommeren, Rotterdam, een tankschip

Groet
Alfons

http://users.telenet.be/doxford-matters ... OLLAND.pdf
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Roy »

Of de mt."Hilversum" of mt."Bussum" van Vinke Oostzee...………... :!: :?: :wink:
Beide ook een 5 cilinder Doxford van W,F.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford »

Roy,

Klopt, als men het ruim bekijkt - zoals door Bas gesteld - dus de JAREN 50, komen wat de 5 cilinders betreft ook nog de Franse Tanker Orleanais en de Bow Santos in aanmerking.

Op de Orleanais ben ik tijdens de aanbouw bij Wilton nog aan boord geweest. (1951)

Kwam in de Machinekamer onder de indruk van deze machine.
Bij de opleiding als WTK in Vlissingen werd er zeer weinig aandacht besteed aan de DOXFORD.

Ik werkte daar voor “Croon & Co” later voor “De Hoop” als volontair, alvorens uitgezonden te worden voor de K.P.M. naar Indonesië.

Met vriendelijke groeten
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Koos »

Heren ea,
De hiervoor vertoonde "Doxford" 5 cylinder was volgens mijn info. inderdaad voor de "Scherpendrecht".
Dus Alfons volkomen gelijk, maar kon ook niet anders uiteraard !!!!!!! :-D
Foto's bijgevoegd.
Gr. Koos
Bijlagen
Scherpendrecht Doxford motor (07).jpg
Scherpendrecht Doxford motor (07).jpg (175.48 KiB) 3845 keer bekeken
Scherpendrecht Doxford motor (11).jpg
Scherpendrecht Doxford motor (11).jpg (140.47 KiB) 3845 keer bekeken
Scherpendrecht Man.stand (18).jpg
Scherpendrecht Man.stand (18).jpg (139.5 KiB) 3845 keer bekeken
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door kabo »

poitou 2.jpg
poitou 2.jpg (137.75 KiB) 3843 keer bekeken
poitou.jpg
poitou.jpg (97.39 KiB) 3843 keer bekeken
doxford 2.jpg
doxford 2.jpg (395.95 KiB) 3843 keer bekeken
doxford 4.jpg
doxford 4.jpg (384.53 KiB) 3843 keer bekeken
doxford 3.jpg
doxford 3.jpg (124.83 KiB) 3843 keer bekeken
Nog een aantal afbeeldingen van Doxford motoren en een machinekamer foto van de Poitou volgens de bijlagen. bwj.motoren tussen 1950 en 1958. Wilton archief.
gr.Bas
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door koosn »

Wel heel bijzonder om te zien dat deze motoren ook voorzien waren van carterverlichting.
Om op het wacht rondje ook goed (???) het Carter te kunnen inspecteren, deed je deze patrijspoort in het Carter even open en zag je alles mooi draaien. Het nut daarvan begrijp ik na bijna 60 jaar nog steeds niet.
Dat er nooit een stevige plof is geweest, door in dat warme Carter lekker veel zuurstof toe te laten, is voor mij nog steeds een klein wondertje.
Those were the days, maar wel 57 jaar geleden.

Nog een mooie zondag, Koosn
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door v+d »

Als ik het goed heb is er wel eens zo'n plof geweest, maar dat zou Alfons dan wel beter weten dan ik denk ik.
Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford »

V+d

Dit is inderdaad eens het geval geweest bij één van de parade paardjes van Doxford, de 9 cilinder NORTH SANDS
Het volledige verhaal staat op Pagina 122

Hier een gedeelte eruit:

Ms NORTH SANDS, het eerste schip met de 67J9 DOXFORD (22000 APK)

Dit eerste schip met een dergelijke DOXFORD is weinig negatiefs bekend in vergelijking met de ORENDA BRIDGE
Uitgezonderd de eerste reis toen het in dienst kwam van de Reder met eigen personeel

Het eerste jaar had het namelijk – mede waarschijnlijk dat het de eerste 9 cilinder J Type Doxford was – uitsluitend met eigen WTK’s van DOXFORD-SUNDERLAND gevaren, een soort garantie periode dus.

Het tweede jaar ging het al goed fout en nog wel met een dodelijke afloop van de 2de WTK

Het schip was op de uitreis en voer ter hoogte van LAS PALMAS, toen de krukas olie mist detector alarm gaf
Normaliter zou men dan snel gaan minderen, stoppen en de smeerolie nog minstens 20 min à ½ uur laten circuleren, alvorens men een carterdeur open maakt.

(Dat is de normale procedure, dat behoort iedere WTK te weten)

Zij voeren gewoon Volle Kracht door, en de nieuwsgierige geworden 2de Wtk opende het typisch bij all Doxford aanwezige ronde kijkglas aan BB zijde in een carterdeur op het tussenbordes dus ter hoogte van het kruishoofd.

Door de toestroom van lucht (zuurstof) vond er een carter explosie plaats, waarbij de 2de Wtk is omgekomen

De 3de WTK die op dat moment aan het diagrammen nemen was op het nokkenas platform werd geraakt door een steekvlam, en ondanks dat hij zijn gezicht enigszins met zijn handen beschermde had zijn gezicht toch ernstige brandwonden.

De reden dat de olie mist detector alarm gaf was dat van een kruishoofd de midden ondersteuning was warm gelopen.

(Note: Het was algemeen bekend dat deze onderzetstukken moeilijk met de vereiste speling waren te monteren.
Is de speling van deze "pad" te groot dan worden de onderschalen van het kruishoofd te zwaar belast, is de speling te klein dan loopt de "pad" zelf warm, zolas in dit geval)

Tot zover
Groet
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door v+d »

Heb ik toch goed opgelet met het lezen van jouw Doxford verhalen.
Ik heb het al eens eerder gezegd, prachtig draai-, smeed-, giet- en freeswerk maar de voordelen van een Doxford t.o.v. andere toen al verkrijgbare motoren heb ik nooit begrepen.
Net zoals een Wekspoor-Lugt Motor hoewel er daar gelukkig maar weinig van gebouwd zijn :wink:
Het lijken mij lastige karren om te onderhouden.
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door doppie »

de k.n.s.m had ook 4 on boten met een
doxford 5 cyl motoren te weten de
agamemnon
helicon
oberon
poseidon
zelf in 1964 een slinger reis gemaakt met de oberon
gr alex


Plaats reactie