Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Roy en Meester Verheijden,
Een schuilhokkie, dat zal wel door de destijds machtige Engelse Seamans Union geregeld zijn.
De matroos lekker warm in een schuilhokkie en de stuurman op de brugvleugel in de kou blauwbekken, want die matroos zag natuurlijk geen ene moer in dat bedompte hokkie. :wink:
Maar ik zag met mijn loep ook verschillen op de poop en nog wat details.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Beste Doxforters:

Het schema wat ik op de kombuis heb gezet komt uit de "Motorship" van
1956 en er staat "Novel fuel system" , dus nieuw.
Daarvoor waren het, net als bij veel andere oudere motoren, MECHANISCH GELICHTE BRANDSTOF "kleppen".
Dit hadden ook veel oude moteren met luchtverstuiving.

Groeten van Co.
averheijden

Bericht door averheijden »

Jos Komen schreef:Hallo Ton,
Zolang ze langzaam draaien, OKAY. :wink:
Maar op zee proberen ze altijd volle kracht te varen. :)
Ik heb zelf nooit met een Doxford gevaren, ken alleen het verschil wat betreft geluid tussen een stoomturbineschip en een motorschip.
Aan de reacties merk ik dat ik dus iets gemist heb.
De Doxford, een soortement fluistermotor. :)
Zo leer ik er op me ouwe dag weer iets bij en zal de volgende keer tot twintig inplaats van tot tien tellen als ik weer reageer op motoren.
Mag ik dan ook een simpel vraagje stellen?
Hoe vaak moesten de zuigertjes van het Doxfordje getrokken worden?
All the best
Jos
Hallo Roy en Ton,

Zuigertrekken bij een DOXFORD op dieselolie was rond de 6000 draaiuren.
Dit gebeurde bij "van Ommeren" nagenoeg alleen door het MK personeel.
De zuigers, cilinder en alle ander toebehoren werd dan meestal tegelijkertijd voor "Continuous Survey" aangeboden.
Continuous survey is een doorlopend survey d.w.z. dat elk belangrijk onderdeel of werktuig eens in de 4 jaar aan het classificatiebureau wordt aangeboden.
Bekende bureaus hiervoor waren Lloyd's Register, Bureau Veritas en Det Norske Veritas.

Bij het zuigertrekken - na verwijdering van de bovenzuiger - was het zeer belangrijk alvorens de onderzuiger er uit te takelen dat de verbrandingsruimte grondig werd schoongemaakt en eventuele stootrandjes minimaal weg te slijpen.
Ook werd de verbrandingsruimte nog ingesmeerd met smeerolie.
Dit om reden dat bij het naar boven halen van de onderzuiger deze niet muurvast kwam te zitten ter hoogte van de verbrandingsruimte.

Nadien heb ik gehoord dat op één van de "van Ommeren" DOXFORD schepen een 3 wtk nagenoeg zijn hele hand heeft verloren.
De onderzuiger zat vast en men probeerde die weer naar beneden te slaan.
De 3 wtk zat in het carter en had zijn hand nog op het kruishoofd toen de zuiger plots weer terug viel.
Een naar maar waar gebeurd verhaal

Ook werden gelijktijdig de zijmetalen van het bovenjuk pas gemaakt.
Dat waren gewoon 2 gietstalen blokken en moesten weer "swinging fit" zoals de Engelsen dat noemen worden pasgemaakt, met speling van maximum 0,05 mm, niet meer want dan lebberen ze in een korte tijd weer uit tot meer ruimte.
Veel van die DOXFORD schepen hadden dan ook een schaafbank in de werkplaats staan, om deze blokken af te schaven

Al dit werk kon gemakkelijk door het MK personeel worden uitgevoerd daar we met zowel de Kiel- als Loosdrecht minimaal 1 week in een haven lagen.
In het King Georg dock of Kiddepurdock te Calcutta meestal 3 weken.

Tot zover een korte uiteenzetting over het zuigertrekken bij een DOXFORD
A.V.
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

doxford

Bericht door john.marlit »

Goedenavond meester Verheijden,alvast weer bedankt voor uw zeer duidelijke uitleg en de door u genomen moeite om aan onze (gezonde)nieuwsgierigheid naar de diverse aspecten van deze motoren te kunnen voldoen,dat van dat buffertje komt misschien nog wel ,hetzij via uw kanalen hetzij van een ander wtk die er ook ervaring mee heeft.
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy meester Verheijden. Ook bedankt voor Uw reacties, we leren steeds bij :D
Maar wat die Engelsen zeggen dat er in die bottel lucht zou zitten kan niet: Want als er ook maar een klein beetje oliedamp in zit bij die druk knalt `ie door de koekkoek boven naar buiten....Vr.gr.Gerard.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo AV,

Veel interessante informatie over de "beroemde-geliefde-gehate-Doxford machiene"

DE "waarheid" is echter, zoals reeds vermeld, dat deze beroemde kar nogal wat flinke nadelen had betreffende "mechanische bewerkelijkheid" en de "triple kruk" is denk ik wel de doodslag om vermogen en DUS drukken en DUS krachten op te voeren, het ontwerp leent zich er voornamelijk daardoor niet toe, bovenste zuiger helpt ook niet.

Was pas nog betrokken bij een gescheurde conrod van een Doxford bovenzuiger, interessant!!!

Ik ben trouwens NOG knap nijdig dat er stuurlui VRIJ rondlopen die het "knorren" van een draaiende Doxford als "lawaai" betitelen!! :wink: :roll:

Kleine kanttekening bij het onderstaande:
Continuous survey is een doorlopend survey d.w.z. dat elk belangrijk onderdeel of werktuig eens in de 4 jaar aan het classificatiebureau wordt aangeboden.
Bekende bureaus hiervoor waren Lloyd's Register, Bureau Veritas en Det Norske Veritas.
Bijna volledig correct.
De cyclus bij Lloyds is echter 5 jaar, voor zolang ik me kan herinneren, er zijn nog wel vlaggestaten die 4 jaar cyclus hebben.

Classificatie voorschriften worden via IACS (International Association of Classification Societies) en hun leden geharmoniseerd om als zodanig wereldwijd te pogen om "gelijke monniken en gelijke kappen" in te stellen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ik ben trouwens NOG knap nijdig dat er stuurlui VRIJ rondlopen die het "knorren" van een draaiende Doxford als "lawaai" betitelen!!
'k was der al bange veur :)

Het enige geluid van de voortstuwingsinstalatie dat acceptabel is, is het klapperen van de zeilen, en dat alleen nog maar bij manoeuvres. :wink:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

KLapperen van de zeilen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha die Bert :lol:

Tja, "ut heurt d'r allemoale bie!" :D :shock: :wink: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
averheijden

Bericht door averheijden »

Kleine kanttekening bij het onderstaande:

Continuous survey is een doorlopend survey d.w.z. dat elk belangrijk onderdeel of werktuig eens in de 4 jaar aan het classificatiebureau wordt aangeboden.
Bekende bureaus hiervoor waren Lloyd's Register, Bureau Veritas en Det Norske Veritas.

Bijna volledig correct.
De cyclus bij Lloyds is echter 5 jaar, voor zolang ik me kan herinneren, er zijn nog wel vlaggestaten die 4 jaar cyclus hebben.

Classificatie voorschriften worden via IACS (International Association of Classification Societies) en hun leden geharmoniseerd om als zodanig wereldwijd te pogen om "gelijke monniken en gelijke kappen" in te stellen.
Hallo Harry,
Het is niet onmogelijk dat het continuous survey thans een 5 jarige cyclus heeft.
Ik ben n.l. na bijna 29 jaar als HWTK bij "van Ommeren" te hebben gevaren in 1990 gepensioneerd, en dat is alweer 16 jaar geleden.
Misschien was het al zo op het einde van mijn loopbaan maar kan me dat niet meer herinneren.

Ik vond wel dat men de laatste jaren bij de classificatie bureau's, en niet te vergeten ook de "Scheepvaart Inspectie" water bij de wijn ging doen, vandaar ook die 5 jaar denk ik.
Ook de HWTK kreeg meer bevoegdheden om het continuous survey uit te voeren, ik heb toendertijd ook bevoegdheden van Lloyd' als Veritas gekregen.
Nagenoeg alles kon de HWTK als continuous survey noteren uitgezonderd de krukas en hoofdasmetalen, wel kruk- en kruispenmatalen.
Verder alle Hulpmotoren, pompen, compressoren enz., mits men een gedetailleerd rapport opmaakte van de werkzaamheden, vervangen onderdelen en verichtte metingen.
Dit rapport moest dan aan een surveyor worden overhandigd en het betreffende onderdeel of werktuig was gepasseerd voor C.S.M.
Hij kon natuurlijk nog wel het betreffende werktuig in werking willen zien.
Ook de vervangen onderdelen moesten bewaard worden om indien nodig te worden getoond.

Nu we het toch hebben over "Continuous Survey Machinery" en de DOXFORD heb ik nog een anekdote:

We lagen ergens in de haven en hadden weer een aantal onderdelen open liggen waar onder een "aangehangen spoelpomp" klaar voor voor C.S.M.
De avond daarvoor komt de Lloyd's surveyor nog even langs om te vragen wat er al zo was voor C.S.M de volgende morgen.
Ik was de wal op en de 2wtk noemde alle werktuigen op w.o. de spoelpomp.
De surveyor vraagt of ook de zuiger hiervan er uit ligt want die moet gecontroleerd worden op scheuren t.p.v. de bevestiging op de zuigerstang.
Dat was dus niet zo we hadden alleen het mangat open liggen aan de zijkant van de cilinder, dus geen survey!

Deze spoelpompzuigers waren plaatzuigers, dus vrij dun in verhouding tot de diameter van 1,50 m of meer.
De exacte maat herinner ik me niet meer.
Ter plaatse van de bevestiging op de stang een verdikking die van binnen conisch was en ook aan de omtrek een verdikking waarin een bronzen loopring was bevestigd.
Deze zuigers zwiepen dus enigzins tijdens de werking en er kunnen dus scheuren ontstaan, vandaar die nodige contrôle.

Wij hebben daarover nagedacht hoe dit op te lossen zodat hij toch het C.S.M kon passeren zonder de zuiger er uit te moeten halen.
Na een brainwave zijn we de volgende ochtend om 6 uur begonnen, hebben de zuiger in zijn O.D.P. getornd, splitpen uit de kroonmoer en kroenmoer verwijderd.
Daarna de zuiger in B.D.P. getornd en 4 balkjes van gelijke lengte onder de zuiger geplaats en de stang weer naar beneden getornd.
Tornmachiene "in" en zekeringen eruit voor het geval dat!

De surveyor stond verbaasd had dit nog niet eerder gezien maar was tevreden en kon met "crackfinder" de zuiger controleren op eventuele scheuren die gelukkig niet aanwezig waren.

Deze Lloyd's surveyors waren zeer goed op de hoogte met de DOXFORD omdat ze daar nagenoeg allemaal mee hadden gevaren.
In Engeland was dat toen de Nationale motor.

Tot zover weer een verhaaltje over de DOXFORD motor die ik zelf nooit heb gehaat, maar tevreden dat ik dat tijdperk nog heb mogen meemaken.
A.V.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy HR Verheijden :D
Desondanks dat ik zelf met stoom vaar(zie "Stoomsleper SS scheelenkuhlen") kan ik U benijden. Volgens mij is zo'n Doxford net een stoommachine, met dat verschil dat hij op interne verbranding loopt. Naar mijn idee moet het geluid van een Doxford als muziek in de oren klinken , een soort "serenade of power". Jammer dat het er niet meer is :cry: :cry: :cry:

groetjes Ton


Plaats reactie