Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 18 aug 2019 09:25

Roy,

Klopt, als men het ruim bekijkt - zoals door Bas gesteld - dus de JAREN 50, komen wat de 5 cilinders betreft ook nog de Franse Tanker Orleanais en de Bow Santos in aanmerking.

Op de Orleanais ben ik tijdens de aanbouw bij Wilton nog aan boord geweest. (1951)

Kwam in de Machinekamer onder de indruk van deze machine.
Bij de opleiding als WTK in Vlissingen werd er zeer weinig aandacht besteed aan de DOXFORD.

Ik werkte daar voor “Croon & Co” later voor “De Hoop” als volontair, alvorens uitgezonden te worden voor de K.P.M. naar Indonesië.

Met vriendelijke groeten
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen


Koos
Berichten: 825
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Koos » 18 aug 2019 12:12

Heren ea,
De hiervoor vertoonde "Doxford" 5 cylinder was volgens mijn info. inderdaad voor de "Scherpendrecht".
Dus Alfons volkomen gelijk, maar kon ook niet anders uiteraard !!!!!!! :-D
Foto's bijgevoegd.
Gr. Koos
Bijlagen
Scherpendrecht Doxford motor (07).jpg
Scherpendrecht Doxford motor (07).jpg (175.48 KiB) 2336 keer bekeken
Scherpendrecht Doxford motor (11).jpg
Scherpendrecht Doxford motor (11).jpg (140.47 KiB) 2336 keer bekeken
Scherpendrecht Man.stand (18).jpg
Scherpendrecht Man.stand (18).jpg (139.5 KiB) 2336 keer bekeken

kabo
Berichten: 927
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door kabo » 18 aug 2019 12:22

poitou 2.jpg
poitou 2.jpg (137.75 KiB) 2334 keer bekeken
poitou.jpg
poitou.jpg (97.39 KiB) 2334 keer bekeken
doxford 2.jpg
doxford 2.jpg (395.95 KiB) 2334 keer bekeken
doxford 4.jpg
doxford 4.jpg (384.53 KiB) 2334 keer bekeken
doxford 3.jpg
doxford 3.jpg (124.83 KiB) 2334 keer bekeken
Nog een aantal afbeeldingen van Doxford motoren en een machinekamer foto van de Poitou volgens de bijlagen. bwj.motoren tussen 1950 en 1958. Wilton archief.
gr.Bas

koosn
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door koosn » 18 aug 2019 12:44

Wel heel bijzonder om te zien dat deze motoren ook voorzien waren van carterverlichting.
Om op het wacht rondje ook goed (???) het Carter te kunnen inspecteren, deed je deze patrijspoort in het Carter even open en zag je alles mooi draaien. Het nut daarvan begrijp ik na bijna 60 jaar nog steeds niet.
Dat er nooit een stevige plof is geweest, door in dat warme Carter lekker veel zuurstof toe te laten, is voor mij nog steeds een klein wondertje.
Those were the days, maar wel 57 jaar geleden.

Nog een mooie zondag, Koosn

v+d
Berichten: 5844
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door v+d » 18 aug 2019 17:15

Als ik het goed heb is er wel eens zo'n plof geweest, maar dat zou Alfons dan wel beter weten dan ik denk ik.

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 18 aug 2019 18:56

V+d

Dit is inderdaad eens het geval geweest bij één van de parade paardjes van Doxford, de 9 cilinder NORTH SANDS
Het volledige verhaal staat op Pagina 122

Hier een gedeelte eruit:

Ms NORTH SANDS, het eerste schip met de 67J9 DOXFORD (22000 APK)

Dit eerste schip met een dergelijke DOXFORD is weinig negatiefs bekend in vergelijking met de ORENDA BRIDGE
Uitgezonderd de eerste reis toen het in dienst kwam van de Reder met eigen personeel

Het eerste jaar had het namelijk – mede waarschijnlijk dat het de eerste 9 cilinder J Type Doxford was – uitsluitend met eigen WTK’s van DOXFORD-SUNDERLAND gevaren, een soort garantie periode dus.

Het tweede jaar ging het al goed fout en nog wel met een dodelijke afloop van de 2de WTK

Het schip was op de uitreis en voer ter hoogte van LAS PALMAS, toen de krukas olie mist detector alarm gaf
Normaliter zou men dan snel gaan minderen, stoppen en de smeerolie nog minstens 20 min à ½ uur laten circuleren, alvorens men een carterdeur open maakt.

(Dat is de normale procedure, dat behoort iedere WTK te weten)

Zij voeren gewoon Volle Kracht door, en de nieuwsgierige geworden 2de Wtk opende het typisch bij all Doxford aanwezige ronde kijkglas aan BB zijde in een carterdeur op het tussenbordes dus ter hoogte van het kruishoofd.

Door de toestroom van lucht (zuurstof) vond er een carter explosie plaats, waarbij de 2de Wtk is omgekomen

De 3de WTK die op dat moment aan het diagrammen nemen was op het nokkenas platform werd geraakt door een steekvlam, en ondanks dat hij zijn gezicht enigszins met zijn handen beschermde had zijn gezicht toch ernstige brandwonden.

De reden dat de olie mist detector alarm gaf was dat van een kruishoofd de midden ondersteuning was warm gelopen.

(Note: Het was algemeen bekend dat deze onderzetstukken moeilijk met de vereiste speling waren te monteren.
Is de speling van deze "pad" te groot dan worden de onderschalen van het kruishoofd te zwaar belast, is de speling te klein dan loopt de "pad" zelf warm, zolas in dit geval)

Tot zover
Groet
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

v+d
Berichten: 5844
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door v+d » 18 aug 2019 19:48

Heb ik toch goed opgelet met het lezen van jouw Doxford verhalen.
Ik heb het al eens eerder gezegd, prachtig draai-, smeed-, giet- en freeswerk maar de voordelen van een Doxford t.o.v. andere toen al verkrijgbare motoren heb ik nooit begrepen.
Net zoals een Wekspoor-Lugt Motor hoewel er daar gelukkig maar weinig van gebouwd zijn :wink:
Het lijken mij lastige karren om te onderhouden.

doppie
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door doppie » 18 aug 2019 23:17

de k.n.s.m had ook 4 on boten met een
doxford 5 cyl motoren te weten de
agamemnon
helicon
oberon
poseidon
zelf in 1964 een slinger reis gemaakt met de oberon
gr alex

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 19 aug 2019 08:37

Doppie,

Hier nog wat meer informatie over de K.N.S.M. Schepen met DOXFORD’S:

search.php?keywords=Knsm+Doxford+&t=1221&sf=msgonly

GROET
ALFONS
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 22 aug 2019 21:04

L.S.

Terugkomend op deze bijdrage van Koosn over de carter verlichting bij Doxford

(((Wel heel bijzonder om te zien dat deze motoren ook voorzien waren van carterverlichting.
Om op het wacht rondje ook goed (???) het Carter te kunnen inspecteren, deed je deze patrijspoort in het Carter even open en zag je alles mooi draaien. Het nut daarvan begrijp ik na bijna 60 jaar nog steeds niet.)))

Aangezien ik niet heb gevaren bij van Ommeren met Doxford’s bij Wilton-Fijenoord gebouwd heb ik informatie gevraagd aan de garantie Wtk bij WF.
Ook door Wilton gebouwde motoren hadden GEEN carterverlichting.

De 2 Doxford’s waarmede ik heb gevaren bij van Ommeren waren beiden in Engeland gebouwd en hadden ook geen Carter verlichting.

Voor zover mij bekend kwam dat ook niet voor bij de vele licenties die Doxford’s bouwden, uitsluitend bij SUN.
Mij is niet bekend of bij alle Sun-Doxford’s Carter verlichting is ingebouwd.

Inderdaad lijkt het mij ook niet verstandig - ook als was het in die tijd 110 V gelijkstroom.

Wat de kijkglazen betreft werden voor zover ik weet ook nooit tijdens de wacht geopend.
Had ook weinig zin.

Het enigste nut was, als je een lekke bocht had van de slingerpijpen voor koeling van de onderzuiger, dan zag je meteen water druppels op het glas
Even daarna kwam er al een melkachtige substantie uit de smeerolie separator.

Direct stoppen en lekkage verhelpen was de beste oplossing
Het hele karwei duurde ander half uur

Tot zover
Groet
Alfons.
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door RobertB » 10 nov 2019 10:41

Dit kon wel eens de laatste bewegende beelden zijn van die prachtige Doxford Motoren.
https://www.youtube.com/watch?v=5k6sOQLKuro
Gemaakt tijdens de laatste reis van de Princess Daphne (ex Port Sydney) gemaakt in 2014.
Genieten!
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 572
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Jinny » 10 nov 2019 11:17

Als elec zie ik een hoop slangen en scharnierpunten.
Dat betekent meestal een hoop werk.
Maar het is wel een mooi gezicht
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 10 nov 2019 11:19

De “allerlaatste” nog draaiende Doxford in een schip is echter in het boorschip de “ABAN ICE”, ex “JEAN SCHNEIDER” welke in Frankrijk was gebouwd.
Dit schip opereert op het ogenblik in de Arabische Zee met thuishaven Mumbay

Op de vorige pagina 132 meer gegevens van dit schip

En nog een eigengemaakt video van foto’s

https://youtu.be/sQ-1nV6cE7k
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

v+d
Berichten: 5844
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door v+d » 10 nov 2019 12:24

Altijd prachtig om dat spul te zien bewegen.
Er zijn twee motoren en twee mannen die elk een motor bedienen, een doet dat tamelijk nerveus terwijl de ander dat rustig doet.
Ongetwijfeld een prachtig stuk vakwerk om zoiets in elkaar te knutselen, helaas heb ik nooit begrepen waarom een eenvoudige dieselmotor zo ingewikkeld moest worden in uitvoering.
We hadden het er al eens vaker over, vergeleken met andere diesels uit dezelfde periode heeft een Doxford enorm veel bewegende delen , assen en lagers en dat heeft allemaal aandacht nodig.
Nou ja in die tijd was het druk met personeel in de machinekamer, in 1960 werd daar al driftig in gesneden.
Mijn laatste reisje liep ik alleen met een Chinees die al de zaken moest doen die anders de 5 de wtk deed plus het handlanger gebeuren.
Met een beetje mazzel liep er een leerling wtk mee.
Dan had je het rustig als er een degelijke Sulzer stond te huppelen :wink: :-D

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7152
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door jdbvos » 10 nov 2019 19:58

...en wat mij nou ineens opviel: die nokkenassen worden gesmeerd mbv Staufferpotjes :shock: :shock:

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 12 nov 2019 11:37

Van v+d:

“Altijd prachtig om dat spul te zien bewegen.
Er zijn twee motoren en twee mannen die elk een motor bedienen, een doet dat tamelijk nerveus terwijl de ander dat rustig doet.”

Tja, er waren ook nogal wat handels te bedienen bij deze motor tijdens manoeuvreren. “Kopje er bij”

1) De Telegraaf beantwoorden
2) Priming pomp bijzetten en druk in de commonrail in de gaten houden, ongeveer 250 bar is voldoende voor manoeuvreren.
3) Omkeerhandel in de juiste stand plaatsen, om de voorste nokkenas in de juiste stand te verschuiven zodat de juiste nokken op hun plaats staan. (Aanzetnokken en brandstofnokken die de verstuivers mechanish bedienen.)
4) Aanzethandel bedienen en tegelijkertijd brandstofhandel naar voren plaatsen. (Niet te ver anders vliegen de ontlastkleppen open, omdat de motor nog te weinig omwentelingen heeft en de druk in de cylinder te hoog oploopt
5) Ondertussen de primingpomp stoppen, brandstofdruk in commonrail bijregelen, max 400 bar, en de motor uit het kritish toerental houden, wat bij een Doxford in het manoeuvreergebied lag.

Als er dan wat snel orders achter elkaar komen en je hebt nog weinig manœuvreer ervaring met deze motor Ben je blij dat het “Finished with Engines” is of Volle kracht zee snelheid

En wat die STAUFFERVETPOTJES betreft, dat was zo voor de nokkenaslagering, geen potjes maar de grootste maat STAUFERVETPOTTEN.

Tot zover
Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen



Plaats reactie